Geld & Recht alle pijlers

Te hoge kosten kleine beurt (?)

24-03-2011 20:06 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn auto weliswaar

Auto is 1 jaar oud. Om de garantie te behouden moet deze bij de dealer bijgehouden worden.

Ik heb hem weggebracht voor een kleine beurt. Toen ik hem kwam ophalen kreeg ik een factuur van welgeteld 260 euro. Ik heb de factuur niet betaald en meteen aangegeven dat ik hem hoog vond. Voor de rest heb ik geen verstand van auto's dus ik wilde het even bij Arubaman checken.

Op de factuur zijn dingen in rekening gebracht die niet bij een standaard kleine beurt horen. Bijvoorbeeld interieurfilter.

Ze hadden mijn telefoonnummer, dus ik nam aan dat ze dingen naast de standaard met mij zouden overleggen.

Ik heb ze net een mailtje gestuurd dat ik niet akkoord ga. Maar hoe sterk sta ik in deze?
quote:doeiiiii schreef op 24 maart 2011 @ 21:10:

inclusief de extra reparaties en btw? dan zou ik teruggaan met een verwijzing naar hun eigen website!

Ja, onderhoudskosten eerste jaar bij mijn ingevulde jaar kilometrage en kenteken.

Ik ga dit er gelijk achteraan mailen. Heel er bedankt.

Ben zeer benieuwd wat ze morgen zullen antwoorden.
Hoeveel uur zijn ze bezig geweest? Ik vind het uurtarief laag.

Verder is het bedrag redelijk normaal.
Valt wel mee,zodra je de drempel bij de garage al over bent kost je al geld.En olie verversen of je nou veel kilometers maakt of niet ,maar dat moet jaarlijks ververst worden. En ook die airco filters moeten gereinigd worden.
quote:Aruuba schreef op 24 maart 2011 @ 20:39:

2 banden erbij lijkt mij inderdaad een ander verhaal.

Dit is mijn lijstje:

- Oliefilter 12

- Mankosten 78 euro

- Olie 47

- Ruitensproeiervloeistof 5

- Benzinesysteemreiniger 15

- Milieuheffing 5.50

- Klein materiaal toeslag 5

- Airco systeem reiniger 18

- Airco reinigen 16

- Interieurfilter 21

En dan natuurlijk btw daarover.

Die laatste 3 hadden ze volgens mij gewoon met mij moeten overleggen.

Mijn man is monteur en heb hem jou lijstje laten zien. Hij vind dat de garage voor de onderste rij ( behalve interieurfilter, want de ene garage doet het wel standaard en de andere niet ) van jou lijst jou had moeten bellen. De bovenste rij, is normaal bij een kleine beurt.

De airco word meestal gereinigd als er klachten zijn van stank uit het systeem.
quote:Zamirah schreef op 24 maart 2011 @ 21:22:

Hoeveel uur zijn ze bezig geweest? Ik vind het uurtarief laag.

Verder is het bedrag redelijk normaal.85 euro ex btw is een heel normaal uurtarfief Zam.
quote:Zuigstengel schreef op 24 maart 2011 @ 21:31:

[...]

85 euro ex btw is een heel normaal uurtarfief Zam.Ze zijn wel langer bezig geweest dan een uurtje, Zuigie.
quote:Zamirah schreef op 24 maart 2011 @ 21:33:

[...]

Ze zijn wel langer bezig geweest dan een uurtje, Zuigie.Man zegt 1a 1,5 uur is normaal. dan is ¤ 78,- nie veul...
Heb hier thuis ook even laten meekijken. Hij zegt hetzelfde als de man van Zuigstengel.

Hij merkt wel nog op: Nu is het hier maar een kleine kostenpost, maar let goed op 'klein materiaal'. Hier kunnen ze een mooi bedrag van maken, maar uitleggen wat er gebruikt is is vaak moeilijk. Onder klein materiaal valt onder anderen lampjes, schroefjes, tie raps. Als je denkt dat het een te hoog bedrag is laat ze dan aangeven wat ze aan klein materiaal gebruikt hebben. Kunnen ze dat niet, tja waarom dan betalen?
quote:Aruuba schreef op 24 maart 2011 @ 20:39:

2 banden erbij lijkt mij inderdaad een ander verhaal.

Dit is mijn lijstje:

- Oliefilter 12

- Mankosten 78 euro

- Olie 47

- Ruitensproeiervloeistof 5

- Benzinesysteemreiniger 15

- Milieuheffing 5.50

- Klein materiaal toeslag 5

- Airco systeem reiniger 18

- Airco reinigen 16

- Interieurfilter 21

En dan natuurlijk btw daarover.

Die laatste 3 hadden ze volgens mij gewoon met mij moeten overleggen.Je betaald al manuren, waarom moet je dan nog apart betalen voor het reinigen van de airco? Dit doen ze toch in die uren?
quote:TouchOfPink schreef op 24 maart 2011 @ 21:37:

Heb hier thuis ook even laten meekijken. Hij zegt hetzelfde als de man van Zuigstengel.

Hij merkt wel nog op: Nu is het hier maar een kleine kostenpost, maar let goed op 'klein materiaal'. Hier kunnen ze een mooi bedrag van maken, maar uitleggen wat er gebruikt is is vaak moeilijk. Onder klein materiaal valt onder anderen lampjes, schroefjes, tie raps. Als je denkt dat het een te hoog bedrag is laat ze dan aangeven wat ze aan klein materiaal gebruikt hebben. Kunnen ze dat niet, tja waarom dan betalen?

Leuk!

Ja nog even over het klein materiaal, bij man's werk is het een standaard bedrag. pfffff.....

Ow en man zegt nu: bij mij ben je de helft kwijt wat de garage rekent..
Bedankt voor het navragen Zuigstengel en TouchOfPink.
Zuig, waar woon je?
quote:TouchOfPink schreef op 24 maart 2011 @ 21:41:

[...]

Je betaald al manuren, waarom moet je dan nog apart betalen voor het reinigen van de airco? Dit doen ze toch in die uren?Ook opmerkelijk inderdaad.
quote:Zuigstengel schreef op 24 maart 2011 @ 21:41:

[...]

Leuk!

Ja nog even over het klein materiaal, bij man's werk is het een standaard bedrag. pfffff...Dat is best raar toch. Want als er maar een paar schroefjes gebruikt zijn of één lampje vervangen is dan zijn dat dure schroefjes en lampjes.
Ben ik de enige die 48 euro voor olie bizar veel vind? Wat doe je eigenlijk met olie en hoeveel is daarvan nodig?
quote:Quacker schreef op 24 maart 2011 @ 21:52:

Ben ik de enige die 48 euro voor olie bizar veel vind? Wat doe je eigenlijk met olie en hoeveel is daarvan nodig?Dat is niet veel, koop maar eens zelf zo'n fles bij de Esso.
Heb het hier meteen gecheckt Quacker . Blijkbaar is het niet bizar veel want olie is duur en alles moest vervangen worden aangezien er een nieuwe filter ingezet is.
Ik had laatst nog een paar druppels olie in mijn Matizje. Helemaal bij laten vullen: 5 Euro!
Ik krijg er een punthoofd van!
Ik heb toevallig gisteren een afspraak gemaakt voor onze Skoda Fabia Combi van 3 jaar oud. Kleine beurt incl. aircocheck kost 140 euro. Ik onderhoud hem bji mijn merkdealer en de prijzen voor onderhoud zijn vastgesteld, is ook gewoon een foldertje van.
Ok, als jullie dat zeggen . Ik dacht dat wij in drie jaar nog geen 50 euro aan olie verbruikten, vandaar.
Ik had het zelfde met mijn auto. Moet bij de dealer voor kleine beurt enzo want anders vervalt de garantie.

Afgelopen maand dus voor de 1e x voor kleine beurt, stond 9000 km op de teller. Dus een eitje voor de garage. Toen ik moest afrekenen kreeg ik een beroerte,250¤!! Ik zeg tegen dat mens dit is een fout, voor een uurtje werk zo een hoge factuur. Nee het klopte. Dus ik zeg dit is chantage want als Ik het niet doe vervalt mijn garantie Enja ze was het helemaal met me eens maar weinig keus. Belachelijk het lijkt erop dat auto's steeds beter worden en dat ze dus op deze manier geld willen verdienen. Ik was echt boos.
Voor 1 liter olie betaal je bij de BP gewoon met gemak al 25.50 euro (afgelopen zaterdag zelf nog gemoeten), dus als al je olie op is in je auto is dat bedrag nog niet zo veel.

Heb net zelf ook even gekeken voor mijn Twingo, bij Renault zijn de prijzen ook vooraf bepaald en standaard. Dus we zullen zien in de toekomst.
quote:ties84 schreef op 24 maart 2011 @ 22:22:

Voor 1 liter olie betaal je bij de BP gewoon met gemak al 25.50 euro (afgelopen zaterdag zelf nog gemoeten), dus als al je olie op is in je auto is dat bedrag nog niet zo veel.

Heb net zelf ook even gekeken voor mijn Twingo, bij Renault zijn de prijzen ook vooraf bepaald en standaard. Dus we zullen zien in de toekomst.

Bij de HEMA betaal je iets van 5,50 euro per liter voor 10W40 of 5W40 olie.

Aangezien dat bedrijf geen eigen raffinaderij heeft, komt die olie dus ergens anders vandaan....:)
quote:Aruuba schreef op 24 maart 2011 @ 20:06:

Voor mijn auto weliswaar

Auto is 1 jaar oud. Om de garantie te behouden moet deze bij de dealer bijgehouden worden.

Ik heb hem weggebracht voor een kleine beurt. Toen ik hem kwam ophalen kreeg ik een factuur van welgeteld 260 euro. Ik heb de factuur niet betaald en meteen aangegeven dat ik hem hoog vond. Voor de rest heb ik geen verstand van auto's dus ik wilde het even bij Arubaman checken.

Hier kun je vergelijken wat kosten betreft, doet Toyota erg goed en heel overzichtelijk. Je selecteert een model wat qua grootte of prijs in de buurt komt van wat je zelf rijdt, en je hebt een goede indicatie:

http://www.toyota.nl/downloads.aspx
Onderhoudsrichtprijzen voor de Yaris, met erbij wat ze allemaal doen/checken voor dat geld:

http://data.toyota.nl/hom ... ten/onderhoud%20Yaris.pdf

(Ik heb een Honda, maar die hebben helaas niet zulke mooie en duidelijke info op hun site. Offerte kleine beurt van de Honda dealer was 269 euro, van de lokale garage was 129 euro...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven