Geld & Recht alle pijlers

mag deze gastouderconstructie?

14-03-2011 16:53 183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik en vriend hebben nog geen kinderen, maar willen daar wel binnen een jaar of 2 aan beginnen. Mits het ons gegeven is natuurlijk :-)

We wonen vlakbij hele goede vrienden van ons, zij verwachten nu hun eerste. Bij hen thuis gaat zij minder werken, net zoals mijn vriend zal doen als we kinderen krijgen. Iedereen voldoet aan de voorwaarden qua opleiding om gastouder te worden (ja, dat heb je, als je elkaar kent van de studie).

Zouden wij kunnen regelen dat wij hun kinderen 2-3 dagen opvangen en zij die van ons 2-3 dagen.

De gedachte om het zo te regelen klinkt ideaal, allemaal gesloten beurzen,, je betaalt de ander, maar wordt ook weer betaald voor hun kinderen opvangen, kinderen zijn in een vertrouwde, betrouwbare omgeving, waar ik ze ook ziek ed achter durf te laten.

Heb je hierbij ook nog steeds recht op belastingvoordeel voor kinderopvang? Evt met inschrijven bij een gastouderbureau oid?
Best wel mosterd.
Dannas, ik denk wel degelijk dat het geld op zou moeten leveren. Anders zou er toch niemand gastouder meer zijn?
Kennissen van mij doen dit ook, al jaren, niks illegaals aan hoor.

Wel netjes met factuur.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Misschien mosterd maar gastouder zijn is een baan waarbij je aan voorwaarden moet voldoen! Dus lekker 2 banen hebben en extra belasting betalen en minder krijgen.

Verder snap je zelf niet dat je wilt frauderen?
Het is geen fraude. Hij gaat gewoon werken voor het geld. En krijg daar dus gewoon voor betaald. En hij voldoet verder aan de voorwaarden. Prima toch?
Dit mag niet hoor. Bel maar eens met toeslagen, of stel je vraag schriftelijk bij het belastingkantoor. Je kan niet op elkaars kinderen passen, daar niets voor betalen (netto gezien) maar vervolgens wel kinderopvangtoeslag ontvangen.

Het is gewoon fraude.
Dannas, wat jij schrijft schreef ik pagina's eerder al, dat het volgens mij per saldo niks oplevert. En het mag dan misschien wel geen fraude zijn, maar ik vind het toch niet heel integer.

Helaas is TO niet echt duidelijk in haar antwoorden.
Maar als jullie nog moeten gaan beginnen en jouw vriendin is nu al zwanger heb je toch straks niet allebei tegelijk kinderen thuis. zodra het kindje van je vriendin 4 jaar is gaat die naar school. Die uren van schooltijd tellen niet mee net zo min als de uren tussen de middag. Alleen de uren voor schooltijd en na schooltij en tijdens vakantie mogen in rekening worden gebracht. Dan is het niet meer tegen elkaar wegstrepen toch. Ik snap niet goed waarom je het via de officiele weg wil doen. Je kunt toch ook kosteloos op elkaars kinderen passen. Is een stuk handiger en goedkoper lijkt me.
quote:HET IS FRAUDE!!!

hehe en als je harder roept heb je natuurlijk meer gelijk

Nee, volgens mij is het geen fraude. Ik zou me ook afvragen of het netto wat oplevert, maar ik zie juist dat iemand post dat vrienden het ook doen, die doen het vast ook niet als het geld kost.

Ik vind het grappig dat als iemand vraagt of het mag, er direkt allemaal vragen komen of ze er wel goed over nagedacht heeft wat als er twee kinderen komen, of ruzie, en of dat vriend wel kinderen kan voeren :-) Blijkbaar wel een onderwerp dat mensen aanspreekt.
Het is geen fraude volgens de huidige regels. Het VOELT als oneigenlijk gebruik van de regeling.

Een vergelijkbare constructie is bij het PGB inmiddels niet toegestaan. Ik zou er daarom niet op rekenen dat dit bij de KOT over twee jaar nog kan. Vermoedelijk zal het dan niet meer mogelijk zijn om zowel gastouder te zijn, als KOT te ontvangen voor gastouderopvang.

Net zoals het niet meer mogelijk dat je ex gastouder is voor zijn eigen kinderen. Of dat een inwonende oma/grote zus gastouder is.
...
Zie de post van avelula. Het mag zeker weten niet. De belastingdienst ziet en behandelt dit als fraude.
Voor hen die FRAUDE roepen: wat is nou precies de fraude? Man vangt kind, kinderen van een ander op volgens regels die aan gastouder gesteld worden en wordt hiervoor betaald. Waar zit het fraude gedeelte precies?
Ik zie het ook niet Suze. Hij is die dag toch aan het werk? Daar mag je toch gewoon geld voor vragen?

Maar ja, ik heb ook nooit begrepen waarom grootouders die structureel opvangen daar geen vergoeding voor zouden mogen krijgen. Ze zijn toch aan het werk?
quote:mormeltje08 schreef op 14 maart 2011 @ 18:58:

Maar als jullie nog moeten gaan beginnen en jouw vriendin is nu al zwanger heb je toch straks niet allebei tegelijk kinderen thuis. zodra het kindje van je vriendin 4 jaar is gaat die naar school. Die uren van schooltijd tellen niet mee net zo min als de uren tussen de middag. Alleen de uren voor schooltijd en na schooltij en tijdens vakantie mogen in rekening worden gebracht. Dan is het niet meer tegen elkaar wegstrepen toch. Ik snap niet goed waarom je het via de officiele weg wil doen. Je kunt toch ook kosteloos op elkaars kinderen passen. Is een stuk handiger en goedkoper lijkt me.

Dat bevriende stel wil 2 of 3 kinderen, of misschien zelfs 4. Wij 2. Uitgaande dat het allemaal makkelijk gaat met zwanger worden en blijven natuurlijk he?

Dikke kans dus we op een bepaald moment beiden kinderen hebben die nog niet naar school gaan. En als je dan samen wat af kunt spreken over oppassen terwijl je vlakbij elkaar woont, is dat mooi toch?

Geld ervoor betalen, dat is een ander punt. Dat zou je kunnen doen en ook weer betaald krijgen door hen. Dat is een hoop gedoe kun je zeggen, maar je kunt zo wel als de balans niet zuiver is, door aantal uren of aantal kinderen compenseren. Dus zo eventuele verschil in aantal uren of kinderen oplossen. Jij betaalt hen voor 1 kind, terwijl ze jou voor 2 kinderen betalen bijvoorbeeld. Juist door te betalen maak je het systeem eerlijker lijkt mij.

En ja, als je betaalt en je bent beiden officieel gastouder, dan is het toch logisch dat je in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag?
quote:aaaanne schreef op 14 maart 2011 @ 18:58:

[...]

hehe en als je harder roept heb je natuurlijk meer gelijk

Nee, volgens mij is het geen fraude. Ik zou me ook afvragen of het netto wat oplevert, maar ik zie juist dat iemand post dat vrienden het ook doen, die doen het vast ook niet als het geld kost.

Ik vind het grappig dat als iemand vraagt of het mag, er direkt allemaal vragen komen of ze er wel goed over nagedacht heeft wat als er twee kinderen komen, of ruzie, en of dat vriend wel kinderen kan voeren :-) Blijkbaar wel een onderwerp dat mensen aanspreekt.

Ja, het levert wel heftige reacties op

Terwijl ik volgens mij toch niets fout van plan ben. Maar wees gerust: ik zal het nazoeken bij de belastingdienst en sowieso koop ik niet een te duur huis hoor...
Patchouli, als het grootouders betreft die anders elders een betaalde baan zouden hebben vind ik het inderdaad precies hetzelfde verhaal.

TO, als jullie het gewoon netjes regelen (via een GOB) heb je volgens mij gewoon recht op toeslag. en dat lijkt me niet meer dan normaal.
quote:lies_lies schreef op 14 maart 2011 @ 19:11:

[...]

En ja, als je betaalt en je bent beiden officieel gastouder, dan is het toch logisch dat je in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag?Yep.
quote:Suze02 schreef op 14 maart 2011 @ 19:05:

Voor hen die FRAUDE roepen: wat is nou precies de fraude? Man vangt kind, kinderen van een ander op volgens regels die aan gastouder gesteld worden en wordt hiervoor betaald. Waar zit het fraude gedeelte precies?Het zit 'm in de onderlinge afspraak: Zij passen straks op elkaars kinderen (eerst noemde ze het zelfs met een gesloten beurs). Zij betalen dus eigenlijk niks aan elkaar, maar ontvangen wel een toeslag.
quote:Minouzz schreef op 14 maart 2011 @ 18:51:

Misschien mosterd maar gastouder zijn is een baan waarbij je aan voorwaarden moet voldoen! Dus lekker 2 banen hebben en extra belasting betalen en minder krijgen.

Verder snap je zelf niet dat je wilt frauderen?Ik snap dat het een baan is, en bij een tweede baan moet je altijd goed kijken hoeveel je met belasting ed overhoudt. Maar in de meeste gevallen verdien je met twee parttime banen a 16 uur toch meer dan met een met 16 uur.
Ik zal een navragen aan vriendin (die werkt bij de BD) hoe het precies in elkaar zit, wettelijk gezien enzo. Ik weet zeker dat het onder fraude valt.
quote:Suze02 schreef op 14 maart 2011 @ 19:12:

Patchouli, als het grootouders betreft die anders elders een betaalde baan zouden hebben vind ik het inderdaad precies hetzelfde verhaal.

TO, als jullie het gewoon netjes regelen (via een GOB) heb je volgens mij gewoon recht op toeslag. en dat lijkt me niet meer dan normaal.

Ook als grootouders niet een betaalde baan hebben. Over het algemeen gaat het om mensen onder de 65, dus als ze niet werken hebben ze een uitkering. Zo kunnen ze toch juist weer deels in hun eigen levensonderhoud voorzien?

Het is werk omdat het niet vrijblijvend is. Die dagen ben je niet vrij, kun je niet vrij besteden. Daar mag je best een vergoeding voor ontvangen.
quote:avelula schreef op 14 maart 2011 @ 19:15:

[...]

Het zit 'm in de onderlinge afspraak: Zij passen straks op elkaars kinderen (eerst noemde ze het zelfs met een gesloten beurs). Zij betalen dus eigenlijk niks aan elkaar, maar ontvangen wel een toeslag.Daar ben ik ook op teruggekomen, dat kan blijkbaar niet. OK, duidelijk. Dan betalen we wel aan elkaar (maar in wezen loop je kans dat je hetzelfde bedrag naar hen stort als wat je van hen ontvangt) en regel je het netjes via een bureau. In praktijk maakt dat weinig uit, qua administratie wel.
quote:Botervliegje schreef op 14 maart 2011 @ 19:15:

Ik zal een navragen aan vriendin (die werkt bij de BD) hoe het precies in elkaar zit, wettelijk gezien enzo. Ik weet zeker dat het onder fraude valt.daar ben ik wel benieuwd naar!
Je weet toch nog helemaal niet hoe ze als ouders zijn?! Er zijn immers nog geen kinderen... Is echt wel anders hoor en het zakelijke is er niet en geloof me hoe lief en leuke vrienden het moge zijn, het werkt vaak niet! Heb ervaring in deze... Incidenteel wel!
LEEF!!!!
quote:avelula schreef op 14 maart 2011 @ 19:15:

[...]

Het zit 'm in de onderlinge afspraak: Zij passen straks op elkaars kinderen (eerst noemde ze het zelfs met een gesloten beurs). Zij betalen dus eigenlijk niks aan elkaar, maar ontvangen wel een toeslag.Er wordt toch arbeid verricht? Beiden zijn gewoon aan het werk die twee dagen. Waarom mag je dat dan niet officieel regelen en daar de daarvoor geldende tegemoetkomingen krijgen? Als je bevriend raakt met je gastouder, betaal je haar dan ook ineens niet meer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven