Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Ananas vergeet ook niet dat zwanger zijn ook vaak slecht is voor je productie.
Ananas, lees eerst even deze link en de paper die erin genoemd staat. En je kunt evt. een arts/lactatiekundige/verpleegkundige (dacht ik) navraag laten doen bij het TIS.
quote:ananas107 schreef op 16 maart 2011 @ 21:42:

Ik heb ook nog een vraagje. Binnenkort gaan wij weer naar het ziekenhuis in de hoop nog een keer zo'n prachtig wonder te mogen produceren Ik moet dan Puregon en Pregnyl spuiten, maar mag je dit combineren met borstvoeding?

Ik kan het niet aan de arts vragen, want ik kreeg alleen een verwijzing als ik minimaal 2 maanden gestopt was met bv (ijdele hoop van de huisarts dat ik toch ineens een cyclus zou hebben), dus ik heb een klein beetje gelogen. Het kan trouwens ook nog zo zijn dat de gyn wil dat ik eerst een paar maanden Clomid slik (heeft niet mijn voorkeur), dus ik ben ook benieuwd naar deze combi met bv.

Annanas ik heb dit onlangs aan de hand gehad.

mijn dochter (2 jaar + 2 maanden) nog 4 a 5 keer per 24 uur bij mij. Ik heb bij de gyn verzwegen dat ik nog voedde, omdat ik bang was niet met IUI te mogen beginnen.

M'n gynae is er toch achter gekomen doordat de huisarts het heeft doorgegeven dat ik een herhaal receptje syntocinon had besteld. HA en Gyn waren stellig in hun oordeel. acuut afbouwen en stoppen of geen IUI.

Ik heb gezegd dat ik acuut zou afbouwen en stoppen. (dit heb ik niet gedaan.)

Voor de Clomid die ik kreeg heb ik een medicijnconsult per mail gedaan bij Gonneke van Veldhuizen- Staas van eurolac.net

dit kost 7.50 per medicijn consult

Pregnyl is hetzelfde als het lichaamseigen zwangerscahpshormoon. dus dat is geen probleem.

althans geen probleem ... wat poehee aangeeft zwanger worden is slecht voor je produktie, in het geval van mijn dochter is dat niet erg die is al twee dan drinkt ze een glaasje karnemelk extra.
borstvoeding geven kan invloed hebben op je lutheale fase (fase tussen eisprong en menstruatie) wat de innesteling kan bemoeilijken. Dit zou een reden kunnen zijn om te stoppen met BV maar ik weet ook van een moeder die zwanger werd van een IVF tweeling met een korte lutheale fase ( met een ziekenhuis die wel behandeld met bv)

Ook kan borstvoeding de opbouw van het baarmoederslijm kunnen verminderen wat ook weer invloed heeft op innestelen.

bij de echo's moest het baarmoeder slijm minimaal 5 (mm?)zijn en bij mij was het 6.3 "prima" volgens de gynae.

een half jaar voor behandelen heb ik mn cyclus genoteerd ik heb een voelbare eisprong dus kon zonder ovulatietesten elke maand mijn lutheale fase noteren.

ik ben overgens bij de eerste IUI poging zwanger geraakt en krijg 1 april mn eerste echo
Yamuna, gefeliciteerd!!! Ik lees mee bij de Prikbitches, dus ik wist dat je weer bezig was, maar ik loop wat achter (jullie schrijven zo veel!), dus dit had ik nog niet gelezen. Super zeg, weer bij de eerste behandeling zwanger!

Bedankt ook voor je antwoord. Ik zal binnenkort eens zo'n medicijnconsult aanvragen.

Het liefst blijf ik nog even volledig voeden, maar als de productie iets minder wordt, dan is dat ook niet heel erg. Ik wil alleen niet dat ik mijn medicatie doorgeef aan mijn dochtertje, het moet voor haar helemaal veilig zijn. Als ik weet hoe het met de Puregon zit, laat ik het hier wel weten.
medicatie zul je waarschijnlijk wel in de melk meegeven aan je dochter , de vraag is alleen of het kwaad kan.

hoe oud is je kindje?
Yamuna gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Interessant artikel waar Wen naar verwijst!
Mijn dochter is 6,5 maand, 7,5 als we na het eerste bezoek aan het ziekenhuis gelijk kunnen starten met de Puregon.
Ananas, is het een optie om dan nu die maand nog extra te kolven of heb je zoiets van dan is het wel goed?

Tirsa, wat fijn! Mooi begin van de dag om zoiets te lezen.
ananas heb je al eigen cyclus?

Persoonlijk vind ik het heel vlot om weer opnieuw te beginnen. 9 mnd zwanger 9 mnd ontzwangeren.

Welke behandeling ga je doen? IUI? Bij ons ZH moesten we eerst twee jaar doe het zelven. Voor we weer in aanmerking komen voor iui.
ook omdat de bijvoeding echt BIJvoeding is het eerste jaar en je kindje de meeste voedingsstoffen het eerste jaar haalt uit de bv zou ik persoonlijk echt wachten tot je kindje minimaal 1 is

maar dat is mijn mening. Wat je ermee doet is aan jouzelf
Wauw, super Tirsa! Wat fijn dat ze weer thuis is en de borst pakt Weer lekker genieten van elkaar.

Yamuna: gefeliciteerd met je zwangerschap!
Yam, je sterkt me in mijn beslissing om gewoon lekker een jaar te voeden als ik je zo lees

Trouwens, die tijger in bed (nu al ) zou ook echt nog niets anders willen hehe. Zelfs papa is niet goed genoeg als er ook zomaar eten in de buurt is
Tips gevraagd!

Ik geef nu 4,5 maand borstvoeding, maar de nachtvoedingen beginnen me zo langzamerhand een beetje op te breken. Hij komt meestal zo tussen 2 en 4 uur 's nachts voor een voeding, afhankelijk van hoe laat de laatste avondvoeding was. En de laatste tijd weer elke drie uur. (afgelopen avond/nacht: 19.30 / 22.15 / 01.45 / 5.00 / 7.30)

Ik maak lange dagen voor mijn werk (drie dagen per week) en ben kapot als ik 's morgens opsta van de nachtvoedingen, en kapot als ik 's avonds thuis kom van mijn werk. Mijn man zegt nu: je hebt je best gedaan met borstvoeding, het is niet erg om nu te stoppen toch. Zijn redenering: dan kunnen we de nachten verdelen, en afgekolde melk opwarmen duurt langer dan KV maken, dus laten we overstappen op kv. (zoon is van het type, als ik honger heb wil ik nú drinken, dus dit argument snap ik wel...)

Maar tóch, het voelt niet goed. Hebben jullie tips om dit aan te pakken?

Dingen waar ik over nagedacht heb:

- 4 maanden dip? Het echt om de drie uur willen drinken zou er mee te maken kunnen hebben, maar niet doorslapen is al veel langer. Alleen in het begin heeft hij een week of drie doorgeslapen.

- Man om half elf een flesje afgekolfde melk laten geven? Ik ga het liefst al om negen uur slapen, om zo toch genoeg uren slaap te pakken. Dus dat zou een optie zijn. Maar we hebben zó geen ritme nog, dat hij de ene keer om 21.00 uur wil drinken en de andere keer al om 19.00 uur. En als hij om 21.00 u nog heeft gedronken, is 22.30 u weer zo vroeg...

- Het tijdsargument van Man, om daarom op kv over te stappen... Kan afgekolfde melk ook in de magnetron?

- Een flesje melk met Biobim geven? Zou misschien kunnen helpen voor het doorslapen. Maar hij is pas 4,5 maand en wil eigenlijk pas met zes maanden met bijvoeden beginnen...

- Liggend voeden / Co sleepen is bij ons niet mogelijk wegens zeer kleine slaapkamer. Dus ik moet sowieso uit bed voor de voeding. Heb wel een nekkussentje, zodat ik in mijn schommelstoel half verder kan dutten.

Pfff, lang verhaal zo... Hopelijk komen jullie er door heen. Ik heb dus als over veel dingen nagedacht, maar ik kom er gewoon niet helemaal uit. Overstappen op kv gaat erg tegen mijn gevoel in, zeker omdat het verder heel goed loopt. Maar ja, ik snap mijn man ook als hij zegt dat ik ook om mezelf moet denken.
Goed nieuws van Tirsa! Wat fijn dat jullie weer thuis zijn!

Allis: sorry, maar moest wel ff lachen om je post. M heeft mij twee keer gebeten met z'n kaken. Dat deed al pijn! Ik heb beide keren heb streng toe gesproken en hem een paar tellen vd borst gehaald. Verder let ik heel goed op. Als ze effectief drinken kunnen ze niet bijten. M heeft nu ook z'n eerste tand, dus ik ben ook wat huiverig!

Ik heb mijn pr op borstvoedingsgebied verbroken! 7,5 maand voeden!
quote:vivavogeltje schreef op 17 maart 2011 @ 10:45:

Tips gevraagd!

Maar tóch, het voelt niet goed. Hebben jullie tips om dit aan te pakken?

- Liggend voeden / Co sleepen is bij ons niet mogelijk wegens zeer kleine slaapkamer. Dus ik moet sowieso uit bed voor de voeding. Heb wel een nekkussentje, zodat ik in mijn schommelstoel half verder kan dutten.

Geen tips. Hij kan zomaar morgen gaan doorslapen of hij kan nog maanden dit ritme aanhouden, en niks, ook bijvoeden niet, geeft de garantie op betere nachten. Mijn zoon is 8 maanden, en heeft de laatste tijd nog regelmatig drie nachtvoedingen. In combinatie met vier dagen werken en nog een peuter vind ik dat ook niet leuk, maar ik houd mezelf maar voor dat hij op zijn achttiende heus geen nachtvoedingen meer heeft - of dan toch op zijn minst zijn eigen eten kan gaan halen.

Maar waarom kun je niet liggend voeden? Op je zij liggen met een baby naast je vereist toch niet zoveel ruimte?

Mango, gefeliciteerd met je pr. Heb je een nieuw doel?
Hé Yamunda, lees nu pas dat je weer zwanger bent! Wat leuk! Gefeliciteerd! Moest wel lachen om je verhaal! Fantastisch hoe je je eigen plan trekt en dan ook nog in 1 behandeling zwanger raken!

Vivavogeltje: de nachten zijn gewoon zwaar! Ik zat er rond die periode ook helemaal door heen. (En nu nog wel eens :-) )

Nachtvoedingen zijn heel goed voor je productie.

Wij hebben trouwens ook al van alles geprobeerd. Met 5 mnd biobim, blieft meneer niet. Met een maand of zes weer allemaal papjes; rijstebloem met een smaakje, biobim banaan, biobimpyamapapje. Het is geen pap eter en als hij al wat binnen kreeg sliep hij er echt niet langer van. We hebben uitstellen probeerd: speen geven en dus niet voeden. Dat resulteerde alleen maar in nóg slapelozere nachten. (want voeden is sneller en dan slaapt hij direct weer)

Op een gegeven moment ben ik wat meer gaan lezen over nachtvoedingen en slaapgedrag van baby's. Het is dus helemaal niet normaal dat baby's doorslapen. Al met al probeer ik het te accepteren. Even 5-10 min voeden en dab weer verder slapen.

Wat mij verder erg helpt is dat man zoon ophaalt en ik leg hem weer terug. Zo heb ik het gevoel dat ik er niet alleen voor sta. En verder gaan we regelmatig vroeg naar bed en doe ik af en toe een middagslaapje met de kinderen.

En klagen bij andere bvmoeders (hier bijvoorbeeld) helpt vaak ook erg goed. :-)
Fussie, ik wil inderdaad nu extra gaan kolven, zodat ik een nog grotere voorraad heb.

Yamuna, ik heb van mezelf geen cyclus (soms 60, soms 150+ dagen, oorzaak onbekend), dus daarom ben ik de vorige keer zwanger geworden door Puregon+Pregnyl. Verder geen IUI o.i.d., 'gelukkig' lukte het met alleen hormoonbehandelingen.

Omdat ik dus geen (of amper een) cyclus heb, hoef ik het niet eerst zelf te proberen, want er is toch praktisch geen kans op een spontane zwangerschap. Na 7 maanden is misschien snel, maar een weloverwogen keuze. Hoogstwaarschijnlijk moeten we weer alle onderzoeken doorlopen, dus dan zitten we al snel op die 9 maanden die voor ontzwangeren staan. En anders maken die paar weken (volgens mijn vk en huisarts) niet zoveel uit als je je weer fit voelt.

Er zullen meer mensen zijn die het te/erg snel vinden, maar wij hebben hier goed over nagedacht en staan hier helemaal achter. Het is alleen nog zoeken naar hoe en wat met de bv.

Twee jaar is wel lang trouwens! Het beleid daarover verschilt vast ook weer per ziekenhuis.

Mango, goed zeg!
quote:Miffy schreef op 17 maart 2011 @ 11:10:

[...]

Geen tips. Hij kan zomaar morgen gaan doorslapen of hij kan nog maanden dit ritme aanhouden, en niks, ook bijvoeden niet, geeft de garantie op betere nachten. Mijn zoon is 8 maanden, en heeft de laatste tijd nog regelmatig drie nachtvoedingen. In combinatie met vier dagen werken en nog een peuter vind ik dat ook niet leuk, maar ik houd mezelf maar voor dat hij op zijn achttiende heus geen nachtvoedingen meer heeft - of dan toch op zijn minst zijn eigen eten kan gaan halen.

Maar waarom kun je niet liggend voeden? Op je zij liggen met een baby naast je vereist toch niet zoveel ruimte?

Mango, gefeliciteerd met je pr. Heb je een nieuw doel?

Iets relaxter ermee omgaan dus, proef ik uit je antwoord? Doe ik normaal gesproken eigenlijk ook, maar merk dat door slaapgebrek en algehele niezofitheid relativeren moeilijker wordt En wb liggend voeden: slaapkamer is even breed als bed, we klimmen dus vanaf voeteneind ons bed in. Dat zou dus betekenen: baby halen, met baby weer in bed klimmen, voeden, met baby weer uit bed klauteren, terugleggen en zelf weer in bed klimmen om verder te slapen. Word daar denk ik wakkerder van dan in schommelstoel op babykamer voeden.

Thanks voor je reactie!
Vivavogeltje, ik heb geen tips voor je, maar wil je even een hart onder de riem steken: je doet wat het beste is voor je kind en geeft hem al een hoop gezonde 'bagage' mee voor de rest van zijn leven!

Misschien kan hij een nachtje ergens logeren, zodat jij wat bij kunt slapen?
quote:mango82 schreef op 17 maart 2011 @ 11:23:

Hé Yamunda, lees nu pas dat je weer zwanger bent! Wat leuk! Gefeliciteerd! Moest wel lachen om je verhaal! Fantastisch hoe je je eigen plan trekt en dan ook nog in 1 behandeling zwanger raken!

dank je voor de felicitatie

ik vond het gewoon bullshit dat iedereen gewoon al voedend zwanger mag worden als ze het ziekenhuis niet nodig hebben.

Mijn cyclus was prima ook de lutheale fase, eerdere echo's toonde dat er niets mis was met mijn baarmoederslijmopbouw. dus dan zou ik mijn dochter haar borstmomentjes moeten ontzeggen omwille van een protocolletje. een stukje papier gemaakt door artsen die niet eens willen kijken naar persoonlijke omstandigheden ... Dikke middelvinger dus !

Het was een weloverwogen beslissing om het zo te doen ik heb afgelopen jaar veel gelezen over fertiliteitsbehandelingen in combinatie met bv

Voor ons werkte het zo prima.

als ik in de safe zone zit 12+ weken dan zal ik zeker een lange neus trekken naar HA en gynaecoloog
Yamunda: Ga je dan straks ook vertellen dat je tóch door bent gegaan met voeden? Zie dat namelijk al helemaal voor me. Zit je daar mooi zwanger te zijn en met Yamini aan de borst in de spreekkamer van de gyn/huisarts.
Inderdaad
Bedankt voor hart onder de riem. Jullie hebben gelijk natuurlijk, tis gewoon volhouden. en idd, er even over praten/klagen helpt al. Een nachtje ergens anders slapen klinkt wel goed, maar is gevoelsmatig voor mij nog wel een stap. Voelt alsof ik de verantwoordelijkheid niet wil nemen voor hem, een beetje egoistisch. zo van: tis ff moeilijk, hup ga jij maar eens ergens anders slapen. Ik weet het, zo zit het natuurlijk niet
Vivavogeltje, mijn man valt 's nachts veel makkelijker in slaap dan ik. Bij de oudste deden we het dus zo dat ik m uit bed haalde, liggend voedde, en daarna mijn man hem terug in bed legde. Dat scheelde mij veel nachtrust, en hem niet zo heel veel. Is dat misschien een optie?

Gebrek aan slaap is gewoon heel vervelend. De komende maanden krijgen we meer daglicht en minder virussen, dat scheelt weer iets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven