Te hoge kosten kleine beurt (?)
donderdag 24 maart 2011 om 20:06
Voor mijn auto weliswaar
Auto is 1 jaar oud. Om de garantie te behouden moet deze bij de dealer bijgehouden worden.
Ik heb hem weggebracht voor een kleine beurt. Toen ik hem kwam ophalen kreeg ik een factuur van welgeteld 260 euro. Ik heb de factuur niet betaald en meteen aangegeven dat ik hem hoog vond. Voor de rest heb ik geen verstand van auto's dus ik wilde het even bij Arubaman checken.
Op de factuur zijn dingen in rekening gebracht die niet bij een standaard kleine beurt horen. Bijvoorbeeld interieurfilter.
Ze hadden mijn telefoonnummer, dus ik nam aan dat ze dingen naast de standaard met mij zouden overleggen.
Ik heb ze net een mailtje gestuurd dat ik niet akkoord ga. Maar hoe sterk sta ik in deze?
Auto is 1 jaar oud. Om de garantie te behouden moet deze bij de dealer bijgehouden worden.
Ik heb hem weggebracht voor een kleine beurt. Toen ik hem kwam ophalen kreeg ik een factuur van welgeteld 260 euro. Ik heb de factuur niet betaald en meteen aangegeven dat ik hem hoog vond. Voor de rest heb ik geen verstand van auto's dus ik wilde het even bij Arubaman checken.
Op de factuur zijn dingen in rekening gebracht die niet bij een standaard kleine beurt horen. Bijvoorbeeld interieurfilter.
Ze hadden mijn telefoonnummer, dus ik nam aan dat ze dingen naast de standaard met mij zouden overleggen.
Ik heb ze net een mailtje gestuurd dat ik niet akkoord ga. Maar hoe sterk sta ik in deze?
donderdag 24 maart 2011 om 20:25
Weet je hoeveel kosten bij de kleine beurt horen en hoeveel de 'extra' dingen zijn? Dan kun je goed onderbouwd aangeven wat je niet wil betalen. Je staat volgens mij alleen sterk als jij kan aangeven wat in de standaard beurt zit en wat niet. Voor dat laatste hadden ze je moeten bellen, voor het eerste niet. Het is natuurlijk wel jouw plicht als klant om vooraf te vragen hoeveel de standaard kleine beurt kost.
donderdag 24 maart 2011 om 20:26
quote:ties84 schreef op 24 maart 2011 @ 20:17:
Nou je hebt in ieder geval meteen terplekke gezegd dat je het er niet mee eens was, maar ja.. wat was hun reactie daarop? Hebben ze geen overzicht in een folder of zo wat er gedaan wordt bij een kleine beurt?
Reactie was kort, beetje bla bla dat het nodig was. Het was voor mij echt abracadabra, puur mijn gevoel dat het aan de hoge kant was dus ik heb aangeven dat ik het thuis wilde overleggen.
Folder staat helaas niet online ofzo. Ook geen richtprijzen.
Nou je hebt in ieder geval meteen terplekke gezegd dat je het er niet mee eens was, maar ja.. wat was hun reactie daarop? Hebben ze geen overzicht in een folder of zo wat er gedaan wordt bij een kleine beurt?
Reactie was kort, beetje bla bla dat het nodig was. Het was voor mij echt abracadabra, puur mijn gevoel dat het aan de hoge kant was dus ik heb aangeven dat ik het thuis wilde overleggen.
Folder staat helaas niet online ofzo. Ook geen richtprijzen.
donderdag 24 maart 2011 om 20:30
donderdag 24 maart 2011 om 20:31
donderdag 24 maart 2011 om 20:31
donderdag 24 maart 2011 om 20:37
donderdag 24 maart 2011 om 20:38
Allereerst is het niet waar dat je geen recht hebt op garantie als je de auto niet bij de dealer in onderhoud hebt. De auto moet goed onderhouden zijn. Dit hoeft dus niet de dealer te zijn waar je hem hebt gekocht. Het is echter een verkooppraatje van de dealer dat anders de fabrieksgarantie vervalt.
Verder weinig tips, maar ik zou eens gaan kijken bij een universele garage ( liefst wel aangesloten bij de Bovag)
Verder weinig tips, maar ik zou eens gaan kijken bij een universele garage ( liefst wel aangesloten bij de Bovag)
Ik wil ook een motto

donderdag 24 maart 2011 om 20:39
2 banden erbij lijkt mij inderdaad een ander verhaal.
Dit is mijn lijstje:
- Oliefilter 12
- Mankosten 78 euro
- Olie 47
- Ruitensproeiervloeistof 5
- Benzinesysteemreiniger 15
- Milieuheffing 5.50
- Klein materiaal toeslag 5
- Airco systeem reiniger 18
- Airco reinigen 16
- Interieurfilter 21
En dan natuurlijk btw daarover.
Die laatste 3 hadden ze volgens mij gewoon met mij moeten overleggen.
Dit is mijn lijstje:
- Oliefilter 12
- Mankosten 78 euro
- Olie 47
- Ruitensproeiervloeistof 5
- Benzinesysteemreiniger 15
- Milieuheffing 5.50
- Klein materiaal toeslag 5
- Airco systeem reiniger 18
- Airco reinigen 16
- Interieurfilter 21
En dan natuurlijk btw daarover.
Die laatste 3 hadden ze volgens mij gewoon met mij moeten overleggen.
donderdag 24 maart 2011 om 20:41
quote:eenhoorn schreef op 24 maart 2011 @ 20:38:
Welk merk is je auto? Ik heb zelf een Toyota gehad waar een kleine beurt zo rond de 200 euro was. Nu heb ik een Audi en manlief een Mercedes, dan gaat een kleine beurt toch al gauw richting de 450 euro. Kortom verschilt nogal per merk.
Kan ik me inderdaad ook iets bij voorstellen. Het is maar een klein fiatje.
Imikgirl, bedankt voor de tip voor volgende keer!
Welk merk is je auto? Ik heb zelf een Toyota gehad waar een kleine beurt zo rond de 200 euro was. Nu heb ik een Audi en manlief een Mercedes, dan gaat een kleine beurt toch al gauw richting de 450 euro. Kortom verschilt nogal per merk.
Kan ik me inderdaad ook iets bij voorstellen. Het is maar een klein fiatje.
Imikgirl, bedankt voor de tip voor volgende keer!
donderdag 24 maart 2011 om 20:42
Je auto hoeft niet in onderhoud zijn bij een dealer/garage van je merk auto. Dat zeggen ze alleen omdat je dan bij hun komt voor al je zaken en je dus flink moet betalen.
Je kan ook naar een andere garage gaan, met lagere kosten. Enige ding waardoor ze kunnen zeggen dat je geen garantie meer hebt is dat de reparaties niet met originele onderdelen is gebeurd, maar met 2e hands onderdelen.
Je kan ook naar een andere garage gaan, met lagere kosten. Enige ding waardoor ze kunnen zeggen dat je geen garantie meer hebt is dat de reparaties niet met originele onderdelen is gebeurd, maar met 2e hands onderdelen.
donderdag 24 maart 2011 om 20:52
donderdag 24 maart 2011 om 20:55
Ik heb ook een auto van 1 jaar oud en ik was iets van 130 euro kwijt. Ze hebben hier ook de interieurfilter vervangen, was 13 nog wat bij mij. Maar dat wil je echt wel vervangen hebben anders zit je vervuilde lucht in te ademen. De dealer vertelde mij dat het normaal is als je in de stad woont je elk jaar een nieuwe filter nodig hebt. Bedragen inclusief btw trouwens. Maar als het goed is kan je online van het merk van je auto en dan jou type auto de standaard beurtkosten en wat dit inhoud downloaden (pdf).
Mijn auto is wel klein.
Mijn auto is wel klein.
donderdag 24 maart 2011 om 20:56
Ik vind het echt belachelijk hoog voor een kleine beurt voor een auto van 1 jaar oud! Kleine beurt bij onze 15 jaar oude auto was altijd standaard ong 100 euro.
Olie verwisselen is meestal 30 euro, verder idd kleine dingetjes, ruiterwisservloeistof, een keer een lampje en manuren.
Ik vind de manuren bij jou echt te hoog, bij een kleine beurt is het bij ons meestal zo'n 30/40 euro.
Ik zou echt niet meer naar de merkdealer gaan. Garantie is toch garantie? Dat kunnen ze toch niet zomaar laten vervallen als jij je auto ergens anders onderhoudt?
Olie verwisselen is meestal 30 euro, verder idd kleine dingetjes, ruiterwisservloeistof, een keer een lampje en manuren.
Ik vind de manuren bij jou echt te hoog, bij een kleine beurt is het bij ons meestal zo'n 30/40 euro.
Ik zou echt niet meer naar de merkdealer gaan. Garantie is toch garantie? Dat kunnen ze toch niet zomaar laten vervallen als jij je auto ergens anders onderhoudt?