Puber-perikelen

23-03-2011 13:02 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik vraag me af of er hier ook mama's zijn van puberdochters en/of zoons. Ben zelf mama van een puberdochter van 13 jaar en een zoon van 4 jaar. Mijn vriendinnen hebben eigenlijk allemaal kinderen in de baby/peuter/kleuter-categorie en met hen kan ik niet echt dingen delen over mijn puberdochter.

Lijkt me wel fijn om te zien hoe anderen met hun puber om gaan!

Groetjes
Lieve Mama's

Wat een herkenning! Ikzelf ben in het bezit van een prachtige 14 jarige puberzoon... Goed van hart, maaaaaarrrrrrrr...zo aan het puberen!! Ik geef toe; ook ik kan moeilijk loslaten. Slecht gewoon eigenlijk. Maar hoe kunnen we loslaten in de wereld van vandaag? Het gaat allemaal zo vreselijk snel, er gebeurt zo veel en onze kids staan bloot aan een enorme hoeveelheid van informatie. Ik heb ogen in mijn zij- en achterhoofd nodig (tenminste, dat denk ik) en dan nog verlies ik vaak grip op alles. Mijn zoon is groot, knap, slim, sportief, tikje arrogant en een leider. Laat zich door niemand het kaas van het brood eten. Thuis heeft hij geen grote mond - dat durft ie niet - kijk maar naar mijn pseudo naam :-), maar hij probeert van alles uit en het liefst stiekem. Zo ben ik er achter gekomen dat hij laatst op een slaap feestje van een vriendje een paar slokken Breezer heeft gehad. (Ouders van die jongen wisten hiervan en hebben het zelfs gekocht!!!!!) Ik ben woest op hen, teleurgesteld in mijn zoon. Of is dat onterecht? Ik weet dat pubers uitproberen, maar dat stiekeme gedoe! Pffff "ik word daar zo moe van"..... En inderdaad, misschien is dat ook wel omdat ik zo woedend kan worden, dat ie sommige dingen stiekem doet. De pest is alleen, ik kom overal achter... tja, en dan......:-(

Ben wel heel blij te lezen dat ik niet de enige ben... Wat is onze dochter van 6 dán een engeltje....
Hallo,

Ik lees hier sporadisch even mee, en wat ben ik blij dat ik dit allemaal herken. Ben ik tenminste niet de enige! Heb 2 puberdochters, één van 15, één van 11 (bijna 12) (en dan nog 1 van 7). Ik las vluchtig iets over zakgeld en kleedgeld.

Jongste krijgt een euro per week.

Middelste krijgt 11 euro per maand, en geen kleedgeld.

Oudste krijgt 15 euro zakgeld per maand, en per 3 maanden 160 euro. Zelf heeft ze ook nog een krantenwijkje.

Ik blijf hier lekker mee lezen, en zal zo af en toe ook eens meeschrijven

Groetjes
quote:witchmom schreef op 28 maart 2011 @ 19:14:

Zo ben ik er achter gekomen dat hij laatst op een slaap feestje van een vriendje een paar slokken Breezer heeft gehad. (Ouders van die jongen wisten hiervan en hebben het zelfs gekocht!!!!)...Een paar slokken Breezer vind ik niet zo'n ramp... Dat de ouders van deze jongen het gekocht hebben voor dit feestje is niet zo snugger. Dat zou ik dan wel even aankaarten.
Woest worden op de ouders kan ik me voorstellen, woest op zoon dan weer minder. Natúúrlijk pakt hij die kans. De mijne staat nu nog braaf te vertellen dat hij nooit gaat drinken en nooit gaat blowen en nooit gaat roken, maar dat lijkt me een erg hoog gegrepen ideaal in Nederland anno nu. (dus vertel ik hem dat hij, als hij die dingen doet, hij ze bij voorkeur met zeer veel mate doet).

En stiekem.. wat was er gebeurd als hij het je gewoon had verteld? Een flinke preek, een witchmom in aktie? Dit zijn dingen waarvan je hoopt dat je kind ze met je bespreekt, maar het zijn ook wel heel moeilijke dingen om eens gezellig over met je mam te gaan beppen.

Je weet het nu. Dus nu kun je met hem gaan praten over hoe het smaakte, en wat het doet met je als je er veel van neemt, en hoe je wijs met dat spul om gaat. En dan heel hard hopen dat hij wijzer is dan zich een coma te zuipen of een verslaving in te zuipen.

(breezers zijn wel bloedlink spul, bier en wijn smaken tenminste nog vies).
Dat herken ik mamzelle, mijn dochter gaat ook nooit roken. Meisje, zei ik : zeg nooit "nooit".

En ja, met alcohol moeten ze leren omgaan. Vroeger had je vroeger je je snel buik vol (bier) en dan had je al genoeg.

Gevaarlijk zijn ze wel Breezer en Co. Chemische troep. Wat hier ook echt de renner is is wodka met een smaakje. Brrrr.

Nee, dan is bier toch veel "gezonder".
Ik was zaterdag met een vriendin wat gaan drinken in een gelegenheid waar ze ook een discotheek hebben (Noordwijk).

We zitten aan de koffie en ineens komen er vanuit alle hoeken en gaten pubers, die plaatsnemen aan de tafeltjes. Een ware invasie van kinderen. Wij nieuwsgierig en gevraagd wat het was; elke zaterdag van 19.30-22.30 is er een soort disco waarbij geen alcohol geschonken mag worden. Aan de deur werden twee meisjes geweigerd omdat ze gedronken hadden..jaartje of 12,13. Zo dronken als een tor. Van zoon zijn leeftijd.

Wij keken onze ogen uit, want dit is mijn voorland..

Was dan wel erg blij dat ik de meeste nummers die gedraaid werden, kende

Goed om te zien dat er iemand bij de deur controleert, en er kwam ook politie om te checken of alles goed ging.

We zagen een heleboel Justin Biebers en weten nu ook wat hip is bij die kinderen; de marinelook!
Woest worden op de ouders kan ik me voorstellen, woest op zoon dan weer minder. Natúúrlijk pakt hij die kans.

Ik was niet woest op zoon, teleurgesteld (zie mijn posting..) En dat is een gevoel, wat natuurlijk weer wegebt na een nachtje slapen. En natuurlijk begrijp ik dat hij die kans pakt, ook ik ben jong geweest.

Tja, en als hij het gewoon had verteld? Ik weet het niet, misschien wel eerst de preek, of misschien wel het verstandige gesprek. Het ligt een beetje aan hoe erg ik het vind. Ik weet wel dat ik er erg van geschrokken ben. Van het feit dat zo'n vader dit aanbiedt. En ik denk dat het me gewoon allemaal wat te snel gaat. Ik was nog in de veronderstelling dat we aan het onderhandelen waren over het aantal red-bulls (hahaha). Ik was gewoon nog niet helemaal toe aan de next level, zullen we maar zeggen.

Vanmorgen ben ik ook met de billen bloot gegaan. Ik heb eerlijk tegen hem gezegd dat ik gewoon erg geschrokken was en dat mijn reactie daaruit voortkwam. En dat ik soms gewoon nog erg moet wennen aan het feit dat ik al zo'n grote zoon heb....Dat begreep ie ook wel. Na een dikke knuffel was de lucht ook wel weer geklaard.

Goed trouwens dat er zo gecontroleerd werd bij die disco in Noordwijk. Het zou zo fijn zijn als iedereen (lees- de hele samenleving) op één lijn zat en we allemaal onze kinderen zo in de gaten zouden houden. Helaas is dat niet altijd zo. Ik ben het met jullie eens dat ik in gesprek moet blijven, maar pfffff, soms vind ik dat echt moeilijk. Die emotionele reactie komt dan voort uit bezorgdheid. Ik weet, ik weet, niet goed. Maar als anderen mij vragen om raad, dan kan ik ook haarfijn uitleggen hoe het moet. Behalve als het om mij eigen kind gaat. Dan komt het wel even heel dichtbij.

Hoe ervaren jullie dat?
Hoi hoi,

Hier een rustig weekendje achter de rug. Wij (man en ik) waren zaterdag een dagje met z'n 2en weg en jongste sliep bij opa en oma en mijn dochter bij een vriendinnetje. Daar had ze het wel erg gezellig gehad.

Verder heeft ze nog steeds geen woord gerept over dat vriendje dus vraag me eigenlijk af hoe serieus dit nu eigenlijk is. Ze verteld overigens wel erg gezellig over de verkering van haar vriendinnetje.

Witchmom: Hmm... wel schrikken ja... en vind het ook raar dat die ouders die breezer in huis halen. Ja kan me dan ook wel voorstellen dat hij het probeert... als iedereen het doet.... Maar ja... is natuurlijk geen excuus maar ben het wel met de rest eens dat een goed gesprek wel op zijn plaats is. Ooh lees net dat je dit al gedaan hebt. Supergoed toch!?

Julus: Wat goed zeg van dat cafe in Noordwijk! Zo zou het overal moeten zijn. Schrik wel hoor van dat stukje dat er dus 2 stomdronken meiden van 12/13 jaar voor de deur staan!! Waar zijn die ouders dan vraag ik me af? Zover ik weet heeft mijn dochter nog nooit alcohol gedronken en daar vind ik haar ook nog veel te jong voor.

Ik zat net even te kijken op nu.nl ... Lees ik dit bericht!!!

http://www.nu.nl/binnenla ... jdens-schoolexcursie.html

Ik heb hier echt geen woorden voor zeg...

Gisteren kwam ik toevallig nog iemand tegen die een puberdochter heeft van net 14 jaar. Tijdje staan kletsen. Ook over de dingen waar zij tegenaan loopt. Zij vond het ook moeilijk grenzen te stellen want andere kinderen uit haar klas gingen al regelmatig uit en dat mocht dan tot half 2 's nachts. Zij vond dat niet goed en vond 23 uur laat zat dus werd dan opgehaald. Ze zei ook: Ja als ik nu al zeg dat 1.30 goed is... wat moet ik dan zeggen als ze straks 15/16 is? Ja inderdaad zeg... Maar wel lastig hoor want veel uit haar klas mochten dus al veel later...

Gaan jullie kids al uit? En hoe laat moeten ze dan thuis zijn?

Hier hebben we trouwens van het weekend een beslissing gemaakt over kleedgeld. Ze krijgt vanaf nu 150 euro per kwartaal en dat is voor alle kleding, ondergoed, sokken, enz. behalve voor schoenen en jassen. Dat doen wij nog voorlopig.

Groetjes
Zakgeld voor mn 13-jarige is 20 per maand, plus 10 euro beltegoed wat ik betaal, plus 2,50 weekgeld voor school. Best nog veel als ik de anderen zo lees.

En mijn dochter maar klagen hoe slecht ze het heeft.(en ik die er altijd weer intrap). Kleedgeld wil ze niet want het is veeeel voordeliger af en toe met ons de stad in te gaan en vol te laden.

Uit gaat ze ook niet. Kan ze mooi vergeten voor haar 16de.

Die break en frisfeesten kruisen nu ons pad en daar zijn we over na aan het denken om dat 2 keer per jaar toe te staan, maar daar ben ik nog niet over uit. Dat is een jeugddisco zoals hierboven beschreven.Maar ik heb gehoord van andere ouders dat sommige kids daar met de breezers in de jaszak aankomen, of met die kleine sterke drank flesjes.
Ik wil ook weleens weten hoe streng jullie op schoolgebied zijn.

Hangen er sancties aan vast als de resultaten slechter zijn geworden. Of omgekeerd een beloning.Of laat je het helemaal los?

Wij mogen ons niet met school bemoeien van dochter. Ze deelt niks qua huiswerk en wil niks vragen. Ze haalt zowel achten als drieen. Maar het overgrote deel is wel voldoende. Ze doet brugklas Havo-VWO
Tiaraatje: Ik vind wat jullie geven aan zakgeld + bel en schoolgeld ook best veel tegenover wat wij doen maar ja... ieder z'n eigen keuze. En merk hier ook dat wat ze nu krijgt, dat dit voldoende is want ze houd er nog van over. Ze is best zuinig. Krijgt nu 15 euro per maand en dat houd ik voorlopig zo. Tegen de tijd dat ze weer jarig is bekijk ik het wel opnieuw maar dat duurt nog even.

Over het schoolgebied... Hier is de regel dat ze na school eerst d'r huiswerk moet maken voordat ze (voor de fun) achter de pc gaat of met iemand afspreekt. Moet zeggen dat dit best goed gaat en dat hier ook niet echt strijd over is. Dochter zit nu in brugklas van TVWO (tweetalig) en punten zijn al binnen gekomen van een 3 tot en met een 10. Schommelt nogal maar meestal zijn het wel voldoendes. Meestal komt ze er zelf wel uit qua schoolwerk en zo niet dan vraagt ze het aan ons. Meestal aan d'r vader en dan wil ze nog wel eens bijdehand of bozig reageren. Nou daar ben ik dan snel klaar mee want als ze niet normaal kan doen dan zoekt ze het zelf maar uit hoor.

Er zijn ook wel eens punten a la 3-4-5 binnen gekomen en tja... vaak vind ze dit zelf nog erger dan wij het al vinden. En als ik zie dat ze er echt hard voor geleerd heeft maar het wordt dan toch een slecht punt probeer ik te bespreken waardoor dit nu komt.
Wat een drama elke ochtend weer, vooral als ik moet werken.

In de regel begin ik om 08.00 en vertrekken de meiden om 08.05 en 08.15 naar school.

Probleem is dat als ik de deur uit ben de oudste "mama" gaat spelen over jongste, die dat logischerwijs niet pikt..........

De buurvrouw zegt dat ze weet wanneer ik weg ben.

Mag nu dus naar mijn werk als jongste als eerste vertrekt.

En dan nog sta ik die ochtenden te stressen.

Vanmorgen irritatie tussen de meiden, want de ene was aan het zingen en de ander wilt dat niet

Af en toe heb ik het idee dat het ik het allemaal niet red zo alleen en langzaam aan het verzuipen ben.

Oudste heeft volgens mij het gevoel dat ze de plek van haar vader in moet nemen en kan doen en laten wat zij wilt.

Als ze een standje krijg, mag ze nooit wat word ik altijd boos etc.

het is echt een schatje maar die mond alsof ik haar schoolvriendin ben.

Zie met toch wel wat angst het volgend schooljaar tegemoet, nog meer vrijheid!! Ik kna haar antuurlijk niet constant controleren.

Momenteel werk ik 3 dagen maar zit te denken om 2 hele en 2 halve dagen te gaan werken, dan ben ik vaker thuis 's middags en kan ik er iets meer grip op hebben
Misschien is dat een goed idee om de middagen er meer te zijn. Juist op deze leeftijd kun je beter wat meer toezicht houden.

Hier nog steeds niet gezellig, bah, dit sloopt gewoon.
De reden dat ik het ook wil aankaarten op mijn werk is dat hun vader sinds twee weken op woensdag in de loop van de middag, rond 14.00 naar zijn werk moet. Tot 16.45 zijn ze dan alleen en dat kan makkelijk. Als ik thuis ben zitten ze niet de hele tijd bij me op de bank zeg maar, maar meer het gevoel dat ik er ben.

Tja gezelligheid!! hier ook soms ver te zoeken hoor. Af en toe doe ik zo mijn best en binnen een paar tellen heeft mevrouw het volledig verpest. Kan er soms best verdrietig van worden.

Had net hun vader aan de telefoon. Volgens mijn dochters zijn het dreigementen maar vertelde hem net ook, aangezien de meiden absoluut niet met elkaar kunnen opschieten, ik het plan heb om ze om de week bij papa en bij mij te laten wonen.

Ik ben daar bloedserieus in want dit gaat echt niet veel langer zo.

Morgen komt de ambulantebegeleider langs................moet ik de meiden nog even vertellen, dat vinden ze zo vreselijk stom. Vooral de oudste, wnt ze komt toch voor mijn zus Ik heb geen ADHD, dus hoef ik niet te luisteren................Ga het ze vanmiddag even vertellen
Oei, wat vervelend dat het echt niet gaat met de meiden.... die middagen thuis lijkt me ook wel een goed plan. Lees dat je nu andere plannen hebt met de ambulante begeleider. Heeft die nog iets nuttigs gezegd? En hoe reageerden de meiden op het voorstel?

Hier kwam er gisteren uit wat ik eigenlijk al wist... "mama... ik heb verkering!" Nou, tis echt nog heel onschuldig allemaal en verder als een keer samen naar school fietsen of elkaars handje vast houden komt het nog niet. Dus ik probeer me maar zo min mogelijk druk erover te maken. Heb wel gezegd dat schoolwerk gaat voor het vriendje. Gelukkig was ze het wat dat betreft erg met me eens.

Hier vandaag nog 2 gesprekjes. Zometeen gesprekje met de juf van mijn zoon op de kleuterschool en vanavond gesprek op school bij de mentor van mijn dochter.... ben benieuwd.

Wat is het rustig hier vandaag... alle pubers weer lief?
Ik heb een puber dochter van ruim 13. Ze zit in de tweede en krijgt 20 euro zakgeld in de maand en ik betaal haar mobiele abonnement. Ze zit nooit over haar bundel heen, dus dat is heel netjes. Nu wil ze ook al een poosje kleedgeld. We zitten er aan te denken dit haar te geven. Dat wij dan haar schoenen, jassen, ondergoed/sokken, zwemspul en gym kleding betalen, en zijzelf de rest. Wij dachten aan 40 euro daarvoor per maand. Bovenop die 20 euro. Maakt samen 60 euro incl telefoon abbo. Hoe reëel is dat? Ze is niet de persoon om er enkel snoep of oorbelletjes van te kopen dat heeft ze de afgelopen tijd echt wel aan ons bewezen. En ze heeft een oppas baantje en koopt van dat geld af en toe wat kleding en ze doet het echt heel goed. Let op koopjes, gaat niet voor merk, en kan leuk combineren.

Overigens gaat onze puber om half 10 naar bed, maar ligt ze er meestal pas bij tienen echt in. Slapen doet ze, naar eigen zeggen, nóg later.

Ik zal later hier eens terug komen. Moet nu naar sport met de kinderen.
Gisteravond de stad in geweest met mijn puber. En niet alleen omdat ze vond dat ze een nieuwe zomer jas nodig had, maar vooral ook om eens even met haar te kletsen. Tijdens iets ontspannends ( hardlopen, winkelen, beiden dingen die we chronisch te weinig doen wegens a gebrek aan doorzettingsvermogen en b geld) komen op de een of andere manier de gesprekken veel gemakkelijker los. Maar verdorie, alsof de duvel ermee speelde. Toen de buit binnen was sloeg ze als een blad aan de boom om en was ze weer haar oude nukkige puberige zelf. Zo jammer, en dat verpest echt de leuke avond die we samen hadden. Ze heeft me een veel te duur leren jasje afgetroggeld, maar omdat ze dan zo onweerstaanbaar is en ik eindelijk het gevoel heb goed contact met haar te hebben, ga ik toch weer overstag. En dat wéét ze! Een dik uur staan zweten in allerhande kledingzaken en dito veel te krappe hokjes en toen ik heel even wat voor mezelf zat te bekijken had madam ineens honger, moest ze plassen, had ze geen zin meer en vond ze alles wat ik leuk vond voor mezelf stom en veel te duur. Sowieso geef ik volgens haar te veel geld uit aan mezelf. Wat klinkklare onzin is maar soit. Ik hoef toch geen verantwoording af te leggen aan mijn puber over dat geen wat ik voor mezelf koop of wel dan?

Ik ga mijn nog niet puber kindjes eens even klaar maken om naar school te brengen. De puber is, met haar prachtige jasje aan, dat moet gezegd, al voor dag en douw vertrokken, om na school bij een vriendin te gaan logeren. Pubers hebben een eigen leven, waar jij als ouder bij staat en naar kijkt, maar bijna geen deel meer van lijkt uit te maken. En dat sucks!
Mariamena, zo herkenbaar. Buit is binnen en je bent weer een bitch. Verdrietig word je daar van he?

O mijn puber neemt vandaag een logee mee, toch niet jouw puber>?Haha, zal ff op het jasje letten....
Hahahahaha, hoeveel kinderen heb je?

Toevallig een meisjes tweeling van 13?

Want dan wordt het wel errug griezelig. Kom je uit het noorden van het land?
Geen tweeling,
Mijn dochter ( november 13 geworden) zit in de tweede van het gym. Ze doet het, eerlijk is eerlijk, hartstikke goed, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. Ze is vrij serieus en kan goed plannen inmiddels. Daarbij is ze dan wel bezig met jongens maar veel verder als een kusje hier en daar gaat het nog niet ( geloof ik).

Daar is ze trouwens het type ook niet voor.

Ze heeft overigens een hekel aan Justin Bieber en luistert tien keer liever naar Nirvana en Linkin Park bijvoorbeeld. Lekker hard Pearl Jam aan en dan huiswerk maken, dat idee :-)

Dat vind ik dan wel weer leuk aan haar. Die authenticiteit.

Ik heb ook nog een dochter van ruim 8, die al behoorlijk haar zus qua grote monden achterna gaat. Gelukkig heb ik ook een heel lief zoontje wiens wereld nog zijn mama is. Dat maakt alweer een beetje goed.

Moeilijk toch he, dat continu inspelen op het gemoed van je puber. Ze kunnen soms gewoon zo de sfeer in huis vergallen met hun buien. Zijn jullie puber meiden trouwens al ongesteld?

Die van mij was het net na haar twaalfde verjaardag.
Jeetje creepy. Hier ook 3 kinderen en uit het Noorden. Kennen wij elkaar?? Hahaha.

Welke school gaat je puber dochter? ( kom je uit G? Gaat ze naar school in de stad?)
.
Ik heb je even geloept en nu weet ik het zeker ( je wilde laatst met me meeten (via hyves gezegd) over mn P.U.B.E.R, remember )
Oh ja. Das waar ook. Kunnen we dat niet nog steeds een keertje doen dan?

Als we elkaar nu driedubbel zitten te spreken over onze strontvervelende puberts, kunnen we net zo goed eens een play date organiseren. Lol.

En senx voor je discretie.

XXX

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven