Geld & Recht alle pijlers

VVE

17-03-2011 23:41 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat iemand er een beetje verstand van heeft want wij weten het even niet meer.

Onze VVE heeft besloten dat het achterstallig onderhoud moet worden opgelost. Het huidige budget is hiervoor niet toereikend en dus hebben ze besloten dat we bij moeten betalen.

Vandaag kregen we dus en brief dat we bovenop de maandelijkse kosten nu eenmalig ¤ 2000,- moeten bij betalen. Een helehoop geld voor iets waar we in mijn ogen maandelijks voor betalen.

Ik snap dat er het een en ander moet gebeuren maar dit is natuurlijk niet een klein bedrag.

In de brief stond dat dit bedrag binnen 2 maanden bij hun binnen moet zijn en zo niet zou er een incasso procedure starten.

Ik schud niet zo even ¤ 2000,- uit mijn mouw en daarnaast zijn we op het moment bezig met een nieuwe woning en zou dit geld voor ons echt weggegooid zijn.

Weet iemand of wat onze VVE doet ook mag?
quote:N00tje schreef op 18 maart 2011 @ 00:19:

Ik heb er geen verstand van maar vind het wel een flinke smak geld hoor, zeker als je van plan bent om dadelijk te vertrekken.

Heb je geen inzicht in het kasboek van de VVE?

Raar dat je zo ontzettend veel moet bijbetalen, je zou denken dat ze toch aardig wat in kas hebben.

Dat hangt er toch helemaal van af wat er in voorgaande jaren betaald is door de leden? Ik ben het eens met de mensen die zeggen: had je je er maar in moeten verdiepen.

Dit werkt nou eenmaal zo als je een appartement koopt. Als je daar geen zin in hebt, overleg met anderen over onderhoud, moet je een eigen huis kopen of een huis huren.
* mompelt iets over jammer dat TO niet ingaat op suggestie inschakelen Vereniging Eigen Huis en slapen gaan*
Wij hebben ook een aantal jaar in een ouder appartementencomplex gewoon waar dit soort dingen speelden, ging ook om een soortgelijk bedrag voor onderhoud wat absoluut noodzakelijk was. Eerlijk gezegd waren wij verbaasd dat mensen met een koophuis geen E 2000 hadden, of konden sparen, in de periode waarin dit speelde (tussen dat er sprake van was dat er onderhoud nodig was en dat er daadwerkelijk wat gebeurde zat zo'n 2 jaar!!!). Of je nou in een rijtjeshuis woont (waar je zelf je onderhoud verzorgt) of in een appartement waar je met meerderen verantwoordelijk bent, met zulke dingen moet je gewoon rekening houden (uitzonderingen daargelaten).

Maar goed, daar heb je nu niks aan. Je zegt dat jullie binnen 6 maanden weg hopen te zijn. Hebben jullie je appartement al verkocht dan dat je daar zo zeker van bent? Wij hebben toen een regeling getroffen voor de kosten die gepland stonden. Kun je allemaal in je onderhandelingen meenemen. Als het al wel verkocht is zul je daar contact over moeten opnemen met je makelaar, die kan je vast vertellen wat wijs is.

Ik snap dat het zuur is maar het kan echt niet zo uit de lucht komen vallen, het zal echt gecommuniceerd zijn en met meerderheid van stemmen aangenomen zijn, anders dan mag het niet. Ga dat dus eens checken. Klopt het allemaal, tja, dan moet je gewoon betalen denk ik. Het is heel zuur, maar als je binnen 6 maanden gaat verhuizen zal je gewoon wat dingen in je nieuwe huis in eerste instantie moeten laten zitten.
quote:Nici007 schreef op 18 maart 2011 @ 00:19:

[...]

Ik vind het erg vervelend voor je dat je er zulke slechte ervaringen mee hebt, dat veranderd echter niets aan het feit dat ik niet zomaar zoveel geld heb. Met mij meerdere bewoners.

Als het moet gebeuren, moet het gebeuren, maar een redelijk termijn voor betaling zou fijn zijn.

In 2 maanden zoveel geld, is niet mogelijk.

Ik heb een hardstikke leuke tijd gehad als voorzitter. Lag in een deuk om sommige reacties.

feit blijft dat je een huiseigenaar bent en je soms voor onvoorziene kosten komt te staan. Ook als je in een VVE woont. Die kosten zal je dan zelf moeten dragen. Heel eerlijk: als je als huiseigenaar geen buffer of leenmogelijkheid van 2000 euro hebt, vind ik dat je niet heel verstandig bezig bent, financieel gezien.

En qua verkoop onderschat je het psychologische effect van "Verkoper heeft de kosten van het groot onderhoud dat nog gaat plaatsvinden, reeds betaald" als je in een gewilde buurt zijn glijden kopers daardoor van hun bureaustoel, al funda-end.
quote:Pingpong schreef op 18 maart 2011 @ 00:22:

* mompelt iets over jammer dat TO niet ingaat op suggestie inschakelen Vereniging Eigen Huis en slapen gaan*Don't worry. Dat is zeker een goed punt, ze zijn alleen nu niet open
quote:Pingpong schreef op 18 maart 2011 @ 00:22:

* mompelt iets over jammer dat TO niet ingaat op suggestie inschakelen Vereniging Eigen Huis en slapen gaan*

**mompelt iets over statuten VVE eerst lezen en dan pas gaan rellen bij VEH**

wWant dit soort dingen is gewoon geregeld in de statuten van de VVE, en die heb je gelezen als je slim bent als je een huis koopt.
Mooi, kan ik nu met een gerust hart gaan slapen En oprecht succes gewenst, is inderdaad een smak geld!
quote:iris666 schreef op 18 maart 2011 @ 00:22:

[...]

Dat hangt er toch helemaal van af wat er in voorgaande jaren betaald is door de leden? Ik ben het eens met de mensen die zeggen: had je je er maar in moeten verdiepen.

Uiteraard.

Daarom geef ik ook aan dat TO zich in die boekhouding zou kunnen gaan verdiepen, dan kun je checken of dit een gerechtvaardigd bedrag is of dat je een eventueel bezwaar kunt aantekenen.
Goed nog een post dan: @missmargerine Je kan het TO toch niet kwalijk nemen dat het als een klap komt? En ik heb het niet over rellen, maar gewoon uitzoeken waar je staat. Weet je tenminste zeker waar je aan toe bent...
quote:missmargerine schreef op 18 maart 2011 @ 00:25:

[...]

Ik heb een hardstikke leuke tijd gehad als voorzitter. Lag in een deuk om sommige reacties.

feit blijft dat je een huiseigenaar bent en je soms voor onvoorziene kosten komt te staan. Ook als je in een VVE woont. Die kosten zal je dan zelf moeten dragen. Heel eerlijk: als je als huiseigenaar geen buffer of leenmogelijkheid van 2000 euro hebt, vind ik dat je niet heel verstandig bezig bent, financieel gezien.

En qua verkoop onderschat je het psychologische effect van "Verkoper heeft de kosten van het groot onderhoud dat nog gaat plaatsvinden, reeds betaald" als je in een gewilde buurt zijn glijden kopers daardoor van hun bureaustoel, al funda-end.

Of en vooral waarom wij het financieel nu niet goed kunnen missen is natuurlijk eigenlijk niet het punt.

Wij hebben altijd prima gespaard en altijd een flinke buffer gehad. Alleen door de crisis is mijn partner zijn baan kwijt geraakt. Hij heeft wel weer een baan maar zijn salaris is gehalveerd. Vandaar dat we ook willen verhuizen. Onze buffer is dus flink verbruikt, zonder dat we daar echt invloed op hebben gehad.
Wat zit er in de pot van de vve? Check de jaarrekening. Die krijg je elk jaar.

Waar gaat mijn bijdrage heen? Check wederom de jaarrekening. Daarop staat wat de VVE uitgeeft, wat het beraamt, wat het zou moeten uitgeven op basis van het meerjarenonderhoudsplan, etc.

Koester je VVE-bestuursleden. Een actieve VVE verhoogt de waarde van je huis zo met een paar duizend euro.
Wat betaal je dan in de maand?!
Komt wel goed, schatje!
quote:Nici007 schreef op 18 maart 2011 @ 00:30:

[...]

Of en vooral waarom wij het financieel nu niet goed kunnen missen is natuurlijk eigenlijk niet het punt.

Wij hebben altijd prima gespaard en altijd een flinke buffer gehad. Alleen door de crisis is mijn partner zijn baan kwijt geraakt. Hij heeft wel weer een baan maar zijn salaris is gehalveerd. Vandaar dat we ook willen verhuizen. Onze buffer is dus flink verbruikt, zonder dat we daar echt invloed op hebben gehad.Nou, het is wel een punt want je wilt die 2000 euro nu niet missen. Maar zeg nou zelf: Op je hele hypotheek is die 2000 euro peanuts, en zou je dus voor die 2000 euro je hypo kunnen verhogen. Dat kost niet veel meer per maand en over een tijdje ben je er toch vanaf. Verder verreken je het gewoon in de verkoopprijs en dan ben je klaar. Je laat de funda mensjes denken dat ze een vette slag slaan doordat ze geen GO hoeven te betalen en wie weet maak je er dus wel winst op. Iedereen blij!
Hier nog iemand die in t bestuur van de VVE zit en ik kan t alleen maar met MissMargerine eens zijn..

Als t goed is is hier tijdens de alg.ledenvergadering over gestemd.

Zo hebben wij gestemd om in eind 2011 overal nieuwe voordeuren te plaatsen. Deels VVE geld maar deels eigen geld. Dit gaat dan geen 2000euro kosten voor mij als bewoner maar wel 500 euro.

Omdat ik in t bestuur zit heb ik afgelopen 2 weken al 6 mensen aan de deur gehad dat ze dat belachelijk vonden ... Sorry had je moeten komen tijdens de vergadering , daar zijn ze voor en als daar de meerderheid van de bewoners uit dit complex die er dus WEL waren VOOR stemmen heb jij als bewoner die niet aanwezig is gewoon dikke vette pech. Er zijn notulen van de vorige keer rond gestuurd/uitgedeeld en de agenda voor de alg. leden vergadering. Dat jij die niet gelezen hebt is je eigen stomme fout. + dat als je er niet bi jaanwezig kunt zijn dan zorg je dat je een briefje invult met dat je een ander machtigd of je zet op de achter kant van t briefje met welke punten je t wel of niet eens bent.. + naam + handtekening..

Je kan er dan voor kiezen om t niet te betalen , maar dan ook geen nieuwe voordeur. Je doet jezelf daarmee alleen maar in de boot bij evt verkoop van je woning.. Beetje vreemd dat jij als enige een kanariegele oude voordeur hebt met allemaal gaten omdat je er tegen aan moet trappen omdat ie niet open wil en al je andere medebewoners hebben een prachtige blauw geverfde voordeur die prima open en dicht gaat. Dan gaan evt kijkers/kopers van je appartement zich ECHT WEL even achter de oren krabben waarom jij niet hebt mee gewerkt..(en zeg nou zelf ..als de voordeur van een huis/app al niet oke is ... wat zal er dan meer niet oke zijn ?? )
Zespri, bij mijn VVE moest iedereen gewoon een deur, of ze nu wilden of niet. Alleen de mensen die in het jaar daarvoor een nieuwe deur hadden gekregen (uit de gewone onderhoudspot) waren vrijgesteld.

Net als met schilderwerk. Dan kan je 100 keer roepen dat je het niet wilt, maar het gebeurt gewoon want jouw lelijke kozijnen stralen ook af op die van je buren.

En als door dit alles de jaarlijkse bijdrage omhoog moet om de buffer weer op te bouwen, dan gebeurt dat dus. Wees blij dat je die buffer met z'n allen maakt, dat scheelt je heel veel geld.
@missmargerine Zou bijna denken dat je in hetzelfde complex woonde als wij, maar het komt niet helemaal overeen. Je schets van een vergadering komt in ieder geval behoorlijk overeen. Allemaal mensen door elkaar heen die geen idee hadden waar het over ging, mensen vol frustratie dat ze hun huis niet verkocht kregen maar niet bereid waren tot enige bijdrage in achterstallig onderhoud (terwijl een compleet nieuw dak of lift toch echt goed staat bij verkoop en tja, als je op de eerste etage woont dan hoor je er ook gewoon bij, ook al heb je er minder belang bij). Zucht!

Inderdaad, als er jarenlang verkeerd omgegaan is met de bijdrage, dan zal er niet genoeg geld in kas zijn. Bij ons was er een gedeelte van het complex huur en als er wat leeg kwam dan werd dat verkocht. Het kopersgedeelte van de VvE (individuele kopers) werd dus steeds groter en dat was erg positief, want toen kon er tenminste wat gedaan worden aan het achterstallig onderhoud. De verhuurder van de appartementen had jarenlang namelijk niet meer gedaan dat het onderhoud wat strikt noodzakelijk was en was ook niet van plan om er nog veel geld in te gaan stoppen. Nieuwe administrateur gezocht, goede plannen gemaakt voor het achterstallig onderhoud en na heel veel overleg, vergaderingen en heel veel gezeur en geklaag van sommige eigenaren kwam er van iedereen een bijdrage en konden er echt dingen aangepakt worden. Kost wat, maar voor verkoop en gezondheid van de vereniging alleen maar erg goed.
Missmargerine.. ik weet dat er hier in mijn dorp ook talloze VVE''s zijn die beheerd worden door een of andere flutbedrijf... En daar met t geld vandoor gaan .. Gelukkig is mijn VVE erg gezond , 70euro per maand betalen en met een flinke buffer van 30.000 euro. Doen we niet slecht met een complex uit 1960 met standleidingen van asbest.. (rete duur om te vervangen kan ik je vertellen)
quote:missmargerine schreef op 18 maart 2011 @ 00:41:

Zespri, bij mijn VVE moest iedereen gewoon een deur, of ze nu wilden of niet. Alleen de mensen die in het jaar daarvoor een nieuwe deur hadden gekregen (uit de gewone onderhoudspot) waren vrijgesteld.

Net als met schilderwerk. Dan kan je 100 keer roepen dat je het niet wilt, maar het gebeurt gewoon want jouw lelijke kozijnen stralen ook af op die van je buren.

En als door dit alles de jaarlijkse bijdrage omhoog moet om de buffer weer op te bouwen, dan gebeurt dat dus. Wees blij dat je die buffer met z'n allen maakt, dat scheelt je heel veel geld.

Maar je kan niet zomaar je VVE bijdrage omhoog schroeven daarover moet ook een meerderheid in toegestemd hebben.

Sommige dingen worden niet overlegd maar gewoon gedaan o.a lampen vervangen in t trappenhuis, lekkaga's e.d.

Maar de grotere dingen werden/worden altijd eerst besproken tijdens de alg.ledenvergadering.

Zo hebben we vorig jaar ook willen stemmen om de nieuwe voordeuren te weinig mensen aanwezig .. Dus dan gaat t hele feest niet door. Daarom moeten wachten tot dit jaar..
Standleidingen! Aaaargh! **lalalalalawilhetrernietoverhebben!**

En watermeters ook niet

Elisabeth, het is niet hetzelfde pand, want wij hadden geen lift, maar wel dezelfde bewoners. Namelijk de gewone bewoners die denken dat je bij een VVE koopt met alle voordelen van huren en dat is niet zo.

Wij hadden er ook huurders bijzitten, maar huurder was erg fijn: die ging, officieel op papier, altijd mee met de meerderheid van de stemming. Dat maakte het besluiten nemen een stuk makkelijker.

Ook was onze buffer groot toen ik voorzitter werd: 80.000 euro, en die was na 3 jaar uitgegroeid tot veel meer dan een ton, waardoor ik de VVE na het megagrote onderhoud kon achterlaten met een buffer van 40.000. Aannemer was niet blij met me, want ik heb em tijdens contractbesprekingen uitgeknepen tot waar ie geen lucht meer had, maar huij had werk en wij hadden geld over. Als VVE zelf offerteshoppen ipv het door je administrateur laten doen scheelt je heel, heel, heel erg veel geld.
quote:Zespri79 schreef op 18 maart 2011 @ 00:47:

[...]

Maar je kan niet zomaar je VVE bijdrage omhoog schroeven daarover moet ook een meerderheid in toegestemd hebben.

Sommige dingen worden niet overlegd maar gewoon gedaan o.a lampen vervangen in t trappenhuis, lekkaga's e.d.

Maar de grotere dingen werden/worden altijd eerst besproken tijdens de alg.ledenvergadering.

Zo hebben we vorig jaar ook willen stemmen om de nieuwe voordeuren te weinig mensen aanwezig .. Dus dan gaat t hele feest niet door. Daarom moeten wachten tot dit jaar..

Dat ligt aan je statuten, dan, want wij konden de deuren gewoon doen, met dezelfde magere opkomst als de jaren ervoor.

Een meerderheid van de stemmen moeten hebben is iets anders dan de meerderheid (of tweederde!) van een quorum. Maar nogmaals, dat ligt in de statuten en als je die wilt wijzigen moet je langs de notaris. En daarvoor en daarvòòr moet gestemd worden.
Oh, hier was dat echt geen optie geweest. Zonder de administrateur was er echt niks tot stand gekomen. Er was namelijk niet eens een bestuur, daar heeft de administrateur voor gezorgd. Die heeft ook heel veel geld tevoorschijn getoverd aan subsidies waar recht op was, 'verdwenen geld' bij de vorige administrateur, bijdragen van wanbetalers die inmiddels vertrokken waren en waar nooit achteraan gegaan was. Nee, die administrateur heeft heeft heel wat bereikt in dat complex. Wij hebben alles op de voet gevolgd en de administrateur heeft misschien wel wat gekost (viel ons nog wel mee eigenlijk) maar anders was er niks gebeurd. Hij wist ook veel meer geschikte bedrijven etc. in die wereld en heeft veel meer offertes aangevraagd dan alle mensen in het complex hadden kunnen vinden/doen. Daarbij waren er ook nog winkelpanden betrokken bij dit hele verhaal en daardoor een splitsing van verenigingen wat het extra complex maakte. De sfeer in het complex was op een gegeven moment ook dusdanig, dat het denk ik goed was dat er een administrateur was die niet in het complex woonde. Sommige bewoners had ik toentertijd liever niet aan m'n deur gehad.

Toen wij er kwamen wonen waren de huurders nog in de meerderheid en de verhuurder was altijd overal op tegen, dus dat schoot niet op. Toen ze in de minderheid waren kon er echt wat aangepakt worden.
Nici, het is een hoop geld, en het is vervelend, maar je kunt er nu niets meer aan doen.

Ervanuitgaande dat de statuten gevolgd zijn met betrekking tot dit besluit, ligt het nu gewoon vast.

Jammer dat je op vakantie was, maar je had ook iemand kunnen machtigen. Als je de agendapunten van tevoren bekeken had, dan had je aan kunnen geven dat je het hier niet mee eens was. Ook had je ervoor kunnen zorgen dat de betalingstermijn geen twee maanden was, maar dat deze langer zou zijn.

Maar goed, dat is allemaal achteraf gepraat, daar kun je nu natuurlijk niets meer mee.

Om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen: lees de statuten even goed door (als je dat nog niet gedaan had), lees de jaarrekeningen van de afgelopen jaren even door.

Is het een grote VvE? Wellicht dat je als je het bestuur benadert, nog een betalingsregeling kunt treffen.

Mag ik vragen hoeveel jullie bijdrage per maand is?
je moet gewoon betalen, onder voorbehoud dat er met meerderheid van stemmen tot het besluit is gekomen. dit blijkt uit de statuten.

verder lijkt het mij sterk dat jullie naar alle vergaderingen zijn geweest. zoiets wordt meestal niet in 1 vergadering op tafel gegooid en besloten.

daarnaast behoor je te weten hoeveel geld de VvE heeft. Bij aankoop van een woning is de notaris verplicht jou daarvan op de hoogte te stellen, plus jij hebt ook een plicht om dat bij te houden.

tot slot, een 'lidmaatschap' betalen van enkele tientjes getuigt meestal niet van een gezonde VvE en leidt tot onaangename verrassingen en grote uitgaven.
Goed bedankt voor jullie reacties, ik heb even het e.e.à. Nagekeken.

Onze VvE heeft een buffer van ¤ 33.000,-. We betalen een maandelijkse bijdrage van ¤ 90,- en we hebben 24 bewoners.

Wat er nu moet gebeuren is het vervangen van het dak, en intern en extern schilderwerk. Dat vervangen van het dak zal wel. Maar het schilderwerk is vorig jaar ook al gedaan, het is weleens waar slecht gedaan, maar het is wel vorig jaar gedaan.

Ik dacht dat dat dan ook wel een aaltal jaar mee zou gaan.
quote:Nici007 schreef op 18 maart 2011 @ 08:00:

Goed bedankt voor jullie reacties, ik heb even het e.e.à. Nagekeken.

Onze VvE heeft een buffer van ¤ 33.000,-. We betalen een maandelijkse bijdrage van ¤ 90,- en we hebben 24 appartementen.

Wat er nu moet gebeuren is het vervangen van het dak, en intern en extern schilderwerk. Dat vervangen van het dak zal wel. Maar het schilderwerk is vorig jaar ook al gedaan, het is weleens waar slecht gedaan, maar het is wel vorig jaar gedaan.

Ik dacht dat dat dan ook wel een aaltal jaar mee zou gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven