Man steekt zichzelf in brand op de dam

06-04-2011 13:48 1145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in mijn lunchpauze mijn boterhammen op te eten als ik onderstaand bericht hoor op de radio. Verschrikkelijk, denk ik, en wat erg voor de omstanders. Je zal het maar zien. Nu kom ik net op nu.nl, en daar staan dus foto's/video's online. En daar wordt ik toch een beetje onpasselijk van. Nieuws, oke, maar ik hoef toch niet geconfronteerd te worden met een meneer die zichzelf in de fik steekt (voorpagina) en 2 minuten blijft branden? (filmpje) (Nee, ik heb het filmpje niet aangeklikt, maar het feit dat het kan maakt me al heel boos).

Ik hoop oprecht dat de meneer hulp krijgt- als hij dit overleefd, en dat voor de omstanders indien gewenst slachtofferhulp wordt aangeboden.

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam heeft een man zich woensdagmiddag in brand gestoken. Dat bevestigt de politie. De man, van wie de identiteit onbekend is, is met zeer ernstige verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse. De man stond bij het monument op de Dam ten tijde van zijn daad. De omgeving rondom het monument is afgezet met linten.

Een verslaggever van de NOS meldt dat de man schreeuwde voordat hij zichzelf in brand stak.

Verwarde indruk

Volgens omstanders maakte de man een verwarde indruk en sprak hij, met een buitenlands accent, over zijn kinderen. De brand is gedoofd met hulp van omstanders, meldt de politie. Zij bevestigen dat het om een poging tot zelfdoding gaat.

De man stond ongeveer 2 minuten in brand, meldt AT5. Het motief van de man is bij de politie nog niet bekend. De man is inmiddels afgevoerd. Politiewagens staan nog op de Dam.
quote:willem1959 schreef op 09 april 2011 @ 11:48:

Vergeet niet, beste mensen, dat de Iraniers toentertijd zelf de Sjah het land uit hebben gwerkt en door middel van verkiezingen zelf de partij van Khomeini in het zadel hebben geholpen.Dat willen de meeste maar het liefst vergeten. Dat gaat straks in Libië ook zo. Ruimte maken voor de Islam.
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 11:43:

[...]

Dat is voor jou enkel gissen, maar ik ben ook niet van plan je daar over in te lichten.

Ik hoef niet te gissen. Je mening zegt al een heleboel terzij je hier op het forum bezig bent een rol te spelen om mensen een beetje op te stoken en dat zou je dan net zo min sieren.

Dus doe maar niet alsof jij misschien wél wat voor die mensen doet, want daar geloof ik niks van. Er vált gewoon niks te vertellen.

En al zóu je nu wel over de brug komen met zogenaamde voorbeelden, dat zogenaamde wat ik expres toevoeg, geeft al aan dat ik het gezien jouw manier van posten op dit forum echt niet voor waar aan kan nemen. Sorry.

En verder ga ik maar terug naar het onderwerp want ik heb geen zin om nog langer mee te doen aan jouw pogingen de discussie af te leiden naar zinloos gehakketak.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:shahla schreef op 09 april 2011 @ 11:30:

[...]

In Iran probeert de bevolking al járen zaken te veranderen. Het lukt niet. De Groene beweging blijft het proberen en daar zijn veel mensen stiekem bij aangesloten maar het is erg risicovol.

Ze hebben zelfs een soort 'demonstratie lijflied' wat bij demonstraties nogal eens gescandeerd wordt.

Dat is overigens niet van de Groene beweging.

Het is ooit gezongen door Fereydoun Foroughi. (Al overleden.)

Maar dit is de moderne versie. Engelse vertaling staat in de clip:

Yare Dabestani

Ik heb het gezien. Gelukkig dat er nog mensen zijn die in opstand komen. Al is het in het geheim.

De bevolking heeft hulp nodig. Die paar burgers kunnen een heel systeem niet veranderen. Er gaan jaren overheen om een land tot een demovratie te maken.

Tot die tijd zal de wereld mensen in nood moeten opvangen. Politieke vluchtelingen aan hun lot overlaten kan gewoon niet.

Mensen terugsturen omdat hun land vol is en 'vol is nou eenmaal vol' kan niet zou je zeggen. Maar helaas blijkt dat het in Nederland wel kan. Wat dat betreft schaam ik me dood dat ik een Nederlander ben.
quote:willem1959 schreef op 09 april 2011 @ 11:48:

Vergeet niet, beste mensen, dat de Iraniers toentertijd zelf de Sjah het land uit hebben gwerkt en door middel van verkiezingen zelf de partij van Khomeini in het zadel hebben geholpen.

Beste Willem, dat ligt niet zo eenvoudig als je het nu brengt.

Het is zelfs al te simpel om te zeggen: ze zijn misleid.

Bovendien ken ik de geschiedenis van Iran in grote lijnen. Dat vergeet ik helemaal niet.
quote:Kier_V schreef op 09 april 2011 @ 11:53:

[...]

Met problematiek zou niemand blij moeten zijn, maar dat daargelaten.

Het gaat hier om een man die uitgeprocedeerd is en liever sterft dan terug te gaan naar zijn land en familie. Dat is toch een signaal dat hij de waarheid sprak over zijn problemen en waarom hij dus echt niet terug kon.

Het gaat er volgens mij om dat de economische asielzoeker van de politieke asielzoeker wordt gescheiden en daar maakt de IND zeer grote fouten aangaande het beoordelen. Dat is onlangs weer gebleken.Het is ook een geval van zelfdoding. De oorzaken, hebben altijd te maken met het individu zelf.
quote:Zanne schreef op 09 april 2011 @ 12:02:

[...]

Ik heb het gezien. Gelukkig dat er nog mensen zijn die in opstand komen. Al is het in het geheim.

De bevolking heeft hulp nodig. Die paar burgers kunnen een heel systeem niet veranderen. Er gaan jaren overheen om een land tot een demovratie te maken.

Tot die tijd zal de wereld mensen in nood moeten opvangen. Politieke vluchtelingen aan hun lot overlaten kan gewoon niet.

Mensen terugsturen omdat hun land vol is en 'vol is nou eenmaal vol' kan niet zou je zeggen. Maar helaas blijkt dat het in Nederland wel kan. Wat dat betreft schaam ik me dood dat ik een Nederlander ben.Voor jou ligt ook de mogelijkheid open om te emigreren als het je hier niet meer bevalt.
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:05:

[...]

Voor jou ligt ook de mogelijkheid open om te emigreren als het je hier niet meer bevalt.Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. Ik heb gezegd dat ik me wat dat betreft schaam dat ik een Nederlander ben.

En ik mag wel emigreren, maar wij mogen geen asielzoekers opvangen?

Vanwaar die dubbele moraal?
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:05:

[...]

Voor jou ligt ook de mogelijkheid open om te emigreren als het je hier niet meer bevalt.Of om het thuisland te verbeteren.
quote:Zanne schreef op 09 april 2011 @ 11:49:

[...]

Deze man was een echte vluchteling.

En hoezo in eigen regio opvangen? Dat snap ik niet. Je bedoelt dat hij in Iran opgevangen zou moeten worden?

Door wie dan?

Dat snap ik ook niet. Als je in eigen land opgevangen zou kunnen worden, als je situatie daar verbeterd zou kunnen worden, als je niet bang zou hoeven zijn daar dat je vervolgd gaat worden, hoef je helemaal niet eens weg! Als je politiek hier heen komt, kun je er wel van uitgaan dat je nergens in Iran veilig bent.

Die mensen kúnnen niet daar opgevangen worden zolang het daar is zoals het er nu is.
quote:Zanne schreef op 09 april 2011 @ 12:07:

[...]

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. Ik heb gezegd dat ik me wat dat betreft schaam dat ik een Nederlander ben.

En ik mag wel emigreren, maar wij mogen geen asielzoekers opvangen?

Vanwaar die dubbele moraal?Ja jij moet dan geen dubbele moraal handhaven. Als men er met gemak in mag, moet je ook met gemak er uit kunnen.
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:10:

[...]

Ja jij moet dan geen dubbele moraal handhaven. Als men er met gemak in mag, moet je ook met gemak er uit kunnen.

kletsmajoor
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:03:

[...]

Het is ook een geval van zelfdoding. De oorzaken, hebben altijd te maken met het individu zelf.Klopt, en daar moet beter naar gekeken worden, naar de individuele oorzaken waarom iemand hier naartoe vlucht en dat dan niet minstens 4 jaar laten voortduren om iemand een antwoord te geven.
quote:shahla schreef op 09 april 2011 @ 12:09:

[...]

Dat snap ik ook niet. Als je in eigen land opgevangen zou kunnen worden, als je situatie daar verbeterd zou kunnen worden, als je niet bang zou hoeven zijn daar dat je vervolgd gaat worden, hoef je helemaal niet eens weg! Als je politiek hier heen komt, kun je er wel van uitgaan dat je nergens in Iran veilig bent.

Die mensen kúnnen niet daar opgevangen worden zolang het daar is zoals het er nu is.Ik zou een ontvangst brief naar de Iraniërs schrijven, hen alle 40 miljoen uitnodigen. Want het is natuurlijk heel triest hoe zij moeten leven.
quote:Kier_V schreef op 09 april 2011 @ 12:13:

[...]

Klopt, en daar moet beter naar gekeken worden, naar de individuele oorzaken waarom iemand hier naartoe vlucht en dat dan niet minstens 4 jaar laten voortduren om iemand een antwoord te geven.

Volgens de pers had hij al jaren een antwoord, alleen het antwoord was hem niet welgevallig. Misschien heeft hij daar ook gelijk in.

Of heeft hij gedacht het zelfde effect te scoren als de man in Tunesië die de Revolutie aangewakkerd heeft door zichzelf in brand te zetten.
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:13:

[...]

Ik zou een ontvangst brief naar de Iraniërs schrijven, hen alle 40 miljoen uitnodigen. Want het is natuurlijk heel triest hoe zij moeten leven.Wil ik jou bij deze uitnodigen om een dagje met mij mee te lopen/ gaan naar een willekeurig asielzoekerscentrum, zodat je je mening wellicht een beetje kunt bijstellen omdat je dan de verhalen hoort zoals ze zijn.
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:10:

[...]

Ja jij moet dan geen dubbele moraal handhaven. Als men er met gemak in mag, moet je ook met gemak er uit kunnen.Voor mij is het inderdaad gemakkelijk om te emigreren. Dat mag volgens jou wel, maar een ander mag geen asiel aanvragen in Nederland. Dat is een dubbele moraal. En nu niet de bal terugkaatsen en zeggen dat ík een dubbele moraal handhaaf.
quote:shahla schreef op 09 april 2011 @ 12:09:

[...]

Die mensen kúnnen niet daar opgevangen worden zolang het daar is zoals het er nu is.Precies, als ze daar opgevangen zouden kunnen worden zouden ze niet hoeven te vluchten.
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:16:

[...]

Volgens de pers had hij al jaren een antwoord, alleen het antwoord was hem niet welgevallig. Misschien heeft hij daar ook gelijk in.

Of heeft hij gedacht het zelfde effect te scoren als de man in Tunesië die de Revolutie aangewakkerd heeft door zichzelf in brand te zetten.

Daarin ligt ook het grote probleem denk ik; Waarom steeds weer een procedure opstarten? Prima dat je in verweer gaat tegen een beslissing, maar laat het dan niet 5x voorkomen.

Dat laat toch echt zien dat de IND in deze totaal geen sjoege heeft van waar ze mee bezig zijn. Wanneer ze meteen grondig te werk zouden gaan, zijn alle extra rechtszaken en kosten niet nodig.
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:13:

[...]

Ik zou een ontvangst brief naar de Iraniërs schrijven, hen alle 40 miljoen uitnodigen. Want het is natuurlijk heel triest hoe zij moeten leven.Wat een cynische niet-inhoudelijke verbitterde post.
quote:Kier_V schreef op 09 april 2011 @ 12:18:

[...]

Daarin ligt ook het grote probleem denk ik; Waarom steeds weer een procedure opstarten? Prima dat je in verweer gaat tegen een beslissing, maar laat het dan niet 5x voorkomen.

Dat laat toch echt zien dat de IND in deze totaal geen sjoege heeft van waar ze mee bezig zijn. Wanneer ze meteen grondig te werk zouden gaan, zijn alle extra rechtszaken en kosten niet nodig.

En dat is precies het punt!

Laat mensen niet tien (!!!!!) jaar wachten. Echt te gek voor woorden is dat.
quote:Zanne schreef op 09 april 2011 @ 12:19:

[...]

Wat een cynische niet-inhoudelijke verbitterde post.Er is niet enkel en alleen één politieke vluchteling, maar een heel volk wat lijdt onder dictatorschap en Islamisering van Iran.
quote:Zanne schreef op 09 april 2011 @ 12:21:

[...]

En dat is precies het punt!

Laat mensen niet tien (!!!!!) jaar wachten. Echt te gek voor woorden is dat.Zo is dat, 3 maanden een uitslag blijven of uitzetten. Maar dan ook doen.
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:21:

[...]

Er is niet enkel en alleen één politieke vluchteling, maar een heel volk wat lijdt onder dictatorschap en Islamisering van Iran.Daarom zei ik ook dat het systeem daar radicaal anders moet. .
quote:Kier_V schreef op 09 april 2011 @ 12:18:

[...]

Dat beleid moet ook veranderen. Daar is in hoofdzaak Links voor verantwoordelijk. Ook de advocatuur heeft hier nooit op aangedrongen, want het is immers grotendeels hun inkomen.

De asielindustrie kost klauwen met geld.
quote:werkverbod schreef op 09 april 2011 @ 12:21:

[...]

Zo is dat, 3 maanden een uitslag blijven of uitzetten. Maar dan ook doen.

Tijdsbestek is discutabel maar inderdaad: paal en perk stellen en wat adequater met dit soort aanvragen omgaan.

Het vreemde is dat in sommige gevallen namelijk wel binnen een jaar een beslissing kan worden genomen en dan denk ik weleens of er die dag een tombola heeft plaatsgevonden met gelukkige winnaars.

Je kunt iemand niet veroordelen op het gegeven dat hij naar een land vertrekt om er beter van te worden, hierbij moet je toch echt bij de regering zijn, die dit soort situaties mogelijk maakt en daarbij voorbij gaat aan de mensen die geen goudzoekers zijn en gewoon een gewoon leven willen voor zover dat mogelijk is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven