domme vriendin

31-03-2011 18:17 20 berichten
Het voelde zo naar om het op het www te gooien en voor herkenning heb ik de openingspost weggehaald. Bedankt idd voor de reacties.
anoniem_636bdc924a71d wijzigde dit bericht op 31-03-2011 18:41
Reden: bang voor herkenning
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lief van je dat je hen helpt. Alleen.... ik denk weldegelijk dat dit tussen jullie in gaat staan. Je schrijft over verwijtende blikken over een rekening waar zij niets mee te maken heeft... als het zo al bezig is, zou ik per direct ook stoppen met helpen.
Ik denk dat je je moet afvragen of het hadig is dat jullie deze vrienden helpen.

Ik denk dat ze beter geholpen kunnen worden door iemand die hen niet kent. Het blijft altijd moeilijk omdat, doordat je elkaar zo goed kent, er emoties gaan meespelen.

Ik snap dat je ze graag wilt helpen maar ik ben bang dat het er uiteindelijk alleen moeilijker op wordt en het misschien zelfs je vriendschap kan kosten.
Mensen met schulden help je meestal niet door rekeningen voor ze te betalen. Tenminste, niet als zij in de schulden zijn gekomen door het maken van verkeerde keuzes (zoals een slechte investering tegen alle adviezen in of een telefoonabonnement terwijl je het niet kunt betalen).

Kennelijk zien zij zelf niet wat ze fout doen en willen zij het van jullie ook niet aannemen.

Mijn advies is dan ook: laat het los. Hun probleem is nu jouw probleem aan het worden. Logisch dat dit tussen jullie in gaat staan.
Oh, wat een snelle reacties, dank!

En lief dat jullie mij niet afbranden, heb toch het idee dat ik me, door deze post, mij boven haar stel ofzo.

Een externe laten helpen is ook beter alleen stellen ze dat alleen telkens uit of nemen halfslachtige daden.

Ik spreek haar dagelijks dus dan is het zo moeilijk om er niet in mee te gaan. En ik heb idd het idee dat het onze vriendschap zou kunnen gaan kosten. En dat is iets wat ik pertinent niet wil.
Je kan toch ook op andere manier helpen dan enkel op een financiele manier?

Zorgen dat je er bent mochten ze dat nodig hebben.

Een luisterend oor, helpen met het inzichtelijk maken van hun schulden zoiets
Maar nummerzoveel; hoe laat ik het los? Nergens meer op in gaan? Onze levens aan de buitenkant lijken zo op elkaar maar zie steeds meer verschillen waar ik het moeilijk mee heb.

Los van het feit dat het de grootste lieverd is die ik ken.
Wees eerlijk. Geef aan dat jij je erg onprettig bij de situatie begint te voelen omdat zij zo anders tegen financien aankijken dan jij. En dat jij je er daarom niet meer mee wilt bemoeien.
We postten tegelijk!
En dat ze de grootste lieverd is, en jij haar als vriendin echt absoluut niet kwijt wilt, dat kun je haar dan ook meteen vertellen. Toch?
quote:salle schreef op 31 maart 2011 @ 18:27:

Een externe laten helpen is ook beter alleen stellen ze dat alleen telkens uit of nemen halfslachtige daden.

Dit is waar het fout gaat in dat gezin. Nee, niet helemaal.. Het ging eerst fout door verkeerde beslissingen, maar ze gaan van de regen in de drup als ze dit uitstelgedrag vertonen.

Er zijn kinderen mee gemoeid, maar het lijkt bijna dat ze hun probleem helemaal niet serieus nemen. Maar dat kan ik natuurlijk helemaal niet beoordelen.
quote:Daisy376 schreef op 31 maart 2011 @ 18:27:

Je kan toch ook op andere manier helpen dan enkel op een financiele manier?

Zorgen dat je er bent mochten ze dat nodig hebben.

Een luisterend oor, helpen met het inzichtelijk maken van hun schulden zoietsDat wil en doe ik ook. Ik ben dagelijks, met liefde, een luisterend oor. Maar begin het ook behoorlijk dom te vinden allemaal.
quote:Lizzl schreef op 31 maart 2011 @ 18:32:

[...]

Dit is waar het fout gaat in dat gezin. Nee, niet helemaal.. Het ging eerst fout door verkeerde beslissingen, maar ze gaan van de regen in de drup als ze dit uitstelgedrag vertonen.

Er zijn kinderen mee gemoeid, maar het lijkt bijna dat ze hun probleem helemaal niet serieus nemen. Maar dat kan ik natuurlijk helemaal niet beoordelen.

Weet je wat het is. Mensen om hen heen gaan op zomervakantie, op wintersport, kinderen zitten allemaal op clubjes. Alleen hun kinderen niet, want daar is, al jaren geen geld voor. En dat zullen ze ook nooit kunnen bereiken. En ik gun het hun zo, want ze willen "meedoen", wat ze dan doen met andere dingen.

Het gaat dus om geld, om verschillen in sociale klassen. En ik houd van haar en wil dit niet tussen ons in laten komen, want vriendschap is niet in geld uit te drukken.

Moeilijk he?!
Soms heb je een vriendin nodig die zich eerlijk en "hard" en zakelijk opstelt. Die maatregelen durft te nemen en de vriendschap op het spel durft te zetten.

Doorverwijzen naar schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, huisarts en wat nog meer maar nodig is.

En duidelijk stellen dat je er weer voor haar bent, als ze zelf stappen zet om zichzelf te helpen.

Eerlijk zeggen dat je vindt dat dit ten kostte gaat van haarzelf, haar kinderen én jullie vriendschap.

Iemand kan alleen geholpen worden, als hij/zij zichzelf wil helpen.

(De opm een goede vriendin moet soms een vriendschap op het spel durven zetten, heb ik niet zelf bedacht maar geleerd van een lieve vriendin!)

En het is zo ontzettend waar!
Zoek iemand voor haar die financieel orde op zaken stelt en streng kan (moet/mag) zijn, dan kun jij weer gewoon haar vriendin worden. Uit je post spreekt veel ergernis, maar dat lijkt me gezien je situatie helemaal niet vreemd.

Misschien kun je die schuldhulpverlener betalen (als dat nodig is) en haar zo goed mogelijk uitleggen dat dat dan ook alles is en dat ze het verder op eigen kracht moeten doen. Dan heb je toch het idee dat je iets bijdraagt (kan me voorstellen dat je daar behoefte aan hebt bij zo'n goede vriendin) maar hoef je je verder geen zorgen meer te maken of je te ergeren.

Je hoeft je in ieder geval niet verantwoordelijk te voelen of je te 'schamen' voor je eigen uitgaven!
quote:salle schreef op 31 maart 2011 @ 18:37:

[...]

Weet je wat het is. Mensen om hen heen gaan op zomervakantie, op wintersport, kinderen zitten allemaal op clubjes. Alleen hun kinderen niet, want daar is, al jaren geen geld voor. En dat zullen ze ook nooit kunnen bereiken. En ik gun het hun zo, want ze willen "meedoen", wat ze dan doen met andere dingen.

Het gaat dus om geld, om verschillen in sociale klassen. En ik houd van haar en wil dit niet tussen ons in laten komen, want vriendschap is niet in geld uit te drukken.

Moeilijk he?!

Oh Salle, wat begrijp ik jou goed.

Heb zelf ook zo'n viendin.

Altijd tekort, aanmaningen, problemen, en ikzelf heb de zaakjes goed voor elkaar.

Daar heb ik altijd keihard voor gewerkt, en nog let ik op de kleintjes.

Vriendin daarintegen (geen cent te makken), maar wel elke week prive/story/panorama/revue/lotto.

Ik bied haar dan aan, de leesmap voor haar te nemen, b.v 2 weken oud = 8 euro per week, heb ik zelf ook.

("ik wil die troep niet, die een ander al heeft gelezen").

Soms geef ik haar geld, lenen heeft geen zin, komt toch niet terug, maar ik word er harstikke verdrietig van, dat ik haar niet echt kan helpen.

Ja dat kan wel, dan moet ik haar morgen 10.000 euro geven, en dan nog zit ze over een half jaar weer diep in de schulden.

Zoals je ziet, weet ik geen raad voor jou, maar weet dat je niet de enige bent, en ik lees op je topic mee.

(mijn vriendin is ook zo'n lieverd, die als ze het heeft, ALLES missen kan!)
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Lizzl schreef op 31 maart 2011 @ 18:21:

Lief van je dat je hen helpt. Alleen.... ik denk weldegelijk dat dit tussen jullie in gaat staan. Je schrijft over verwijtende blikken over een rekening waar zij niets mee te maken heeft... als het zo al bezig is, zou ik per direct ook stoppen met helpen.

Als je zelf iets nieuws koopt, (durf/kan) je dat niet te vertellen.

Omdat je weet dat zij diep in de schulden zit.

Laatst heb ik mijn meiden een ipad 2 gekocht, dat durf ik dan niet te vertellen.

Wil haar de ogen niet uitsteken, wat is dit toch moeilijk.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Eindeloos; wat "fijn" herkenning! Idd, je gaat dingen verzwijgen. Om haar niet te confronteren doe je het niet.

en idd wat jij schrijft over ; al geef je 10000 euro, over een half jaar zijn ze weer terug bij af. Dat is hier precies hetzelfde.

Ik had haar een keer 100 euro geleend. Dat kon ze met moeite terug betalen. Dus heb ik het laten zitten. 2 weken later stond er een nieuwe laptop. Dan word ik pissig maar ben te laf om er daadwerkelijk iets van te zeggen. En daar ben ik mss ook wel een beetje boos om, op mezelf dat ik niet de confrontatie durf aan te gaan.
quote:salle schreef op 31 maart 2011 @ 19:11:

Eindeloos; wat "fijn" herkenning! Idd, je gaat dingen verzwijgen. Om haar niet te confronteren doe je het niet.

en idd wat jij schrijft over ; al geef je 10000 euro, over een half jaar zijn ze weer terug bij af. Dat is hier precies hetzelfde.

Ik had haar een keer 100 euro geleend. Dat kon ze met moeite terug betalen. Dus heb ik het laten zitten. 2 weken later stond er een nieuwe laptop. Dan word ik pissig maar ben te laf om er daadwerkelijk iets van te zeggen. En daar ben ik mss ook wel een beetje boos om, op mezelf dat ik niet de confrontatie durf aan te gaan.

Salle, wat herkenbaar

Hier een lafbek van de 1ste soort.

Leent viendin 200 voor Essent, wat eind van de maand terugkomt.

Vriendin komt dan met tas van C&A, "kijk wat een koopjes, 't kost bijna niks, 7/8 10 euro"

Ik zou niks kopen bij C&A als ik "schuld" had.

Vriendin weet ook dat ik niet op het geld zit te wachten.

Dacht je dat ik wat durf te zeggen??.

Om van het "gezeik" en de herrie in mijn hoofd af te zijn, scheld ik haar de schuld kwijt.

Na een maand komt ze gewoon opnieuw.

Ik hou wel van haar, heel veel
quote:Eindeloos schreef op 31 maart 2011 @ 19:25:

[...]

Salle, wat herkenbaar

Hier een lafbek van de 1ste soort.

Leent viendin 200 voor Essent, wat eind van de maand terugkomt.

Vriendin komt dan met tas van C&A, "kijk wat een koopjes, 't kost bijna niks, 7/8 10 euro"

Ik zou niks kopen bij C&A als ik "schuld" had.

Vriendin weet ook dat ik niet op het geld zit te wachten.

Dacht je dat ik wat durf te zeggen??.

Om van het "gezeik" en de herrie in mijn hoofd af te zijn, scheld ik haar de schuld kwijt.

Na een maand komt ze gewoon opnieuw.

Ik hou wel van haar, heel veel

Jammer dat je niet gewoon iets durft te kopen waar je vriendin bij is,waarom zou je dat moeten verbergen, jij kan het kopen en brengt jezelf daar mee niet in de problemen .

Dat van Essent moet je wel terug vragen, al is het maar in termijnen van 4.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven