Gezondheid alle pijlers

Van de trap gevallen! Auw!

03-11-2010 11:48 226 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen maandagochtend werd ik om een uur of 03.00 wakker met darmkramp, en later diarree, een buikgriep. Gelukkig zakte het na een paar uur wel maar omdat ik de halve nacht niet geslapen had en ik nog niet helemaal fit was besloot ik om toch maar thuis te blijven. Ik heb een paar uur slaap ingehaald en toen ik wakker werd voelde ik me al een stuk beter.

Na een warme douche wilde ik naar beneden gaan omdat mijn dochter bijna uit school kwam en toen gebeurde het. Wat er precies gebeurde weet ik niet, of ik nu uitgegleden ben of duizelig werd door de buikgriep, maar ineens lag ik beneden, zo'n 10 treden overgeslagen.

Ik voelde meteen dat het niet goed was. Mijn knie en enkel hebben een rare draai gemaakt en in mijn knie heb ik het voelen scheuren. Gelukkig was mijn 16 jarige zoon thuis en die heeft me naar de bank geholpen, daar ging ik even van mijn stokje van de pijn.

We hebben eerst een tijdje mijn knie en enkel gekoeld maar ik had zo veel pijn dat ik er volgens mijn zoon groen van zag, ik was ook misselijk van de pijn en hij heeft vervolgens de dokter gebeld.

Na een barre tocht waarbij ik elke straatsteen heb gevoeld zijn we via de huisarts op de Eerste Hulp aangekomen.

Achteraf werd ons gevraagd waarom we geen ambulance hadden gebeld.......eh....tja dat was even niet in ons opgekomen......

En nu zit ik van mijn lies tot mijn voet in het gips, mijn kniebanden en mijn enkelbanden zijn gescheurd. Het is echt gips, geen kunststof dus het voelt of er een blok beton aan mijn been hangt. Ik mag beslist niet belasten en over 2 weken moet ik naar de orthopaed.

Vanochtend is er een bed gebracht door de thuiszorg, dat is erg prettig want ik kan niet naar boven. En al kon ik boven komen, ik heb een waterbed, daar kom ik met dat blok beton aan mijn been nooit meer uit....

Pffff.....wat een gedoe, mijn kinderen van 16 en 11 zijn super, ze helpen me zo goed als ze kunnen, Mijn vriend-sinds-kort komt iedere dag even buurten en doet wat hij kan en mijn ouders komen dagelijks buurten voor de overige hand en spanddiensten en voor de morele steun.

Stilzitten staat niet in mijn woordenboek maar er zit nu weinig op vrees ik, dat gips is echt loodzwaar en moet door iemand opgetild worden als ik opsta om naar het toilet te gaan. Het bed, de stoel en het toilet zijn zo'n beetje mijn wereld.

*Einde klaagstand, ik moest het gewoon even kwijt!*

Iemand overigens ervaring met gescheurde kniebanden? Ik ben doktersassistente / triage assistente op een HAP, de theorie weet ik wel maar ervaring is vaak een ander ding!

Dank voor het lezen!

Groetjes,

NannieB
Goedemiddag,

Hoe is het allemaal en...

Waar is die zon vandaag, kreeg wel ff een trauma, toen ik naar de fysio ging, want het regende en ik wilde de trap af(terwijl er wel een lift is).... kreeg even een dejavu met die enkel breuk, maar ben de trap wel af gegaan en een soort van overwinning gehaald voor mezelf (het zit echt tussen de oren)

Goed van je Karen dat je al weer halve dagen werkt, bij mij op het werk zijn ze aardig flexibel en ik kan gaan wanneer ik het niet meer volhoud, maar ik werk nog steeds maar 2 dagen een paar uurtjes in de week.

Ik kom net terug van fysio en daar heb ik met hem overlegt, dat ik begin met af te bouwen en nog maar 1x per week fysio heb en een dag extra werk, dat is toch ook wel een vorm van fysio of niet dan .

Dus het gaat hier goed vooruit.

Nou nannie, jij bent dus nog wel ff onder de pannen met alles.

Fijn dat je toch een eind kunt lopen en leuke dingen doet.

Dus het lopen wil al wel behoorlijk?

groetjes Stitch
Hoi Stitch,

Lekker dat je de fysio mag afbouwen, dan begint het weer ergens op te lijken he? En weer lekker aan het werk, dat is ook fijn.

Die zon liet zich gisteren pas echt zien, wat een prachtig weer! Ik moest helaas werken tot half 4 maar heb daarna toch nog wel een tijdje buiten gezeten. Heerlijk!

Nu is het weer niets, het zit hier helemaal dicht van de mist en het is echt fris buiten. En vandaag ben ik vrij, zal je net zien!

Ik heb inderdaad nog wel een tijdje zoet vrees ik.

Maar goed, met tape kan ik wel aardig uit de voeten en dat is wel prettig. Wel met krukken hoor maar het loopt gewoon wat makkelijker. Iedere dag een stukje verder, zeker als het mooi weer is, dan is het echt lekker om buiten te zijn.

Vandaag zal wel een binnen-dag worden.

Er ligt een berg strijkgoed die me al een week aankijkt dus daar ga ik me eerst maar druk om maken.

Fijne zondag!
Hoihoi!

Het is inmiddels al weer 6 uur per dag , samen met 2 a 3 oefeningen is het toch wel weer een fulltime baan.

Stitch, dat ze op je werk zo flexibel zijn. En dat je fysio al mag afbouwen, dat is bij mij nog lang niet! Wel genoten van de zon?

NannieB, fijn dat het wat beter gaat! Is het gelukt met de strijk?

Verder kan ik alweer stukken fietsen, 3 km lopen...het gaat echt richting de goede kant, gelukkig maar want ik word gek van het stilzitten.

Pff wat ik me afvroeg, zijn bij jullie sommige vrienden ook behoorlijk tegengevallen?
hey harde werker!

Dat gaat de goede kant op bij jou zeg, lekker hoor!!

Mijn strijk is klaar hoor, ik heb me dapper door de berg heen geworsteld, altijd weer fijn als alles dan fris in de kasten ligt.

Fijn dat je weer kan fietsen!

Ik kan niet wachten tot dat weer kan want wat is dat toch een beperking als je niet zelf van A naar B kan!!

Ik kan intussen wel iets verder lopen dus een klein boodschapje red ik wel zelf maar naar mijn werk niet, dat is te ver.

In tijd van "nood" leer je je vrienden kennen Karen, ik herken het wel. Ik heb een stel super lieve vriendinnen die er echt ALTIJD voor me zijn maar ook emnsen die het hartstikke laten afweten. Hetzelfde geldt voor collega's, de meesten zijn super hoor, veel kaartjes, telefoontjes enzo maar er zijn ook mensen die helemaal niet informeren. Nou ja, zo is het dan maar, ik kan er niet zo mee zitten eigenlijk.

Geniet lekker van de zon, hier is het weer prachtig!!

Groetjes,

NannieB
Hoi,

In het weekend ook lekker genoten van het zonnetje!! heerlijk.

Hier ook in tijd van nood, zag je sommige mensen ineens niet meer, maar ik kan er dus ook niet mee zitten.

Ik denk toch dat misschien de drempel als iemand "ziek/uitgeschakeld" is behoorlijk hoog kan zijn voor sommige mensen.

Maar gelukkig fijne vriendinnen en collega's waar ik ook veel aan heb gehad.

Bij mij zijn ze idd heel flexibel met het werken, maar dat komt omdat ze ook wel weten dat ik niet volledig in kan worden gezet.

Het gaat wel een tijdje goed, maar als ik veel moet lopen, hou ik dat geen hele avond/dag vol.

Ze vinden omdat ik toch in de ziektewet zit, is alles wat ik kom werken meegenomen.

Ze hebben er natuurlijk ook niks aan, als ik er ineens mee moet stoppen als ik volledig zou staan ingepland.

vandaag heb ik gewerkt van 12 tot 15 uur en het was aardig druk, dus heb behoorlijk door gelopen en dat krijg ik vanavond dus op mijn brood....

Ik werk namelijk op een bungalowpark en op maandag en vrijdag is het een wisseldag en de mensen mogen vanaf 15 uur in het huisje.

Dus als ze op tijd op het park komen, komen ze meestal eerst nog ff een kop koffie drinken of lunchen.

Ondanks dat ik er nu last van heb, was het wel weer gezellig met al die mensen.

vrijdag ga ik een paar uurtjes s'avonds werken, eens kijken hoe dat gaat.

Strijkwerk heb ik ook nog, maar niet echt zin hahaha, ik ga nu toch liever wandelen .

Groetjes Stitch
Goedemorgen!!

Er is veel gebeurd de afgelopen dagen.

De meneer waar ik een relatie mee had blijkt er een nogal ingewikkeld leven op na te houden. Ik zal er verder niet over uitwijden maar het heeft mij de ogen geopend en ik kan alleen nog maar blij zijn dat ik van hem af ben.

Ik merk dat er een enorme last van mijn schouders is gevallen.

Ik had al weken veel last van mijn nek, rug en schouders en ik dacht dat het door de krukken kwam. Maar blijkbaar heb ik aangevoeld dat er iets niet klopte, alleen kon ik het op dat moment nog niet benoemen.

Doordat mijn nek en rug veel beter aanvoelen kan ik ook veel beter lopen. Ik loop buiten met 1 kruk ipv 2, dat geeft weer een beetje meer vrijheid! Heerlijk!!

Intussen breekt de zon hier door, het ziet er mooi uit dus ik ga zo eerst de boodschappen doen en daarna een rondje om. Morgen wil ik proberen te fietsen.

Het klinkt misschien een beetje gek allemaal maar ik ben er van overtuigd dat deze meneer mijn herstel in de weg heeft gezeten voor een heel groot deel. Ik kom niet onder de kijkoperatie uit maar toch merk ik een grote verbetering!

Ik geloof ik een holistische mensvisie......zegt jullie dat iets??)

Fijne dag, geniet van de zon!
Heej Nannie!

Klinkt veel positiever dan de afgelopen weken idd. Ik ken de mensvisie, of ik zelf in geloof is een tweede. Maar dat maakt niet uit als jij erin geloof dat is het belangrijkste!

Ik heb wat kennissen maar aan de kant gezet , geen zijn om tijd/energie te investeren in mensen waar ik niks aan heb...

Fijn he dat je buiten loopt met 1 kruk. Mijn overwinning van gisteren: 10 km gefietst en auto gereden. Ja ik kom nog ergens!

Stitchy, hoe gaat het met jou?
Pas je op dat je niet verdwaalt Karen?

Het gaat inderdaad een stuk beter en daar draait het natuurlijk allemaal om! Dat eindje lopen is me nog niet best bekomen, mijn enkel is weer enorm dik, maar goed, morgen weer een dag en weer een nieuwe kans, ik geef het echt niet op!

En nu omkleden, brood smeren en werken!
Hoi,

Hier is het lekker genieten van het zonnetje, dus lekker wandelingen maken met mijn hondje, ik mag helaas niet alleen van mijn gezin want ze zijn bang dat ik zo weer iets breek hahaha....

Nou het zit echt wel weer vast hoor maar omdat ik niet alleen mag, dan moeten ze maar verplicht mee, wel zo gezellig!

Ook al heb ik af en toe behoorlijk last.

Ik moet zeggen dat mijn enkel ook nog behoorlijk dik is en als ie redelijk normaal is, is mijn enkel altijd nog dikker dan de andere.

Werken gaat ook steeds beter, kan het steeds langer volhouden.

Nadeel is gewoon dat ik niet met de borden kan lopen omdat het gewoon te lang gaat duren, dan hebben de gasten het eten koud voor het op tafel staat .

Het is wel fijn dat ik weer steeds meer in het gewone ritme zit.

Maar toch zijn grotere afstanden nog altijd lastig met lopen en ik blijf een oud wijf als ik s'ochtends uit bed moet komen of s'avond een tijd stil heb gezeten, vooral als ik heb gewerkt.

Het is wel zo fijn dat het weer beter wordt/is want daar krijg ik wel een beter humeur van .

groetjes maar weer
Goeiemorgen,

hoe gaat het met jullie?

Heerlijk he, al dat mooie weer!

Ik ben heel veel buiten te vinden, of ik ben aan de wandel, of ik zit in de tuin. Verder behoorlijk veel aan het werk. Dat is best heftig maar ik ben met hele leuke dingen bezig dus dat houdt me wel overeind.

Ik heb nog niets van mijn kijkoperatie gehoord, dat is wel jammer, maar goed, geduld is een schone zaak he?

Ik loop een heel stuk beter intussen, zelfs buiten af en toe zonder krukken! Wat een verademing is dat zeg, ik ben dat gestrompel zo zat!

Groetjes,

NannieB
Hoi,

Hier gaat het redelijk, mijn enkel wil dus nog steeds niet zo soepel worden, vorige week weer eens goed losgemaakt door de fysio.

Daarna loop ik altijd een stuk beter.

Maar na een druk weekend en veel lopen of lang moeten zitten, dus blijft mijn enkel aardig dik en is gevoelig pfff..

Maar verder, het is mooi weer, dus lekker veel buiten en wandelen, dus ook minder achter de pc

Werken doe ik ook iets meer, werk nu ongeveer 15 uur in de week, maar ik moet nog richting de 28 uur, dus het schiet nog niet zo hard op.

Het nadeel is dat het op het werk aardig druk is, dus moet dan ook heel veel lopen en dat is niet zo fijn na de tijd en gevolg is dan natuurlijk weer een (hele) dikke poot.

Nannie, heb je inmiddels al wat van je kijkoperatie gehoord?

Fijn dat je lekker vooruit gaat.

En Karen, hoe is het met jou?

Groetjes Stitch
Wat een rust hier, hoe gaat het met jullie?

Hoe zit het met de kijkoperatie?
Hoi Stitch,

Weinig vorderingen te melden helaas.

Het schijnt dat ik voor 18 mei ingepland sta, het zal tijd worden.

Mijn enkel heeft 8 weken in de tape gezeten, het heeft veel steun gegeven maar weinig effect op lange termijn helaas.

Tape eraf, effect weg.

Ik ben wel met de fysio bezig om meer stabiliteit te krijgen maar het is lastig oefenen, knie en enkel tegelijk.

Maar goed, ik loop wel zonder krukken, ook buiten.

Buiten is dat wel een pijnlijke geschiedenis maar ok, een beetje doorbijten ;)

Mijn "poot" wordt ook steeds dik, eigenlijk iedere dag.

Dat blijft toch vreemd hoor, het is ook vaak blauw / paars.

Met dat mooie weer ben ik ook veel buiten en weinig achter de pc, lekker in de tuin of een blokje om.

Hou je haaks he?!!!

Karen hoe gaat het met jou?

Groetjes,

NannieB
Hoi Nannie en Stitcy!

Alweer een tijdje geleden dat ik op het topic heb geschreven, geeft denk ik aan dat het bij mij de goede kant op gaat . In het dagelijkse leven (werk, uitgaan, thuis, fietsen, winkelen etc) heb ik nauwelijks nog last.....ik kan gewoon weer tot 4 uur op stad en dansen!

Alleen de buiging blijft achter met 135-140 graden, maar dat zal vanzelf wel komen denk ik, deze week begonnen met de revalidatie die gericht is om weer te kunnen sporten! Dus wie weet over een maand of 2 kan ik weer wat. Verder toch mij zomer vakantie geboekt: 4 weken naar Kenia en Tanzania....en tegelijkertijd een hele goed knieband bestelt!

Maar genoeg over mij:

Nannie, 18 mei komt gelukkig in zicht (en hopelijk is het dan ook verholpen met je knie), wel fijn dat het beter lijkt te gaan, maar die enkel lijkt me ook nog lastig.

Stitich: inmiddels wel weer helemaal aan het werk?
Hoi karen,

Wat een goede berichten, fijn om dat te lezen!

En wat heb je een geweldige vakantie voor de boeg zeg, klinkt heerlijk hoor, al vraag ik me af of het reisburo ook handelt in nieuwe kniebanden!

Ik heb intussen de bevestiging voor de operatie in de bus gekregen, het wordt dus echt 18 mei en ik moet om 07.00 uur in het ziekenhuis zijn. Ik ben benieuwd!

groetjes,

NannieB
Sterkte vandaag!

Hoe is het gegaan?
Ik ben weer thuis.

Moest om 7 uur vanochtend in het ziekenhuis zijn en was als eerste aan de beurt. Er is flinke kraakbeenschade, verder is er een deel van mijn meniscus verwijderd en een deel bijgewerkt en er was een hoop losse rommel te zien. Dat is er uit gespoeld.

Wat er met die kraakbeenschade gaat gebeuren weet ik niet, ik heb de orthopead niet gesproken, die had het te druk.

Op 7 juni heb ik een controle afspraak, dan hoor ik verder........

Ik ga lekker op de bank hangen en een beetje bijkomen.

In tegenstelling tot andere operaties ben ik nu doodziek geweest van de narcose!
En zo zijn we een paar dagen verder.

Mijn knie voelt nog hartstikke beurs en is heel dik.

MAAR.....ik kan weer maximaal strekken en mijn knie heeft sinds woensdag niet meer op slot gezeten. Vooruitgang dus!!

De pijn die er nu is lijkt me napijn van de operatie en dat wordt vrij snel minder.

Morgen weer fysio, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat!

En dan gaan we ook een plan van aanpak maken, eerst zien wat mijn knie kan en dan kijken hoe mijn enkel gaat reageren zodat ik dit 7 juni ook met de orthopeed kan bespreken tijdens de nacontrole.

Hoe gaat het met jullie?

Groetjes,

NannieB
Hoi Nannie en Karen,

Hier gaat het vooruit, maar niet zo snel als ik wil, ik kan mijn voet nog steeds niet genoeg afwikkelen, het is net alsof er een riem heel strak over mij voet heen zit en daardoor niet ver genoeg kan buigen.

Mijn fysio moet hem maar weer eens "goed" loswrikken, nu knakt ie soms wel eens met lopen en dan loop ik ook weer een stuk beter, dus blijkbaar gaat hij steeds weer vast zitten.

Ik zit nu nog maar op ongeveer 15 uur werken per week en moet dus nog steeds naar 28 uur en dat schiet ook niet op en het valt ook nog erg tegen....

Gisteren heb ik een paar xtr uurtjes meegedraaid en resultaat.. gisteravond bijna niet meer lopen en vandaag last..

Maar goed we gaan gewoon door.

Karen, fijn dat het bij jou zo goed vooruit gaat en wat leuk dat je naar Kenia gaat!

Nannie, fijn dat er vooruitgang in zit zeg.

Hoe is het gegaan met de fysio, zal natuurlijk nog wel pijnlijk zijn geweest.

Je enkel is dus nog steeds niet goed.

Rare dingen hoor enkels .

Je hoeft dit keer dus niet al te lang te wachten op een volgende afspraak.

Groetjes Stitchy
Hoi Stitch,

Dat gevoel in je voet, dat heb ik ook.

Alsof je vast zit inderdaad. Ik kan ook niet goed afwikkelen, vooral als ik even gezeten heb is het erg pijnlijk.

Daarnet voor het eerst fysio gehad.

Meteen maar op de fiets geklommen en dat viel niet tegen!

Ik merk wel meteen reactie, mijn knie is echt heel dik nu, maar goed, dat moet natuurlijk weer opbouwen.

Qua pijn valt het mee, het is wel gevoelig en stijf maar de pijn die ik voor de operatie had is weg en dat is echt een verademing.

Ik loop ook veel beter, dat gaat per dag vooruit gelukkig.

Voorlopig 3 x per week fysio tot de afspraak bij de orthopeed en dan eens zien wat het volgende plan (enkel) wordt.

Ik werk ook nog steeds niet volledig hoor, ongeveer 20 uur per week van de 36. Vanavond ga ik weer beginnen, ik ben benieuwd hoe het gaat!

Groetjes en sterkte,

NannieB
Hai,

Wel fijn dat het je niet tegenviel, ook al krijg je reactie.

Gewoon rustig aan opbouwen, je bent toch goed bezig.

Mijn enkel wordt de laatste tijd niet meer zo dik, dus dat is al vooruitgang :-)

Moest laatst weer eens naar de(zelfde) Arbo arts wat een...., kan niet anders zeggen... weinig inlevingsvermogen..

Ik had de avond ervoor gewerkt en we hebben 180 gasten gehad met ons vijven inclusief ik,

dat is ontzettend druk, zelfs als je goeie benen hebt :-) en moest dus doorsjouwen en had geen tijd om het rustig aan te doen, kom ik de volgende dag bij die arts zegt ie tegen me dat ik zo slecht liep, dus ik hem uitgelegd dat het naweeen waren van de avond ervoor, zegt ie doodleuk dat hij toch vind dat ik slecht liep... en of ik wel de tijd nam om te rusten pffff... luister je dan wel of niet.

Maar nu gaat het wel weer beter, gelukkig lieve collega's die me tegemoet komen en helpen, maar het gaat de goede kant op.

Hoe is het vanavond gegaan met werken? viel het nog mee?

groetjes Stitch
Hoi Allebei!

Hoe gaat het met werken? Dat gaat bij mij tenminste wel goed!

Net terug van de sportarts :( en helaas ik ben een ingewikkeld geval......maandag mag ik terug en dan gaan we de opties bekeken met 2 orthopeden, fysio en de sporarts zelf.

Mijn buiging blijft namelijk steken op 135 graden en dat moet verder, dus hoogstwaarschijnlijk moet ik weer onder het mes (kijkoperatie en/of doorbuigen onder narcose), nu al zin in!
Hoi Stitchy en "ingewikkeld geval"Karen,

(zo sprak het andere ingewikkelde geval..... )

Ik ben benieuwd of je maandag wat wijzer wordt Karen.

Goed dat er een sportarts mee kijkt! Ik heb daar goede ervaringen mee, ik heb een tijd bij een huisarts gewerkt en in die praktijk werkte ook een sportarts. Die hebben toch net een andere kijk op dingen en dat kan heel verhelderend zijn.

Het blijven toch langdurige kwesties he, met die pootjes van ons.

Ik ben gisteren flink terug gefloten door de fysiotherapeut.

Ik had veel te veel ontstekingsreactie in mijn knie, veel te veel vocht en temperatuurverschil. DUS: ik deed te veel!

Opdracht: Zitten blijven en je pootje omhoog.

Minimale belasting, nou daar zat ik natuurlijk net op te wachten.

Ik schoot spontaan vol.........ik ben het zo onvoorstelbaar zat inmiddels! En ik had zo gehoopt dat ik nu wat kon gaan opbouwen en ik wordt doodgewoon weer op mijn stoel geparkeerd.

Ik begrijp het wel hoor en ik zal er ook netjes aan toegeven maar oh hemel, wat een frustratie.

7 juni terug naar de orthopeed en hopelijk krijg ik dan ook wat duidelijkheid over mijn enkel. Die is nog steeds erg pijnlijk en instabiel maar ik kan er nu ook weer een paar weken niet mee oefenen vanwege mijn knie. Nog zo'n ingewikkeld geval dus......

Nou ja, ik ga het hoofdstuk "geduld" nog maar eens goed doorlezen geloof ik!!

Sterkte allebei,

Groetjes,

NannieB
Hoi!

Hoe gaat het met het hoofdstuk geduld? Nou een andere fysio doet wonderen: mijn knieschijf zit vast, maar dat is binnen een week of 2 helemaal te verhelpen....en mijn buiging is bijna perfect!

Nee, bij mij gaat het de goede kant op.....20 km skaten is wel een taken aan de want..

Jeetje Nannie! Wat een gedoe allemaal....kunnen ze niet wat actie ondernemen (kan me voorstellen dat je het helemaal beu begint te worden)...
Hoi,

Het werk gaat wel beter, alleen is het de laatste tijd dus zo druk dat ik weinig "rustig" aan kan doen, dus na 3 uurtjes werken naar huis kan, dus dat schiet nog niet echt op.

Mocht alleen in de spits op komen draven, lekker makkelijk dus, maar als het rustig was werd er iemand anders weggestuurd

Hier heb ik dus wat van gezegd en mijn leidinggevende was er eigenlijk niet zo blij mee omdat ik hem ben gepasseerd na wel een aantal keren met hem te hebben gepraat, waar hij verbetering beloofd, maar toch niks mee deed.

Toen ben ik naar de algemene manager gegaan.

En nu wordt er wel wat aan gedaan en is mijn rooster aangepast.

Moet toch aan mezelf denken .

Nou Karen, jij gaat nu hard vooruit zeg.

En Nannie, idd wat een gedoe zeg, van de week mag je er weer heen, hopelijk komt daar wat uit.

Sterkte en groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven