Hoeveel procent onder de vraagprijs is nu een reële koopsom?

zaterdag 16 april 2011 om 10:05
Wij zijn druk op zoek naar een huis maar weten niet zo goed wat ons budget is. Het is voor ons de eerste keer dat we een huis kopen.
We weten wel precies wat we kunnen lenen, maar welke vraagprijzen horen daar dan bij? Wat kun je er nou vanaf onderhandelen? Ik heb weleens gehoord dat je er meestal zo'n 10% af krijgt, kan dat kloppen? Maar is dat in de huidige kwakkelende woningmarkt ook zo?
En hoe laag begin je dan te bieden? Ga je dan 20% onder de vraagprijs zitten?
We weten wel precies wat we kunnen lenen, maar welke vraagprijzen horen daar dan bij? Wat kun je er nou vanaf onderhandelen? Ik heb weleens gehoord dat je er meestal zo'n 10% af krijgt, kan dat kloppen? Maar is dat in de huidige kwakkelende woningmarkt ook zo?
En hoe laag begin je dan te bieden? Ga je dan 20% onder de vraagprijs zitten?

zaterdag 16 april 2011 om 15:14
Saudade, je hebt niets aan de verhalen van anderen. Zoals gezegd, iedere situatie is anders. Je moet jezelf niet hopeloos rijk rekenen. Als je een beter huis wilt hebben dan wat je nu hebt is het wellicht raadzaam om nog een jaartje te wachten en ondertussen als een gek te sparen (en te bedenken waar je in het dagelijks leven op kunt bezuinigen).

zaterdag 16 april 2011 om 16:13
Waarom reken je in persentages? ik wordt daar een beetje moe van. iedereen ,werkelijk iedereen hier heeft gezegd dat er geen gouden standaard is. Als je 150 wilt betalen en het staat te koop voor 167, dan biedt je een prijs waarbij je nog wat ruimte hebt.
Ga het gewoon proberen.
En als je biedt op veilingen: cash betalen en hou rekening met veilingkosten, da's soms ook best pittig. Niet doen dus in jouw geval.
Ga het gewoon proberen.
En als je biedt op veilingen: cash betalen en hou rekening met veilingkosten, da's soms ook best pittig. Niet doen dus in jouw geval.

zaterdag 16 april 2011 om 16:18

zaterdag 16 april 2011 om 16:22
quote:Aubrey schreef op 16 april 2011 @ 16:18:
Is dat zo, contant betalen op executieveilingen? Ik dacht dat het enige verschil is dat als je op een veiling koopt, je geen 'onder voorbehoud van financiering' en bedenktijd hebt. M.a.w. dat als je de hypotheek al rond hebt met de bank, dat je dan wel via een veiling kunt kopen.Dat is ook zo. Maar ken jij een bank die jouw een hypotheek verstrekt als je nog geen getaxeerd onderpand hebt?
Is dat zo, contant betalen op executieveilingen? Ik dacht dat het enige verschil is dat als je op een veiling koopt, je geen 'onder voorbehoud van financiering' en bedenktijd hebt. M.a.w. dat als je de hypotheek al rond hebt met de bank, dat je dan wel via een veiling kunt kopen.Dat is ook zo. Maar ken jij een bank die jouw een hypotheek verstrekt als je nog geen getaxeerd onderpand hebt?

zaterdag 16 april 2011 om 16:29
Als de bank het huis 'kent' lijkt het me geen probleem. Jaren geleden heb ik bij een Rabobank wel eens huizen voor executieverkoop in de etalage zien hangen. Die bank verkocht dus zelf de huizen waarvan hun clienten de lasten niet meer op konden brengen, of waarvan de eigenaar was overleden (en geen erfgenamen had). In dat geval 'kent' de bank het huis en de waarde ervan.
Maar goed, dit is iets van jaren geleden. Heb geen idee of zoiets nog bestaat.
Daarnaast, er zijn toch ook kijkdagen vooraf aan de veiling? Dan zou je een hypotheekadviseur van een bank kunnen uitnodigen om een kijkje mee te gaan nemen.
Het lijkt me sterk dat panden uit executieverkopen altijd cash worden betaald.
Maar goed, dit is iets van jaren geleden. Heb geen idee of zoiets nog bestaat.
Daarnaast, er zijn toch ook kijkdagen vooraf aan de veiling? Dan zou je een hypotheekadviseur van een bank kunnen uitnodigen om een kijkje mee te gaan nemen.
Het lijkt me sterk dat panden uit executieverkopen altijd cash worden betaald.

zaterdag 16 april 2011 om 19:06
Twee jaar geleden gingen we kijken bij een huis wat boven ons budget was, maar wat man nog kende uit zijn jeugd. Zo'n huis wat je in je hoofd zet voor 'als je later groot bent'.
Vraagprijs 500.000. Wij vonden het 400.000 waard en hadden een budget van 350.000. Kansloos dachten we.
Een paar weken later was het verkocht. Voor 350.000....
Vraagprijs 500.000. Wij vonden het 400.000 waard en hadden een budget van 350.000. Kansloos dachten we.
Een paar weken later was het verkocht. Voor 350.000....
...
zaterdag 16 april 2011 om 22:55
quote:saudade schreef op 16 april 2011 @ 13:59:
Kastanje, de huizen die we bekijken zijn niet helemaal top. Veelal is de ketel oud, oude keuken, en dergelijke.
Dat je tegen een steen praat kan wel kloppen, als ik op funda kijk wat we kunnen krijgen dan word ik daar niet echt vrolijk van!
Weet dan ook dat het potje wat je hebt om te verbouwen op te knappen, waarschijnlijk ook snel leeg zal zijn. Wij wonen inmiddels in ons derde koophuis, en ons eerste huis was een oud huis uit 1900, wij hebben alles zelf verbouwd en ook in ons huidig huis veel vernieuwd en aangepast, maar je moet je begroting wel met 10% verhogen om goed uit te komen.
Je denkt veel in % bedenk wel dat op een lage koopsom, de marge die je ervan af kunt krijgen veel lager is dan bij een huis in een hogere prijs categorie. En verwacht voor een koopsom van EUR 150.000,-- geen villa. Kortom wees reeel met je eisen ten opzichte van de prijs.
Kastanje, de huizen die we bekijken zijn niet helemaal top. Veelal is de ketel oud, oude keuken, en dergelijke.
Dat je tegen een steen praat kan wel kloppen, als ik op funda kijk wat we kunnen krijgen dan word ik daar niet echt vrolijk van!
Weet dan ook dat het potje wat je hebt om te verbouwen op te knappen, waarschijnlijk ook snel leeg zal zijn. Wij wonen inmiddels in ons derde koophuis, en ons eerste huis was een oud huis uit 1900, wij hebben alles zelf verbouwd en ook in ons huidig huis veel vernieuwd en aangepast, maar je moet je begroting wel met 10% verhogen om goed uit te komen.
Je denkt veel in % bedenk wel dat op een lage koopsom, de marge die je ervan af kunt krijgen veel lager is dan bij een huis in een hogere prijs categorie. En verwacht voor een koopsom van EUR 150.000,-- geen villa. Kortom wees reeel met je eisen ten opzichte van de prijs.

zaterdag 16 april 2011 om 23:56
Ik heb mijn huis gekocht voor 10.000 minder dan de vraagprijs. Het lijkt misschien niet veel, maar er zit een nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuw toilet, nieuwe sierlijsten langs de plafonds en nieuwe vloeren in.
Ik hoef er werkelijk niks aan te doen. Ik kon in mijn eentje een hypotheek van 190.000 krijgen maar ben daar onder gaan zitten, omdat ik gewoon geen maximale lasten wil hebben.
Ik hoef er werkelijk niks aan te doen. Ik kon in mijn eentje een hypotheek van 190.000 krijgen maar ben daar onder gaan zitten, omdat ik gewoon geen maximale lasten wil hebben.

zondag 17 april 2011 om 08:20
Uiteindelijk bepaalt de verkoper voor hoe veel hij verkoopt. Als hij geen haast heeft zal hij niet snel zakken. Je kunt het altijd proberen. Soms zal je mazzel hebben soms niet. Toe wij ons vorige huis verkochten hadden we ook geen haast. De eerste persoon bood 20% onder. Aangegeven dat we dat een dusdanig lachertje vonden dat we niet verder wilde onderhandelen met die persoon. Hij kraakte ook alles af in ons huis. Prima dacht ik, dan zoek je lekker iets anders. Het is ook een kwestie van gunning. Een maand of drie later ons huis verkocht voor 5% onder de vraagprijs aan een heel leuk stel dat verliefd was op ons huisje.

zondag 17 april 2011 om 08:26
quote:Aubrey schreef op 16 april 2011 @ 16:29:
Het lijkt me sterk dat panden uit executieverkopen altijd cash worden betaald.Hier (Utrecht) moet je van goede huizen komen wil je de huisjesmelkers, louche aannemers en andere onfrisse types niet voor de voeten lopen tijdens een veiling. Als je er geen verstand van hebt: niet aan beginnen.
Het lijkt me sterk dat panden uit executieverkopen altijd cash worden betaald.Hier (Utrecht) moet je van goede huizen komen wil je de huisjesmelkers, louche aannemers en andere onfrisse types niet voor de voeten lopen tijdens een veiling. Als je er geen verstand van hebt: niet aan beginnen.

zondag 17 april 2011 om 08:28

zondag 17 april 2011 om 14:21
saudade, ik denk dat Suze valt over het 'dan gaan we binnenkort maar gewoon bieden'.... Alsof je een halfje wit koopt bij de bakker. En 'het gewoon uit gaan proberen' komt nou ook niet bijster doordacht over.
In mijn tijd (zo'n 5 jaar geleden ), maakte je lijstje wat je graag wilde zien van een huis, streepte je door wat onbetaalbaar was, bedacht je wat je kwijt wilde zijn per maand, zocht dan op Funda en ging bezichtigen.
Het resultaat van onze zoektocht was de koop van een volledig gestript, casco, betonnen appartement die we eigenhandig hebben opgeknapt en ingericht.
Wij hadden ook wel een tuin op het zuiden gewild, uberhaupt op de begane grond willen wonen en overal CV en dubbelglas. Maar dat konden we niet betalen en dus keken we verder. Als starter kún je niet alles willen en als je dit wel wilt, zul je een bouwval moeten verbouwen. Ook in deze 'kopersmarkt'.
In mijn tijd (zo'n 5 jaar geleden ), maakte je lijstje wat je graag wilde zien van een huis, streepte je door wat onbetaalbaar was, bedacht je wat je kwijt wilde zijn per maand, zocht dan op Funda en ging bezichtigen.
Het resultaat van onze zoektocht was de koop van een volledig gestript, casco, betonnen appartement die we eigenhandig hebben opgeknapt en ingericht.
Wij hadden ook wel een tuin op het zuiden gewild, uberhaupt op de begane grond willen wonen en overal CV en dubbelglas. Maar dat konden we niet betalen en dus keken we verder. Als starter kún je niet alles willen en als je dit wel wilt, zul je een bouwval moeten verbouwen. Ook in deze 'kopersmarkt'.
life ain't a perfect story, write it while you live it
zondag 17 april 2011 om 14:41
Wij wilden een huis van minimaal 600m3 inhoud met een grote tuin, minimaal 4 slaapkamers, een grote woonkeuken, een garage, een achterom in onze huidige wijk voor 3 ton kopen. en dan eentje waaraan we niet te veel hoefden te doen.
En dat ging gewoon niet. soms moet je accepteren dat er een grens is of zoeken naar dat ene buitenkansje.
En dat ging gewoon niet. soms moet je accepteren dat er een grens is of zoeken naar dat ene buitenkansje.
zondag 17 april 2011 om 15:07

zondag 17 april 2011 om 15:31
Ik heb ook een aankoopmakelaar ingeschakeld. Gewoon omdat ik zelf niet wist hoe ik het bieden het beste aan kon pakken. Een aankoopmakelaar is daarin thuis, hij krijgt vaak ook meer van de prijs af. Daarnaast weet een aankoopmakelaar vaak eerder welke huizen er op de markt komen. Dus als jij je wensen kenbaar maakt dan kan hij gaan zoeken voor jou.
In mijn geval had ik zelf het huis gevonden waar ik verliefd op ben geworden, en het was in perfecte staat en voldeed aan al mijn wensen, maar ik was toch blij met mijn aankoopmakelaar, vanwege de onderhandelingen die hij heeft gedaan. En vanwege al het andere geregel, de hypotheek aanvraag, belasting, notaris etc.
Dus als ik jou was, zou ik een aankoopmakelaar in de arm nemen, gewoon omdat je zelf geen idee hebt waar je mee bezig bent. Sorry als het er lullig uitkomt.
In mijn geval had ik zelf het huis gevonden waar ik verliefd op ben geworden, en het was in perfecte staat en voldeed aan al mijn wensen, maar ik was toch blij met mijn aankoopmakelaar, vanwege de onderhandelingen die hij heeft gedaan. En vanwege al het andere geregel, de hypotheek aanvraag, belasting, notaris etc.
Dus als ik jou was, zou ik een aankoopmakelaar in de arm nemen, gewoon omdat je zelf geen idee hebt waar je mee bezig bent. Sorry als het er lullig uitkomt.