Man steekt zichzelf in brand op de dam

06-04-2011 13:48 1145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in mijn lunchpauze mijn boterhammen op te eten als ik onderstaand bericht hoor op de radio. Verschrikkelijk, denk ik, en wat erg voor de omstanders. Je zal het maar zien. Nu kom ik net op nu.nl, en daar staan dus foto's/video's online. En daar wordt ik toch een beetje onpasselijk van. Nieuws, oke, maar ik hoef toch niet geconfronteerd te worden met een meneer die zichzelf in de fik steekt (voorpagina) en 2 minuten blijft branden? (filmpje) (Nee, ik heb het filmpje niet aangeklikt, maar het feit dat het kan maakt me al heel boos).

Ik hoop oprecht dat de meneer hulp krijgt- als hij dit overleefd, en dat voor de omstanders indien gewenst slachtofferhulp wordt aangeboden.

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam heeft een man zich woensdagmiddag in brand gestoken. Dat bevestigt de politie. De man, van wie de identiteit onbekend is, is met zeer ernstige verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse. De man stond bij het monument op de Dam ten tijde van zijn daad. De omgeving rondom het monument is afgezet met linten.

Een verslaggever van de NOS meldt dat de man schreeuwde voordat hij zichzelf in brand stak.

Verwarde indruk

Volgens omstanders maakte de man een verwarde indruk en sprak hij, met een buitenlands accent, over zijn kinderen. De brand is gedoofd met hulp van omstanders, meldt de politie. Zij bevestigen dat het om een poging tot zelfdoding gaat.

De man stond ongeveer 2 minuten in brand, meldt AT5. Het motief van de man is bij de politie nog niet bekend. De man is inmiddels afgevoerd. Politiewagens staan nog op de Dam.
quote:_yellowlove_ schreef op 06 april 2011 @ 16:25:

[...]

Van Gijs Thio.

heb het idee dat soms meeleven echt verward wordt met sensatiezucht.Soms is dat onderscheid ook niet echt duidelijk.
Gember, ah nou dat snap ik dan ook niet nee.

Wat een afschuwelijk iets om jezelf aan te doen...
quote:gember999 schreef op 06 april 2011 @ 18:07:

[...]

Ik snap dat je het filmpje niet bekijkt, maar er staat in het begin maar 1 man te helpen, en minstens 5 man te kijken. Echt walgelijk.

Heb het filmpje ook niet gezien.

Kan me wel voorstellen dat je er naar staat te kijken en "niks doet". Je kan "paf staan" zoals dat heet. Ongeloof in wat je ziet.

Hoe dan ook een nachtmerrie voor alle betrokkenen.
quote:calvijn1 schreef op 06 april 2011 @ 14:50:

We kunnen het ook positief bekijken en trots zijn op al die mensen die hem proberen te helpen.Nou inderdaad! Petje af voor de mensen die ingrepen. Ik zou het niet gedaan hebben vrees ik, gewoon omdat ik niet zou weten wat te doen
quote:Star schreef op 06 april 2011 @ 18:19:

[...]

Nou inderdaad! Petje af voor de mensen die ingrepen. Ik zou het niet gedaan hebben vrees ik, gewoon omdat ik niet zou weten wat te doen Ben het met jou en Calvijn eens. Al die mensen hebben alles geprobeerd om hem te redden. En het lijkt mij gruwelijk een levend persoon zo te zien branden. Bij de telegraaf zag ik rot reacties dat door het wapperen van de jassen het vuur juist hadden aangewaaid. Ja dat moet je ook maar weten. Ik vind het heel triest. Er zal wel een nare achtergrond zijn wil je tot zoiets komen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Star schreef op 06 april 2011 @ 18:19:

[...]

Nou inderdaad! Petje af voor de mensen die ingrepen. Ik zou het niet gedaan hebben vrees ik, gewoon omdat ik niet zou weten wat te doen

Ik weet ook niet of ik iets zou doen. Aangezien die man dit zelf gedaan heeft en ik me afvraag of er nog een menswaardig bestaan voor hem over blijft.

In het begin zou ik misschien wel iets doen maar als ie eenmaal geheel in de fik staat.... ik weet het niet.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:neurogenesis schreef op 06 april 2011 @ 17:30:

Ik kan me niet voorstellen dat mensen zo'n filmpje willen zien.Je ziet helemaal niks, je ziet ''iets'' in de brand staan, nou poe, schokkend.
Ste, gewoon het idee dat je kijkt naar iemand die in de fik staat, ik hoef dat niet (nog eens) te zien.

Maar goed, bij mij roept het ook herinneringen op.
Dat is waar, heel naar voor je dat je dat hebt moeten meemaken. Maar dit filmpje is niet gedetailleerd en duidelijk hoor.

(Ik zou ''schokkende beelden'' zelfs letterlijk opvatten )
quote:neurogenesis schreef op 06 april 2011 @ 17:30:

Ik kan me niet voorstellen dat mensen zo'n filmpje willen zien.

En toch zijn die er.

Wat ik heel irritant vind, als ze de camera niet stil kunnen houden, zoals de maker van dit filmpje.
quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 18:59:

[...]

Je ziet helemaal niks, je ziet ''iets'' in de brand staan, nou poe, schokkend.

Jij ziet een ''iets''.

Een ander ziet een mens die in brand staat en ongelooflijk pijn lijdt. Een ander realiseert zich misschien ook nog dat deze meneer ook iemands vader is, ook iemands zoon is, ook iemands (beste) vriend, ook iemands buurman, enz. Een ander realiseert zich misschien ook nog dat al die mensen die daar getuigen van zijn geweest iets verschrikkelijk mee hebben gemaakt.

Je hoeft echt niet in tranen uit te barsten hoor, maar je hoeft deze meneer ook niet degraderen tot een ''iets'' alsof hij niet meer is dan een object.
quote:VivaPepsi schreef op 06 april 2011 @ 19:19:

[...]

En toch zijn die er.

Wat ik heel irritant vind als ze de camera niet stil kunnen houden, zoals de maker van dit filmpje.Je had liever HD kwaliteit gehad met een mooie close-up?

[...]

En toch zijn die er.

Wat ik heel irritant vind, als ze de camera niet stil kunnen houden, zoals de maker van dit filmpje.Ja, je moet wel een stabiele hand hebben hoor! Dat er voor je neus iemand in vlammen opgaat maakt ook verder niet uit. Ik adviseer een opklapbaar statief voor dit soort situaties.

[...]

En toch zijn die er.

Wat ik heel irritant vind, als ze de camera niet stil kunnen houden, zoals de maker van dit filmpje.Ja jammer dat ze net hun statief niet bij hadden...
Nou, je kan best lopend filmen en toch je camera redelijk steady en op het gebeuren gericht houden.

[...]

En toch zijn die er.

Wat ik heel irritant vind, als ze de camera niet stil kunnen houden, zoals de maker van dit filmpje.

Wat ben jij toch stoer!

Echt hoor, om jaloers op te worden :puke:
quote:VivaPepsi schreef op 06 april 2011 @ 19:26:

Nou, je kan best lopend filmen en toch je camera redelijk steady en op het gebeuren gericht houden.Hoe meer ik van jou lees, hoe raarder ik je ga vinden.
quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 19:14:

Dat is waar, heel naar voor je dat je dat hebt moeten meemaken. Maar dit filmpje is niet gedetailleerd en duidelijk hoor.

(Ik zou ''schokkende beelden'' zelfs letterlijk opvatten )Zit je hier nou serieus een grapje over te maken? :puke:
quote:Circulair schreef op 06 april 2011 @ 19:20:

[...]

Je hoeft echt niet in tranen uit te barsten hoor, maar je hoeft deze meneer ook niet degraderen tot een ''iets'' alsof hij niet meer is dan een object.Dat doe ik ook zeker niet. Ik gaf alleen aan wat er in het filmpje te zien is, en je ziet niet/nauwelijks dat het een mens is, daar is het filmpje te onduidelijk voor.
Eens.quote:kriebelbeest schreef op 06 april 2011 @ 19:29:

[...]

Hoe meer ik van jou lees, hoe raarder ik je ga vinden.
quote:mjdh schreef op 06 april 2011 @ 19:29:

[...]

Zit je hier nou serieus een grapje over te maken? :puke:

Je mag hier op Viva helemaal NIKS he, als er iets ergs gebeurd is?

Ik maak helemaal geen grapje over de man zelf, over de gebeurtenis zelf, ik zou niet durven zeg.

Ik maak een klein grapje over de kwaliteit van de beelden ja, als je daar al niet tegen kan, dan weet ik niet wat jij doet op internet.

En hou je kotssmiley voortaan voor je.

Nou, je kan best lopend filmen en toch je camera redelijk steady en op het gebeuren gericht houden.

Tsss, we blijven het hebben over een persoon die om een nare reden niet meer verder wilt leven. En over omstanders die hem proberen te redden. En jij denkt eraan dat ze de camera niet stil hebben gehouden?

Geen woorden voor.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Ste_ schreef op 06 april 2011 @ 19:29:

[...]

Dat doe ik ook zeker niet. Ik gaf alleen aan wat er in het filmpje te zien is, en je ziet niet/nauwelijks dat het een mens is, daar is het filmpje te onduidelijk voor.Maar je weet dat het een mens is. En gelukkig maar dat die beelden kennelijk niet al te duidelijk zijn.
Ste, ik vond de foto's al teveel eigenlijk.

Heb er een glimp van opgevangen.

VivaPepsi, je bent weer lekker op dreef hè?

Hoe zou jij het vinden als je vader in de fik staat en iemand filmt dat haarscherp zodat iedereen dat kan zien?

Dat moet je toch niet willen?

Het is al erg genoeg dat iemand blijkbaar vindt dat hij zo'n "statement" moet maken en dat een heleboel mensen daarvan getuige zijn geweest.

Nou, je kan best lopend filmen en toch je camera redelijk steady en op het gebeuren gericht houden.Zo, en jij bent Miss IJsbunny, yourself? Ik zou niet eens weten hoe ik dat stomme ding aan moest zetten, omdat ik zo geschokt zou zijn dat ik alleen maar "o, mijn god" zou kunnen denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven