Koosnaam voor je kind

29-04-2011 23:02 121 berichten
Wie heeft er ook een koosnaam voor je kind(eren) en zoja, hoe is die ontstaan? Doet hij/zij de naam 'eer' aan?

Gewoon luchtig topic en wellicht leuk om te lezen van elkaar

Uiteraard trap ik af: zoon, nu 10, heeft nog steeds als koosnaam 'modderkever'. Gewoon omdat hij af en toe ontieglijk goor eruit kan zien, stapt gerust in de sloot (tot aan zijn knieën diep is die bij ons achter) en er weer uit met bijbehorende 'dressing' (lees kroos etc) om vervolgens met stralende, staalblauwe ogen te zeggen: 'mam, gelukkig heb ik mijn bal weer'. Eh ja, dat is waar en de wasmachine is er goed voor .

Dat ie onderwijl stinkt als een bunzing maakt hem, en mij ook overigens, niets uit. Daar is de douche weer goed voor .

Heeft soms gaatjes in zijn shirts omdat ie is wezen vissen en ja, 'dan let je nergens op hoor, die snoek aan de haak was echt vet gaaf'. Dat de haak dus ook in zijn shirt is blijven hangen, 'ja sorry mam, maar dat boeide even niet' .
quote:Zanne schreef op 29 april 2011 @ 23:31:

[...]

Wat schattig Ja ontzettend. Als heb ik haar wel duidelijk gemaakt dat dat soort uitspraken niet de bedoeling zijn. Ondertussen proberend mijn gezicht in de plooi te houden natuurlijk. Het is een portret, maar wat een lekker wijffie.
quote:Botervliegje schreef op 29 april 2011 @ 23:25:

[...]

Nou, even denken, ze slaapt nog steeds bij mij op de kamer en het liefst in mijn bed waarbij ik dan vakkundig naar het randje van het bed wordt gewerkt terwijl zij overdwars ligt, ze wordt wakker (en negen van de tien keer met een ochtendehumeur) en vanaf dat moment is alles wat je vraagt of wil Nee of NEE en zelluf doen, kanne ik zelluf, niet met mij bemoejeren en laatte mij met just.

Het is een fasuh, het is een fasuh en ht is een fasuh.

Troost je, die van mij krult zich regelmatig in mijn bed op, met zijn eigen dekbed en kussen erbij (kan ook want heb een 2-persoonsbed dat ik normaal in mijn eentje bezet hou, hoe egoistisch haha). Beroerde is soms dat hij zich mijn bed toe-eigent en ik af en toe of een elleboog, een knie of voet vol in mijn maag/buik krijg. Dan krijgt hij echt wel even een flinke 'duw' van mij dat ie op 'zijn' kant van het bed moet blijven.

Of dat ie inderdaad heeft gezegd (is ie aan het dromen) 'doe mij een lol, slaap op je eigen plek' met 1 arm in de lucht gestoken.

Zo lief eigenlijk.
quote:felice71 schreef op 29 april 2011 @ 23:27:

Ik noem mijn meisje Nini, deed ik al toen ik zwanger van haar was.Wat is voor jou de gedachte geweest om juist die naam te gebruiken?
quote:Dromepretje schreef op 29 april 2011 @ 23:25:

Voddenbaal: iedere week minimaal een broek aan gort, enorme gaten er in, "nee, niets gemerkt mam, geen idee hoe die er in gekomen zijn"

Spuitelf ivm talent om bjizondere opmerkingen te maken

Ja, ook zo'n herkenbare. Dat je naast de zandbak uitglijdt op het zand (goh zeg, als je aan het rennen bent) en ineens, zomaar uit het niets een gat in je broek hebt.

Harnas aan
Alle reacties Link kopieren
quote:Dibbes1 schreef op 29 april 2011 @ 23:41:

[...]

Wat is voor jou de gedachte geweest om juist die naam te gebruiken?Omdat het lijkt op haar naam... en ik het een zo'n lieve kleine naam vind...
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Tante Pollewop, krullebol (ik ben jaloers op haar krullen )
quote:mimootje schreef op 29 april 2011 @ 23:25:

Mijn zoon noemt mij Mitzi..

Verder hebben wij voor de jongens niet zo veel als voor dochter... Draak, sofietsje, en voor allen vernoemingen van hun naam.

Hoe komt zoon dan aan jouw bijnaam?

Vernoemingen ja, ten dele herkenbaar. Als ik echt vind dat zoon te ver is gegaan en ik zie dat, dan spreek ik hem voluit aan, d.w.z. voor- en achternaam (nog niet eens een echte vernoeming eigenlijk).

Dan weet hij, oei, nu is er even strond aan de knikker, laat ik maar luisteren
Mijn man (buitenlands) heeft de kinderen een soort koosnaampje gegevens, bestaande uit de eerste lettergreep van hun naam en dan 'osh' erachter en dat klinkt wel heel lief. Bijv. mijn oudste heet Zahra en dat wordt dan Zahrosh. Ik heb dat ook wel overgenomen, mijn jongste dochter noem ik vaak wel kattekopje, want dat is ze ook echt. Ze is 2,5 en zegt dan bijv. 'mama, jij moet wegwezen!'
Wat een leuke reacties tot nu toe, dank voor jullie bijdragen zover .
Troel, trut, draak, guppie, meisje....ik zit me net af te vragen of ik ze wel eens bij hun echte naam noem?

Ja, wel, als ik boos ben of als ze moeten komen
Meestal roep ik trouwens een combinatie van al hun namen omdat ik altijd de verkeerde voor heb.
Hier zijn de koosnaampjes ook niet zo schattig:

Oudste: Bolle/Bollie

Middelste: Aapje

Jongste: Tut(tebol)

Ik vergis me ook vaak in de namen. En dan vraag ik: hoe heet je ook alweer? En dan zeggen ze heel braaf hun naam, hahaha!
Dinges doet het ook altijd goed
Of: Jij daar
quote:mamalief schreef op 29 april 2011 @ 23:57:

Meestal roep ik trouwens een combinatie van al hun namen omdat ik altijd de verkeerde voor heb.Hebben ze hier opgelost. De laatste die ik roep is meestal degene die ik moet hebben, dus ze wachten gewoon tot ik klaar ben met roepen. Ik heb gewoon teveel kinderen.
Juultje, apie & clowntje
Mijn zusje werd door mijn vader altijd Paulus genoemd, omdat ze een kleine opdonder was. (Paulus de Boskabouter). En nu nog steeds, blijft een kleintje van 25 .
Geen kind met koosnaampje hier maar wilde even zeggen:

Heeeeey Dibbes!
quote:Bijenkoningin schreef op 30 april 2011 @ 00:09:

Mijn zusje werd door mijn vader altijd Paulus genoemd, omdat ze een kleine opdonder was. (Paulus de Boskabouter). En nu nog steeds, blijft een kleintje van 25 .

Eh, ik mag toch hopen dat jij niet de bijnaam Eucalypta hebt gekregen, om maar in die serie te blijven spreken

Overigens had ik vroeger zelf een puzzel van Paulus, goeie, wat was die eigenlijk lélijk, zelfs met die 8 stukken om te puzzelen.....echt jaren 70.
Ik heb geen bijnaam of koosnaam voor mijn kinderen.

Noem ze altijd bij hun eigen naam.

Tot grote ergernis van hen, noem ik ze alleen wel steevast bij

de verkeerde naam. Namelijk die van 1 van de andere kinderen.

Ik ga het hele riedeltje af en zoals iemand anders al zei: ik heb gewoon té veel kinderen.

Mijn moeder deed dat vroegah ook altijd. Onze namen verwisselen. Vreselijk vond ik dat en zou ik later als ik groot was bij mijn eigen kinderen nooit doen!!

Ahum, ik ben nog erger, en doe het echt niet expres!

Ben zelfs in staat om mijn kind te roepen met de naam van mijn zusje.

Vreselijk toch?!

Arme kinders
Om dit te voorkomen zeg ik meestal maar gewoon; Jongens.

Ook tegen meisjes overigens
Een kennisje van me kon de naam van mijn zoon niet onthouden en bleef hem Daantje noemen. Het is (hij is 15) nog steeds een koosnaampje voor hem.

Mijn broer noemt hem altijd al Pipo, maar hij geeft zijn eigen kinderen ook koosnaampjes (Harry, kind heet heel anders, Tut voor zijn dochter en Bolle voor zijn jongste zoon).

Nieuwe buren dachten dat mijn dochter Saartje heet, omdat ik haar altijd zo noemde.

Mijn vader riep altijd dat ik geen zuivelfabriek was, omdat mijn naam zo werd afgekort. Hij bedacht Niek met es er achter (even zo om google geen hits te geven) en heeft me tot zijn dood zo genoemd.
quote:Lunax schreef op 30 april 2011 @ 00:15:

Geen kind met koosnaampje hier maar wilde even zeggen:

Heeeeey Dibbes!

Ha Lunax, (da's geen koosnaampje overigens haha). Ja, tijd geleden he, I know. Heb al een lange tijd een mail in mijn concepten staan en elke keer wijzig ik die, of wil die nog niet versturen vanwege updates etc. Concept wordt steeds langer, hoe duf eigenlijk. Wordt weer eens tijd

Knuf.
Goh Dibbes, grappig zeg dat je jouw dochter Nini noemt, zo noemt mijn dochter (5) mij namelijk! Of nou ja, ze zegt njie-njie en dan met héél liefdevolle stem , als ze me heel lief vindt of wil knuffelen.

Haar noem ik al sinds haar geboorte vaak Kuiken. Misschien wel omdat ze rond Pasen geboren is.
quote:patra schreef op 30 april 2011 @ 00:37:

Goh Dibbes, grappig zeg dat je jouw dochter Nini noemt, zo noemt mijn dochter (5) mij namelijk! Of nou ja, ze zegt njie-njie en dan met héél liefdevolle stem , als ze me heel lief vindt of wil knuffelen.

Haar noem ik al sinds haar geboorte vaak Kuiken. Misschien wel omdat ze rond Pasen geboren is.Denk dat je Felicia bedoelt, want ik heb nl een zoon en die heeft als koosnaam 'modderkever'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven