Werk & Studie alle pijlers

Gat CV

14-03-2011 15:56 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een flink gat in mijn CV door ziekte. Officieel 2,5 jaar en ik kan die jaren niet echt goed invullen (kon geen vrijwilligerswerk doen, heb 3 weken gereisd , paar cursussen gedaan maar 2,5 jr. verklaar ik er niet mee en ik ga zeker niet vertellen over de ziekteperiode). Nu wil ik het gat in mijn CV verbloemen. Een jaar sabbatical wil ik nog wel noemen.

Ik wil in mijn CV neerzetten:

Sabbatical (1 jaar)

Functie, werkgever (5 jaar)

In plaats van:

2008-2011 Sabbatical

2005-2008, Functie, werkgever

Is dat een goed idee? Iemand nog andere tips?
TO je zegt dat je een loopbaantraject hebt gevolgd. Waarom zet je dat dan niet op je CV? van dan tot dan gewerkt bij werkgever X en vanaf datum x loopbaantraject. Kan je vervolgens leuke dingen vertellen over wat je daar allemaal gedaan hebt en waarom je in dit traject tot de slotsom bent gekomen dat de baan waar je nu op solliciteert de beste baan is voor jou? Natuurlijk kan het dan zijn dat het gesprek ook komt op de reden van je loopbaantraject, nl je ziekte. maar dan kun je wel aantonen dat je daar constructief mee om bent gegaan. (want je hebt een loopbaantraject gevolgd) en dat je daar misschien niet de hele tijd mee bezig was, en ook nog wat gereisd hebt, zou ik niet meteen vertellen. maar ook niet persee verzwijgen (dus wel als het ter sprake komt zeggen, niet als het geen onderwerp is)

Ik wens je heel veel succes met je sollicitatie!
Wat bedoel je met burn out? Dat is natuurlijk een verzamelnaam. Was je depressief? Dat is het probleem met Burn OUt het zegt niks en is ook niet erkend als " ziekte"

Maar ik heb liever een werknemer die in het verleden psychische problemen heeft gehad en dat kan uitleggen en kan vertellen hoe hij eruit is gekomen dan een werknemer die liegt. En een sabbatical is ook zo doorzichtig je voelt heus wel dat daar stront aan de knikker is
wat ik ook graag zie is mensen die uit eigen beweging uitleggen waarom ze een gat hebben in CV
quote:Kastanjez schreef op 14 maart 2011 @ 16:57:

Kun je het niet in je CV gewoon als gat laten en dan pas in gesprek wat meer uitleg geven? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een werkgever bij voorbaat alleen vanwege een gat in je CV je niet uit zou nodigen.

Ik zou juist denken als er een gat is van jaren, waar niks over wordt gezegd, dat dat wel een reden is om liever iemand anders uit te nodigen.

(ik lees even mee omdat t voor mij ook aan de orde is)
Burn-out is een burn-out. Uitgeblust, lichaam maakte geen adrenaline en cortisol meer aan door jarenlange overproductie door stress. Dus geen energie om ook maar iets te doen. En ja, daar wordt je o.a. depressief van, dat gaat niet in de koude kleren zitten als je altijd betrokken bent geweest, hard hebt gewerkt (om te bereiken wat je hebt en dat zien te verdwijnen), je hebt doorgeploeterd, loyaal bent geweest naar werkgever, etc. etc.
Nav van dit topic heb ik een vraagje. Ik ben nu aan het afstuderen en solliciteren, ik heb geen gat in mijn cv, maar ik heb wel jaartallen ipv exacte data op mijn cv staan, Zoiets als hieronder dus.

ervaring

2010 Stage x

2009 Bijbaan y

2008 Bijbaan z

2006-2007 Bestuursfunctie y

2002-2007 Bijbaan x 

opleiding

2009- heden studie x

2009 diploma y

2006 diploma x

2003 diploma z

Lijkt het er nu op alsof ik iets probeer te verdoezelen en kan ik beter de exacte data opzoeken en die vermelden? Ik vond het zo wel overzichtelijk.
Nummerzoveel, bedankt voor je stukje tekst. Daar ga ik even creatief op verder borduren.
Goedzo Amy. Een gat in je CV op zich is niet erg, als je het maar goed kunt verklaren en er een positieve draai aan kunt geven. Dat is wat ik met mijn voorbeeld probeerde mee te geven.

Een goede recruiter prikt zo door dat gat heen. En zal er zeker kritische vragen over stellen. Hoe dichter je het bij jezelf houdt, hoe beter het is.

Ik neem liever mensen aan die een negatieve ervaring aangrijpen om een positieve draai aan hun leven te geven, dan mensen die er omheen zitten te draaien terwijl er overduidelijk iets aan de hand is. En 'iets' wat niet wordt uitgelegd, wordt altijd in gedachten groter gemaakt dan het was. Bijv 'zal wel ontslagen zijn en hebben lopen nietsnutten' of 'moet vast psychisch zijn, straks hebben we er eentje met psychoses aangenomen!' ofzo.
quote:amy2010 schreef op 14 maart 2011 @ 17:25:

Burn-out is een burn-out. Uitgeblust, lichaam maakte geen adrenaline en cortisol meer aan door jarenlange overproductie door stress. Dus geen energie om ook maar iets te doen. En ja, daar wordt je o.a. depressief van, dat gaat niet in de koude kleren zitten als je altijd betrokken bent geweest, hard hebt gewerkt (om te bereiken wat je hebt en dat zien te verdwijnen), je hebt doorgeploeterd, loyaal bent geweest naar werkgever, etc. etc.Je hoeft mij niet te overtuigen, ik geef alleen maar aan dat het begrip burn out omstreden is en niet door alle werkgevers geaccepteerd zal worden, een depressie wordt naar mijn idee beter begrepen
quote:borderwalk schreef op 14 maart 2011 @ 17:27:

Nav van dit topic heb ik een vraagje. Ik ben nu aan het afstuderen en solliciteren, ik heb geen gat in mijn cv, maar ik heb wel jaartallen ipv exacte data op mijn cv staan, Zoiets als hieronder dus.

ervaring

2010 Stage x

2009 Bijbaan y

2008 Bijbaan z

2006-2007 Bestuursfunctie y

2002-2007 Bijbaan x 

opleiding

2009- heden studie x

2009 diploma y

2006 diploma x

2003 diploma z

Lijkt het er nu op alsof ik iets probeer te verdoezelen en kan ik beter de exacte data opzoeken en die vermelden? Ik vond het zo wel overzichtelijk.Ik zie nog maar weinig exacte data, zeker bij midcareer en seniors, dan gaat het alleen met jaartallen
Ik sluit mij aan bij Meds, maar denk wel dat het van belang is hoelang je al cariere maakt. Als je 5 jaar geleden van school kwam en in die 5 jaar als 8 banen hebt gehad, dan zijn de details nog wel belangrijk. Ben je al een jaar of 15 aan het werk en heb je bij verschillende werkgevers voor meerdere jaren gewerkt, dan wordt het minder belangrijk.
quote:ritmeester schreef op 14 maart 2011 @ 16:15:

Overigens vraag ik me af wie mij kan verbieden om een bevriende ondernemer te bellen met de vraag "zeg, ken jij die Amy2010? En, hoe beviel ze?"Ja hoor, dat gebeurt. Ken het uit de praktijk. Ook als iemand al tijdje werkt en niet bevalt, wordt er nog weleens onderling gebeld.
Ik zie nog wel eens wat cv's en moet zeggen, dat als er "sabbatical" staat, ik "Werkloos" lees.

Werkgevers zijn niet gek, zoveel mensen nemen geen sabbatical.

Nog zo een (nu ik toch bezig ben), ZZP-ers die net 3 maanden voor zichzelf begonnen zijn en solliciteren... Dan lees ik "Ontslagen!".
En zo'n drama is een gat op je CV toch ook weer niet? Liever niet natuurlijk, maar het gaat ten eerste om wat er wel op je CV staat aan ervaring en opleiding.

Vooral tijdens de recessie kan ik me voorstellen dat er flink wat mensen een gat hebben. Kan me niet voorstellen dat die nooit meer aan de bak komen.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
quote:nummerzoveel schreef op 14 maart 2011 @ 17:58:

Ik sluit mij aan bij Meds, maar denk wel dat het van belang is hoelang je al cariere maakt. Als je 5 jaar geleden van school kwam en in die 5 jaar als 8 banen hebt gehad, dan zijn de details nog wel belangrijk. Ben je al een jaar of 15 aan het werk en heb je bij verschillende werkgevers voor meerdere jaren gewerkt, dan wordt het minder belangrijk.Dus iemand als ik die straks vers van de uni komt en in een korte tijd relatief veel verschilende dingen heeft gedaan zou wel alle data moeten vermelden. Mmm dat wordt nog zoeken.
Ik probeer eens iets:

2009-2011, In 2009 werd een infectieziekte geconstateerd, die er voor gezorgd heeft, dat ik mijn baan op moest zeggen.

Een voordeel van een tijd bedlegerig zijn, is dat je ruim de tijd hebt om na te denken. Ik heb op dat moment besloten, mijn leven een kleine draai te geven. Voor ik opzoek ging naar een nieuwe baan, heb ik daarvoor eerst enkele cursussen gevolgd.

Nu heb ik die afgerond en ben helemaal klaar voor een nieuwe uitdaging.

Waarbij ik voor u de ideale combinatie meebreng: De nieuwste inzichten van iemand die pas klaar is met studeren, gecombineerd met iemand met al enkele jaren werk/levenservaring
quote:ModestMouse schreef op 14 maart 2011 @ 18:05:

En zo'n drama is een gat op je CV toch ook weer niet? Liever niet natuurlijk, maar het gaat ten eerste om wat er wel op je CV staat aan ervaring en opleiding.

Vooral tijdens de recessie kan ik me voorstellen dat er flink wat mensen een gat hebben. Kan me niet voorstellen dat die nooit meer aan de bak komen.Mee eens. Momenteel hoef je je voor een gat in je cv niet te schamen.
@borderwalk

Ja, dat zou ik je dan wel aanraden. Iemand die in 2008 iets heeft gedaan, kan dat eenmalig hebben gedaan, een week hebben gedaan of een heel jaar. Als je relatief weinig ervaring hebt (want daar gaan recruiters vanuit als je net van school komt), dan is het belangrijk om zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk te zijn over wat je dan wel gedaan hebt.

Een voorbeeld: Als op jouw CV staat '2009/2010 - voorzitter van de feestcommissie', regelde je dan alleen de Kerst en Nieuwjaarsborrel in dec/jan, of was je 2 jaar lang elke week opnieuw weer een ander feest aan het organiseren. Dat maakt namelijk nogal een verschil.
quote:lilalinda schreef op 14 maart 2011 @ 18:10:

Ik probeer eens iets:

2009-2011, In 2009 werd een infectieziekte geconstateerd, die er voor gezorgd heeft, dat ik mijn baan op moest zeggen.

Een voordeel van een tijd bedlegerig zijn, is dat je ruim de tijd hebt om na te denken. Ik heb op dat moment besloten, mijn leven een kleine draai te geven. Je bent niet bang voor een vraag over deze infectieziekte die je nooit hebt gehad?
@lilalinda

Op zich inhoudelijk wel OK, maar taaltechnisch niet. Een ziekte zegt jouw baan niet op, maar dat doe je zelf. Ik zou daar iets van maken als

'In 2009 is bij mij een infectieziekte geconstateerd en om die reden ben ik tijdelijk gestopt met werken. Ik heb deze periode tevens benut om mijn carierre een nieuwe impuls te geven en daarom tijdens en deels na afloop van mijn ziekbed verschillende cursussen succesvol afgerond. Inmiddels ben ik weer volledig hersteld en zou ik de nieuwe inzichten die ik door de cursussen heb opgedaan, gecombineerd met mijn werkervaring, weer graag voor een nieuwe werkgever in willen zetten.
@borderwalk

TO schreef eerder dat ze is uitgevallen met een infectieziekte en daarna een burn-out kreeg.
quote:nummerzoveel schreef op 14 maart 2011 @ 18:14:

Een voorbeeld: Als op jouw CV staat '2009/2010 - voorzitter van de feestcommissie', regelde je dan alleen de Kerst en Nieuwjaarsborrel in dec/jan, of was je 2 jaar lang elke week opnieuw weer een ander feest aan het organiseren. Dat maakt namelijk nogal een verschil.Goed punt, ik was heel actief binnen de studievereniging en we kregen zat mensen die 1 keer aan het begin van het jaar kwamen helpen bij het brainstormen over een lezing en daarna weer afhaakten en nu vast commissie lezingen en inhoudsactiviteiten studievereniging x 2008-2009 op hun cv hebben staan.
quote:nummerzoveel schreef op 14 maart 2011 @ 18:23:

@borderwalk

TO schreef eerder dat ze is uitgevallen met een infectieziekte en daarna een burn-out kreeg.Mijn excuus To, daar heb ik over heen gelezen, wist alleen van de burn-out.
Persoonlijk zou ik op een cv (of in een brief) niet zo snel iets over ziekte zeggen maar ook niet gaan liegen. Mensen kunnen dingen heel anders opvatten. Een woord als burn-out staat voor veel mensen gelijk aan, niet kunnen omgaan met stress, veel afwezig etc. En bij een infectieziekte stellen veel mensen zich enge dingen voor. Niet terecht maar dat zie je vaak wel gebeuren. Tijdens een gesprek kan je altijd nog kort uitleggen wat er precies is gebeurd. Ik zou onder het kopje werkgevers de periode aangeven dat je daar gewerkt hebt in jaartallen. Vervolgens ook aangeven dat je een loopbaantraject hebt gevolgd (periode met naam van de organisatie erbij). Onder hobby's of overige activiteiten kan je je reis vermelden.
Flowerxxx, dus ALS ik niets over ziekte zou zeggen, geen sabbatical zou noemen (waarvan ik inmiddels overtuigd ben om dat niet te doen) en niet zou liegen hoe verklaar ik het gat in mijn CV dan? Hoe zorg ik er voor dat ik uitgenodigd wordt voor dat gesprek waar ik het allemaal in kan uitleggen?

Ik ben echt enorm blij met jullie reacties. Ik was toch zo aan het zwieberen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven