Taalbarriere

09-04-2011 22:44 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik een afspraak met een jongen.

Maar zit een beetje met het volgende:

Hij praat Engels. (moedertaal)

Nu praat ik ook goed Engels, maar mochten we elkaar vaker zien dan heb ik geen zin om altijd Engels te praten.

Hij is hier overigens meer dan 10 jaar, dus NL moet geen probleem zijn. In de weinige contacten heb ik wel Engels gepraat, maar weet pas nu dat hij hier al heel lang is.

Ik zei wel tegen hem dat we bij de afspraak NL gaan praten, maar toen zij hij jij bent toch geen NL-se (heb andere afkomst) maar dan nog. Ik zei dan neem je lekker je woordenboek mee...

Zal ik dit ter sprake brengen of is dit nu nog niet van belang...
Gewoon in het NL beginnen en antwoorden. Eens kijken hoe het loopt.
Ach het lijkt me dat je het wel duidelijk hebt laten merken. Heel goed trouwens! Kom op zeg, 10 jaar in NL.
je hebt het toch al ter sprake gebracht? of mis ik iets?
Ik zei eens aan de tel: waar?

en hij Maart of zo?

Ja en toen zei ik maar weer where...

Maar denk dat ik gewoon NL ga praten, alleen denk ik dat we dan snel klaar zijn met praten...
Klopt, Liselore.

Maar misschien niet erg serieus, kan me voorstellen dat hij het als een grapje opvatte. (het gesprek sloten we ook weer in het Engels af)
10 jaar in Nederland?

Dan moet Nederlands toch geen probleem zijn?
Waarom zie je het niet gewoon als een kans om je Engels te oefenen?
Nee, lijkt me ook niet.

Al kan ik me wel voorstellen dat je je prettiger verwoord in je moedertaal, dat herken ik wel.

Alleen vind ik niet dat hij van mij kan verwachten dat ik dan altijd maar Engels moet praten.

Ik hakkel soms ook en kan niet ALLES goed zeggen en ga me er dan ook aan ergeren..
hahah, Bergamot.

Daar heb je wel een punt (en is ook nuttig)

Maar zou jij dan gewoon Engels blijven praten?

Misschien is het ook goed als hij zijn NL oefent?
Als dit nu al zo een punt is, dan zou ik de date gewoon afzeggen.
Voor mij zou het om het even zijn. En als je eens niet uit je woorden komt, dan spreek je de talen door elkaar of je legt het met handen en voeten uit. Als het klikt komt dat vanzelf wel goed.
Je meent het echt he, Bergamot?

Maar vind je niet dat hij dan ook eens NL kan praten, want het is nu altijd Engels.

Nu heb ik me helemaal aangepast aan hem en dat lijkt me een verkeerd signaal.
Als je een jongen echt het einde vindt, miep je niet zo over het wel of niet Engels praten denk ik?

Vindt je hem écht wel leuk?
quote:aneliaa schreef op 09 april 2011 @ 22:53:

Nee, lijkt me ook niet.

Al kan ik me wel voorstellen dat je je prettiger verwoord in je moedertaal, dat herken ik wel.

Alleen vind ik niet dat hij van mij kan verwachten dat ik dan altijd maar Engels moet praten.

Hij engels, jij nederlands een idee?
10 jaar in Nederland?

dan zou hij zich moeten schamen als hij dan nog niet met het nederlands uit de voeten kan.

En dat smoesje dat jij niet van nederlandse afkomst bent: Je bent allebei op Nederlands grondgebied dus dan praat je nederlands.

En hou er rekening mee dat asl jij engels blijft praten, hij en ieder ander het direct heel gewoon vindt, dat jij maar even vertaalt voor de niet-engelssprekende familie en kennissen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dat je vindt dat hij Nederlands moet leren begrijp ik.

Maar ik zou het redelijk vinden dat jullie in een relatie de ene keer Engels spreken, de andere keer NL. Het blijft altijd moeilijk om je gevoelens uit te drukken in een taal die niet je moedertaal is. Ik zou de ongemakken delen, zeg maar.
quote:Snyggin schreef op 09 april 2011 @ 23:10:

Als je een jongen echt het einde vindt, miep je niet zo over het wel of niet Engels praten denk ik?

Vindt je hem écht wel leuk?Als die jongen haar het einde vindt, miept hij ook niet over een taal die hij al zou moeten spreken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:aneliaa schreef op 09 april 2011 @ 23:10:

Je meent het echt he, Bergamot?

Maar vind je niet dat hij dan ook eens NL kan praten, want het is nu altijd Engels.

Nu heb ik me helemaal aangepast aan hem en dat lijkt me een verkeerd signaal.

Pfft, weet je hoe moeilijk Nederlands te leren is? Zeker wanneer je Engels spreekt en daar op je werk en in de stad (vooral Amsterdam) mee uit de voeten kunt? Tuurlijk, ik ben van mening dat hij in 10 jaar dat wel geleerd zou moeten hebben, maar sommige expats, zeker in Amsterdam, komen heel weinig in aanraking met mensen die perse NLs met ze willen spreken. Daarom zijn ze vaak erg onzeker over hun Nederlands.

Als je nu al helemaal een powerstruggle gaat maken over de taal die je moet gaan spreken op een date, dan zou ik gewoon niet afspreken.
Mijn vriend sprak in minder dan 5 maanden vloeiend Nederlands.

Het recept: streng zijn!!!

We spreken ook wel eens zijn taal maar we wonen in NL. Het leven is er voor hem ook heeeel veel makkelijker op geworden vanaf het moment dat hij gewoon Nederlands spreekt (en schrijft!).
Als'ie echt leuk is en je verstaat hem en hij jou is er geen taalbarrière, welke taal je ook spreekt met elkaar. Als je geen zin hebt om Engels met hem te spreken en hij niet om Nederlands met jou te spreken zullen jullie niet leuk genoeg zijn voor elkaar.

Vond het zelf trouwens heel leuk om een engelssprekende vriend/man te hebben, en uiteindelijk droomde ik soms in het Engels en vloek/mopper ik nog steeds in het Engels als ik heel erg van de rel ben. Mijn latere partner had geen schijn van kans om Frans met me te spreken en heeft dit ook niet geprobeerd, zijn Nederlands was prima.
Ik wil hem beter leren kennen, dat zeker.

Maar ik vind in een andere taal moeten praten geen miepen, hoor. Dat kan ik dat net zo goed tegen hem zeggen, als niet meer.

Mamalief: daar zat ik ook aan te denken, al lijkt me dat wel een beetje belachelijk.

Maar hij begrijpt het ook volgens mij ook niet of doet alsof hij het niet snapt.

Heb het idee dat als ik NL ga praten we snel klaar zijn.
Gewoon Nederlands spreken als je daar zin in hebt.

Al zou ik, als ik iemand echt leuk vond, geen probleem hebben met engels spreken.

Ook al vind ik dat hij na 10jr toch echt wel Nederlands mag gaan spreken.
Vrijen in het Engels is ook stom...en I love you heeft wel echt een andere lading dan Ik hou van jou
quote:nlies schreef op 09 april 2011 @ 23:14:

[...]

Als die jongen haar het einde vindt, miept hij ook niet over een taal die hij al zou moeten spreken

ja dat is ook weer zo, maar als dit al een probleem is....dan vraag ik me af hoe blij ze met elkaar zijn

Buiten het feit dat in 10 jaar hij best inderdaad Nederlands had moeten (kunnen) leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven