Geld & Recht alle pijlers

Gezin, geld en sparen

14-03-2011 09:39 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kortgeleden sprak ik met iemand over inkomen, werk en de kosten van een gezin.

Hij is hoogopgeleid en heeft een goede baan, waarvoor veel ervaring nodig is. Zijn vriendin is ook hoogopgeleid en heeft een dito baan. Beiden werken full-time. Ze hebben drie (jonge) kinderen en ze wonen in een vrij nieuwe tussenwoning.

Nou zei hij dat ze nauwelijks nog kunnen sparen. Ik schrok hier nogal van. Als je beiden full-time werkt en ook nog eens beiden zo'n baan hebt. Doen ze dan iets verkeerd? Of zijn de kosten voor kinderen echt zo gigantisch? Ze doen niet echt 'gekke' dingen, zoals merkkleding kopen, geregeld uit eten of verre reizen maken.

Is dit dan echt 'normaal'? In de toekomst willen we er misschien nog een kindje bij, maar ik vind het wel belangrijk dat we het financieel aankunnen en dat we minstens een paar honderd euro per maand kunnen sparen. En dan niet voor luxe dingen, maar bijvoorbeeld voor onderhoud van het huis en onvoorziene uitgaven zoals een kapotte wasmachine ofzo.
quote:elninjoo schreef op 14 maart 2011 @ 11:53:

[...]

Ze krijgt merkkleding en groeit nog steeds hard.

Om de 4 weken nagelstudio, kapper etc.

Telefoonabo is 'n veelvoud, want aan de grens, dus veel op buitenlands netwerk.

Natuurlijk zouden ze op hun dochter kunnen bezuinigen, maar dat willen ze niet. Ze willen haar 't beste van 't beste geven en doen dat dus ook. Dat kan ook als je het er bij eentje houdt.Allemachtig... ik heb geen kinderen, maar ook al had ik er maar één en een dubbel salaris dan nu, ik hoop toch echt dat ik mijn dochter van 13 nooit naar een nagelstudio zou sturen... En eens in de vier weken naar de kapper? Zo vaak ga ik zelf niet eens!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 maart 2011 @ 11:59:

[...]

Meisjes vinden het vandaag de dag nog steeds heel normaal om de jongens hun drankjes te laten betalen.

Jongens zouden dan ook meer zakgeld moeten hebben, eigenlijk.........Daarom moet zoon dus snel een baantje! (maar dat folders lopen verdient dus écht geen ruk, het enige dat je mag doen als je 13 bent, geloof ik.....)
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 12:00:

[...]

Condooms kun je trouwens via je verzekering vaak krijgen (een aantal dan he),)O, eerlijk?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:elninjoo schreef op 14 maart 2011 @ 12:00:

[...]

ze is 13 jaar

als je als ouders 'n luxe levensstijl en verzorging/kleding voor jezelf verkiest kun je moeilijk je kind dat soort dingen ontzeggen

ze doen 't graag en kunnen 't zich veroorloven

13 jaar en dan nagelstyliste

ha ha.. nou ..sorry hoor.. Die van mij is 13 maar doet dat toch echt niet.. En natuurlijk kan je je kind van alles ontzeggen. wat moet een kind van 13 in hemelsnaam met gestylde nagels ?
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 12:01:

[...]

Daarom moet zoon dus snel een baantje! (maar dat folders lopen verdient dus écht geen ruk, het enige dat je mag doen als je 13 bent, geloof ik.....)Ach, daar kun je nog best een blikje cola voor kopen hoor. Ze mogen dan toch nog niet uitgaan en alcohol drinken....

[...]

ze is 13 jaar

als je als ouders 'n luxe levensstijl en verzorging/kleding voor jezelf verkiest kun je moeilijk je kind dat soort dingen ontzeggen

ze doen 't graag en kunnen 't zich veroorlovenZij wel en een ander maakt weer andere keuzes. Niet altijd zo projecteren.
quote:poldervrouw schreef op 14 maart 2011 @ 12:02:

[...]

ha ha.. nou ..sorry hoor.. Die van mij is 13 maar doet dat toch echt niet.. En natuurlijk kan je je kind van alles ontzeggen. wat moet een kind van 13 in hemelsnaam met gestylde nagels ?ze beet ze en waren altijd kort, nu met gelnagels ziet 't er geweldig uit en bijt ze ze ook niet meer af (alleen sneuvelt er zo nu en dan wel weer eentje bij t paardrijden, dat dan weer wel natuurlijk )

[...]

ze is 13 jaar

ze doen 't graag en kunnen 't zich veroorloven

Maar dan is dit ook niet echt het stereotype gezin om uit te concluderen dat kinderen 'een godsvermogen' kosten lijkt mij...

Bij zo'n uitspraak denk ik aan onvermijdelijke kosten die een kind met zich mee brengen en waar een gemiddeld gezin mee worstelt.
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 12:01:

[...]

Daarom moet zoon dus snel een baantje! (maar dat folders lopen verdient dus écht geen ruk, het enige dat je mag doen als je 13 bent, geloof ik.....)Tomatenplukken in de vakantie.

[...]

wat moet een kind van 13 in hemelsnaam met gestylde nagels ?Haar pony imponeren natuurlijk

[...]

ha ha.. nou ..sorry hoor.. Die van mij is 13 maar doet dat toch echt niet.. En natuurlijk kan je je kind van alles ontzeggen. wat moet een kind van 13 in hemelsnaam met gestylde nagels ?Dat geeft wel te denken inderdaad. Ik zou mijn dochter (die ik niet heb) never nooit zo laten lopen. Nogal ordinair op die leeftijd.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 maart 2011 @ 12:02:

[...]

O, eerlijk?Ja, in ieder geval bij mijn verzekeraar wel. (agis) Kun je gewoon via hun website bestellen. Heel simpel.
quote:elninjoo schreef op 14 maart 2011 @ 12:03:

[...]

ze beet ze en waren altijd kort, nu met gelnagels ziet 't er geweldig uit en bijt ze ze ook niet meer af (alleen sneuvelt er zo nu en dan wel weer eentje bij t paardrijden, dat dan weer wel natuurlijk )Anti nagelbijt. Stukken goedkoper.
En ook al geef jij veel geld aan jezelf en je uiterlijk uit, dat hoef je mijns inziens niet in dezelfde mate aan je kind te doen. Als jij hard werkt en op vrijdagavond bv een hot stone massage neemt omdat je het verdient hebt, heeft niet je dochter daar automatisch ook recht op. Natuurlijk kun je dat doen, want gezellig samen en leuk voor je dochter. Maar zij heeft het niet verdiend qua euro's. Wie betaalt, bepaalt principe. (Daarom ben ik erg blij dat ik mijn eigen geld verdien)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 maart 2011 @ 12:03:

[...]

Tomatenplukken in de vakantie.Mag dat met 13 al? (alhoewel hij dan al 14 is trouwens).
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 11:53:

[...]

Dat idee heb ik ook. En dat soort beroepen blijft ook altijd nodig. Als je daar goed in bent, kun je aardig verdienen.Valt vet tegen, hoor. Ik vind een maximaal salaris van 2500 bruto per maand als lasser of loodgieter niet bepaald 'aardig' verdienen. Vooral omdat je bij dat soort beroepen vaak op je 30e al in de hoogste trede van je schaal zit en je de rest van je leven alleen nog maar de CAO-verhogingen erbij krijgt.
quote:lies_lies schreef op 14 maart 2011 @ 12:06:

En ook al geef jij veel geld aan jezelf en je uiterlijk uit, dat hoef je mijns inziens niet in dezelfde mate aan je kind te doen.Nou, nogal lullig als je zelf in Prada loopt en je kind in Zeemannetjes hijst.
quote:elninjoo schreef op 14 maart 2011 @ 12:03:

[...]

ze beet ze en waren altijd kort, nu met gelnagels ziet 't er geweldig uit en bijt ze ze ook niet meer af (alleen sneuvelt er zo nu en dan wel weer eentje bij t paardrijden, dat dan weer wel natuurlijk )

Ach ja, ernstige conditie.... Ik heb ook jaren mijn nagels afgeknauwd. Op een gegeven moment ben je het zat, tenminste als je uiterlijk een beetje belagrijk voor je is. Gewoon gestopt en nu heb ik supernagels.

Je kunt natuurlijk ook alleen nepnagels laten zetten on je nagels zo lang te laten worden dat ze weer normaal zijn. Dan bijt je ze ook niet snel meer kort af hoor.
quote:Bagheera schreef op 14 maart 2011 @ 12:07:

[...]

Valt vet tegen, hoor. Ik vind een maximaal salaris van 2500 bruto per maand als lasser of loodgieter niet bepaald 'aardig' verdienen. Vooral omdat je bij dat soort beroepen vaak op je 30e al in de hoogste trede van je schaal zit en je de rest van je leven alleen nog maar de CAO-verhogingen erbij krijgt.

Dat is niet in ieder beroep zo. En vaak kun je bij bepaalde bedrijven ook nog hogerop komen.

Max 2500 bruto is idd wel weinig, maar ik ken toch écht mensen in dat soort beroepen die een stuk meer verdienen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 maart 2011 @ 12:07:

[...]

Nou, nogal lullig als je zelf in Prada loopt en je kind in Zeemannetjes hijst.

Mee eens.

BGB,

Je bent trouwens vergeten dat jongens VEEL meer eten dan meisjes! En daarom veel duurder zijn
Loodgieters,schilders,hoveniers ed beunen in hun vrije tijd veel bij zo wordt hun inkomen aardig opgekrikt.
Ach van lonen wordt je niet rijk.Van de secundaire arbeidsvoorwaarden moet je het hebben,eindejaarsbonus,prestatiebonus en vertrekbonnussen:-))
Wij hebben twee kleine kinderen en werken beiden momenteel ongeveer 28 uur per week, dus 56 uur in totaal. Beiden hebben we een baan op academisch/hbo+- niveau. Zelf heb ik een bovengemiddeld hoog uurloon (maar geen artsen- of consultantsalaris) maar mijn man zit in de welzijnssector en krijgt helaas dus maar een grijpstuiver.

We hebben een koophuis, geven veel geld uit aan boodschappen en hebben twee kinderen die twee dagen per week naar het kdv gaan.

Sparen is absoluut geen probleem hier. Ik ben juist meer gaan sparen sinds de kinderen er zijn. We hebben eenvoudigweg veel minder uitgaven. Kroeg- en restaurantbezoek is drastisch afgenomen, tijd om te lezen heb ik nauwelijks dus ik koop veel minder boeken, we gaan minder vaak met vakantie en als we gaan zijn het kortere en (veel) goedkopere vakanties etc etc.

Als je beiden fulltime (!) werkt met bovengemiddelde salarissen kan ik me absoluut niet voorstellen dat je niet kunt sparen, tenzij er andere problemen in het spel zijn (schulden, verslavingen, extreem hoge hypotheeklasten etc.)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 maart 2011 @ 12:07:

[...]

Nou, nogal lullig als je zelf in Prada loopt en je kind in Zeemannetjes hijst.

Dit is niet echt een reële vergelijking. Ik heb het over pubers.

Bovendien ken ik maar weinig Nederlandse vrouwen die dagelijks in Prada rondlopen. En met Zeeman is weinig mis in mijn ogen, het maakt mij niet uit wat voor merk iets is, als het er maar leuk uitziet en lekker zit. Dat gaat op voor mijzelf en mijn toekomstige kinderen zolang ze geen mening over hun kleding hebben.

Als ik kinderen zou hebben die naar de middelbare school gaan, krijgen ze kleedgeld en daar zouden ze hun kleding mee moeten kunnen kopen. Maakt mij niet uit of ze sparen voor een hele dure jas of dat ze de primark leegkopen. Als je als ouder veel verdient, zou je je kinderen dan 500 euro kleedgeld per maand geven, puur omdat je het hebt? Ik niet, ik ben niet knieperig, maar ze moeten wel leren met geld omgaan en dus een "normale" hoeveelheid zak- en kleedgeld krijgen.
Wat betreft de salarissen in de journalistiek ben ik het eens dat het geen vetpot is, maar de 4500 wat de redacteuren verdienen die ik ken vind ik ook niet zo heel weinig. Met name ondernemers hebben weinig te klagen zie ik om me heen:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven