Geld & Recht alle pijlers

Gezin, geld en sparen

14-03-2011 09:39 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kortgeleden sprak ik met iemand over inkomen, werk en de kosten van een gezin.

Hij is hoogopgeleid en heeft een goede baan, waarvoor veel ervaring nodig is. Zijn vriendin is ook hoogopgeleid en heeft een dito baan. Beiden werken full-time. Ze hebben drie (jonge) kinderen en ze wonen in een vrij nieuwe tussenwoning.

Nou zei hij dat ze nauwelijks nog kunnen sparen. Ik schrok hier nogal van. Als je beiden full-time werkt en ook nog eens beiden zo'n baan hebt. Doen ze dan iets verkeerd? Of zijn de kosten voor kinderen echt zo gigantisch? Ze doen niet echt 'gekke' dingen, zoals merkkleding kopen, geregeld uit eten of verre reizen maken.

Is dit dan echt 'normaal'? In de toekomst willen we er misschien nog een kindje bij, maar ik vind het wel belangrijk dat we het financieel aankunnen en dat we minstens een paar honderd euro per maand kunnen sparen. En dan niet voor luxe dingen, maar bijvoorbeeld voor onderhoud van het huis en onvoorziene uitgaven zoals een kapotte wasmachine ofzo.
Eens. Het draait in mijn ogen allemaal om de keuzes die je maakt.
Bovendien denk ik dat veel mensen veel dingen als hun recht beschouwen, in plaats van voorrecht. (twee keer per jaar op vakantie, nieuwe auto, wekelijks uit eten, dure merkkleding).
quote:evelynsalt schreef op 14 maart 2011 @ 16:14:

Eens. Het draait in mijn ogen allemaal om de keuzes die je maakt.

Ja, en je maakt mij dan ook niet wijs dat je als tweeverdieners moeite hebt met sparen. Dan geef je of teveel uit, of je woont in een te duur huis ofzo. Is prima, maar dan maak je dus de keuze om minder te sparen.

Ik geloof best dat kinderen niet goedkoop zijn, maar je kunt ze ook duur maken.
Oh ja, mocht het beeld ontstaan, dat ik klaag. Nee hoor. Wij hebben het heel goed. Geen villa, niet 5 vakanties, maar wel een leuk huis en als de koelkast stuk gaat, geld voor een nieuwe.

Maar, ik had toen ik studeerde wel gedacht, dat dat een investering in de toekomst was.
quote:lilalinda schreef op 14 maart 2011 @ 16:18:

Oh ja, mocht het beeld ontstaan, dat ik klaag. Nee hoor. Wij hebben het heel goed. Geen villa, niet 5 vakanties, maar wel een leuk huis en als de koelkast stuk gaat, geld voor een nieuwe.

Maar, ik had toen ik studeerde wel gedacht, dat dat een investering in de toekomst was.Is het toch ook geweest. Je kunt die ijskast toch betalen, niet?
Ja, dat vind ik echt.
.
Ja, dat vind ik echt.
quote:viennas schreef op 14 maart 2011 @ 16:17:

[...]

Ja, en je maakt mij dan ook niet wijs dat je als tweeverdieners moeite hebt met sparen. Dan geef je of teveel uit, of je woont in een te duur huis ofzo. Is prima, maar dan maak je dus de keuze om minder te sparen.

Ik geloof best dat kinderen niet goedkoop zijn, maar je kunt ze ook duur maken.Wederom eens. En merkkleding voor mijn kinderen vind ik echt flauwekul. Niet omdat ik het niet kan betalen,maar de groeien overal in rap tempo uit. Niet dat ze nu in afdankertjes lopen maar Hema en HM is wat mij betreft prima. En dat is al niet goedkoop.
quote:Liv schreef op 14 maart 2011 @ 11:54:

Volgens mij zijn zonen dus écht een stuk goedkoper! Och......die van mij wenste een XBOX en een WII voor zijn verjaardag Heb hem meegenomen naar de tuin en hem gevraagd waar die geldboom stond. Wist ie niet te vinden
Geen idee waar mijn reactie gebleven is, maar ik zei iets van 8 pagina's geleden dat, hoewel ik goed verdien, ik vroeger heel naief dacht dat ik van mijn huidige salaris meer zou kunnen sparen. Ik spaar wel, en ik leef absoluut riant genoeg, maar toen ik nog studeerde had ik me niet kunnen voorstellen dat ik dit salaris elke maand zou binnenkrijgen én uitgeven. Zouden die vrienden van TO dat ook niet hebben?
quote:Mlle_j schreef op 14 maart 2011 @ 16:29:

Geen idee waar mijn reactie gebleven is, maar ik zei iets van 8 pagina's geleden dat, hoewel ik goed verdien, ik vroeger heel naief dacht dat ik van mijn huidige salaris meer zou kunnen sparen. Ik spaar wel, en ik leef absoluut riant genoeg, maar toen ik nog studeerde had ik me niet kunnen voorstellen dat ik dit salaris elke maand zou binnenkrijgen én uitgeven. Zouden die vrienden van TO dat ook niet hebben?Maar geef jij dan meer uit aan luxe naarmate je meer verdient? (meer uitstapjes, uit eten, dure kleding) Of ligt het aan het leven wat duurder is geworden?
Ik begrijp lilalinda wel, ik heb ook gestudeerd maar verdien nu net zoveel als mijn moeder die als verzorgende in een verpleeghuis werkt. (Gewoon haar netto salaris, zonder toeslagen, ook 24 uur).

Je studeert o.a. toch ook voor een betere toekomst voor jezelf en je kinderen. Als je dan toch een mbo-salaris verdient na je studie, had je beter niet kunnen studeren. (4 jaar minder pensioenopbouw, 4 jaar minder sparen.) Maar ja, het is zoals het is, keuzes zijn gemaakt en terug kan niet meer. Dan maar het beste maken van alles wat we wel hebben. En dat is toch eigenlijk heel veel...........
quote:manondessources schreef op 14 maart 2011 @ 16:35:

Ik begrijp lilalinda wel, ik heb ook gestudeerd maar verdien nu net zoveel als mijn moeder die als verzorgende in een verpleeghuis werkt. (Gewoon haar netto salaris, zonder toeslagen, ook 24 uur).

Je studeert o.a. toch ook voor een betere toekomst voor jezelf en je kinderen. Als je dan toch een mbo-salaris verdient na je studie, had je beter niet kunnen studeren. (4 jaar minder pensioenopbouw, 4 jaar minder sparen.) Maar ja, het is zoals het is, keuzes zijn gemaakt en terug kan niet meer. Dan maar het beste maken van alles wat we wel hebben. En dat is toch eigenlijk heel veel...........He-le-maal mee eens!
Ja, dat vind ik echt.
quote:Van 2000 t/m 2009 zijn de prijzen gemiddeld ruim 21% gestegen.bron: http://www.spaarbaak.nl/v ... geweest+periode+1986-2010

Belastingverhogingen etc zijn daar dus nog niet in meegenomen. Kom je toch al een aardig eind van de genoemde 720 naar die 1250.
quote:manondessources schreef op 14 maart 2011 @ 16:35:

Ik begrijp lilalinda wel, ik heb ook gestudeerd maar verdien nu net zoveel als mijn moeder die als verzorgende in een verpleeghuis werkt. .......Maar blijf jij hetzelfde als je moeder verdienen? Zit er helemaal geen rek meer in je salaris?
Viennas, ik geef zeker weten meer geld uit aan leuke en luxe dingen. En ik ben ook blij met mijn salaris want voordat ik op latere leeftijd van mn eigen geld ging studeren verdiende ik met hard werken (ok, iets minder stress) ongeveer de helft.

Nu ik heb ik waar ik vroeger van droooooooomde, blijkt: ook dit is eindig. Maar vroeger had ik geen auto maar alleen een fiets. Geen hypotheek, maar een lage huur. Geen dure kleding voor representatieve baan, maar vrolijke hippiestijl. Geen regelmatige etentjes en vrienden die in restaurants willen afspreken, maar meer kookvriendinnen. Geen weet van designerkleding en mooie meubels, maar gewoon een likje verf. En daarom snap ik best wat ik vroeger toen ik weinig verdiende niet begreep: veel geld kan ook op.
De komende jaren stijg ik in totaal nog zo'n 150 euro bruto. Daarna zit ik in de hoogste schaal. Mijn moeder stijgt nog 2 treden en zal ook zo'n 100 euro bruto omhoog gaan. Al met al zal ik dus straks 30 euro netto meer verdienen.

Toch vind ik mijn salaris zeker niet verkeerd hoor, je zal maar in de detailhandel of horeca werken (of automonteur zijn), in die beroepsgroepen verdien je echt niet veel.
quote:Mlle_j schreef op 14 maart 2011 @ 16:42:

Nu ik heb ik waar ik vroeger van droooooooomde, blijkt: ook dit is eindig. Maar vroeger had ik geen auto maar alleen een fiets. Geen hypotheek, maar een lage huur. Geen dure kleding voor representatieve baan, maar vrolijke hippiestijl. Geen regelmatige etentjes en vrienden die in restaurants willen afspreken, maar meer kookvriendinnen. Geen weet van designerkleding en mooie meubels, maar gewoon een likje verf. En daarom snap ik best wat ik vroeger toen ik weinig verdiende niet begreep: veel geld kan ook op.Haha, ik herken dit helemaal hoor! Naarmate ik ouder ben geworden "verlang" ik ook meer. Maar als aan het einde van de maand mijn geld op is, weet ik wel waar het aan gelegen heeft die maand. En dat verbaast me zo van bijv. die mensen uit een dubbeltje op z'n kant, dat ze geen idee hebben waar ze al dat geld aan uit geven. En dat ze vaak ook niet bereid zijn om minder uit te geven en zo in te leveren op luxe.
quote:viennas schreef op 14 maart 2011 @ 16:49:

[...]

Haha, ik herken dit helemaal hoor! Naarmate ik ouder ben geworden "verlang" ik ook meer. Maar als aan het einde van de maand mijn geld op is, weet ik wel waar het aan gelegen heeft die maand. En dat verbaast me zo van bijv. die mensen uit een dubbeltje op z'n kant, dat ze geen idee hebben waar ze al dat geld aan uit geven. En dat ze vaak ook niet bereid zijn om minder uit te geven en zo in te leveren op luxe.Me too. Ik weet waar ik het aan uitgeef, tot op de cent. Als ik voor 30 euro boodschappen doe, weet ik precies in hoeverre die 30 euro zijn uitgegeven aan nodige zaken of aan luxeproducten. Ik ken de waarde van geld denk ik, waarmee ik doel op wat dingen moeten kosten en wat ze kunnen kosten.
@ Maleficient, waarom is dit topic sneu? Mijn vraag is helemaal niet: 'Waar doen 'ze' het toch van?' Maar: kan ik straks een tweede kindje (als we die mogen krijgen) geven wat het nodig heeft? En tegelijk ook nog wat sparen, zodat ik geen geldzorgen hoef te hebben.

Ik klaag ook helemaal niet. En ik ben ook niet afgunstig of wat dan ook, maar het zou wel zorgelijk zijn als mensen die full-time werken (en hoogopgeleid zijn) niet meer fatsoenlijk kunnen sparen (als hun geld uitsluitend wordt gespendeerd aan 'normale' dingen en geen luxe dingen).

Ik had het er laatst nog met een vriendin over dat het tegenwoordig raar wordt gevonden als je 'maar' 1 auto hebt. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat mensen raar opkeken als ik zei dat we 'maar' 1 auto hebben.

Het is inderdaad waar dat mensen gauw geneigd zijn om meer uit te geven naarmate ze meer gaan verdienen. Het is heel moeilijk om niet in die valkuil te trappen. Ik heb mezelf aangeleerd om -op het punt dat ik iets wil hebben/kopen- mezelf af te vragen: 'Heb ik dit echt nodig?' Het heeft me geleerd dat je écht weinig nodig hebt om gelukkig te zijn.

Het is niet zo dat ik nooit luxe dingen doe. Natuurlijk is dat ook wel eens leuk en fijn. En daar geniet ik dan ook echt ontzettend van.

Door deze soberheid is de kwaliteit van mijn leven erg goed. En dat voelt soms best paradoxaal in een maatschappij waar consumptie wordt verheerlijkt.
quote:Bagheera schreef op 14 maart 2011 @ 16:37:

[...]

Maar blijf jij hetzelfde als je moeder verdienen? Zit er helemaal geen rek meer in je salaris?

En wat verdiende jouw moeder toen ze zo oud was als jij nu?

Ik snap het gevoel wel, maar we studeren toch niet alleen voor het geld? Al zou ik er stinkend rijk mee kunnen worden, ik zou geen kapster willen zijn, dat lijkt míj geen leuk werk.
quote:viennas schreef op 14 maart 2011 @ 16:49:

[...]

En dat verbaast me zo van bijv. die mensen uit een dubbeltje op z'n kant, dat ze geen idee hebben waar ze al dat geld aan uit geven. En dat ze vaak ook niet bereid zijn om minder uit te geven en zo in te leveren op luxe.Dat begrijp ik nou ook nooit. Uit ergernis ben ik maar gestopt met het kijken naar dit programma.
quote:Kastanjez schreef op 14 maart 2011 @ 17:08:

[...]

En wat verdiende jouw moeder toen ze zo oud was als jij nu?

Ik snap het gevoel wel, maar we studeren toch niet alleen voor het geld? Al zou ik er stinkend rijk mee kunnen worden, ik zou geen kapster willen zijn, dat lijkt míj geen leuk werk.No worrie's, je verdiend er in loondienst geen zak mee
Ja, dat vind ik echt.
Maar TO; jij bent toch de enige die kan bedenken of jullie je nog een tweede kunnen veroorloven en dan nog kunnen sparen?

En je hebt toch al een kind, dus je kunt best wel berekenen wat zo'n tweede nou kost.
Viennas, ja dat leek me inderdaad wel ja. Vrienden met één kind, hoogopgeleid en baan op academisch niveau kunnen goed rondkomen én sparen. De oud-collega met drie kinderen en baan op academisch niveau kan ook rondkomen, maar die kan vervolgens niet meer sparen. En dat vond ik dan nogal een verschil. Dus ik vroeg me af of dat nou bij anderen ook zo is.

En je hebt gelijk: man & ik moeten inderdaad naar ons eigen kosten- en inkomenplaatje kijken om te bepalen of een tweede kindje financieel 'te doen' is.
TO even over je OP. Mss hebben die mensen een tophypotheek en liggen ze krom om hun mooie huis te kunnen betalen.

Volgens mij kosten kinderen een vermogen, zeker als je er meer hebt. Mijn zus verwacht in juni haar eerste. Ze vertelde dat ze voor de kinderopvang van 3 dgn per week 900 euro in de maand moet neertellen. OMG!

Ik verbaas mij erover dat veel ouders hun kinderen van alles geven terwijl die kinderen daar best zelf voor kunnen sparen. Zoals rijlessen. Ik had op m'n 15e al een bijbaantje en heb zulke dingen zelf bij elkaar gespaard. Zo heb ik geleerd om met geld om te gaan. Ik denk dat veel mensen tegenwoordig in de schulden belanden omdat ze vroeger alles kado kregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven