Geld & Recht alle pijlers

alimentatie

21-03-2011 15:41 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm privacy haal ik dit bericht weg. Is ook alweer lang geleden :-) Bedankt voor de vele reacties.
anoniem_122904 wijzigde dit bericht op 28-10-2013 13:16
Reden: Privacy
% gewijzigd
Als zij gaat trouwen vervalt, terecht, de partner alimentatie.

En jij hoeft niet de helft van de kosten van zijn advocaat te betalen. Is hij helemaal gek geworden!
Ik zou zelf iemand inschakelen, je hebt recht op een gratis eerste consult, juridisch advies. En laat het maar opnieuw berekenen, zal je zien dat het in jullie voordeel is wellicht.

Ik weet niet wat je man betaald voor zijn zoon alleen? Ter illustratie; ik krijg 129 euro voor 1 kind. Geen partner alimentatie, zou ik overigens niet willen ook!
Wat is de reden dat jullie een andere advocaat willen? En wat bedoel je precies met zelf afspraken maken over de kosten? Zonder een advocaat ertussen?

Partnerallimentatie komt te vervallen wanneer zij hertrouwt. Dus het gaat om de herberekening van kinderallimentatie?
-
-
-
Partneralimentatie komt te vervallen als zij hertrouwd.

Aan de kinderalimentatie veranderd niets.

Herberekenen daarvan heeft alleen zin als jullie inkomen is gewijzigd. Je schrijft dat jullie samen een zoon hebben gekregen. Dan kan het voor jullie zinvol zijn om het te laten herrberekenen. Papa moet nu immers zijn inkomen verdelen over twee kinderen i.p.v. één.
Afhankelijk van wat je man verdiend en jullie gezamenlijke vaste lasten zijn zal de alimentatie voor de zoon van je man hoger uitvallen als dat het nu is. Partner alimentatie echter zal volledig komen te vervallen. Zal nu al er af moeten feitelijk want zijn ex is hertrouwd. Dan is de nieuwe man van zijn ex financieel verantwoordelijk voor het gezin.
Advocaat die vriendin van ex is, moet desalniettemin onbevooroordeeld zijn, anderzijds zal dit er voor kunnen zorgen dat iemand de zgn mazen in de wet kent en alles op alles probeert te zetten om het onderste uit de kan te halen. Ik begrijp dat soort mensen echter niet. Waarom zal je over lijken willen gaan om GELD? for crying out loud!
-
Ja je vaste lasten worden in die zin meegerekend dat het door de helft wordt genomen ipv in zijn geheel omdat hij samenwoont met je en een kind met je heeft. De lasten an sich worden niet meegenomen, alleen het feit dat het gedeeld wordt is in jullie 'voordeel'. Ik zou er nog maar eens goed voor gaan zitten dus. En anders: verhuizen. Ja zo cru kan een rechter ook zijn als je aangeeft dat je huis te duur is. Jammer dan, maar dat is je eigen 'keuze'.
Waarom nemen jullie niet gewoon een eigen advocaat in de arm die jullie hier over kan adviseren? Of als je dat een stap te ver vindt kun je ook bijvoorbeeld een afspraak maken bij het juridisch loket om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
TO, gaan ze op kort termijn trouwen? Denk trouwens niet dat ze in gemeenschap van goederen gaan trouwen. Die man zal wel niet dezelfde fout maken als dat je man (helaas) toendertijd gedaan heeft.
-
@TO: bel eens met het juridisch loket. Laat ze je vertellen welke gegevens je nodig bent om door hen een voorbeeld berekening te maken en ga eens kijken waar zij op uit komen.
Ik vind het trouwens wel erg vreemd dat de partneralimentatie pas vervalt wanneer iemand gaat trouwen, en niet wanneer ze gaan samenwonen. Dan snijd je jezelf toch in de vingers als je gaat trouwen?
To, maak je niet al te druk.

Zo te lezen uit je verhaal vervalt de partnerallimentatie op korte termijn.

In onze berekening bij de rechtbank hebben ze wel alle vaste lasten meegenomen.

Hoe cru dit misschien over komt de advocaat zei dat papa eerst al zijn eigen lasten moet betalen en daarna van wat er over blijft word de allimentatie berekend.

Ik denk dat het bedrag weleens een stuk lager zou kunnen uitvallen.

Neem contact op met een eigen advocaat of zoals hier al vaker werd gezegd het jurische loket.

Succes!
Perikeltje,

Als de ex van je man gaat trouwen, heeft zij geen recht meer op partneralimentatie.

Als jouw inkomen nog niet meegenomen is in de kinderalimentatie, dan zal dat nu, bij een herberekening wel meetellen (als jullie getrouwd zijn). maar dat van ex haar man ook. En je kunt idd aangeven dat er bij jullie nog een ander kindje is, waar ook voor gezorgd moet worden. Kinderalimentatie wordt door de rechter vastgesteld, dus je kunt niet zomaar onderling daarin iets wijzigen. (kan wel maar heeft geen rechtsbasis)

bij http://www.nibud.nl/omgaa ... en/kinderalimentatie.html kan je lezen hoe het werkt met kinderalimentatie en via het LBIO http://www.lbio.nl/bereke ... tatie/veelgestelde-vragen zou je voor 50 euro een berekening van de hoogte van het bedrag kunnen aanvragen. Wellicht zijn zij bereid daar aan mee te werken, want 50 euro is altijd minder als wat je anders voor een advocaat kwijt bent.

Als ik je verhaal zo lees, dan lijkt het mij sterk als jullie meer zouden moeten gaan betalen. Overigens vervalt partneralimentatie al als zij samenwoont, dus als ze dat nu al doet, kan je misschien al per direct een flinke hap geld besparen?
hebben zij en je vriend destijds dezelfde advocaat gehad? Zo ja, dan kan die advocaat nu niet alleen voor haar optreden ivm belangen verstrengeling. Dit kan alleen als jullie allebei weer naar die advocaat gaan.

Verder kan zij gewoon een advocaat in de arm nemen die het herberekend maar dan moeten jullie er ook 1 nemen en dat zou weer duur worden aangezien jullie meer inkomen hebben.

Partner alimentatie vervalt idd bij duurzaam samen wonen, misschien kan je terug vorderen als ze al lang samen wonen en dit niet gemeld hebben? Maar voor de lieve vrede kan je dit ook gewoon laten.

Is het zoontje alleen in de weekenden bij vader? dan gaat delen van de kosten niet op (die 170 waar je het over had) dan moet je meer betalen (naar het aantal dagen zeg maar of het vastgestelde bedrag)

Het is vrij normaal om de kosten te herberekenen eens in de zoveel jaar als de financiele omstandigheden daar naar zijn. (vader betere baan enz.)

Ik denk dat je er goed aan doet dezelfde advocaat te nemen en het ook wel in jullie voordeel kan werken aangezien jullie samen ook een kind hebben en hij daar ook kosten aan heeft. Als je vriend steeds meer blijft werken om de alimentatie te kunnen betalen, wordt die ook hogen + meer inkomen.

suc6
quote:toffifee schreef op 21 maart 2011 @ 16:06:

Ik vind het trouwens wel erg vreemd dat de partneralimentatie pas vervalt wanneer iemand gaat trouwen, en niet wanneer ze gaan samenwonen. Dan snijd je jezelf toch in de vingers als je gaat trouwen?

toffifee, het geldt ook als iemand gaan samenwonen. Zie maar op de site van nibud:

Partneralimentatie vervalt wanneer de alimentatieontvanger opnieuw trouwt of gaat samenwonen. Wanneer bij de vaststelling van de alimentatie een bepaalde periode is afgesproken, vervalt de alimentatie na afloop van die periode.

Alleen... wanneer woon je samen? samen ingeschreven op een zelfde adres?
quote:toffifee schreef op 21 maart 2011 @ 16:06:

Het vervalt ook als je gaat samenwonen ("als ware je gehuwt bent"). Dus het zou inderdaad cru zijn.

Ik denk dat dus sowieso goed is om die alimentatie te bekijken. Ik neem aan dat de ex van jouw vriend al langer samenwoonde voor ze ging trouwen?
De partneralimentatie vervalt volgende maand. De kinderalimentatie blijft zoals die is. Als ex dat aangepast wil hebben, dan kunnen jullie zeggen dat zij het initiatief maar moet nemen.
...
Jouw vriend mag zelf weten welke advocaat hij neemt. Hij kan zijn ex en haar nieuwe man ook voor zijn. Als zij opnieuw trouwt vervalt haar recht op partneralimentatie. Jouw vriend kan zelf (met zelfgekozen advocaat) naar de rechtbank om dat te laten regelen.
Vanaf de datum gehuwd de Partner alimentatie niet meer betalen, wel netjes de kinder alimentatie.

Als zij een herbereking wil laat ze die dan maar indienen bij de rechtbank. Dan zelf een advocaat nemen en jullie eigen herbereking doen.

Hoezo is er toendertijd zo'n hoog partner alimentatie bedrag afgesproken en een laag kinder alimentatie bedrag?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven