Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
quote:rwoanne schreef op 01 april 2011 @ 15:40:

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie medeleven, ttt ging best goed, ik maakte wel veel fouten maar niet meer dan bij rijles want ik was heel ontspannen!! En ik hoefde niet te parkeren, gewoon helemaal niet ; )

Het is wel grappig dat de examinator precies hetzelfde opmerkte als mijn instructeur altijd tijdens rijles. Ik moet beter kijken, maar dan meer in de zin van ver vooruitdenken. Dat kun je dus niet zo goed op de fiets oefenen, omdat je dan zo langzaam gaat dat je alle tijd hebt om de boel in je op te nemen, bij de auto is het juist lastig dat je snel door moet hebben welke kant je op moet enzo. Dus het is niet zozeer de kijktechniek, maar vooral het opnemen van informatie.

Over dat parkeren, ik vind achteruit juist makkelijker als het rustig is, omdat je dan beter ziet of de auto recht staat. Je kunt dan gewoon in je beide buitenspiegels zien waar de strepen van het vak staan en dan hoef je het dus niet te schatten. Wat achteruit lastig maakt is het insturen denk ik, om te zorgen dat je goed uitkomt.

Atelier, heel veel succes 4 mei, het zou een mooi dubbel feestje kunnen worden de dag erna!

Mooi dat je toets goed ging!!

Wat je mogelijk op de fiets zou kunnen doen is gewoon ver vooruit opletten wat er in het verkeer gebeurt en ook proberen te bedenken waar je op zou letten als je in een auto rijdt ("wat nou als ze na de bocht stilstaan?")

Ik vind van het achteruit parkeren in een vak vooral moeilijk om precies te bepalen wanneer ik moet gaan sturen. Omdat 2 seconde te laat al betekent dat je niet helemaal goed uitkomt.

@Atelier, we gaan weer heel hard voor je duimen!
Ruza, bedankt voor de tip! Het probleem is alleen dat ik met de fiets nooit op ingewikkelde stukken kom..

Wat kijken betreft, de dingen die bijvoorbeeld fout gaan, zijn als er onverwachte situaties zijn zoals wegwerkzaamheden. Dan moet ik ergens heenrijden maar dan is er een nieuwe omleiding met een bordenchaos en een verandering van de rijstroken enzo. Dan weet ik gewoon niet zo snel waar nou moet rijden en op welke borden ik moet letten en dan moet ik óók nog letten op het rijden zelf.. :s De oplossing is dan om verder vooruit te kijken zodat je het op tijd doorhebt, maar ik heb het gevoel dat ik al mijn uiterste best doe om ver vooruit te kijken en overal op te letten.. Hoe kan ik dat dan nóg eerder doen? Of is dat ervaring? Hebben jullie hier misschien praktische tips voor?
Rwoanne, ik denk dat een deel idd ervaring is, rust in je hoofd houden. En je kunt een voorbeeld nemen aan degene die voor je rijdt, maar hou er dan wel rekening mee dat die ook fouten kan maken.
Rwoanne, het is voor een groot stuk ervaring. Vooruitkijken is gewoon niet zo natuurlijk als je gewend bent om te fietsen. Wat ik zelf merkte is dat het me veel beter afging toen ik mijn rijbewijs had en echt alleen reed, je doet het dan echt, écht alleen en ik denk dat dat onbewust ook meehelpt. Er is niemand die het allemaal in de gaten houdt - JIJ bent verantwoordelijk.

Toch is het ook gewoon een kwestie van wennen en veel rijden, misschien ook wel een paar keer de fout in gaan, waardoor je echt ervaart wat het nut is van verder vooruit kijken. Als een situatie onoverzichtelijk is, voel je niet opgejaagd om snel te blijven rijden, maar neem de tijd, hou voldoende afstand tot je voorganger.

En probeer er natuurlijk ook gewoon aan te denken, want je zult merken dat wanneer je verder vooruit kijkt je vanzelf meer rust hebt, omdat je dingen eerder ziet aankomen en er niet zo snel op hoeft te reageren.
Misschien moet ik maar gewoon doen alsof er geen instructeur is om in te grijpen. Ik denk dat je dan onbewust beter gaat opletten omdat het dan echt je eigen verantwoordelijkheid is..

Ik had het idee dat ik bij de ttt ook iets geconcentreerder was dan bij rijles omdat ik het idee had dat ik het goed moest doen. (Sommigen worden daar gestresst van, maar voor mij werkt het wel denk ik)
hmm, ging niet zo goed vandaag :(
Wat ging niet goed? De les of het kijken? Pas het kijken vooral aan op je snelheid. Hoe harder je rijdt hoe verder je kijkt(en hoe meer afstand je houdt, daarbij is het op de snelweg onwaarschijnlijk dat er opeens iets voor je auto opduikt. In een woonerf is die kans groter en let je dus ook meer op wat er zich direct voor je auto afspeelt) hoe heeft je instructeur je de kijktechniek uitgelegd?
Ik weet eigenlijk niet precies hoe hij het heeft uitgelegd, maar ik schat zo in, dat ik het wel snap. Het klopt wel wat je zegt, over het aanpassen aan de snelheid: hoe harder je rijdt, hoe verder je vooruit moet kijken.

Het is vooral dat ik niet snel genoeg de boel in me opneem en dat ik dus ook te laat reageer.. En soms zie ik bepaalde dingen gewoon helemaal niet!

Misschien heb ik soms ook wel een beetje dat overanalyseren wat jij ook weleens verteld hebt. Dan denk ik te lang na of het wel kan terwijl ik al lang ergens voor langs had gekund.. Maar juist zulke dingen zijn zo moeilijk te leren, omdat ze ook een beetje met je karakter te maken hebben!

Hoe gaat het met jouw lessen nu? Heb je het idee dat er vooruitgang in zit?
Ja er zit zeker wel vooruitgang in. Ik moet alleen even een aantal rijtjes stampen(zoals wat de stappen zijn van parkeren etc) want daar wil ik nog wel eens slordig mee zijn. En dus stoppen met analyseren. Maar het gaat wel lekker! Donderdag rijden en dan een weekje niet(instructeur is nogal populair en heeft geen tijd in die week).

Wil je dat ik morgen even de kijktechniek uitleg uit mijn RIS boek hier neerzet?
Mooi dat er vooruitgang zit in je lessen! Ik moet ook donderdag weer rijden, wie weet gaat het dan wat beter..

Zelf heb ik ook een RIS-boekje, dus je hoeft het hier niet uit te leggen hoor, maar wel bedankt! Ergens heb ik het gevoel dat ik soms mijn hoofd er gewoon niet bij heb, hoezeer ik ook mijn best doe. Heb je dat ook weleens?

We zijn trouwens wel nachtbrakers zo ; ) Ik zit hier nog even een tentamen te leren.. dat gaat trouwens niet goed samen, leren en rijlessen, dat is veel te verschillend wat betreft het wel of niet focussen op één ding en afsluiten voor je omgeving.
Zo irritant, had ik een heel verhaal getyped: weg!!!

Anyway: ik gebruik mijn RIS boekje maar al te vaak als studie ontwijkend gedrag.

Ik heb dagen dat ik me heel goed concentreer, dagen dat ik me slecht concentreer en van die geweldige dagen dat ik DENK dat ik me niet concentreer, maar ondertussen wel alles perfect in de gaten houd.
Rwoanne, hoeveel lessen heb je gehad, want wat je beschrijft is echt heel normaal. Het rijden kost je nog zoveel denkwerk, het gaat allemaal (nog!) niet zo snel in je hoofd, je moet van alles in je opnemen, over van alles nadenken. Dit komt echt met ervaring! Blijven oefenen, je weet hoe het moet, het komt echt vanzelf.

Ruza, fijn om te lezen dat er vooruitgang in zit

Rijze donderdag meiden!
Hee indigo, jij ook hier?

Ik heb ooit eens in dit topic gereageerd, en zodoende staat ie nog steeds hoog in de lijst onder m'n loepje. Heb een beetje zitten lezen, blijf het een leuk onderwerp vinden.

't Is voor mij alweer 17 jaar geleden dat ik afreed, maar veel dingen zijn zó herkenbaar! En de reden dat ik hier nu reageer, is om iedereen die nog moet afrijden een hart onder de riem te steken.

Want toen ik aan 't lessen was, dacht ik echt dat ik het nóóit zou leren. Man man, wat was ik onhandig. Ook onzekerheid hoor, vooral onzekerheid, maar ik heb diverse keren op het punt gestaan ermee te kappen.

Toch ben ik doorgegaan, en uiteindelijk in één keer geslaagd. Echt relaxed rijden leer je pas als je je rijbewijs hebt. En nu maakt niemand me meer iets, ik tuf overal naartoe.

Veel succes iedereen!

Van je rijbewijs heb je een leven lang plezier.
Bedankt Lotte dat je ons even bemoedigt ; )

Ik heb over 3 weken mijn eerste examen al, dat lijkt echt zo dichtbij te komen nu! Ik probeer nu echt mijn lessen goed te benutten door uitgeslapen te zijn enzo, hoop dat het werkt.. Ik denk dat ik het echt wel kan maar ik moet gewoon mijn hoofd erbij houden en niet te lang nadenken maar op tijd handelen. En geen dingen over het hoofd zien!

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met hardop denken tijdens het rijden of andere methodes? Helpt dat om de situatie beter in je op te nemen?
Ik heb nu zo'n 9 maanden mijn rijbewijs maar jeetje, wat ben ik nog onzeker. Vooral als ik iemand meeneem, die mij nog nooit heeft zien rijden. Dan ga ik allemaal stomme foutjes maken...Als of ik weer aan het rijlessen ben (want ook toen maakte ik heel veel stomme fouten). Als ik alleen rij, gaat het prima! Muziekje op, meezingen en dan rij ik best goed!

Rijles vond ik echt een drama. Ik durfde nooit zelf te rijden. Ik nam geen beslissingen, want stel dat ik het verkeerd deed? Bijvoorbeeld: aan komen rijden op een file en dan vragen 'Moet ik nu remmen?' 'Tja. Zou ik wel doen ja' of een stoplicht dat op oranje schiet op 100m afstand. 'Uhh moet ik nu remmen?' oeps.

Maaar wat ik echt lastig vind is parkeren! Ik parkeer liever op een plek waar bijna geen auto's staan, maar soms moet je hem tussen twee auto's parkeren maar ik kan het gewoon echt niet. Ik doe het dan ook niet en daardoor durf ik niet meer. Ben eigenlijk van plan om een keer op een parkeerplaats te gaan oefenen en dan van die pionnen net te zetten en proberen die niet te raken ofzo? :p

Heeft iemand nog andere tips om met het parkeerprobleem om te gaan?

O en ik ga binnekort een slipcursus doen. Om zekerder te worden achter het stuur, maar ik ben nu al bang dat ik het sukkeltje van de dag word. Dat ik niet hard genoeg ga, alles verkeerd doe etc. (Gelukkig ga ik met 2 andere onervaren bestuurders :D)
Rwanne, ik ben iemand van de hardopdenk methode

Ik moet de 19e afrijden en tijdens mijn TTT heb ik het ook gedaan. Vooral toen ik de clusteropdracht kreeg (2 keer rechts, links, rechts, links, rechts etc). Anders kon ik écht niet onthouden welke kant ik nou was opgegaan. Ik zei ook tegen mijn examinator dat ik gewoon soms hardop praat van 'voetgangers? nee, geen fietsers.. okee dan kan ik'. Nou dat vond diegene alleen maar heel goed omdat diegene zo mijn denkproces een beetje meemaakt (en dus ook meteen weet of ik goed kijk)

Ik zeg dus doeeen!! Ik heb nog 3 lessen staan tot mijn examen, ik ben gelukkig nog niet zenuwachtig en ik ben van plan het in 1 keer te halen. Ik heb die vrijstelling ook niet voor niets moet ik maar denken
Ik denk best vaak hardop. Zo van "kunnen we?" En dan denkt mr. Instructeur dat het een vraag is..zegt ie "ja, dat weet jij toch?" of dat ik bij een stoplicht dat net op groen gesprongen is kom aanrijden en tegen de optrekkende bestuurders "hup, hup, doorrijden!"
9 mei afrijden

Moet nog maar heel goed mijn best gaan doen dan want ik ben er nog niet klaar voor. al zegt mijn instructeur dat het wel goed komt.

Vooral parkeren is niet mijn sterkste kant maar dat komt vaker voor lees ik.

Fileparkeren is geen probleem maar voor- en achteruit in een vak gaat nog lang niet goed.

Goed oefenen dus!

Hardop denken herken ik ook ja, vaak zeggen instructeur en ik hetzelfde tegelijk.

Vandaag nog een stem erbij want moest met navigatie rijden.

Sjagerijnig mokkel zeg, die tom-tom-stem.

Ik praat ook nog terug tegen d'r
Mamalief, komt goed hoor. Ik verklaarde mijn rijinscturcteur ook voor gek toen hij zei dat ik over een maand kon afrijden. Inmiddels moet ik afrijden over een week en kan ik deze hele week helemaal niet lessen, toch denk ik dat het best zou kunnen lukken, misschien...
Mamalief wat grappig. Ik hoor heel veel mensen klagen over file parkeren. Maar dat vind ik dus veel makkelijker dan in zo'n verdomd vak.
We zijn wel allemaal binnenkort aan de beurt he ; )

op volgorde: JanneJip, elastiekje, rwoanne, mamalief..

succes allemaal!

Mijn instructeur zegt ook dat het wel goed komt, maar dat moeten we dan maar zien.. Ik zal eens kijken of die hardopdenkmethode voor mij werkt.
Liever niet zulke confronterende samenvattingen, rwoanne ;).
haha sorry, het komt vast goed, veel succes ermee!

en geniet een beetje van het zonnetje vandaag ; )
Spannend, veel afrijders!

Ik heb net 2 uurtjes heerlijk gereden. Ik zit er lekker in, vind het niet meer eng en op wat kleine schoonheidsfoutjes na prima gereden. Ik heb trouwens nog maar 10 uur te gaan en dat zorgt dan wel weer voor lichte stress hier
Kon ik maar zeggen dat ik op een paar schoonheidsfoutjes na prima rijdt, en ik moet al over drie weken! Maarja, komt vast nog wel goed ; )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven