Geld & Recht alle pijlers

VVE

17-03-2011 23:41 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat iemand er een beetje verstand van heeft want wij weten het even niet meer.

Onze VVE heeft besloten dat het achterstallig onderhoud moet worden opgelost. Het huidige budget is hiervoor niet toereikend en dus hebben ze besloten dat we bij moeten betalen.

Vandaag kregen we dus en brief dat we bovenop de maandelijkse kosten nu eenmalig ¤ 2000,- moeten bij betalen. Een helehoop geld voor iets waar we in mijn ogen maandelijks voor betalen.

Ik snap dat er het een en ander moet gebeuren maar dit is natuurlijk niet een klein bedrag.

In de brief stond dat dit bedrag binnen 2 maanden bij hun binnen moet zijn en zo niet zou er een incasso procedure starten.

Ik schud niet zo even ¤ 2000,- uit mijn mouw en daarnaast zijn we op het moment bezig met een nieuwe woning en zou dit geld voor ons echt weggegooid zijn.

Weet iemand of wat onze VVE doet ook mag?
We willen er niet vanaf hoor, wat moet gebeuren dat moet nou eenmaal gebeuren.

Het zou alleen fijn zijn als we iets langer de tijd zouden hebben om dat geld bij elkaar te krijgen.

Het gaat ook niet in 1 x uit gegeven worden, dus we begrijpen ook niet goed waarom ze het in 1x willen hebben.

Thanx voor het meedenken allemaal.
Is een betalingsregeling misschien mogelijk?
Als ik jou was, zou ik de volgende keer gewoon iets huren. Dat scheelt je de kopzorg van een VVE.
Woon zelf ook in een koopappartement en heb daardoor met een VVE te maken.

Besluiten voor extra bijdragen moeten meestal via een gekwalificeerde meerderheid genomen worden. Dit houdt in dat 2/3 van de stemmen binnen een VVE aanwezig moeten zijn op de vergadering (zelf of via machtiging) en daarnaast moet dan minimaal 2/3 van de aanwezigen instemmen. Misschien moet je eens nakijken of aan die voorwaarde wordt voldaan, daarmee gaat het nogal eens mis en zou je het besluit kunnen terugdraaien.

Zelf woon ik in een groter complex met 70 appartementen, deels huur (worden verkocht als huurder opzegt), deels koop. Bij ons in het complex hebben we een renovatie gehad waar geen geld voor was gereserveerd. Hiervoor heb ik 10 mile moeten neerleggen. Er waren mensen die uiteindelijk niet konden betalen en uiteindelijk zijn er huizen gedwongen verkocht omdat ze de extra bijdrage niet konden voldoen.

Soms kunnen ze je helpen met bv een schuldbekentenis, moet je even met het beherende kantoor overleggen als dat er is of anders de penningmeester.
die meerderheid vann stemmen is niet overal hetzelfde hoor sussie. Dat ligt er maar net aan wat er in je splitsingsate en reglement staat.

Dus zoals al veel gezegd hier, dat moet ze doen.
Hebben jullie al eens nagedacht over een meerjarenonderhoudsplan? Wij hebben er eentje laten opstellen voor Vereniging Eigen Huis. Deze komen langs en geven een goed rapport af. Je krijgt gelijk inzichtelijk wat je daadwerkelijk moet betalen aan onderhoud.

Ik las ergens dat het lidmaatschap zo rond de 20 euro kost. Dat klopt niet helemaal. Wij zijn rond de 50 euro per jaar aan ze kwijt. Maar we hebben er al diverse keren gebruik van gemaakt toen we in de knop zaten met een aannemer. Ze hebben een terugbel systeem waar je niets extra voor betaald. Ook kan je zelf nog aangeven hoe laat je gebeld wilt worden.

Voor ons complex waren we rond de 2000 euro kwijt om het rapport op te maken, maar dat werd natuurlijk wel uit de kas van de VvE gehaald waar je toch al met je servicekosten aan betaald.

Als je nog vragen hebt, schroom niet
@nici007

wij hebben dus hetzelfde probleem

ehter hebben wij nooit bericht gehad van de vve over vergaderingen

we weten geen eens wie onze vve beheert :S

bij ons gaat het om een bedrag van 7000 euro slik slik

wat dus extreem hoog is en ik totaal niet begrijp/weet waar ze dit bedrag vandaan halen

wij moeten 7000 euro betalen voor 1 april en andere bewoners uit de straat die moeten velen malen minder betalen

in onze flat zijn wij de enigste kopers

en dan nog eens in 3 jaar tijd is onze maandelijkse bijdrage al 3 x verhoogt

was eerst 66 euro toen werd het 87 euro en toen opeens 113 euro per maand

beetje vreemd vinden wij

en dan hebben we nog 6 maanden op een nieuwe voordeur met slot moeten wachten omdat er bij ons was ingebroken

snap er allemaal niks meer van en vraag me af waar ons geld blijft wat wij maandelijks betalen
@carnisse010

je hoort minimaal 1x per jaar een uitnodiging te krijgen voor de vve-vergadering met daarbij de jaarstukken over het vorige jaar en de begroting voor dit jaar. daarin kun je zien wat er met de maandbijdrage gebeurt. Bij ons kun je dan ook de meerjaren onderhoudsplanning zien.

maandbedrag verschilt hier ook per woning, is afhankelijk van de grootte van de woning bij ons. als je iedere maand betaald, weet je toch ook wie de beheerder is? of is dat een van de medewoners? (dan dus gewoon even rondvragen bij de buren en je weet zo wie de bestuurders zijn)
Carnisse, klinkt als een vereniging met te weinig vermogen en een maandelijkse afdracht die lang geleden al niet conform de gemaakte kosten was. Erg jammer, maar dat soort dingen kun je zien als je een appartement koopt. Je weet wat de afdracht is en je hebt recht op de laatste notulen van de VVE en inzage in het opgebouwde vermogen van de VVE waar je instapt.

En als je je verdiept hebt in wat je koopt, sorry TO, dan wist je ook dat je iemand kon machtigen. Het is verdorie geen fiets die je koopt. Het spijt me heel erg maar in dit geval was je er zelf (niet) bij.
Ja dat er iets betaald moet worden oke..

maar werk van het vve is hier in geen jaren gezien!!

en nu praten ze over achterstallig onderhoudt..daar bouw je toch met je mede-bewoners een pot voor op.of zie ik het verkeerd!

En dan van mensen gaan eisen binnen 2 maanden 7000 euro te betalen anders moet je je huis verkopen aan com.wonen..of je dan met een restschuld blijf zitten hebben hun geen boodschap aan!

En tegenwoordig mag/kan iedereen kopen,dus ook starters..

hebben die 7000 euro op hun rekening staan??

Ik weet niet hoe het bij jou zit,maar sommige mensen hebben geen geldboom in hun tuin!

en ja daar heb je gelijk in het is geen fiest die we gekocht hebben maar een woning!!

de vve weet toch ook dat het geen fiets is die ze moeten onderhouden maar een woning? of zie ik dit verkeerd....

en toen wij dit huis kochten speelde dit nog niet

totdat de gemeente opeens de wijk wilde aanpakken toen dacht vve ow shit dat hebben wij al jaren niet gedaan

en nu verwacht de vve 7000 euro te ontvangen binnen 2 maanden omdat als het geld niet snel binnen is de vve boetes krijgt van de gemeente en de gemeente het zelf gaat doen het onderhoud en het dan vele malen duurder is

maar dan nog waar halen wij als gezin van 3 die 7000 euro direct vandaan ?

wij hebben geen directeurs baan en ik kan je vertellen dat straalt de wijk ook niet uit

en de vve die hier actief is heet geen carnisse dat is de wijk waar wij wonen maar ok weet zo snel niet hoe de vve heet dat bedrag gaat maandelijks automatisch de deur uit en hebben we verder geen omkijken naar

en over ons maandbedrag alle woningen zijn hetzelfde hier zijn flats 129 woningen allemaal hetzelfde van binnen en buiten

dus neem aan dat alle bedragen gelijk zijn

in de kooptakte staat 62 euro per maand maar we zitten nu al op 113 euro per maand geen probleem maar als er dan ook nog eens iets gebeurt aan de gallerij en dergelijke maar voor een kapot ruitje aan de potriek deur moeten we 2 maanden zeuren en klagen voor er eindelijk actie ondernomen word

in de 3 jaar dat wij hier nu wonen is er 1 keertje gesaust (muren) na heel veel klagen en zeuren kwam er eindelijk iemand kijken die zou de week erop beginnen maar uiteindelijk heeft dat nog eens 4 maanden geduurt

de tegels vallen van de muren af al jaren is dat zo alles zit los klagen en zeuren heeft geen zin

dit kan toch niet zomaar maar wel ons huis moeten verkopen omdat wij niet direct 7000 euro hebben waar gaat dit over mensen

in de koopakte staat dat toen wij hier kwamen wonen er bijna 5000 euro in de pot zat dan zal er nu na 3 jaar nog niet genoeg geld zijn voor al dat onderhoud ? dan moeten ze van ons nog 7000 euro ontvangen omdat er een tekort is waar is al die jaren dat geld heen gegaan dan ?

de enigste brief die wij krijgen is als er een verhoging heeft plaatsgevonden verders horen wij nooit iets

volgens stopt degene die dit geld beheert iedere maand alles in zijn zak

waar moet ik om vragen om inzicht in de in en uit gaven te krijgen ?

graag advies want ik wil hier echt iets aan gaan doen want dit klopt van geen kanten

altijd netjes betalen maar nooit geen onderhoud :puke:
Heel vreemd dat je een appartement/flat koopt zonder dat je je erin verdiept hebt hoe het met de VVE staat. Je verwacht kennelijk dat iemand jou gaat informeren i.p.v. zelf informatie te verzamelen.

Die servicekosten vind ik helemaal niet hoog, ik betaal bijna 200 euro p.m. maar hier zit dan ook voldoende reserve in de pot om groot onderhoud te kunnen plegen en onverwachte zaken aan te kunnen pakken.
jah we weten het jullie zijn allemaal zo perfect jullie zijn het perfecte huishouden zoals het hoort te zijn !!

daar vraag ik niet om om dit als antwoord te geven bijdehandjes

ik vraag om advies en wat doe je je zelf de hemel in prijzen terwijl ik er niet om heb gevraagt

dit was ons eerste huis denk je dan eht dat ik overaL al verstand van heb ?

jullie pot is goed groot en genoeg reserve voor de rest van je leven dit intresseert mij niks dat jij je groen en geel betaald en ondertussen geen leven hebt

als je geen nuttig advies kan geven en alleen maar je eigen kan opgeilen op je eigen goede reserve potje hou dan lekker je mond dicht malu

sommige personen denken helemaal dat ze het zijn
Lucht het op Carnisse?
quote:carnisse010 schreef op 25 maart 2011 @ 22:20:

wij hebben geen directeurs baan en ik kan je vertellen dat straalt de wijk ook niet uit quote:carnisse010 schreef op 26 maart 2011 @ 11:16:

jah we weten het jullie zijn allemaal zo perfect jullie zijn het perfecte huishouden zoals het hoort te zijn !!

.....

als je geen nuttig advies kan geven en alleen maar je eigen kan opgeilen op je eigen goede reserve potje hou dan lekker je mond dicht malu

sommige personen denken helemaal dat ze het zijn Aha... zo'n wijk
quote:carnisse010 wrote on 25 March 2011 @ 22:20:

waar moet ik om vragen om inzicht in de in en uit gaven te krijgen ?

graag advies want ik wil hier echt iets aan gaan doen want dit klopt van geen kanten

altijd netjes betalen maar nooit geen onderhoud :puke:Op de volgende ledenvergadering moet je gewoon openheid van zaken eisen. Kan ook tussendoor met een officiele brief. Misschien kun je advies inwinnen bij een rechtswinkel of bij je rechtsbijstandverzekering?...
nou vind je het niet een beetje zielig ik vraag om advies en wat krijg ik commentaar !!

vraag ik toch niet om of wel ?

als jullie het allemaal zo goed weten zo ik juist advies geven inplaats van commentaar op iemand anders
quote:Ligeia schreef op 26 maart 2011 @ 12:13:

[...]

Op de volgende ledenvergadering moet je gewoon openheid van zaken eisen. Kan ook tussendoor met een officiele brief. Misschien kun je advies inwinnen bij een rechtswinkel of bij je rechtsbijstandverzekering?...

kijk hier heb ik iets aan thnx dan gaan wij de vve daar een maandag even over contacten en vragen om alle stukken toegestuurd te krijgen ter inzage mischien dat het dan voor ons iets duidelijker word

en mischien kunnen we dan verdere stappen ondernemen

om welke stukken moet ik dan precies ter inzage vragen ?

groeten
En ben je wel eens naar een VVE vergadering geweest dan, Carnisse?
quote:carnisse010 schreef op 26 maart 2011 @ 11:16:

daar vraag ik niet om om dit als antwoord te geven bijdehandjes

ik vraag om advies en wat doe je je zelf de hemel in prijzen terwijl ik er niet om heb gevraagt

dit was ons eerste huis denk je dan eht dat ik overaL al verstand van heb ?

jullie pot is goed groot en genoeg reserve voor de rest van je leven dit intresseert mij niks dat jij je groen en geel betaald en ondertussen geen leven hebt

sommige personen denken helemaal dat ze het zijn En sommige mensen zijn nog te stom om zelf na te denken.
quote:capricorn schreef op 26 maart 2011 @ 12:15:

En ben je wel eens naar een VVE vergadering geweest dan, Carnisse?

ik moet je eerlijk zeggen nee zijn we nooit geweest

gezien wij hier nooit bericht over krijgen of iets dergelijks

we krijgen alleen iets te horen wanneer het maandbedrag verhoogd word

klinkt stom maar dat is echt zo

we weten ook niet hoe het heet jah de omschrijving bij overschrijving is

vve madeliefstraat 17/19
Als je ergens kan zeiken over raampjes die er uit vallen en muren die niet geverfd worden, dan heb je dus wel degelijk een aanspreekpunt. Als je daar nou ook eens om info over dat bedrag ging vragen

Bovendien, Het feit dat er bij 129 woningen maar 5000 euro in de vve kas zat toen jullie kochten had al alarmbellen moeten laten afgaan.

Nog een tip voor je trouwens. Als je je vriendelijk opstelt dan krijg je ook vriendelijke en behulpzame antwoorden. Als je je opstelt zoals jij hier nu doet, moet je niet verbaasd zijn dat mensen vrij weinig behoefte hebben om je ook maar ergens mee te helpen. Iets met stroop enzo...
quote:carnisse010 schreef op 25 maart 2011 @ 22:20:

En tegenwoordig mag/kan iedereen kopen,dus ook starters..

hebben die 7000 euro op hun rekening staan??

Ik weet niet hoe het bij jou zit,maar sommige mensen hebben geen geldboom in hun tuin!

Niemand heeft die geldboom in zijn tuin hoor.

Maar voordat ik mijn apartement kocht ben ik echt wel gaan nagaan WAT de VVE deed, hoeveel er in de pot zat, en wat er op de planning stond voor de komende jaren

Als het goed is zitten die stukken ook gewoon bij je koopakte en anders kan je ze opvragen

Het klinkt namelijk een beetje of jouw VVE een slapende is geweest

maw, hij is er wel maar er zit niets in, ja dan kan je hoge kosten verwachten, dat is een beetje het risico van een eigen huis

de vve weet toch ook dat het geen fiets is die ze moeten onderhouden maar een woning? of zie ik dit verkeerd....

Dat zie je verkeerd

Het is namelijk bij wet verplicht een VVE te hebben, maar nergens staat hoeveel er minimaal in de pot moet zitten

Je kan dus niet alles op de VVE afschuiven, maar met bijvoorbeeld een bouwkundig rapport had je zelf al het een en ander kunnen vaststellen

in de kooptakte staat 62 euro per maand maar we zitten nu al op 113 euro per maand

Dat is echt heel weinig hoor, 113 euro per maand

de tegels vallen van de muren af al jaren is dat zo alles zit los klagen en zeuren heeft geen zin

in de koopakte staat dat toen wij hier kwamen wonen er bijna 5000 euro in de pot zat dan zal er nu na 3 jaar nog niet genoeg geld zijn voor al dat onderhoud ? dan moeten ze van ons nog 7000 euro ontvangen omdat er een tekort is waar is al die jaren dat geld heen gegaan dan ?

¤5000 voor 162 appartementen?

Wow dat is echt heel weinig, een slapende (of zo goed als slapende VVE dus) dat had je zelf echt wel kunnen bedenken dan dat er binnenkort misschien hele dure kosten aan zouden komen

Dat en alleen dat is de reden dat ik het huis waar ik eigenlijk verliefd op werd niet gekocht heb

Het was een huis uit de 60er jaren, maar met maar heel weinig geld in de VVE pot...ik vond het risico te groot

de enigste brief die wij krijgen is als er een verhoging heeft plaatsgevonden verders horen wij nooit iets

volgens stopt degene die dit geld beheert iedere maand alles in zijn zak

Maar in de brief staat dan toch een correspondentie adres?

Ik snap werkelijk niet dat als je het ergens niet mee eens bent, je geen verhaal gaat halen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Via google heb je binnen 2 tellen jullie VVE gevonden...... Hoe moeilijk kan het zijn om even contact op te nemen met de heren in Rijswijk?
Nici, ik woon zelf in een appartementen complex waar ook achterstallig onderhoud is, dit is vorig jaar aan het licht gekomen, wij hebben een ander VVE beheer gekozen en er zijn een aantal vergaderingen overheen gegaan voordat besloten is om de bewoners een eenmalige bijdrage (in mijn geval 1000 euro) te vragen. Tevens hebben wij een aantal offertes opgevraagd bij aannemers en besloten om het achterstallige onderhoud naar gelang prioriteit aan te pakken (verspreid over x aantal jaar). Is er maar 1 vergadering hierover geweest? zo ja dan vind ik dat vrij vreemd.
Gezien je reactie ga ik er maar vanuit dat je in een Tokkiewijk woont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven