borstvoeding, hoe lang?

10-03-2011 10:40 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe lang jullie borstvoeding hebben gegeven.

Hier wordt aanbevolen om in ieder geval de 4 maanden vol te maken, maar liever hebben ze min. 6 maanden.

Mijn dochter is bijna 10 weken en ik kijk er eerlijk gezegd al naar uit om weer eens een wijntje te kunnen drinken!

En ervaringen met afkolven zijn ook welkom!
Ik geef mijn meisje nu 6 1/2 maand borstvoeding.

Begon met het idee we zien wel hoe lang. Toen de drie maanden als doel, daarna de zes maanden.

Nu zijn we de zesmaanden grens voorbij en gaan we gewoon door. Ik werk vier dagen per week en heb een flink drukke baan. De (nu nog twee, eerst drie) kolfmomenten op een dag zijn mijn verplichte rustmomenten, eigenlijk best lekker.

En nu voelt het heel onlogisch om te stoppen of af te bouwen. Mijn meisje heeft melk nodig en ik heb het in overvloed. Dus we gaan vrolijk door zolang we ons er beide fijn bij voelen.
quote:calvijn1 schreef op 13 maart 2011 @ 21:34:

[...]

Maar snap je ook waarom het vervelend (zelfs pijnlijk) om steeds uit te moeten leggen en te moeten verdedigen waarom je fv geeft?

Ik snap eigenlijk niet waarom de Fv moeders in dit soort topics opduiken. Als je het als zo kwetsend ervaart. Dit topic gaat over iemand die al 10 weken voedt, tips wil. En dan komen er weer mensen vertellen dat het niet is gelukt, of gewoon nooit BV wilden geven. En dat het zo naar is dat mensen er naar vroegen etc en er is zelfs al gezegd dat er geen jubelverhalen verteld mogen worden door vrouwen die lang gevoed hebben. Daar gaat dit topic toch niet over, over dat je je moest verdedigen vanwege de keuzeo m FV te geven?

Ik snap dan niet dat je hier mee gaat schrijven. Als het zo'n pijnpunt is. Ik heb de ballen verstand van flesvoeding, dus dan zou het toch dom zijn als ik daar ga meeschrijven over mijn ervaringen met BV? Wat willen jullie nu bewerkstelligen?

Ik snap dat geloof ik niet helemaal.
Stressed is just desserts spelled backwards
Mijn zoontje is nu 7 1/2 maand en krijgt nog steeds bv.

Ik ben wel sinds hij 6 maanden is gaan combineren met kv. Hij krijgt nu 1 a 2 flessen op een dag.
Ik had een tijdje forumpauze, maar ik zie dat er helemaal niets veranderd is... vooral die schilderspalet is zo grappig, die duikt al jaren en jaren met dezelfde reactie op in bv-topics. Echt, get a life...

Anyway, ik heb mijn tweede inmiddels alweer 10 maanden aan de borst, time flies when you're having fun. We zijn voor mijn gevoel nog maar net begonnen, we zullen zien. Zijn grote zus heeft tot 16 maanden bij mij gedronken en is het nu weer aan het herontdekken. Ze is 2,5, oh schrik, een heuse peuter aan de tiet, die er gewoon om kan vragen. Of kan stellen dat links voor haar is en rechts voor Dennis. Samen tegelijk aan de borst is ook heel leuk, dan houden ze elkaars handje vast en hebben diepgaand oogcontact.

Voor wat betreft alcohol drinken:

http://eurolac.blogspot.com/2010/12/proost.html
aangeraden is 6 maanden volledige borstvoeding

Zelf heb ik mijn 3 kinderen borstgevoed (huh.. raar woord)

mijn oudste besloot na 7 maanden dat ze klaar was.. wilde met geen 10 paarden meer uit de borst, had een spuughekel aan fles en at dus snel vanaf een lepeltje pap gemaakt van opvolgmelk

mijn middelste heeft gedronken totdat no. 3 bijna 3 was.. en toen was hij dus van april 00 tot oktober 2003.. DAar is nooit een fles aan te pas gekomen.. opvolgmelk heeft hij ook niet gehad.. Hij begon pas aan de zuivel na zijn 4e. Hij dronk soya melk, at geen pap.(hij had een koemelk intolerantie).

No. 3 heeft bijna 2 jaar gedronken.. geen opvolgmelk (vond hij vies) en ook geen fles van dichtbij gezien..

Dit is natuurlijk niet gemiddeld en bij mij ging de borstvoeding heel makkelijk. Zeker bij no. 2 en 3. Ik was nog aan het voeden toen ik in verwachting raakte van no. 3.. Ik heb nog tandem gevoed.. heel gezellig.. De melk samenstelling paste zich na de bevalling automatisch aan..

En ja.. ik had dus een peuter (en later 2) aan de borst.. en dat geeft op zich iets alleen voedde ik niet in het openbaar of in gezelschap.. men keek er toch raar tegenaan..
niemand hoeft zich wat mij betreft te verdedigen voor de keuze fles of borst..

Het is alleen soms wat kortzichtig wat mensen beweren over borstvoeding of flesvoeding.. En krijg je als langvoedster heel wat op- en aanmerkingen over je heen.. terwijl flessenmoeders "ongestraft" tot 3 jaar lang nog een papfles kunnen geven.. en dat stoort mij dan weer.. (niet die fles maar blijkbaar het feit dat het raar is om lang door te voeden maar niet raar is dat een kind van 3 nog de fles krijgt. terwijl mij het worst is hoelang een kind borstgevoed wordt of flesgevoed wordt)

Waarom mij bekritiseren om mijn keuze voor gezonde voeding en lang voeden en niet die zelfde opmerking plaatsen bij de papflesgevende moeder ? Ik hoef me toch net zo goed niet te verdedigen omdat IK vind dat BV het beste is voor MIJN kind..

Het is r wel een gegeven dat BV eigenlijk altijd wel lukt , soms is het "opstarten" wel lastig maar met de juiste hulp (en dat is waar het hier in NL nog vaak aan ontbreekt..eeen goede lactatiekundige) komt het wel goed. Er zijn wel een aantal oorzaken die het voeden lastig maken en waarvan ik me dan kan voorstellen dat het daarom zo'n gedoe is dat het niet meer leuk is. Ook het weer gaan werken en kolven is een factor die m.i. niet bevorderend is voor borstvoeding.

Ik zelf had en heb niets met flesvoeding en heb daarom gekozen voor borstvoeding. Zeker bij no.1 ging dat niet van een leien dakje (borstontstekingen enorme kloven..) maar ik heb het doorgezet, advies gezocht bij lactatiedeskundige en heb daarna 7 maanden met plezier gevoed.. Met die kennis heb ik no 2 ook gevoed en no. 3 ging er net zo makkelijk achteraan..

Ik was geen ster in het kolven, vond het echt verschrikkelijk ! Ook het geven van afgekolfde melk was een ramp.. ik had ze niet gewend aan een fles dus ging dat erg moeizaam.. ze kregen het dus vanaf een lepeltje.. needless to say dat ik dus weinig weg ging in de baby tijd..

Hoe dan ook... ieder zijn keuze en doe wat JIJ het beste vind voor JOUW kindje..
Bijna 4 weken. En trots dat ik was op mezelf en zoontje!

N.
quote:calvijn1 schreef op 13 maart 2011 @ 21:34:

[...]

Maar snap je ook waarom het vervelend (zelfs pijnlijk) om steeds uit te moeten leggen en te moeten verdedigen waarom je fv geeft?niemand vraag aan jou om je hier te komen verdedigen.. het zal vermoedelijk men een worst zijn dat je fles geeft.. wat de reden daarvan dan ook mag zijn.. Ieder zijn keuze toch ? Maar doordat je hier mee komt praten op een topic mbt BV "vraag" je erom.. BV topics trekt BV voorstanders aan.. en geen mensen die FV geven.
Ik vind het soms ook pijnlijk om te horen; bah een peuter aan je borst. Ik ben voornamelijk zo lang doorgegaan vanwege ernstige medische klachten die ons zoontje heeft. Op advies van de kinderneuroloog en metabolenarts.

Als ik dan weer te horen krijg dat dat raar is of vies, dan vind ik dat soms ook wel heel pijnlijk hoor.

Mensen moeten zich eens wat meer met zichzelf bemoeien. Elke moeder doet het naar haar eigen beste vermogen.
idd maleficent.. irritant is dat hè? Buiten dat.. ook al zou je het niet doen vanwege medische redenen, dan nog is het jouw keuze en heeft niemand daar wat over op- of aan te merken.. Ik ga ook niet tegen een net bevallen moeder die FV gaat geven vertellen hoeveel beter BV is.. is haar keuze.. haar kindje.. Als je mijn mening vraag, krijg je hem maar ik ga je niets opdringen.. Als ik mijn kinderen tot ver voorbij het 2e jaar wil voeden dat doe ik dat.. (en heb ik ook gedaan)
Ik kwam hier mee lezen omdat bv mij wel interesseerd en bij een eventuele 2e ga ik het weer proberen

Vind het spijtig om te merken dat een tegengeluid/andere ervaring/mening hier niet welkom is

Jammer

Mijn zoon heeft met veel pijn en moeite (van beide kanten) 3 dagen bv gehad toen we nog in het ziekenhuis lagen.

Het pro-bv houding van de verpleeging heb ik als zéér opdringerig/pusherig ervaren

Ik heb een keizersnede gehad en een depressie tijdens en na mijn zwangerschap en dan is het heel moeilijk om aan de omgeving (collega's/schoonzussen) uit te leggen waarom jouw kind fv krijgt

Vooral omdat ik juist héél graag bv had willen geven

Dit is niet bedoeld als jankverhaal, gewoon mijn ervaring
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 14 maart 2011 @ 14:23:

Ik kwam hier mee lezen omdat bv mij wel interesseerd en bij een eventuele 2e ga ik het weer proberen

Vind het spijtig om te merken dat een tegengeluid/andere ervaring/mening hier niet welkom is

Jammer

Daar gaat het niet om. Ik vind het naar voor je dat je borstvoeding mislukt is en dat het allemaal zo zwaar is geweest.

Maar het is toch vreemd om te gaan posten dat langvoeders hier niet mogen vertellen hoe lang ze BV hebben gegeven omdat dat kwetsend is voor de mensen waar het niet is gelukt? Dan denk ik inderdaad dat je niet in het goede topic zit.

Ik ben wel een voorstander van een topic waar vrouwen samen praten over onverwerkte emoties met betrekking tot het geven van BV, want ik kom het zo vaak tegen hier.
Maar het is toch vreemd om te gaan posten dat langvoeders hier niet mogen vertellen hoe lang ze BV hebben gegeven omdat dat kwetsend is voor de mensen waar het niet is gelukt? Dan denk ik inderdaad dat je niet in het goede topic zit.

Hier heb je wel gelijk in,

Ik dacht dat ik het een plek had gegeven, geaccepteerd dat het niet gelukt is, maar ik merk toch dat het niet zo is.
quote:calvijn1 schreef op 14 maart 2011 @ 14:40:

Hier heb je wel gelijk in,

Ik dacht dat ik het een plek had gegeven, geaccepteerd dat het niet gelukt is, maar ik merk toch dat het niet zo is.

Je bent denk ik echt niet de enige

Ik merk dat het bij veel vrouwen op het forum heel gevoelig ligt.

Niet bij degenen die vanaf het begin bewust kiezen voor de fles, maar indd bij vrouwen die het graag wilden en waarbij het mislukt.

Dan komen opmerkingen van vrienden/familie/andere mensen die er geen zak mee te maken hebben, alleen maar extra hard aan.
Tot 6 maanden volledig BV gegeven en tot 7,5 maand nog tussendoor. Door enorme drukte door verbouwing is het sneller afgebouwd dan ik achteraf wilde. Ik had nog wel door willen gaan. Ik werkte toen niet. Dan is het zo makkelijk om vol te houden. Maar als ik zou werken, en dus moet kolven zal ik het wel moeilijker vinden.

Mijn kindje pakte ook de fles en kreeg wel al vrij snel soms een flesje tussendoor. Dan kon ik gewoon weg en ene voeding overslaan.

@Calvijn: Is het destijds niet gelukt? Dan is het toch een gevalletje jammer maar helaas? Ik wil je gevoel niet teniet doen hoor, maar als het niet lukt dan is dat zo en niks aan te doen.

Ik heb zo 'lang' gevoed omdat het gewoon makkelijk ging. Geen verdienste van mezelf; dochterlief pakte gewoon lekker en gelukkig had ik genoeg melk. Maar dat is toch gewoon mazzel. Niet ontzettend fantastisch van mij als mens toch? Ik heb gewoon mazzel gehad en jij dus wat minder. Meer is het toch niet?

Ik vind het altijd zo rot voor moeders die daar zo'n naar gevoel aan over houden. Hoeft toch helemaal niet?
Dank je Noerie

Ik probeer het ook maar zo te zien.

Ik gun het iedereen die het wel lukt ook echt van harte.
oudste zoon 13 maanden

middelste zoon 13 maanden

jongste is nu 8 maanden en ik hoop dat ze net als haar broers tot en met haar eerste verjaardag bij mij drinkt

TO: heb je iets aan de verhalen, discussies en ervaringen hier?
quote:Noerie schreef op 14 maart 2011 @ 14:48:

Ik vind het altijd zo rot voor moeders die daar zo'n naar gevoel aan over houden. Hoeft toch helemaal niet?

Sluit ik me helemaal bij aan. Meer dan je best doen kun je niet.

En als het niet gaat.... dan is het fijn dat er een goed alternatief is.

Dat zegt niks over hoeveel je van je kindje houdt.
Misschien even wat uitleg;

Wij staan op het punt om te gaan voor een tweede kindje, maakt het allemaal weer wat gevoeliger voor mij.

Zou zo fijn zijn om nu eens wel van een zwangerschap en babyperiode te kunnen genieten. Heb ik allemaal gemist door die r*tdepressie
Vreemd eigenlijk hè, dat iets dat zo natuurlijk is bij veel mensen zo gevoelig ligt. Zeker als babies wat langer gevoed worden is het commentaar soms niet van de lucht.

Wat ik eveneens vreemd vind is dat moeders waarbij het niet lukt (zoals jij calvijn) sosm van buitenaf opgedrongen krijgen dat ze -zelfs ten koste van zichzelf?- door MOETEN gaan.
quote:calvijn1 schreef op 14 maart 2011 @ 14:53:

Wij staan op het punt om te gaan voor een tweede kindje, maakt het allemaal weer wat gevoeliger voor mij.

Zou zo fijn zijn om nu eens wel van een zwangerschap en babyperiode te kunnen genieten. Heb ik allemaal gemist door die r*tdepressie

Lieve Calvijn,

Heftig voor je dat je een depressie hebt gehad. Maar ook dat is je overkomen. Kan me voorstellen dat het nu helemaal weer even opspeelt allemaal. Even een dikke
quote:sardegna schreef op 14 maart 2011 @ 14:55:

Vreemd eigenlijk hè, dat iets dat zo natuurlijk is bij veel mensen zo gevoelig ligt. Zeker als babies wat langer gevoed worden is het commentaar soms niet van de lucht.

Wat ik eveneens vreemd vind is dat moeders waarbij het niet lukt (zoals jij calvijn) sosm van buitenaf opgedrongen krijgen dat ze -zelfs ten koste van zichzelf?- door MOETEN gaan.

Ik kon me dat nooit voorstellen eerlijk gezegd. En voor mijn bevalling had ik zoiets van; ik ga BV proberen, maar niet tot in den treuren en zeker niet ten koste van alles. Als het lukt is het mooi, en anders niet.

Ik had de mazzel dat de BV goed op gang kwam en dochter goed kon happen. Maar als dat iet zo geweest zou zijn dan had ik dat ook heel erg moeilijk gevonden denk ik. Maarja, je bent jezelf niet (net bevallen) en je wilt alles zo goed doen.

Mijn nicht heb ik ook huilend aan de telefoon gehad dat het echt niet ging. Ze had zulke heftige kloven. Ze gaf al 2 weken huilend BV. Gelukkig wilde ze uiteindelijk dan toch zelf overstappen op FV maar dat duurde echt wel even. Ze wilde zo graag BV geven. Het voelde als falen. Nu, een half jaar later, kan ze zich niet voorstellen dat ze dat toen zo vond. Maarja; als kersverse moeder ben je vaak niet helemaal je nuchtere zelf.
quote:calvijn1 schreef op 14 maart 2011 @ 14:53:

Calvijn, ik zou deze gevoelens aangeven bij je VK. Ik heb ook een mindere zwangerschap door spanningen of dit kindje wel gezond is. Ik ben doorgestuurd naar de POP-poli, waardoor ik nu extra gesprekken heb met gyn, psych en kinderarts.

Ik hoop dat het voor jou de 2e keer veel beter gaat
Nee, als kersverse moeder ben alles behalve je nuchtere zelf (al denk je daar op dat moment misschien heel anders over )

Andersom kan ook: bij zowel oudste als middelste de eerste weken heel veel problemen gehad (aanleggen ging moeilijk, kloven/wondjes, meerdere borstontstekingen). Familie en vrienden riepen dat het misschien beter was om te stoppen. Maar ik wilde PER SE dat het zou lukken. Gelukkig was dat ook zo, en toen het eenmaal liep was het eigenlijk heel makkelijk en praktisch, vooral 's nachts.

Gelukkig bij de derde BV als een zonnetje, zo kan het dus ook

Lang verhaal, moraal: Laat moeders toch vooral zelf beslissen wat op dat moment haalbaar is en/of goed voelt.
Mijn ervaring is dat mensen heel snel bij problemen roepen dat de fles beter is. Ook super irritant.

En mensen waarbij het mislukt krijgen weer te horen dat BV veel beter is dan FV

als mensen zich gewoon lekker met zichzelf bemoeien zitten er veel minder verse moeders met rot gevoelens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven