Uitgerekend september 2011

11-01-2011 14:03 2189 berichten
Alle reacties Link kopieren
WNW = wil geslacht niet weten

Cookie803001-9 10 mei vk2e jongen Incinta3003-9 28 mei vk 1e jongenLizi-27 2803-9 22 apr 20 w echo - 28 apr vk 1e jongen Juffie8723 05-9 15 apr 20w echo 1e jongen Tsmama2606-9 26 apr 20w echo - 12 mei vk 2e jongen blond7-9 1e meisje Crazydesi3209-9 14 mrt vk3e jongen Loveland339-9 8 jul placenta lokalisatie 1e jongen margriett2412-9 26 apr 20w echo1e meisje yrusjetd12-9 ? jongen Potatohead?13-9 ? jongen Lyt2613-9 15 apr vk - 26 apr 20w echo2e jongen anne_ananasje2513-9 19 mei vk - 14 jun 3D echo ? jongen Weekend2216-9 3 mei 20w echo1e meisje c773416-9 5 mei 20w echo3e wnwhaarspeldjes2916-9 18 jun 3D echo 2e wnwZonnebloem82 2918-9 4 mei 20w echo1e wnwNavimo3118-9 5 mei 20w echo 2e jongen Peetje74 3619-9 21 apr vk - 2 mei 20w echo 3e wnwGympy77 3320-9 17 mei 20w echo2e wnwMeisjegroningen 2620-9 4 mei 20w echo1e meisje 7up2520-9 13 april vk - 26 april 20w echo1e jongen deborahs1ste2020-9 6 mei 20w echo1e wnwm2b 2621-9 6 mei echo1e meisje xxxjes3324-9 15 jun vk 1e jongen dinges812925-9 11 mei 20w echo 1e wnwSofi2010 3426-9 12 mei vk - 24 mei 20w echo4e meisje ? Deernie3028-9 20 mei 20w echo - 28 apr pretecho 1e meisje Nientje82 283-10 18 mei 20w echo1e wnw
Cookie (en anderen) ik heb vorige keer bij de H&M een vest gekocht en die als zomerjas gebruikt. Maar dat was al 2 jaar geleden.

Juffie: wij jonge ouders heb ik al wel gekregen. Raar dat jij het nog niet ontvangen hebt.

Navimo: jaaaa draagdoeken! Ik heb ook een draadoek van draagdoek.nl. Later heb ik ook een geweven doek gekocht, daar zat ze wat steviger in en het was in de zomer wat minder warm. Een mei-tai heb ik nooit geprobeerd, maar daar kun je dus ook mee rugdragen? En kun je gemakkelijk in je eentje je kindje op je rug doen of heb je daar hulp bij nodig? Ik heb eigenlijk nooit gedurfd om mijn dochter op mijn rug in een draagdoek te doen.

Leuk om jullie shop-verhalen te lezen. Wij hebben voor ons tweede kindje niet zoveel nodig, maar ik vind het wel heel leuk om te lezen hoe jullie bezig zijn met kamertjes, wagens enz. uitzoeken.
Lyt, Helaas is mijn eczeem in jaren niet zo erg geweest als nu. Ik ben als kind tien tallen keren opgenomen geweest i ziekenhuizen. Zo erg. Helaas spreek ik niet over een plaatselijk eczeempje maar echt mijn hele lijf. Gelukkig is mijn variant niet erfelijk.

Ik ging gisteren nog even bloemen kopen voor min man. Vroeg de bloemist of ik deze zomer nog met de baby mocht wandelen of dat ik een zomer moest wachten. Ik gok dat het nu dus wel officieel te zien is!

Mijn zomerjasje net gepast om te kijken "of het nog ging". Nou niet dus. Man man noemt me nu michelinvrouwtje. Ook hier iets anders verzinnen dus... Maar echte leuke vestjes nog niet gevonden! Wel zat andere kleding.
Ik heb me net aangemeld op de hyvespagina. Mijn gebruikersnaam is een fruit en mijn echte naam begint met een A.

Vandaag geshopt.

Bij de prenatal een boxkleed, hydrofielluiers en hydrofielwashandjes en voor mezelf een zwart truitje en zwarte panty.

Daarna zijn we doorgereden naar de babydump. Daar ben ik geslaagd voor een spijkerbroek, blouse en t-shirt.

Voor de rest hebben we veel rondgekeken naar wat we allemaal moeten hebben.

Net hebben we een nest onder de dakpannen uitgehaald. Ik had wel een beetje dubbel gevoel... die vogels willen ook alleen maar een nestje bouwen. Emoties nemen toe......
Xxxjes; ik heb je geaccepteerd! We zijn nu al met 20 op de hyves!

Haarspeldjes; Lyt heeft de Mei tai, ik heb een Bondolino. Rugdragen ging prima, veel oefenen helpt.. Of een draagconsult doen!

Cookie; ik draag nu m'n spijkerjasje met "warme" dagen met of zonder sjaal en dat gaat prima. Deed ik de vorige keer ook, maar had de laatste maand een positie winterjas (want eind november uitgerekend). Noppies en Mama licious hebben zomerjassen, maar ik vind 70-90 voor een jas die ik weinig zou dragen dan weer wat veel.. Verder draag ik vaak vestjes en moet ik wel zeggen dat ik het niet snel koud heb.

De Wij jonge ouders heb ik ook al gehad!

Morgen weer werken, leuk weekend achter de rug! Vroeg naar bed dus...
Juffie en Potatohead, gefeliciteerd met jullie zoon, leuk!

Kunnen jullie ook al lekker gerichter gaan shoppen.

Sorry als het er al wel staat (staat zoveel): Maar was dit de 20 weken echo of hebben jullie ook een pretecho laten doen?

Hoeveel zijn jullie allemaal eigenlijk al aangekomen?

Ik ben nu van zo'n 58 naar 62/63 , vind het eigenlijk wel erg hard gaan..
Zo ik heb weer even niet gereageerd, maar wel meegelezen en nu weet ik niet meer wat precies bij wie hoort.

De mensen met bekkeninstabiliteit: wat vervelend! Vooral dat het nu al begint en dat het zo'n invloed heeft op je werk. Ik zit voornamelijk achter de computer, dus dan kan je het nog best lang volhouden (poosje terug wat last van 1 heup, maar dat is nu weer weg), maar bij veel banen is het toch lastiger. Ik snap ook dat je voorlopig toch wel minimaal een beetje wil werken. Anders wordt het wel een hele lange verlof periode!

Zwanger box: ik heb hem idd opgehaald en er zat ongeveer hetzelfde in als beschreven. Afgelopen zaterdag was trouwens ook de rekenkamer op tv (nog terug te kijken via uitzending gemist) en dat ging over de vraag "hoeveel kost het krijgen van een kind?" Erg leuk en ze lieten ook wat beelden zien van het inpakken en de ideeen achter de prenatal blije doos (die kan je volgens mij pas later ophalen).

draagdoek: die wil ik denk ik ook wel. Gezellig en wel zo handig als je vier hoog woont zonder lift

Jas: ik draag nu een beetje een tussen zomer en winter jas, en die kan ik niet heel lang meer aan... Maar ik heb ook weinig zin om echt veel uit te geven aan zo'n jas. Hopelijk wordt de zomer lekker warm (maar ook niet te warm), zodat een jas eigenlijk niet nodig is.

En wat leuk dat sommigen van jullie al weten wat het wordt. Ik ben ook echt heel benieuwd, maar ga rustig wachten tot de 20 weken echo. Nog een maand...

Gisteren een verjaardagsfeestje bij mijn ouders en echt iedereen keek als eerste naar mijn buik... Ook ging iedereen meedenken over namen en de meest 'hippe' namen kwamen voorbij zoals storm, rivier en wood. Hmm, wij denken er nog even over

Gewicht: ik was een week terug nog maar 1 kilo aangekomen. Ik heb dus ook het idee dat behalve bij mijn buik ik wat afgevallen ben (magerder in mijn gezicht). Maar misschien is het nu al wel wat meer.
@blond: ik heb een pretecho laten doen met 16w6d. Het was toen al heel duidelijk te zien (niet voor mij overigens , ik zag er echt niets in, maar volgens de mevrouw heel duidelijk).

Ben afgelopen weekend helemaal los gegaan. Volgens mij heb ik inmiddels alles gekocht. Nog een paar kleine dingetjes, maar

90 % is al gekocht en/of in bestelling. Lekker gevoel. Nu een mooi blauw kamertje maken!

Ik ben zelf nog amper aangekomen, maar ik ben dan ook aardig stevig van mezelf. Ik begin nu een beetje een buikje te krijgen (ik wist helemaal niet dat de baby nu al boven je/mijn navel zit, vond het al zo vreemd dat mijn buik wat hoger dikker werd, haha ).

Ga maar even lekker kokkerellen!
Hier al sinds gisteren enorme buikpijn...en vanmorgen bloed verloren onder de douche. Ik ben hier behoorlijk van geschrokken, vk gebeld, hartje gehoord was goed en ben doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Daar konden we vanmiddag terecht. Ik blijk een gehele voorliggende placenta te hebben. Hier kan het bloeden dan ook zeer zeker van komen.

Ik moet over 3 weken weerkomen om te kijken hoe het dan is en mogelijk blijf ik dan onder controle van de gynacoloog. Op dit moment kunne ze verder niks doen.

Als tegen de 30 weken blijkt dat nog steeds mijn placenta ervoor ligt dan wordt het een keizersnede maar goed daar ga ik me nu nog maaar niet druk over maken.

Alleen gemeenschap mag op dit moment niet verder mag ik alles, ja moet rustig aan doen maar dat deed ik al doordat ik zo'n enorme last van mijn bekken heb

\
@ Magriet. Dat is wel heel erg schrikken! Gelukkig gaat het nog goed met de baby en is het duidelijk waar het vandaan komt. Sterkte!
Margriett sterkte! Zou me ook rot schrikken!
Wow Margriett, dat is best heftig! Sterkte en ik hoop dat je er verder geen last van zult hebben!
Tjemig, wel 10 blz moeten bijlezen... ben het eerste alweer kwijt..

Wel leuk dat sommigen al weten wat het wordt. Ik ben ook zo nieuwsgierig, maar moet nog een poos geduld hebben. Man wil het niet weten voor de bevalling, dus mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld :(

Onze jongens zijn heel duidelijk; die willen een zusje... Hopelijk zijn ze niet teleurgesteld als het toch een jongen blijkt te zijn haha. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook heel leuk zou vinden om een meisje te krijgen, kan ik eindelijk eens jurkjes en roze kopen, na al dat blauw/groen en stoere jongensspul!

Maar uiteraard zijn we ook net zo blij met een jongen. je hebt het toch niet voor het kiezen

Weet alleen nog niet wat voor kleur de babykamer gaat worden. Oudste heeft een blauwe kamer en jongste een met groene kleuren. Misschien dat ik deze wel oranje doe....

Wat ik heel leuk vind, is dat oudste het zo bewust meemaakt nu. Als ik de baby voel en ik floep dat eruit, wil hij direct mijn buik voelen en is dan boos omdat hij het nog niet kan voelen natuurlijk. Dus ik moet oppassen wat ik zeg..

Alle gratis dozen enzo haal ik ook op, bij de eerste 2 ook gedaan en altijd handig zo'n gratis speen, doekjes en wat er dan ook maar in zit!

(Even posten voordat het mis gaat)
Wat schrikken Margriet, heftig idd! Sterkte ermee, hopelijk valt het mee met de pijn.
Namen zijn wij ook mee bezig, vind vooral een jongensnaam erg moeilijk omdat we deze 2 al met moeite hebben gevonden. De meeste namen die ik/wij leuk vinden zijn al gegeven door vrienden ofzo.

Even thee inschenken...
Margriet, sterkte, dat zal inderdaad schrikken zijn geweest.
Hoooi allen,

Fijn om te lezen dat het met iedereen over het algemeen goed gaat.

Hier ook wel, alleen braak ik nog steeds s 'ochtends en ben wel de hele dag door misselijk en ook erg moe. Maar ach die energie komt vanzelf wel weer.

Donderdag een echo bij 16 week en 2 dagen, pretecho. Wij hopen het geslacht dan te weten komen:D

Wie weet of je op babykamers, of wanneer je veel babyspullen uit 1 winkel haalt ook korting kan bedingen? Bij Babyplanet kan het wel heel makkelijk weet ik. Maar Babydump?
Jeetje Margriet, dat was schrikken! Gelukkig dat alles met de baby wel goed gaat. Hopelijk heb je er niet al teveel last meer van en afwachten hoe het verder zal gaan.

Haha, dinges, moest denken aan Edwin Evers' 'een-woord-dat-je-niet-zo-vaak-hoort': babyuitzetdingenjacht Leuk om te doen he!

Ik heb net als haarspeldjes ook niet veel meer nodig, maar vind het leuk om dat van jullie te lezen.

Meisjegroningen, ik weet niet zeker of je bij andere winkels makkelijk kunt afdingen. Sommige mensen krijgen dat volgens mij altijd wel gedaan (ik niet, durf ik niet ), maar volgens mij hebben een hoop andere winkels zelf al een kortingsregeling en doen ze niet aan extra afdingen. Babydump bijv heeft bij besteding van 750 euro 5% korting, bij 1000 euro nog meer (zoiets, weet de exacte bedragen en percentages niet, maar staat op hun site).

Babydump geeft volgens mij altijd cadeaus bij bepaalde aankopen. Die wisselen steeds, dus weet niet wat ze nu hebben. Maar dan krijg je bijv bij aankoop van een kamertje een autostoeltje erbij (wel een vast merk/model) of bij een wagen een babyfoon. Zoiets dergelijks.

Bij Prenatal krijg je vaak een kortingsbon van 10% van het aankoopbedrag van kamertje of wagen. Althans, dat hadden wij toen. We hebben daar het kamertje gekocht en de keer erop de kortingsbon gebruikt voor het matrasje.

Was trouwens nog wel grappig dat ik toen we onze babywagen gingen kopen, ik in de auto zat uit te rekenen waar we deze qua kortingen het beste konden kopen. Reden we naar Babypark in Gouda, zei ik halverwege dat we toch naar de Prenatal bij Leiderdorp moesten, want daar kregen we dan zoveel procent korting. Vriendlief helemaal omgekeerd, bedacht ik later dat de aanschafprijs bij Babypark goedkoper was, dus dat we 'm tóch daar moesten kopen. Kon hij weer omkeren :-) Deed ie gelukkig zonder morren...

Zal dit eerst eens posten....
Een vest dragen i.p.v. een zomerjas is ook wel een goed idee. Ik wil inderdaad niet heel veel geld eraan uitgeven. En ga er ook wel vanuit dat ik mn jas niet zo heel veel aan zal hebben (hoop op een mooie zomer). Had gehoopt dat ze bij H&M een zwangerschapsjas zouden hebben, daar is het meestal niet zo duur. Maar daar zag ik dus helaas niks.

Juffie, ik heb wel een Wij Jonge Ouders gekregen, met daarbij een brief met soort van kortingspas voor de Wij jonge ouders club geloof ik. Alleen in die brief stond wel dat dit niet het meest recente nummer was geloof ik. Dat sommige aanbiedingen misschien al verlopen waren. Heb het eigenlijk niet gecontroleerd met de datum die er op het tijdschrift stond...

Weet wel dat ik de vorige keer ook pas na best een tijd pas het eerste exemplaar kreeg. Dat ik dat toen al zo jammer vond van de nummers die ik dan miste.

Blond, ik durf niet eens meer op de weegschaal te gaan staan... Was bij vorige controle, bij 14 weken, 4 kilo aangekomen, dus zal nu wel meer zijn. Ik heb ook de hele tijd wel trek in lekkere dingen. Ik was sinds vorig voorjaar aan het lijnen. Niet heel streng, maar toch in voorjaar en zomer 18 kilo afgevallen. Die bleven eraf tot ik een positieve zwangerschapstest had en nu lijkt het wel of ik alle lekkere dingen in wil halen... Ga proberen er weer een beetje een stop op te zetten, anders gaat het inderdaad wel hard...

En voor mezelf vind ik het nog niet eens zo heel erg, ja ook wel, maar geniet er ook wel een beetje van. Maar ben vooral bang dat het kwaad kan voor de baby of dat die er dik van wordt.

Verder gister de erkenning geregeld en een begin gemaakt met het leegruimen van de kamer die straks babykamer of kamer van onze oudste wordt (nog niet helemaal over uit). Best een heel eind gekomen, ondanks dat ik niet mee kan sjouwen.

Zelf heb ik een hele hoop opgeruimd. De kamers op de tweede verdieping waren een soort verzamelplaats geworden van vanalles en dat is nu bijna helemaal netjes.

Nu de 20-weken echo volgende week afwachten en hopen dat het geslacht duidelijk te zien is, dan kunnen we gaan kijken naar behang, gordijntjes e.d.

Heb trouwens wel last van mn rug nu. Kreeg ik zondag al, nadat ik een hele tijd had staan strijken. Mn dochter wilde gister opgetild worden, maar ze bleef als een aapje aan me hangen, want ik kon niet meer helemaal rechtop staan. Doet niet echt pijn, maar ik krijg 'm na zitten of bukken niet meer helemaal recht.

Verder gaat alles goed!
Margriett: dat is schrikken! Fijn dat je zo snel terecht kon bij de verloskundige en het ziekenhuis en fijn dat alles met de baby goed is.

Meisjegroningen: ik weet nog wel dat we bij de babydump bij het kamertje gratis een box kregen en bij de wagen een autostoeltje. Maar we wilden liever een maxicosi dan het goedkopere autostoeltje dat zij gratis aanboden. Dat hebben ze heel netjes opgelost: het aankoopbedrag van het goedkope stoeltje kregen we als korting op de maxicosi. We hebben ook een kortingsbon gekregen ter waarde van 5 of 10% van het totale aankoopbedrag. Ik weet niet meer hoeveel we precies hadden uitgegeven, maar we hadden het kamertje, de wagen en de maxicosi tegelijk gekocht, dus dat was wel een groot bedrag. Die bon konden we besteden bij de volgende aankoop. We hebben er kleine dingetjes van gekocht: aankleedkussen, beddengoed enz.

Gisteren ben ik weer naar de verloskundige geweest. Alles was goed, mijn baarmoeder was goed gegroeid en het hartje was duidelijk te horen. Ook mijn bloeddruk was prima (120-60).
@ deernie: Ik ben van het september 2010 topic en was even hier aan het lezen hoe het met jullie vergaat. Mijn dochter is geboren op 9 september 2010 en heel soms lees ik met jullie mee. De tijd gaat ook zo snel. Heel toevallig dat ik dus stuit op jouw eczeem verhaal!

Ik heb ook mijn hele leven al eczeem en ben er nog steeds niet van af. Toch ben ik tussen mijn 26e en 36e klachten vrij geweest, maar helaas is het nu al een paar jaar weer in alle hevigheid terug! Ik weet hoe gekmakend de jeuk en daarna de pijn kan zijn. En het allerergste je huid die er niet uitziet en kapot is. Vooral s'nachts wordt ik gek van de jeuk. Gelukkig heeft mijn dochter het niet. Toch ben ik al bij ieder vlekje lichtelijk in paniek van O goed zij zal het toch niet krijgen? Mijn zoon heeft het wel gehad als baby, maar is er gelukkig overheen gegroeid!

Ik heb een tip gekregen van iemand om het middel PROPOLIS eens te proberen en ik durf voorzichtig te zeggen dat het werkt! En geloof me, ik heb alles al geprobeerd, echt ALLES + hormoonzalven. Het is een soort bijen iets, de werkzame stof die erin zit is gemaakt door bijen. Je kan er op googlen, ik heb een tube zalf besteld bij een belgische site.

Omdat ik weet hoe het voelt, de machteloosheid en de dagelijkse gevechten tegen deze rotziekte, wou ik je dit graag even laten weten. Ik gebruik het nu een week en mijn huid wordt rustiger en zachter. Ik weet dat het nog maar afwachten is op langere termijn. Maar het is zeker het proberen waard!

Succes, en mocht je het bestellen dan ben ik erg benieuwd of het jou helpt! Ik lees zo af en toe hier wel even mee.

Succes!
wow heftig magriet!

zit nu eindelijk eens achter een computer ipv van me telefoon met internet dus zal eens even op die hyves gaan kijken!

Hier alles iets beter, moet binnenkortnaar de arboarts want er is geen mogelijkheid om meer pauze te houden, dus moet 8en een half uur werken met 1 pauze, ( die is een uur dus ben 9 en een half uur aanwezig) en dat is te lang, dus ben benieuwd!

Ik krijg iets meer energie, begin eindelijk weer aan te komen en de baby kunnen we al voelen! heel schattig eerst heel licht en nu telkens duidelijker te voelen.
Hihi, de baby vindt mn broek blijkbaar iets te strak zitten, want hij zit er de hele tijd tegenaan te schoppen Zo'n leuk gevoel, zit al een half uur stil achter mn computer om het steeds maar weer te voelen.
Juffie heel toevallig zie ik net bij thuiskomst weer n nieuwe Wij Jonge Ouders liggen :-)

Heb jij m inmiddels ook gekregen?
Margriet: Wat een spannende tijd... Veel sterkte!

Wij hebben een offerte laten maken voor kamertje en kinderwagen met autostoeltje. De rest wil ik nog niet halen. Doe ik een keer met oma-in-spé, die vind dat net leuk al die frummelkleertjes en minidekentjes. Bovendien is zij ervaren en kan me vast vertellen wat handig is en wat overbodig.

Wij gaan zeker handelen bij grote aankopen. Doen we ook als we een nieuw bankstel kopen. Je krijgt inderdaad gratis dingen aangeboden, maar dat hebben ze vast al bij de prijs ingecalculeerd! Als je het lastig vind dan kan je misschien andere winkels online bekijken en kijken waar je goedkoper uit bent. Als je dit dan benoemd bij je 'onderhandeling' sta je misschien iets sterker?

De nieuwe Wij jonge ouders ligt hier ook op de mat. Wordt alleen soms zo moe van die 'blijde verwachtingsverhalen'. Vind het tot nu toe nog geen feestje. Al wil ik niet klagen want het kan 1000 keer beroerder dan hoe ik mij voel.

Zo, en nu languit op de bank!
@all: zo, heb eindelijk tijd gevonden om weer wat te schrijven! heb het zo druk met van alles en nog wat (crematie, erfenis regelen, boom kappen in de tuin, mega druk op het werk, tijd vrij maken voor mn vriend). Dus mn vrije tijd is schaars hahaa. Ben nu al toe aan mn verlof.. (nog slechts 4 maanden en 3 weken te gaan) hahhaah.

Verder heb ik me deze week eindelijk eens ingeschreven voor kraamzorg. Voor het KDV hoef ik me niet in te schrijven, want er wonen hier niet zoveel kinderen, dus geen wachtlijsten. Ideaal . Daarnaast heb ik een stethoscoop besteld zodat ik naar het hartje kan luisteren. Ben er zo onzeker over, ook omdat ik 2 keer heb gedroomd dat het kindje in mn buik dood was (zal wel door de crematie komen). Volgende week woensdag moet ik gelukkig weer naar de VK voor controle.

Ik heb trouwens sinds vandaag het gevoel alsof ik de baby heeel licht voel. Maar ik heb nog steeds last van mn darmen, mn stoelgang is nog steeds niet 'je-van-het', dus ik durf nog niet te vroeg te juichen. Het kunnen toch ook echt mn darmen zijn. Maar morgen ben ik 16 weken, dus het zou opzich kunnen. Ben wel al druk mn buik aan het insmeren met olie :-)

Heb van het weekend een zwangerschapsbroek van een vriendin gekregen/geleend. Zit echt wel lekker hoor! Ga er snel ook ééntje kopen (maat groter, want deze pas ik straks niet meer als ik flink groei). Ben nu 2,5 tot 3 kilo aangekomen.

Hebben jullie al een zwangerschapsdagboek???

Nog bedankt voor jullie kinderwagenervaringen! we gaan binnenkort weer naar babypark om kinderwagens te passen. Maar vind de bugaboo toch wel erg leuk.

Goed dat jullie beginnen over de erkennig... moet ik ook nog regelen. Wat komt er veel bij een zwangerschap kijken zeg

En heb me ook aangemeld voor zo'n gratis doos... ben benieuwd wanneer ik hem op kan halen.

@Lyt: wij hebben op dezelfde dag de 20 weken echo!! spannend!!!

@Margriet: wat heftig! kan me voorstellen dat je enorm schrikt en onzeker hierover was. Gelukkig kon je meteen terecht en is alles goed met de baby. Ben benieuwd of de placenta nog verschuift... hou je ons op de hoogte??

zo, is weer een lekkere lange post geworden...

Fijne avond nog!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven