Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
dinsdag 5 april 2011 om 12:31
Wen, het advies is niet alleen aangepast omdat het makkelijk is, maar ook omdat bleek dat tamelijk veel mensen, ook kinderen met een lichte huid, naar de huidige inzichten een tekort hebben. Omdat van vit D in de hoeveelheden waarin het voor kinderen wordt voorgeschreven geen negatieve effecten bekend zijn, geef ik het wel trouw.
dinsdag 5 april 2011 om 13:25
Officieel geef ik wel vitamine d, maar ik vergeet het heel vaak.Zo vaak zelfs dat toen ik het laatst twee dagen achter elkaar gaf, vriend vroeg: 'Hé, moet dat elke dag? Ik dacht elke week.' We komen gelukkig wel veel buiten.
(de K vergeet ik ook vaak. is dat eigenlijk erg? hm, ik ga toch maar wat consequenter zijn met die vitaminen)
(de K vergeet ik ook vaak. is dat eigenlijk erg? hm, ik ga toch maar wat consequenter zijn met die vitaminen)
dinsdag 5 april 2011 om 13:55
dinsdag 5 april 2011 om 14:09
Het zijn er echt maar weinig Miffy, van de pasgeborenen met een lichte huid heeft 15 % een tekort (donkere huidskleur 65 %), van de kinderen onder de 4 met lichte huid 5 % (in de zomer zelfs 0%, met een donkere huid 15-30 %). Zoals iemand het eens zei: het advies voor jou is 10 mg omdat je ene buurman een donkere huidskleur heeft, je andere buurvrouw het 9 van de 10 keer vergeet en je schoonzus nooit naar buiten gaat met de kinderen. De Gezondheidsraad benoemt trouwens zelfs het risico dat vooral kinderen teveel binnen kunnen krijgen doordat het ook aan voedingsmiddelen is toegevoegd. Nou gebruik ik liever geen voedingsmiddelen waar vitamines aan zijn toegevoegd maar het kan dus op andere manieren ook stapelen (ik ken een kindje dat al jong een teveel aan vit. D had, best ernstig).
Maar goed, normaal gesproken kan die 10 mg natuurlijk geen kwaad, ik vind het alleen voor m'n eigen kind niet nodig in de zomermaanden.
Maar goed, normaal gesproken kan die 10 mg natuurlijk geen kwaad, ik vind het alleen voor m'n eigen kind niet nodig in de zomermaanden.
dinsdag 5 april 2011 om 18:30
Vitamine D bekijk ik per dag, en dat komt er op neer dat hij niet veel krijgt omdat we zo vaak buiten zijn.
Zuster fijn dat consult, heb ik ook wat aan! Onze ukkies lijken op elkaar; bv en veel eten.
Okkie taalt niet meer zo naar melk, 4x krijgt hij maar zelfs dan moet het soms op mijn verzoek. Het gaat ineens hard, 8 mnd is hij nu. Op zich wel fijn want ik heb nog maar 3 wk kolfrecht, dan hoef ik maar 1x in eigen tijd te kolven. Vanaf een maand of 9 à 10 wil ik ook wat yoghurt of water geven. Zodat ik vanaf een jaar alleen nog 's morgens en 's avonds geef op dagen dat hij naar het kdv is.
Zuster fijn dat consult, heb ik ook wat aan! Onze ukkies lijken op elkaar; bv en veel eten.
Okkie taalt niet meer zo naar melk, 4x krijgt hij maar zelfs dan moet het soms op mijn verzoek. Het gaat ineens hard, 8 mnd is hij nu. Op zich wel fijn want ik heb nog maar 3 wk kolfrecht, dan hoef ik maar 1x in eigen tijd te kolven. Vanaf een maand of 9 à 10 wil ik ook wat yoghurt of water geven. Zodat ik vanaf een jaar alleen nog 's morgens en 's avonds geef op dagen dat hij naar het kdv is.
dinsdag 5 april 2011 om 21:59
Zuster, bedankt voor je reactie. Is je dochtertje vanavond weer zo aan het clusteren geweest?
@Vitamine D: ik geef het bijna iedere dag voor het slapen gaan. Het hoort gewoon bij het avondritueel.
Ik heb ook nog een paar vraagjes. Blijft je lijf prolactine aanmaken zolang als je bv geeft? Of neemt die waarde na een tijdje (als je bv stabiel is) weer af? En hoe lang duurt het voordat die waardes weer 'normaal'(zoals bij de gemiddelde vrouw) zijn?
Ik ga nl. weer de mmm in en moet bloed laten prikken. Ook op prolactine dus en in het zkh denken ze dat ik al even geen bv meer geef, want anders mocht ik niet met de behandeling starten. Eigen schuld, ik weet het.
Vandaag ook voor het eerst kunstvoeding gegeven. Toch wel een moeilijk moment, ook al hebben we er zelf voor gekozen. Gelukkig drinkt ze het wel gewoon. Nu nog maar van de laatste voedingen samen genieten!
@Vitamine D: ik geef het bijna iedere dag voor het slapen gaan. Het hoort gewoon bij het avondritueel.
Ik heb ook nog een paar vraagjes. Blijft je lijf prolactine aanmaken zolang als je bv geeft? Of neemt die waarde na een tijdje (als je bv stabiel is) weer af? En hoe lang duurt het voordat die waardes weer 'normaal'(zoals bij de gemiddelde vrouw) zijn?
Ik ga nl. weer de mmm in en moet bloed laten prikken. Ook op prolactine dus en in het zkh denken ze dat ik al even geen bv meer geef, want anders mocht ik niet met de behandeling starten. Eigen schuld, ik weet het.
Vandaag ook voor het eerst kunstvoeding gegeven. Toch wel een moeilijk moment, ook al hebben we er zelf voor gekozen. Gelukkig drinkt ze het wel gewoon. Nu nog maar van de laatste voedingen samen genieten!
dinsdag 5 april 2011 om 22:26
Hier weer clusteren hoor, vanavond. Heb haar net voor de vierde keer gevoed en in bedje gelegd...echt bizar! Heb tussendoor een flesje van 80cc gegeven (over van vanmorgen gekolfd) en zelfs daarna was ze niet tevreden. Hopen dat ze nu blijft slapen....
Vitamine D gaven wij altijd in de avondfles (lange tijd gedaan, afgekolfd) Sinds ze aan het Rapley'en is, krijgt ze in haar bekertje melk s'morgens van mij 10dr.
@ Phoehee: zal ik je de mail van Stefan doorsturen
Vitamine D gaven wij altijd in de avondfles (lange tijd gedaan, afgekolfd) Sinds ze aan het Rapley'en is, krijgt ze in haar bekertje melk s'morgens van mij 10dr.
@ Phoehee: zal ik je de mail van Stefan doorsturen
woensdag 6 april 2011 om 13:27
En gisteravond kwam ze weer voor een voeding (24u) waarna ze wel meteen weer verder sliep. Heb echt geen idee wat dit zou kunnen zijn? Mama-honger?
Vanavond ga ik trainen en geeft manlief een flesje, wedden dat er dan niks aan de hand is
@ Ananas: lijkt me inderdaad een raar idee als je voor de eerste keer een flesje KV maakt. Gelukkig heeft ze het goed geedronken! Wat een spannende tijd voor jullie. Geen idee hoe lang het hormoon in je lijf blijft maar kan me zo voorstellen nog wel een hele tijd?
Vanavond ga ik trainen en geeft manlief een flesje, wedden dat er dan niks aan de hand is
@ Ananas: lijkt me inderdaad een raar idee als je voor de eerste keer een flesje KV maakt. Gelukkig heeft ze het goed geedronken! Wat een spannende tijd voor jullie. Geen idee hoe lang het hormoon in je lijf blijft maar kan me zo voorstellen nog wel een hele tijd?
woensdag 6 april 2011 om 14:39
Ik heb een vraagje over de hoeveelheid die R. drinkt. R. is nu bijna 3 maanden. Pas heb ik het bijgehouden en hij drinkt 10 of 11 keer per 24 uur. Als hij weleens een flesje krijgt (bijna nooit) drinkt hij rustig 150 ml of meer. Ik kolf dan ook zoiets. Maar ik zat net te bedenken dat hij dan dus ruim 1,5 liter per dag drinkt! Dat is toch best veel?
woensdag 6 april 2011 om 14:51
Op het CB werd me verteld dat de 10 mg Vit D wel degelijk nodig is al zou je kindje de hele dag buiten zijn. Zo'n jong lichaampje is namelijk nog niet in staat om het zelf uit daglicht op te nemen. Klinkt aannemelijk al weet ik niet of het waar is.
Ik geef trouw iedere dag D en K. Zoon is vandaag 9 weken.
Ik geef trouw iedere dag D en K. Zoon is vandaag 9 weken.
woensdag 6 april 2011 om 14:56
@surface, dat dacht ik eerst ook, dat hij dan tijdens andere voedingen misschien niet zoveel zou drinken, maar tot nu toe is het iedere keer zoveel, op elk tijdstip dat hij een fles heeft gehad. En ik denk niet dat hij zoveel meer drinkt uit een fles dan uit de borst ik kolf tijdens zijn flesje met gemak 150-180 ml. Dus dat zal hij dan toch wel drinken. En hij doet langer over z'n fles dan dat hij aan de borst drinkt.
woensdag 6 april 2011 om 15:43
Pucker: Zolang je kindje tevreden is en goed groeit is álles normaal
Zou er niet teveel over in zitten.
M. doet een beetje vaag op het moment. Hij weigert 's nachts de borst.... Na het avondeten (17.30) krijgt hij rond 18.30 borst. Dan valt hij in slaap en wordt rond 1.00 wakker. Huilen en brullen, maar niet aan de borst willen. Sterker nog, als ik hem dan toch laat aanhappen bijt (!) hij mij keihard!
Op zich niet zo'n probleem, dan dus maar niet drinken. Maar we (ik) zijn wel eeuwen bezig (voor m'n gevoel dan) om meneer weer stil te krijgen. In de stoel zitten, speentje, wiegen. Dan valt hij weer een uurtje of 2 in slaap en dan begint het feest weer op nieuw. Iemand tips?
Overdag is er trouwens niks aan de hand. Dan tankt mijn lieve, kleine Buddah lekker bij me weg en bijt hij gelukkig ook niet.
M. doet een beetje vaag op het moment. Hij weigert 's nachts de borst.... Na het avondeten (17.30) krijgt hij rond 18.30 borst. Dan valt hij in slaap en wordt rond 1.00 wakker. Huilen en brullen, maar niet aan de borst willen. Sterker nog, als ik hem dan toch laat aanhappen bijt (!) hij mij keihard!
Op zich niet zo'n probleem, dan dus maar niet drinken. Maar we (ik) zijn wel eeuwen bezig (voor m'n gevoel dan) om meneer weer stil te krijgen. In de stoel zitten, speentje, wiegen. Dan valt hij weer een uurtje of 2 in slaap en dan begint het feest weer op nieuw. Iemand tips?
Overdag is er trouwens niks aan de hand. Dan tankt mijn lieve, kleine Buddah lekker bij me weg en bijt hij gelukkig ook niet.
woensdag 6 april 2011 om 18:17
Ik heb een vraag; morgen ga ik naar de Efteling () en ga daar 1x kolven rond 12.00/13.00. Dit flesje kan ik dan niet koelen maar gaat in de rugzak. Kan ik het rond 19.00 nog invriezen?
(op bv.com staat hier niks over, alleen dat verse melk bij kamertemperatuur 5-10 uur houdbaar is. Het wordt morgen ìets koeler, 17 graden)
Mango lastig, geen idee. Speen wissel-truuc geprobeerd? Tegen je aan leggen met speen in tegen je borst aan en zodat hij rustig is. Speen uittrekken en snel wisselen. Heeft hier wel eens geholpen bij borstweigering.
(op bv.com staat hier niks over, alleen dat verse melk bij kamertemperatuur 5-10 uur houdbaar is. Het wordt morgen ìets koeler, 17 graden)
Mango lastig, geen idee. Speen wissel-truuc geprobeerd? Tegen je aan leggen met speen in tegen je borst aan en zodat hij rustig is. Speen uittrekken en snel wisselen. Heeft hier wel eens geholpen bij borstweigering.
woensdag 6 april 2011 om 19:25
Oh wow! Ik had gebeld en daar vertelde ze van de ruimtes maar ik ging er gewoon vanuit dat er geen koelkast zou zijn. Dat is helemaal fijn!
Pucker dat had gekund maar ik ben zo dol op zelf voeden. Die fles geef ik liever mee op het kdv.
Helemaal blij! Neemt tape mee voor over de fles zodat mijn naam erop kan.
Pucker dat had gekund maar ik ben zo dol op zelf voeden. Die fles geef ik liever mee op het kdv.
Helemaal blij! Neemt tape mee voor over de fles zodat mijn naam erop kan.
woensdag 6 april 2011 om 21:50
Hoi meiden,
Ik ben vandaag bij het CB geweest, maar ze vonden dat mijn kleine man weinig was gegroeid, namelijk 3 cm en 370 gram in 7 weken. Hij is wel ziek geweest een van die weken, maar toch is het wel weinig. Hij is overigens bijna 18 weken. In totaal weegt hij 6802 gram en is hij 61 cm, binnen de curve dus. Maar nu vroeg ik me toch af, gaat er iets mis? Hij krijgt exclusief bv en 5 voedingen per dag, meestal om de 4 uur. Soms laat hij er langer tussen zitten vooral in de avond. De laatste voeding krijgt hij rond 23:00 en de eerste weer om 06:00, tenzij hij eerder komt.
Nu heeft het CB mij geadviseerd om aan de laatste voeding een schep rijstebloem toe te voegen, daar ga ik volgende week mee beginnen. Over het algemeen maakt mijn mannetje een blije en tevreden indruk, maar maak me toch een beetje zorgen over het weinige aankomen en groeien. Iemand advies, tips, is het normaal in deze periode?
@ Vitamine d, vergeet ik ook weleens, vaak krijgt hij het eens in de twee dagen. Vitamine k ben ik mee gestopt, al een paar weken. Die gaf ik trouwens wel erg trouw, maar nu ik weer werk schiet het er weleens bij in.
@ Efteling, wow kolfruimtes in de Efteling. Ik las trouwens net ook dat er kolfruimtes zijn in de Veluwse Bron, ook een tip voor mensen die weleens naar de sauna gaan.
Ik ben vandaag bij het CB geweest, maar ze vonden dat mijn kleine man weinig was gegroeid, namelijk 3 cm en 370 gram in 7 weken. Hij is wel ziek geweest een van die weken, maar toch is het wel weinig. Hij is overigens bijna 18 weken. In totaal weegt hij 6802 gram en is hij 61 cm, binnen de curve dus. Maar nu vroeg ik me toch af, gaat er iets mis? Hij krijgt exclusief bv en 5 voedingen per dag, meestal om de 4 uur. Soms laat hij er langer tussen zitten vooral in de avond. De laatste voeding krijgt hij rond 23:00 en de eerste weer om 06:00, tenzij hij eerder komt.
Nu heeft het CB mij geadviseerd om aan de laatste voeding een schep rijstebloem toe te voegen, daar ga ik volgende week mee beginnen. Over het algemeen maakt mijn mannetje een blije en tevreden indruk, maar maak me toch een beetje zorgen over het weinige aankomen en groeien. Iemand advies, tips, is het normaal in deze periode?
@ Vitamine d, vergeet ik ook weleens, vaak krijgt hij het eens in de twee dagen. Vitamine k ben ik mee gestopt, al een paar weken. Die gaf ik trouwens wel erg trouw, maar nu ik weer werk schiet het er weleens bij in.
@ Efteling, wow kolfruimtes in de Efteling. Ik las trouwens net ook dat er kolfruimtes zijn in de Veluwse Bron, ook een tip voor mensen die weleens naar de sauna gaan.
woensdag 6 april 2011 om 22:19
Esther: 18 weken: de bekende/beruchte 4 maanden dip. Bv kinderen hebben rond 4 mnd een dipje in de groei. Ken je de groeicurve op borstvoeding.com? Vul die anders maar eens in. Geeft vast een heel ander beeld dan die van het cb (die gebaseerd is op flesvoedingskinderen!)
En ik heb begrepen dat rijstebloem geen/weinig voedingswaarde heeft. Maar dat is een klok en klepel verhaal. Misschien dat anderen hier er meer van weten.
Zie er het nut dan ook niet van in. Wat is nou één schepje? Daar gaat hij toch niet ineens van heel veel van groeien? (Of zie ik dat verkeerd?)
Fijn dat van de veluwse bron is fijn om te weten. Wij gaan er met pasen naar toe! Yeah!! Zo'n zin in!
En ik heb begrepen dat rijstebloem geen/weinig voedingswaarde heeft. Maar dat is een klok en klepel verhaal. Misschien dat anderen hier er meer van weten.
Zie er het nut dan ook niet van in. Wat is nou één schepje? Daar gaat hij toch niet ineens van heel veel van groeien? (Of zie ik dat verkeerd?)
Fijn dat van de veluwse bron is fijn om te weten. Wij gaan er met pasen naar toe! Yeah!! Zo'n zin in!
woensdag 6 april 2011 om 22:35
Miffy: Daar heb ik ook al aangedacht. We hebben hem ook al eens een zetpil gegeven en daarna werd het niet beter. En overdag is er niks aan de hand. Vrolijk, slaapt (voor zijn doen) goed, drinkt prima.
We moeten volgende week toch naar de huisarts voor controle. (M. is erg benauwd en krijgt pufjes) Dus dan kan ze hem direct even helemaal nakijken.
Ik denk dat het gewoon "terrorgedrag" is, voelt zich waarschijnlijk alleen. Dat merk ik overdag namelijjk ook wel wat. Ik mag niet te veel uit beeld verdwijnen, zeg maar.
Normaal was t dan hup tiet en iedereen sliep snel weer vrolijk verder.
Het is ook nooit goed; eerst klagen omdat hij zo vaak drinkt, drinkt hij niet meer, is t ook niet goed.
We moeten volgende week toch naar de huisarts voor controle. (M. is erg benauwd en krijgt pufjes) Dus dan kan ze hem direct even helemaal nakijken.
Ik denk dat het gewoon "terrorgedrag" is, voelt zich waarschijnlijk alleen. Dat merk ik overdag namelijjk ook wel wat. Ik mag niet te veel uit beeld verdwijnen, zeg maar.
Normaal was t dan hup tiet en iedereen sliep snel weer vrolijk verder.
Het is ook nooit goed; eerst klagen omdat hij zo vaak drinkt, drinkt hij niet meer, is t ook niet goed.
donderdag 7 april 2011 om 08:56