Gezondheid alle pijlers

Verslaafd?

24-03-2011 09:04 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd ivm herkenbaarheid
Rook je hash of wiet?
quote:ovchipkaart schreef op 24 maart 2011 @ 09:24:

Ik heb een vraag voor de mensen die vinden dat ik verslaafd ben.. Blowen jullie zelf ook?

Ik ken mensen die met de frequentie die jij blowt naar een kliniek gestapt zijn ja.
Verwijderd
Gelukkig helemaal naturel hier! Nooit nieuwsgierig geweest ook!

Bij dagelijks gebruik/4x p wk/2 weken aaneen zeg ik: gaat richting verslaving! Misschien kun je nog terug, er zijn zoveel andere leuke dingen te doen met mooi weer! (ook met minder mooi weer trouwens, behoefte aan blowtje let niet op het weer!)
genieten en leuke herinneringen maken kan toch ook zonder drugs?

Van de weinige keren dat ik geblowd heb kan ik me trouwens bar weinig herinneren. Ik sliep of alles is wazig.
quote:ovchipkaart schreef op 24 maart 2011 @ 09:51:

Er is ergens ook wel een 'stemmetje' die zegt dat ik hier niet te lang mee door moet gaan. Maar ik heb zoveel vertrouwen in mezelf dat ik het idee heb dat als het te ver gaat ik daar zelf uit kan komen of het optijd zal alarmeren.

Je praat (sorry) als een typische verslaafde.

Alle verslaafden zeggen dit, of hebben dit ooit gezegd, voordat ze tot de conclusie kwamen dat ze hun gebruik dus NIET zelf onder controle hadden.

Ga maar na. Je maakt je zorgen over een verslaving, maar je wilt en kunt niet stoppen.

En je zegt dat als het écht uit de hand loopt, dus op het moment dat je nog dieper je verslaving in zakt, je genoeg vertrouwen in jezelf hebt om eruit te komen.

Dat is een contradictio in terminis.

En een illusie, dat is godsonmogelijk.

Als ik bij mijn vriend mijn zorgen uitspreek is onze conclusie altijd "we zijn nog jong, de 1 doet aan coma zuipen en wij roken een jointje".

Ik rook sowieso (bijna) geen wiet, alleen hasj. Ik heb het idee dat wiet mij niet op de wereld houdt laat maar zeggen.

Ik denk dat ik misschien wel afhankelijk ben, maar misschien ben ik er nog niet klaar voor om de confrontatie aan te gaan.

Als iemand tegen mij zou zeggen dat ik nooit mag blowen zou ik dat zeker niet leuk vinden.

Klink ik even warrig nu . Maar ik kan mezelf niet beter uitdrukken als dit. Er is ergens ook wel een 'stemmetje' die zegt dat ik hier niet te lang mee door moet gaan. Maar ik heb zoveel vertrouwen in mezelf dat ik het idee heb dat als het te ver gaat ik daar zelf uit kan komen of het optijd zal alarmeren.

Maar omdat het nog zo leuk is wil ik er eigenlijk niet meer stoppen. Het gevoel van een lachkick in zo magisch, gewoon een kwartier niet kunnen stoppen met lachen en dan uiteindelijk om niks. Ik zou het echt balen vinden als ik echt verslaafd ben en er mee zou moeten stoppen.

Ik word bijna 21 en heb besloten dat ik leef voor herinneringen.

Dat is uiteindelijk wat je over hebt van je hele leven toch? En ik wil leuke herinneringen. Genieten van mijn jong zijn, onbezorgd genieten.

Ik heb dan wel een koophuis, al bijna 6jaar een relatie en een vaste baan. Genoeg redenen voor zorgen maar dat is niet hoe ik deze tijd wil herinneren.

Ik snap dat het naief klinkt, stom of whatever. Maar het is niet een hele gekke gedachte toch?

Als je stopt met blowen kan je die herinneringen wel vergeten. Je doet er ongeveer 7 jaar over om je brein weer op een rijtje te krijgen en in die tussentijd herinner je je helemaal niets meer.

Dat is niet alleen met mij gebeurd, maar met mijn hele vriendenkring, dus reken er maar op.

Als ik bij mijn vriend mijn zorgen uitspreek is onze conclusie altijd "we zijn nog jong, de 1 doet aan coma zuipen en wij roken een jointje".

Ik rook sowieso (bijna) geen wiet, alleen hasj. Ik heb het idee dat wiet mij niet op de wereld houdt laat maar zeggen.

Ik denk dat ik misschien wel afhankelijk ben, maar misschien ben ik er nog niet klaar voor om de confrontatie aan te gaan.

Als iemand tegen mij zou zeggen dat ik nooit mag blowen zou ik dat zeker niet leuk vinden.

Klink ik even warrig nu . Maar ik kan mezelf niet beter uitdrukken als dit. Er is ergens ook wel een 'stemmetje' die zegt dat ik hier niet te lang mee door moet gaan. Maar ik heb zoveel vertrouwen in mezelf dat ik het idee heb dat als het te ver gaat ik daar zelf uit kan komen of het optijd zal alarmeren.

Maar omdat het nog zo leuk is wil ik er eigenlijk niet meer stoppen. Het gevoel van een lachkick in zo magisch, gewoon een kwartier niet kunnen stoppen met lachen en dan uiteindelijk om niks. Ik zou het echt balen vinden als ik echt verslaafd ben en er mee zou moeten stoppen.

Ik word bijna 21 en heb besloten dat ik leef voor herinneringen.

Dat is uiteindelijk wat je over hebt van je hele leven toch? En ik wil leuke herinneringen. Genieten van mijn jong zijn, onbezorgd genieten.

Ik heb dan wel een koophuis, al bijna 6jaar een relatie en een vaste baan. Genoeg redenen voor zorgen maar dat is niet hoe ik deze tijd wil herinneren.

Ik snap dat het naief klinkt, stom of whatever. Maar het is niet een hele gekke gedachte toch?

Tsja. Doe wat je niet laten kan zou ik zeggen. Maar je roept wèl heel hard dat het allemaal zo erg niet is en ondertussen twijfel je of je niet verslaafd bent. Je ontkent het allemaal wel heel hard.

De argumenten die je hier aandraagt om wel lekker te kunnen blowen snijden natuurlijk geen hout. Goede herinneringen aan je "jonge jaren" is nou niet bepaald een valide argument om lekker door te blijven blowen. Ik heb hele goede herinneringen aan mijn jeugd en de jaren daarna(overigens ook aan de jaren daar weer na...) daar had ik geen hasj voor nodig. Aan de tijd dat ik blowde heb ik overigens niet zo heel veel herinneringen meer...vreemd toch.

Ik vind het zo puberaal klinken allemaal.
Ik heb geblowd maar doe het niet meer, grote reden: ik zag rondom me levens stuk gaan. Ik begon met een jaar of 15 te blowen en vond t gewoon grappig. Bij mij is het nooit verder gekomen dan blowen in het weekend, en echt niet ieder weekend.

Maar mensen die ooit mn vrienden waren: iedere dag blowen, stoppen met school, stoppen met werken, niet verder komen, depressies, psychoses, schizofreen, andere psychische problemen. Echt levens naar de klote.

Wat ben ik blij dat ik er op tijd mee gestopt ben.

Soms gebruik ik wel andere drugs, maar dit echt heel soms. Ik drink wel, soms sla ik daar in door en dan stop ik er weer een tijdje heel bewust mee (zoals nu voor een maand).

Voor je herinneringen leven, dat klinkt heel leuk. Maar liever leuke herinneringen dan herinneringen waarvan je straks niet meer weet wat waar is en wat fantasie of waan, omdat je de grip op de werkelijkheid kwijt bent.

En ook nuchter kan je toch leuke avonden hebben of mooie herinneringen? Kan jij het nog leuk hebben zonder blowen, kan je nog genieten zonder blowen?

Als het antwoord nee is, ben je echt verslaafd en niet zo'n beetje.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Yep, je zit duidelijk in de ontkenningsfase... Geen leuke herinneringen zonder hash?

Zal ik je eens wat vertellen? Ik werk vanaf mijn 18e fulltime, heb tussendoor nog een studie van 4 jaar in de avonduren gedaan en al bijna 10 jaar een verantwoordelijk leven en ik zou wel twintig boeken kunnen schrijven over mooie herinneringen, zonder drugs te gebruiken

Je hebt hulp nodig en die vriend van jou ook. Jullie klinken beide als verslaafde mensen in ontkenning.

.. Genieten van mijn jong zijn, onbezorgd genieten.

Je bent 21 en eigenlijk blow je dus omdat je jezelf niet 'jong en onbezorgd' voelt. De blowtjes geven je dat gevoel wél.

Ook dát, ovchip, is wat verslaafden doen, hun bestaan verlichten door gebruik, terwijl er in de tussentijd niks verandert.

En zichzelf blijven wijsmaken dat bedwelming het leven zoveel leuker maakt.

Het tegendeel is waar. Je krijgt er grote zorgen bij, namelijk je ongecontroleerde gebruik. En tegen het vergeten van die zorgen ken je nog maar één remedie: nóg meer blowen.

Het idee dat blowen je gelukkiger maakt is een illusie. Straks heeft het je te pakken. Doet eens wakker worden?!

.

Slaat natuurlijk nergens op hè om te gaan vergelijken. Bovendien roken jullie geen jointje - dat klinkt zeer recreatief en dat is het niet als je zo goed als dagelijks rookt.

Maar ik heb zoveel vertrouwen in mezelf dat ik het idee heb dat als het te ver gaat ik daar zelf uit kan komen of het optijd zal alarmeren.

Sorry, maar dit klinkt heel raar. Ik wil niet meteen het label 'junkie' gebruiken, maar het is wel wat (zware) gebruikers zeggen en werkelijk denken.

Overigens komt het natuurlijk heus wel voor hoor - mensen die flink hebben gebruikt, die toch uit eigen beweging stoppen op het moment dat er klaar mee zijn. Persoonlijk ken ik maar 1 persoon die dat succesvol heeft gedaan. Ook ken ik een ex-cocaïne gebruiker die het zat was en zonder hulp en succesvol gestopt is (is natuurlijk nog even wat heftiger). Dus het kan heus, maar ik denk toch echt dat de meerderheid afglijdt en dus heb ik verder helaas alleen maar slechte verhalen voor je

Ik snap dat het naief klinkt, stom of whatever.

Het klinkt inderdaad een beetje suf. Maar ja, uiteindelijk beslis je zelf wat je moet doen of laten.
"De een doet aan comazuipen, wij blowen" Jaaa, een hele valide reden om te blowen natuurlijk. Omdat een ander zijn hersens verneukt met alcohol is het niet erg dat wij dat doen met hasj.

Net zoals Spijker ken ik ook een aantal mensen uit het blow-groepje dat er nooit meer uitgekomen is.

En dan ga je vervolgens roepen :"Maar wij hebben alles goed voor elkaar, we hebben een koophuis, banen etcetera, wij zijn geen junks, maar verantwoordelijke mensen". Niet dus.
Verwijderd
Ik heb een kort periode in mijn leven veel geblowd. Dagelijks en soms ook meerdere joints op een dag.

Heeft bij mij ongeveer een half jaar geduurd en toen werd ik wakker in het vondelpark, terwijl ik niet precies meer wist hoe ik daar beland was. Was voor mij de druppel.

Ben direct gestopt met blowen, wat me vreemd genoeg geen moeite heeft gekost.

Als ik terug kijk op die periode denk ik dat ik op zijn minst hard op weg was om verslaafd te raken. Ik ben dus ook best blij dat ik op tijd bij zinnen kwam en er mee gestopt ben.

Heb nadien denk ik nog een keer of tien wat gebruikt (blowtje of spacecake), verspreid over een flink aantal jaar. Maar nooit meer de behoefte gehad om meer te gebruiken. En de afgelopen tien jaar heb ik niets meer gebruikt.

Ik vind dat je wel klinkt alsof je afhankelijk bent. Je praat voor jezelf goed waarom je blowt en dat het zo erg nog niet is. En je geeft zelf al toe dat het idee van nooit meer blowen je niet vrolijk maakt. Dat klinkt voor mij erg richting verslaving.

En hou jezelf alsjeblieft niet voor de gek door jezelf wijs te maken dat je het wel doorhebt als het echt te gek wordt. Dat is net zo'n soort gedachte als: Dat gaat mij niet gebeuren. Ik zie iedereen die fout maken, dus nu ben ik me er van bewust en zover komt het bij mij dus niet.

Dat is junkenpraat.
Mijn blowfrequentie was ongeveer hetzelfde, maar ik haal nu doordeweeks niks in huis.

En dat was best heel moeilijk in het begin. Maar gelukkig lag kind lekker te slapen en dan ga je gewoon niet van huis. Dus dat was een stok achter de deur.

Nu vind ik een blowtje op zijn tijd haske lekker en blijft het ook leuk. En het scheelt bakken met geld. Ik moet wel bekennen dat ik er niet veel van merk, het stoppen is niet van invloed op mijn prestaties ofzo. Mijn werk deed ik altijd goed en ik ben ook nooit een bankhanger geworden.

Het scheelt wél bakken met geld.
Jeetje, zou mijn brein dan toch aangetast zijn dat ik het Geldding herhaal?
quote:ovchipkaart schreef op 24 maart 2011 @ 10:15:

Maar misschien moet ik inderdaad hulp zoeken o.i.d.

Elk geval bedankt voor de reacties.

Niet alle behandelingen zijn even effectief.

Dit rehabcentrum is heel goed en je kunt altijd bellen. Vertel je twijfels en vraag eens een vrijblijvend professioneel advies. Baat het niet dan schaadt het niet: http://www.jellinekminnesota.com/nl

.
quote:Nastik schreef op 24 maart 2011 @ 10:22:

Jeetje, zou mijn brein dan toch aangetast zijn dat ik het Geldding herhaal?Nee is het ook voor herhaling vatbaar Het is kost ook echt bakken met geld. En dan ben ik ook nog eens een luie draaier. Dus ik haal voorgedraaide van 4,- per stuk.. Als ik stop dan is dat toch best een extra'tje..

@luna1, Ik ben niet puberaal. Ik vind het erg jammer dat ik dat te horen krijg terwijl ik hier mijn probleem en mijn argumenten/mening neerleg. Is toch niet raar? Daar is het forum toch voor? Ik voel me erg in een hokje gestopt door die opmerking. Verder wil ik je wel bedanken voor de andere reacties.Typisch dat je die eruit pikt. Ik heb niet geschreven dat je puberaal bent, maar dat het puberaal klinkt. Blijkbaar voel je je er ernstig door aangesproken terwijl het niets over jou an sich zegt.

Zeg nou zelf; lachkicks om onnozele dingen, vreetkicks, die domme wazigheid dat klinkt toch ook ontzettend puberaal?

Maar blowen is een extra'tje. En ik heb het idee dat als ik straks wat ouder ben dat het dan niet kan. Als ik straks 30/40 ben kan ik echt niet meer zoveel feesten e.d. als dat ik nu doe.

Dus wil ik er nu gewoon extra van genieten.

Ik ken alleen genoeg voorbeelden van mensen die ook zo begonnen maar terwijl ze er zo lekker van aan het genieten waren een dikke verslaving opbouwden en niet verder kwamen in hun leven.

Die waren vervolgens 10/20 jaar verderop in hun leven nog op exact dezelfde plek als waar ze waren toen ze eens even 'lekker' van hun jeugd gingen genieten. Geen ontwikkeling niets, gewoon stilstand. En dan opeens een probleem, omdat de rest van de wereld om je heen wel verder is gegaan. En waar vlucht je heen om dat probleem te ontkennen? Meer blowen natuurlijk.

Je kan beter nu met mate genieten en straks ook met mate, en geen verslaving ontwikkelen en wel ruimte houden voor de rest van je leven náást het genot dat je uit drugsgebruik haalt.

Hoe zou jij het vinden als iemand iedere dag of toch minstens 4x per week flink aangeschoten tot dronken is? Zou jij dan vinden dat diegene een probleem heeft of zou je dat volledig ok vinden?
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Maar blowen is een extra'tje. En ik heb het idee dat als ik straks wat ouder ben dat het dan niet kan. Als ik straks 30/40 ben kan ik echt niet meer zoveel feesten e.d. als dat ik nu doe.

Dus wil ik er nu gewoon extra van genieten.

.

Hmm ja, op je 21ste is iedereen ouder dan 30 suf en saai, dat vond ik toen ook.

Op mijn 21ste stapte ik er ook nog vrolijk op los, maar op een gegeven moment verdwijnt die drang.

Niet dat je dan alleen maar op de bank wil hangen, maar het wekelijkse uitgaan hoeft niet meer zo nodig. We gaan nog steeds wel eens uit, maar minder vaak en we doen andere dingen dan in de kroeg hangen.

Maw, ik heb nog steeds evenveel plezier als toen.

Je leven stopt niet als je bv aan kinderen begint of als je de 30 passeert. Het wordt anders dat wel, en toen de kinderen kleiner waren, hebben we het uitgaan wel even gepauzeerd. Gewoon geen energie voor, maar nu gaan we weer regelmatig op stap.

Two wrongs don't make a right.

Aparte vriend.

Hij vindt het niet nodig dat je mindert?

Roken jullie samen? Hij lijkt me ook in de ontkenning. Niet echt een ideale situatie om iets te veranderen.
@Spijker.. Nee je hebt zeker een punt als iemand 4dagen in de week lam is zou ik ook denken dat diegene een probleem heeft.

Maar wat is met mate blowen? 1x per week, 1x per maand, 1x per jaar?

Ik heb net nog een test gedaan op de link die Twinkle heeft neergezet. Ik scoor 13 punten. Bij 15 punten ben je een risico gebruiker.

Het scheelt 2 puntjes dus ik weet dat het niet al te best wat ik aan het doen ben.

Ik ontken het ook niet drastisch, ik vind het gewoon niet leuk om die stempel te hebben. En ik kan niet geloven dat het een werkelijke verslaving is. Maar dat zal elke verslaafde wel hebben he...
quote:Twinkle1001 schreef op 24 maart 2011 @ 10:35:

[...]

Two wrongs don't make a right.

Aparte vriend.

Hij vindt het niet nodig dat je mindert?

Roken jullie samen? Hij lijkt me ook in de ontkenning. Niet echt een ideale situatie om iets te veranderen.

Nee hoor hij is niet apart , eerder speciaal.

Ja wij roken ook samen. Als ik ochtenddienst heb dan doe ik het met mijn vriend en met avonddienst doe ik het met vriendinnen.

Het scheelt dat ik straks geen avonddienst meer krijg dus dat is al een week minder. Of ik doe het een week meer met mijn vriend. Kan twee kanten op natuurlijk. Al denk ik het niet..

Wij kunnen goed met elkaar praten en soms komt hij met twijfels en soms kom ik met twijfels. Het is meer elkaar geruststellen denk ik.

Maar we zijn eigenlijk beide wel op een punt dat we elkaar niet echt meer voor 100% gerust kunnen stellen.

(gerust stellen klinkt heel melodramatisch, zo bedoel ik het niet)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven