Konijn heeft baarmoederkanker

15-04-2011 08:39 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik na een echo te horen gekregen, dat mijn lieve konijntje een tumor van 2 cm doorsnee op haar baarmoeder heeft . Hoewel we er al een beetje rekening mee gehouden hadden, had ik toch steeds gehoopt dat het iets anders zou zijn, maar helaas.

En nu de moeilijke beslissing, laten we haar opereren of inslapen. Ik vind het zo moeilijk! Volgens de dierenarts haalt ze het einde van de maand niet als we niets doen en ze heeft veel pijn, dus lang wachten is geen optie.

Ik denk, dat ik het wil proberen en haar wil laten opereren, maar ben bang dat ze van zo'n zware operatie nooit meer volledig herstelt. Heeft iemand misschien ervaring met zo'n operatie? Want mijn vorige konijn is na een half jaar steeds zieker worden uiteindelijk overleden en dat wil ik dit konijn besparen.
Ik denk dat je het moet proberen en dan in elk geval zorgen dat ze geen pijn heeft. Opereren dus....
Bazinga!
Hangt er van af. Hoe oud is je konijn en hoeveel kost de operatie.
@ Elninjoo Mijn konijn is 5. De precieze kosten van de operatie weet ik nog niet, daar belt de dierenarts me vandaag nog over.

@ Daar neig ik inderdaad ook naar, maar ik wil in ieder zeker weten dat ik niet onnodig aan haar laat sluitelen en ze dan na een lijdensweg alsnog dood gaat. Ze voelt zich echt niet happy nu en dat moet niet te lang duren.
Dit moeten we maar niet proberen uit te leggen aan mensen die bijvoorbeeld uit de Sahel komen. Dat we in dit land een hoop geld neerleggen om een konijn te opereren. Dat van die zeehondencreches begrepen ze ook al niet.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Poeh... Ik denk dat ik het beestje zou laten inslapen. Een dergelijke operatie is niet niks, en daar zal ze ook flink last van hebben. Konijn is ook geen dier dat lekker rustig kan bijkomen van een operatie vind ik, dat wil springen en huppelen. Is het 'alleen' een tumor op de baarmoeder of zijn er ook uitzaaiingen? In dat laatste geval zou ik helemaal kiezen voor in laten slapen.

Sterkte ermee!
Als de operatie lijkt op een sterilisatie (lijkt me wel, dat is het weghalen van de baarmoeder, en in jouw geval wordt het waarschijnlijk baarmoeder+tumor) dan is het een vrij pittige operatie, die echter veel konijntjes zonder problemen doorstaan. Er zijn zelfs dierenartsen die het weghalen van baarmoeders uit hobbykonijnen adviseren, omdat het risico van baarmoederkanker bij konijnen vrij hoog is op latere leeftijd.

Mijn konijn heeft die operatie om die reden (en omdat ze hormonaal niet helemaal normaal was- eierstokken gigantisch) ook ondergaan. Echt een vreselijk stressbeest dat al niet wil eten als we wat drukker doen, dus herstel van operatie wat moeilijker want stress=niet eten. Kostte 80¤ bij een bevriende dierenarts, kan denk ik 80-120¤ kosten (op basis van internet).

Een konijn van 5 is niet oud, en met goede herstelkansen zou ik de operatie wel overwegen. Echter, jouw uitgangspunt is geen 100% gezond konijn en dus zou ik de dierenarts vragen wat haar herstelkansen zijn. Succes, echt klote voor jou en je beest.
Donkeyshot: en als het konijn van TO doodgaat, hebben zij dan meer brood? Of stopt ze dat geld in een noodpotje voor Afrika?

Mensen maken de keus voor een huisdier en steken daar veel in, halen er veel uit. Dan ben je verplicht naar mogelijkheid goed voor je dier te zorgen, en die luxe hebben we hier nou eenmaal. Dat concurreert niet met die mensen in Afrika, net als dat zij niet meer te vreten krijgen als pa en ma dreigen "denk aan de kindjes in Afrika" als we ons bord niet leegeten.

Ik ben met je eens dat het verschrikkelijk is hoe oneerlijk welvaart verdeeld is. Dat kindjes sterven aan malaria, wat niet nodig is. Dat mensen aids opdoen, terwijl er goede bescherming is maar die Roomse gek het niet wil en dus Afrika leegsterft. Maar dat heeft toch werkelijk níéts te maken met TO en haar konijn.
quote:JanneJip schreef op 15 april 2011 @ 09:46:

Donkeyshot: en als het konijn van TO doodgaat, hebben zij dan meer brood? Of stopt ze dat geld in een noodpotje voor Afrika?

...

Ik ben met je eens dat het verschrikkelijk is hoe oneerlijk welvaart verdeeld is.

Als wat meer mensen de keuze zouden maken voor dat noodpotje, dan zou de welvaart wat eerlijker verdeeld zijn. Doen alsof mensen zelf geen verschil kunnen maken, maakt dat het is zoals het is.

Dat je een konijn opereren belangrijker vindt moet je zelf weten, maar doe niet alsof het geen eigen keuze is met igen verantwoordelijkheid
De dierenarts kan een redelijke inschatting maken van de haalbaarheid van herstel na een operatie. Diens advies volgen dus. Heb ik niet gedaan met evengoed een dood konijn en een smak geld minder, al bleek mijn konijn elders kanker te hebben.
quote:Donkeyshot schreef op 15 april 2011 @ 09:05:

Dit moeten we maar niet proberen uit te leggen aan mensen die bijvoorbeeld uit de Sahel komen. Dat we in dit land een hoop geld neerleggen om een konijn te opereren. Dat van die zeehondencreches begrepen ze ook al niet.

Guttegut wat een brave ben jij.

Je zit zeker zelf op een hutje op de hei van alle luxe verstoken.
@ Donkeyshot: gelukkig hoef ik dat ook niet aan hen uit te leggen. Ik heb ervoor gekozen om voor dit konijn te zorgen en ik vind dat ik dat zo goed mogelijk moet doen.

@Chrissiy: Er zijn bij de echo geen uitzaaiingen gezien, maar volgens de dierenarts zou het kunnen dat ze er wel zijn. Als ze die tijdens de operatie zouden vinden, dan maken ze haar niet meer wakker, hebben we afgesproken. Want dan zou ze na een half jaar daar alsnog aan doodgaan.

@ JanneJip: Ik baal er nu van dat ik haar inderdaad niet eerder heb laten opereren, want bij een gezond konijn gaat dat natuurlijk veel beter. Maar ik was er altijd tegen om in een gezond beest te laten snijden, maar daar kom ik nu een beetje op terug. De pijnstillers geven en dwangvoeren gaat gelukkig goed, dat laat ze makkelijk gebeuren. Volgens de dierenarts is de kans dat ze volledig herstelt, mits ze geen andere uitzaaiingen of ontstekingen vinden, maar dan stoppen ze de operatie en wordt ze ingeslapen.
Ik vind dat geen enkel dier moet lijden. Dat vooropgesteld. Maar, ik zou de dierenarts de volgende vragen stellen:

- indien er een operatie plaatsvind, wat is de kans dat konijn het overleeft? (aan elke operatie zitten risico's, maar als de overlevingskans maar 10 % is ofzo, zou ik er al anders over denken dan wanneer de overlevingkans 90% is)

- kan de tumor terugkomen? Of wordt het algehele baarmoederverwijdering?

- heeft konijn een lange herstelperiode nodig?

Daarnaast zou ik mezelf afvragen hoe konijn nu is. Qua conditie. Kan konijn het aan? Kun je fatsoenlijk haar verzorgen na de operatie? Heeft konijn nog een fatsoenlijk leven daarna? Of is het uitstel van executie?

Dat zouden voor mij allemaal dingen zijn die meespelen in het nemen van de beslissing.

Een dier alleen maar laten opereren omdat je haar niet af wil geven, is niet fait naar het dier toe, als het daarmee onnodig lang lijdt.

Succes met je keuze, een dier verliezen is nooit leuk....
quote:ritmeester schreef op 15 april 2011 @ 09:51:

[...]

Als wat meer mensen de keuze zouden maken voor dat noodpotje, dan zou de welvaart wat eerlijker verdeeld zijn. Doen alsof mensen zelf geen verschil kunnen maken, maakt dat het is zoals het is.

Dat je een konijn opereren belangrijker vindt moet je zelf weten, maar doe niet alsof het geen eigen keuze is met igen verantwoordelijkheid

Mensen kunnen wél verschil maken. Ik doe niet alsof dat niet zo is. Het niet laten opereren van een konijn maakt echter niet dat TO geld aan Afrika geeft. Dat zijn twee volledig op zichzelf staande keuzes. Wellicht is TO vrijwilliger in een organisatie voor hulpgoederen aan Zimbabwe, heeft ze daar geholpen een kindertehuis op te zetten en stuurt ze elke maand geld naar 10 foster parents kinderen. Ze heeft een goed hart voor mens en dier en vraagt op dit forum raad over de behandeling van haar dier, dat net zo veel warmte van haar krijgt als de bejaarden in het verpleeghuis waar ze elke week mee gaat wandelen en die ze films laat zien over haar goede werk in Afrika. (Misschien ook niet, dat doet er ook niet toe).

De keuze voor wel/niet opereren heeft in ieder geval NIETS te maken met het al dan niet steunen van "Afrika" en deze discussie kan daarmee wat mij betreft stoppen.
Ik zou het niet doen.

Mijn kat had een grote tumor, ze is geopereerd met veel pijn en stress. Maar het was al uitgezaaid en na een half jaar was ze alsnog doodziek en konden we haar laten inslapen. Ik had haar dan liever de stress van de operatie bespaard.
Stressed is just desserts spelled backwards
Nachtkus, als de dierenarts zegt dat ze volledig kan herstellen als er geen sprake is van uitzaaingen, en als je konijn verder geen al te moeilijk beest is zouik zeggen: ga ervoor.

Goede beslissing om het af te laten hangen van evt. uitzaaingen. Denk dat je dierenarts je op basis van de juiste zaken geadviseerd heeft, en ik zou het proberen.

Sterkte, is vast zenuwslopend. Hoop dat je t.z.t. de goede afloop kan melden!
Volgens de dierenarts wordt ze na een paar weken herstel weer helemaal de oude en kan ze weer vrolijk 6 jaar doorhuppelen. Ze halen alles weg, baarmoeder en eierstokken, dus als er geen uitzaaiingen zijn komt het ook niet meer terug.

Het is alleen een moeilijke beslissing, omdat ik het niet wil doen, omdat ik haar bij me wil houden. Ik wil doen wat voor mijn konijn het beste is. Maarja, ze kan niet praten, dus kom daar maar eens achter.
Tsja, in dat geval:

had je het eerder geweten was die baarmoeder er ook uit gegaan. Met een zelfde operatie, pijn, stress en uiteindelijk herstel tot gevolg.

Uitgaande van goede vooruitzichten (geen uitzaaiingen) is de operatie dus niet veel meer dan bovenstaand. En dan zou ik persoonlijk gaan voor 5 of meer gezonde huppelende jaartjes.
opereren natuurlijk
Opereren.

Veel mensen hebben mij ook voor gek verklaard met ons konijn.

Dat was ook een behoorlijke kwakkelkont. Last van zijn darmen, ogen, wat uiteindelijk door zijn tanden kwam en die zijn getrokken.

Veel mensen begrepen niet dat ik een behoorlijk bedrag aan de operatie spendeerde.

'Het is maar een konijn'.

Wel MIJN konijn en op het moment dat ik hem van mijn man kreeg (na veel zeuren) was dat wel 'in voor en tegenspoed'.

Als hij nog wat jaren vrolijk en wel kan leven zou ik het zielig vinden om hem nu een spuitje te geven.
Ik zeg ook meteen opereren! Laat het wel door een dierenarts doen die veel verstand heeft van konijnen opereren. Denk aan zuurstof toediening tijdens narcose, infuus, goede pijnstilling, warmtematje etc. Als dat allemaal gebeurd, zou ik meteen opereren en geen moment wachten. Als er al uitzaaiingen te zien zijn, zou ik haar niet meer wakker laten worden, maar als die er nog niet zijn voor de volle 100% voor gaan! Er is een grote kans dat ze over een korte tijd weer de oude is. Uitzaaiingen treden vaak pas laat op, alleen weet je natuurlijk niet hoe lang ze het nu al heeft.
anoniem_105687 wijzigde dit bericht op 15-04-2011 21:09
Reden: aanvulling mbt uitzaaiingen
% gewijzigd
Mijn konijn had een gezwel/tumor op zn kop.

Het was binnen no-time zo groot dat hij zn oog niet meer open kon doen wel 3 of 4 cm .

De dierenarts heeft hem geopereerd hij was toen anderhalf jaar.

Toen ik hem ophaalde was het een hoopje ellende maar binnen een week rende hij weer vrolijk rond.

Hij heeft daarna nog wat jaren geleefd en de operatie was heel goed geslaagd.

Het was een van mn beste beslissingen om hem toen te laten operenen.

Ik was relatief weinig kwijt aan dierenartskosten meen een euro of 60 a 90 euro.

Wel blijft een narcose risicovol voor een konijn een konijn heeft over het algemeen nl geen sterk hart.

Sterkte
quote:Donkeyshot schreef op 15 april 2011 @ 09:05:

Dit moeten we maar niet proberen uit te leggen aan mensen die bijvoorbeeld uit de Sahel komen. Dat we in dit land een hoop geld neerleggen om een konijn te opereren. Dat van die zeehondencreches begrepen ze ook al niet.Ik begrijp die 35 nekringen anders ook niet echt.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Haha VC, ik ook niet. Stammenoorlogen, moeten we het ook maar eens nader over hebben
Bedankt voor alle reacties. We hebben besloten dat het een operatie. Dinsdag is ze aan de beurt. Nu maar duimen dat er geen vervelenden dingen gevonden worden en alles goed gaat.

De kosten vind ik inderdaad eigenlijk niet belangrijk. Het is voor sommige mensen dan "maar een konijn" maar het is wel mijn konijntje en die is niet zo maar te vervangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven