Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
@ Tulpje: Gefeliciteerd nog met je kleintje!

Ik kolf s'morgens tijdens het voeden. Leg dochter dan in de rugby houding en kolf de andere kant. Ik giet ze in de avent VIA bakjes en vries ze daarin in. Dit omdat gewoone plastic zakjes erg vast vriezen aan de zoete en plakkerige melk. Kun je zakjes van de melk afpeuteren....

Ik vroor eerst porties van 100cc in en nu 150cc (dochter is inmiddels 7mnd en drinkt constant) Daarnaast vries ik ijsblokzakjes in (300cc in 1 zakje dus 15cc per ijsblokje) wat het makkelijk te doseren maakt zodat je weinig weg gooit.

In de koelkast is het binnen 10-12u ontdooid. Opwarmen doe ik bij ontdooide melk in een bakje warm water en bij verse melk buiten de koelkast.

Melk uit de koelkast mag best, maar zo'n koude plons melk in zo'n klein lijfje stond mij tegen. Dochterlief drinkt het nu uit de koelkast bij haar boterham.

Verse melk is 5 dagen goed in de koelkast dus je kunt, als je bijv 1 avondje weg gaat, ook tussendoor kleine beetjes kolven (bijv 20-30cc per keer) en dat (als alles dezelfde temperatuur heeft) mixen tot 1 voeding.

Ik gebruik de Tommee Tippee flessen en werkt super hier. Meestal hebben borstkindjes de standaard fles snel leeg omdat ze zo'n sterke zuigkracht hebben.

Wat betreft je nachten; netjes hoor! Geen klagen. Mijn meisje heeft heel lang s'nachts krampjes gehad en dan kon ik voeden, een half uur tot een uur met haar rondlopen, dan een half uurtje of een uurtje slapen en dan begon het riedeltje weer van voor af aan....Net als je denkt dat je er klaar mee bent en groen ziet van slaaptekort, wordt het beter Middag slaapje als je baby in bed ligt
Tulpje ik had ook diepvrieszakjes (ziplock) die ik in een opengeknipt pak sap invroor. Dan werd het een plak van 120cc meestal ongeveer, die ik dan rechtop kon zetten om ruimte te sparen. Ik vroor ook blokjes in zodat ik altijd makkelijk de juiste hoeveelheid kon pakken.

Ontdooien het liefst geleidelijk in de koelkast. Maar die plakken zijn in een half uur uitknijpbaar ontdooid als je haast hebt. (ik knipte een gaatje in een hoek en kneep het in een flesje als het nog ijs was, dan kon het zo mee naar de creche)
K is nu 15 maanden en drinkt nog 1x per dag mamamelk ik kolf dit af aangezien ze nooit bij mij heeft kunnen drinken. Sinds een dikke week wil ze die ene keer niet meer drinken nu vraag ik me af: is dit nu een fase of vind ze het gewoon niet meer lekker en is dit het moment om te gaan stoppen??
Hoi tulpje, gefeliciteerd met je kindje!

Het 'ritme' dat jouw kindje heeft, had de mijne ook. Er komt vanzelf meer tijd tussen de voedingen en meer structuur in.

De meeste antwoorden mbt bewaren en opwarmen van moedermelk zijn hierboven al gegeven. Er zijn dus verschillende manieren. Ik maak zelf ook plakjes door de bv in zip-zakjes in te vriezen. Ik leg t zakje in n vleeswaren doosjes in de vriezer zodat t mooi plat wordt. Evt kan er nog een doosje boven op met een ander plakje-in-wording. Daarna bewaar ik de plakjes in de vriezer als een rijtje cd's waar je de zijkant van kunt lezen. Ontdooien weer in n vleeswaarbakje in de koelkast. Als t vloeibaar is, puntje eraf en in n flesje gieten, flesje in n pannetje water op t vuur.

Ik vries in porties van 100-130ml, net hoe t uitkomt. Je weet nl van te voren net hoeveel je kindje drinkt (mijne drinkt bij minder dan de formule). Daarom zijn ijsblokjes ook heel handig. Gebruik een ijblokjesbakje met een zacht rubberen onderkant, zodat je ze er gemakkelijk uit kunt drukken. Vervolgens kun je ze bewaren in een zip-zakje. (ik gebruik de rode van ikea, lekker stevig en bpa-vrij).

Ik heb zoveel respect voor dames die maanden lang bv geven dmv kolven omdat t niet op de 'gewone' manier lukt!!! Echt klasse!
jacjac dat heb je nog lekker volgehouden zeg dat kolven!

Respect

Ik ben vorige maand gestopt met kolven omdat de melk hier ook niet meer uit een fles gedronken werd. Maar ik geef wel live bv nog.

Ik zou je niet kunnen zeggen of het een fase is, ik denk dat je het vanzelf merkt als je het uitprobeert.
Wegens medicijngebruik ben ik twee weken geleden gestopt met het geven van borstvoeding. Mijn zoon van 18 maanden dronk toen nog eenmaal per dag. Nu heb ik helemaal geen last van mijn borsten, ik heb in die twee weken tijd niet één keer gekolft omdat mijn borsten soepel bleven. Vandaag kwam ik erachter dat ik nog steeds voeding heb. Zou ik dan toch moeten kolven? Of 'droogt' het langzaam op?
Vandaag voor t eerst een dagje weggeweest zonder dochter, heerlijk naar de sauna, waar kolfruimte beschikbaar was.

Ik had 250 ml meeggegeven, voor 7 uren, maar ze heeft maar 1x 100 ml gedronken en de hele middag geslapen...

Als ze thuis is komt ze overdag om de 1,5 tot 3 uur. Hebben jullie dat ook?

En hoeveel geven jullie mee voor een dag? Ik moet straks weer werken en ben dan van 8-5 van huis. Als t mag ga ik een uurtje eerder naar huis om live te voeden ipv te kolven.

Ook had ik gisteravond extra uit de vriezer gehaald omdat ik bang was dat ze aan 180 ml niet genoeg zou hebben. Dit moet nu vandaag op toch?
Siena dat moet op ja, binnen 24 uur. Misschien volgende keer minder ontdooid mee geven en meer bijvoorbeeld in ijsklontjes in de vriezer laten bij het opvangadres. IJsklontjes ontdooien relatief snel.
En daar ben ik weer, amper gelezen, want ik sla het toch niet op. Nog steeds in het ziekenhuis, zit daar nu achter een computer, even weg van de box waar ik zal sinds zaterdagochtend bijna nonstop verblijf. Tirsini ligt dus nog steeds in het ziekenhuis. Het gaat wel iets beter met haar, ze is nu van het zuurtstof af. Mijn man is helaas ook ziek geworden en ligt thuis uit te zieken. Nu ben ik dus bijna non stop bij Tirsini, op dit soort momentjes na.

Zaterdag mocht ik toch de borst gaan aanbieden, maar die pakt Tirsini ook niet Ze gaat krijsen als ze de borst alleen al ziet. Als ze hem dan toch pakt, drinkt ze erg weinig. En het flesje wil ze ook niet.

De lactatiekundige is vandaag langs geweest, maar daar ben ik ook niet echt wijzer van geworden.

Ze blijft krijsen als ze alleen het idee heeft dat ze aangelegd gaat worden, terwijl ze wel zoekt en mijn hele shirt ondersabbelt als mijn borsten weer netjes bedekt zijn.

Ik ben zo moe, zit er doorheen, nu weer een lange nacht met om de drie uur een flesje aanbieden, die ze amper of niet drinkt, dan door de sonde heen gegeven wordt en dan is het vaak anderhalf uur later weer tijd voor de volgende voeding.

Waarom drinkt ze toch niet?
voor tirsa
Ach Tirsa, wat naar Hopelijk is er hier nog iemand met een goede tip
Tirsa, kan ze oorpijn hebben? Veel kinderen met rs krijgen ook oorontsteking. Of heeft ze juist ab gehad tegen een oorontsteking en heeft ze daardoor nu misschien spruw?

Vannacht misschien dat flesje overslaan en direct de sonde nemen, zodat jij iets meer slaap krijgt? Als jij ook nog ziek wordt zijn jullie nog verder van huis.
Jeetje Tirsa, kan me voorstellen dat het zwaar moet zijn voor je.

Ik heb geen tip, maar wel een voor jou.
Zuster: weet zo ook niet wat een wenselijke voorraad is. Zelf vraag ik me ook af of ik niet moet stoppen met het kolven na de eerste voeding maar ik geef ook graag verse melk ipv diepvriesmelk (zit tussen mijn oren want ze drinkt beide heel goed) en het haalt de druk van de kolfopbrengst tijden het werken af want ik heb immers toch al een groot deel staan. Lastig maar ik blijf voorlopig toch maar doorkolven.

Ik geef elke dag 3x 200 ml mee naar het kdv. Flessen van 200 heeft ze geen moeite mee en als ze minder drink is het ook prima. 3e fles is voor reserve en heeft ze tot nu toe maar een keer opgedronken. Als deze over is gebruiken we deze als papfles als laatste voeding.

Tirsa: sterkte!
Tirsa, is het een optie om te gaan buidelen met haar? Dat je haar zoveel mogelijk in een draagdoek of speciale buideldoek (of desnoods onder een warm jasje) op je zo bloot mogelijke lijf draagt? Dan kan ze op een ontspannen manier weer in aanraking komen met de borst, misschien helpt dat? Je legt dan dus niet aan, maar geeft haar de mogelijkheid om zelf het tempo te bepalen. Als dat kan hoor, in jouw ziekenhuis.
@ Tirsa: hier geen tip, wel een Sterkte meis!

@ JGH: ik geef wel gewoon diepvriesmelk en hou zo mijn voorraad mooi vers (oudste melk is van 14/2) Heb inmiddels weer bijna 30 bekers staan.

Dochterlief drinkt flessen van 150cc en vaak bij mij tussendoor. Maar als ik werk heeft ze vaak tot het avondeten "maar" 2 flessen op. Ze plast wel goed. Maar we gaan op werkdagen toch maar proberen om flessen van 180cc te geven want wil nog geen ander drinken bij geven.

Heb voor mezelf een plannetje getrokken Gewoon een nieuw doel gesteld. Ik wil doorgaan volledig tot ze 9mnd is (dus over 2mnd) Dan gaan afbouwen naar 2x per dag live en dus 1 voeding uit de vriezer. Zo hoop ik rond 1jr te komen op 2x per dag live te voeden. Als alles lukt natuurlijk he Ik ben iemand die graag weet waar ze aan toe is en een beetje overzicht heeft in het geheel met een duidelijk doel..... "we zien wel" is me nu te vaag....
Tirsa, sterkte!

Even een ander probleem, wellicht herkenbaar voor andere moeders. Mijn zoontje werd vannacht wakker, wordt hij anders nooit en hij lag echt te kronkelen en te huilen. Ik dacht darmkrampjes, maar zijn neus zat ook dicht, dus toen maar even spray erin gespoten. Hij is nu iets ouder dan drie maanden. Kan hij dan nog steeds last hebben van darmkrampjes? En zo ja, wat is er aan te doen? Ik vermoed dat hij misschien te veel drinkt, hij is erg gulzig. Gisteren kwam ik thuis en mijn man had net een flesje afgekolfde melk gegeven. Maar toen hij mij zag kreeg hij natuurlijk spontaan honger. Hij wist niet of hij moest huilen of lachen, zag er grappig uit. Hij kalmeert dan alleen door te drinken. Wat moet ik doen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
@poehee: ik heb al ijsblokzakjes gekocht, maar ik kolf geen 300 ml per dag.. dacht dat het dan niet kon omdat ie dan niet vol zit?
Siena 1 blokje is 14 à 15 ml, dus 1 laagje (3 blokjes) is 45 ml. Meestal spaar ik 90 ml, dus 6 blokjes. 135 ml zijn 9 blokjes. Kortom; de zak hoeft niet vol. Ik heb de ah huismerk blokjes.
Tirsa sterkte zeg,
@ Siena: ik kolf ook geen 300cc per dag extra, maar wel bijv. op een werkdag. Dan kolf ik (als ik vroege dienst heb) 3x (6u-10u-14u) en dan heb ik totaal wel 300cc Dan haal ik 3 bekers van 150cc uit de vriezer en gooi ik een ijsblokzakje terug (ongeveer dan he)

@ Tirsa: heb je een beetje kunnen slapen? hoe is het nu?
Hoi meiden,

Ik breek weer even in want heb een groot probleem...

mijn vriezer heeft het begeven en nu geen voorraad meer en morgen moet mijn kleintje naar KDV en moet dus KV meegeven..

net terug van kruidvat maar geen idee welke ik moet kopen.

Jullie een idee? ze hebben zoveel soorten..

hij is 6,5 maand oud en ik geef dus gewoon bv maar vindt het wel fijn om heel af en toe als hij bv 's nachts vaker komt KV te geven door mijn partner zodat ik eens een keertje door kan slapen.

dus wil geen grote hoeveelheid inslaan maar voor 1x per week ofzo een flesje en natuurlijk perse voor morgen.....

ik kan wel huilen, gelukkig had ik geen enorme voorraad maar toch...
Tirsa, hoe is het vandaag? Sterkte zeg!

Ilske, wat adviseerde de verkoopster? Geen ervaring met kv, maar Nutrilon is prima? Balen van je voorraadje!

Belle, volgens mij kan je kindje nog wel krampjes hebben, hoor!

Over die ijsblokjeszakken: plakken die dan niet aan de melk vast?

Zuster, net mijn 'stash' weer geordend in de vriezer en ik heb ook 30 potjes staan (circa 5 liter ) Nu maar hopen dat ze niet op een gegeven moment diepvriesmelk gaat weigeren.

Mooi doel heb je jezelf gesteld!
@ Ilske: volgens mij heb ik ergens gelezen dat je ook stickjes (net als suiker) hebt met poedermelk. Weet niet van welk merk. Ik heb zelf wel eens staan kijken en heb gezien dat volgens mij Nutrilon ook pakjes heeft van ik geloof 200ml. Misschien is dat een idee? Want zo'n blik is volgens mij beperkt houdbaar. Jeetje wat balen van je voorraad

Die ijsblokzakjes plakken minder, zijn iets dikker ook. Maar ik check wel altijd of ik van het blokje voor en achter het plastic er af heb....

Ik heb inmiddels 6 liter bij elkaar.... geloof dat ik binnenkort stop met kolven
Nutrilon heeft "sticks" en pakjes kant en klare melk. Ik zou voor nr. 1 gaan bij 6,5 maand (nr. 2 is vanaf 6 maanden volgens mij maar flesvoeding is slechter te verteren dan bv)

Friso heeft ook sachets geloof ik, dan zit je iig niet met zo'n heel blik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven