Werk & Studie alle pijlers

Rijkstrainee

20-03-2011 20:16 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen!

Ik ben dit jaar van plan me aan te melden als Rijkstrainee! Zijn er mensen die ervaring hebben met dit traineeship? Of die zich ook ooit hebben aangemeld en dus weten wat de sollicitatieprocedure gaat zijn? En weet iemand of je ook als je geen Rechten, bestuurkunde of politicologie hebt gestudeerd, toch kans kunt maken?
Wie is er door naar ronde twee?

Ik wel
ik ook Ministerie van OCW, mijn eerste keuze dus erg blij mee!
Ik helaas niet...

@Michielfz: Heb jij een talenopleiding achtergrond? In de mail die ik kreeg stond dat er vanuit de talenopleidingen 300 aanmeldingen waren en 10 plekken en dat ze daarom hebben besloten om eerst te selecteren op goede testscores en daarna dat je twee studies moest hebben gedaan... Beide had ik wel maar er stond in dat er mensen waren met 'sterk bovengemiddeld' op alle testen (en dat had ik dan weer niet).
Nee, mijn studies zijn sociologie en bedrijfskunde dus daar zijn waarschijnlijk wel meer plekken voor. Wel interessante informatie, ik ben wel benieuwd hoeveel er van mijn studie meedoen.
dat werd mij al verteld bij de info dag. dus wist al dat ik met de studie geschiedenis extreem hoog zou moeten scoren. En helaas waren mijn scores dus niet hoog genoeg.
quote:Zazana1985 schreef op 22 april 2011 @ 22:46:

Ik helaas niet...

@Michielfz: Heb jij een talenopleiding achtergrond? In de mail die ik kreeg stond dat er vanuit de talenopleidingen 300 aanmeldingen waren en 10 plekken en dat ze daarom hebben besloten om eerst te selecteren op goede testscores en daarna dat je twee studies moest hebben gedaan... Beide had ik wel maar er stond in dat er mensen waren met 'sterk bovengemiddeld' op alle testen (en dat had ik dan weer niet).

Ik ben helaas ook niet door. Bij mij stond er ongeveer hetzelfde in de mail als bij Zazana. Ik val binnen de categorie 'recht' en daar is ook puur geselecteerd op testresultaten. Jammer, ik was graag een keer op gesprek gekomen.

@Michielfz, wellicht had je gelijk wat betreft de persoonlijkheidstest. Bij mij waren de competenties, op 2 na, allemaal 'bovengemiddeld' ontwikkeld. Aangezien de uitslagen bij de capaciteitentest allemaal wel 'sterk' waren, moet mijn persoonlijkheidstest de nekslag zijn geweest.. Tja, niets meer aan te doen. Ik heb hem eerlijk ingevuld, wellicht pas ik dan ook niet in die functie.
Niet door. :( Ik val ook binnen de categorie 'taal en cultuur'. Tja, ik heb dan wel twee BA's + een MA, maar mijn testresultaten waren niet hoog genoeg.

Succes Michielfz en Captain Obvious!
Ik ben helaas ook niet door. Ik had wel alles op sterk, maar maar één opleiding binnen taal en cultuur. In mijn berichtje stond ook dat alleen mensen met een dubbele studie mbt taal en cultuur (dus taal en cultuur, met nog iets uit een andere sector, bijv. filosofie en sociologie) én goede testresultaten door waren. Tsja, daar kan ik niet tegenop. Wel een beetje frustrerend dat mijn testuitslag er dus waarschijnlijk niet eens toe doet. :(
Ja en onze motivatie al helemaal niet...
Ik heb een sociale wetenschap gedaan (één studie slechts...) en mijn testscores waren best aardig, maar ik ben eigenlijk wel een beetje verbaasd dat ik naar de volgende ronde ben. Vorig jaar ben ik er niet eens doorheen gekomen (maar mijn testscores waren toen minder goed).
Helaas ook niet door. Succes met de gesprekken voor de mensen die wel door zijn! :-)
Ik ben benieuwd wie van jullie allemaal de tijd hebben genomen voor deze soll. procedure. Heb je alles in 1 dag gedaan, heb je eerst tests geoefend voordat je deze maakte voor het 'eggie'? Kortom, hoe hebben jullie je voorbereid?
Hallo, ik heb ook gesolliciteerd en ben door naar de volgende ronde! Leuk, want had niet het gevoel dat ik mijn testen super gedaan had, hoewel ik het niet meer precies weet eigenlijk.

@ de mensen die ook door zijn: wanneer hebben jullie de testen op locatie en gesprek met Randstad?

Nu heb ik wel een 'luxeprobleem'; ik ben uitgenodigd voor de tweede ronde op aanstaande donderdag 28 april. Ik heb dan alleen al een assessmentdag staan voor een andere sollicitatie, waarbij deze dag de laatste ronde zou zijn (hoewel dit nog niet veel zegt, juist bij deze dag vallen veel mensen af).

Ik heb uiteindelijk besloten om hierover open kaart te spelen naar het Rijk toe, omdat ik zelf deze afspraak een 'zwaarwegende reden' vindt, en niet op zo'n korte termijn wil afzeggen. Nu kan het natuurlijk twee kanten op: óf ze waarderen de eerlijkheid en het feit dat ik ook andere dingen heb lopen, óf ze denken "laat dan maar, voor jou tien anderen". Dat laatste zou ik niet geheel eerlijk vinden, omdat je zo'n kleine kans maakt bij het Rijk dat het niet realistisch is om maar op één paard te wedden. Dus nu zit ik al de hele dag te wachten op een mailtje van ze, spannend hoor .

@ Avril; ik heb er wel de tijd voor genomen, met name voor de motivatie en maatschappelijke betrokkenheid. Testjes heb ik wel geoefend maar ook voor andere sollicitaties ook al wel gedaan dus na een tijdje moet je 't er natuurlijk ook maar gewoon op wagen .
Werd net gebeld en ik mag vrijdag komen .
quote:_avril_ schreef op 26 april 2011 @ 12:11:

Ik ben benieuwd wie van jullie allemaal de tijd hebben genomen voor deze soll. procedure. Heb je alles in 1 dag gedaan, heb je eerst tests geoefend voordat je deze maakte voor het 'eggie'? Kortom, hoe hebben jullie je voorbereid?

eh, om eerlijk te zijn nogal bagger. Ik heb de procedure al eens eerder gedaan,

Ik heb de motivatie e.d. voor mijn gevoel 'gewoon' maar ingevuld. De tests heb ik na een lange werkdag gemaakt ("oh shit dat moet ook nog"), maar die gingen echt verbazingwekkend goed. De eerste keer dat ik meedeed, was ik wel wat fanatieker

@Tigmo: ik 'moet' maandag.
Ik ben ook door, volgende week dinsdag gesprek!

Als ik de reacties hierboven zo lees ben ik wel beetje verbaasd dat ik door ben; iq test was wel goed, maar het eq-gedeelte gewoon gemiddeld...Desondanks wel blij natuurlijk!

Ben wel erg benieuwd hoeveel mensen door zijn, met duizenden reacties zal het nog wel een grote groep zijn ben ik bang...
Succes allemaal!

Uit ervaring kan ik zeggen dat het RTP een mooi programma is en een superstart van je carriere!

Captain Obvious, leuk dat je door bent. Bij een plek bij het ene specifieke ministerie?

Is toch weer een stapje dichter bij je 'topvrouw ambities' he
Ik heb die testen ook vlug gemaakt op het laatst, want de dag ervoor was die site overbelast. Ga ze nu wel even voorbereiden! Verder denk ik dat ze best zwaar hebben gesneden als ik lees dat er nog best wat mensen met goede scores afvallen. Studie maakt denk ik dus ook wel veel uit. Succes!
quote:rosa85 schreef op 26 april 2011 @ 19:43:

Ben wel erg benieuwd hoeveel mensen door zijn, met duizenden reacties zal het nog wel een grote groep zijn ben ik bang...

Er waren bijna 2600 aanmeldingen en er zijn in totaal 508 mensen door naar de 2e ronde. Dat stond althans in mijn mail.

Succes mensen die door zijn!
Dankjewel Bloempje! En ook voor die informatie, die krijg je dus niet als je door bent! Het valt me mee moet ik zeggen, het is natuurlijk nog steeds een enorme groep, maar ik dacht dat de kans misschien van 2,5% naar 5% was gestegen ofzo, maar het is nu toch maarliefst 16,73 procent ;-)!

Pfff eerst maar eens dat andere assessment morgen, ik vind het maar spannend allemaal.
Ja thanks Bloempje! Valt mij inderdaad ook wel mee.

Succes morgen Tigmo, inderdaad spannend maar wel fijn om meerdere opties te hebben!
quote:Nikkie79 schreef op 26 april 2011 @ 21:05:

Captain Obvious, leuk dat je door bent. Bij een plek bij het ene specifieke ministerie?

Is toch weer een stapje dichter bij je 'topvrouw ambities' he Yep, bij 'mijn' ministerie
quote:Captain_Obvious schreef op 26 april 2011 @ 18:26:

[...]

eh, om eerlijk te zijn nogal bagger. Ik heb de procedure al eens eerder gedaan,

Ik heb de motivatie e.d. voor mijn gevoel 'gewoon' maar ingevuld. De tests heb ik na een lange werkdag gemaakt ("oh shit dat moet ook nog"), maar die gingen echt verbazingwekkend goed. De eerste keer dat ik meedeed, was ik wel wat fanatieker

@Tigmo: ik 'moet' maandag.Aha, je hebt het al eerder gedaan, niet gelukt en deze keer wel door naar ronde 2? Wat fijn zeg, aanhouder wint
Avril, vorige keer was ik door tm laatste ronde maar niet gehaald uiteindelijk. Ook een keer illegaal meegedaan (toen uiteindelijk studie toch niet op tijd af), toen kwam ik niet voorbij 1e screening.
Hoi iedereen,

Ik ben ook door naar de volgende ronde, morgen heb ik het gesprek.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Nog tips om je voor te bereiden?

bedankt en succes idereen die nog moet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven