Onrust Libië gevaarlijk

22-02-2011 20:06 639 berichten
Alle reacties Link kopieren
De onrusten in Libië zijn in mijn ogen behoorlijk bedreigend voor Europa. Volgens Kaddafi willen de betogers een islamitische staat van Libië maken, „een nieuw Afghanistan”. En ik ben bang dat hij daar wel eens gelijk in zou kunnen krijgen.

Wat doen we, met een nieuw Afghanistan of een nieuw Iran zo dicht bij Italië, Malta en Griekenland?
Gaddafi is begonnen met het bewapenen van BURGERS. Wordt nog lastig, om als Navo, conform de VN-resolutie, burgers te beschermen die proberen je het land uit te jagen.........
Nadat 'rebellen' vorige week een grenspost met Tunesië overvielen, heroverden strijders van Gaddafi gisteren de grenspost, waarbij ze de 'rebellen' najoegen in het Tunesische dorp waar ze hun toevlucht zochten. Dit lijkt de aanleiding waar de Navo op heeft zitten wachten om grondtroepen in te kunnen zetten.

Tijdens een televisierede werden de gebouwen waar de studio zich in bevond door de Navo gebombardeerd. En dat alles nog altijd onder het banier van 'bescherming burgerbevolking'.

Voor de -tigste keer heeft Gaddafi een wapenstilstand en onderhandelingen aangeboden. Maar Al Qaida en de Navo hebben er geen oren naar.

Als werkelijk argument voor de oorlog tegen Libië wordt doorgaans 'olie' genoemd. Dat is, ook in mijn ogen, de motivatie. Maar het is wel iets complexer dan dat. Het is niet zozeer het fysieke bezit van de bronnen. Wat beschermd wordt, is de afspraak dat olie uitsluitend in Dollars verhandeld ('genoteerd') wordt. Waardoor de wereldwijde olieproductie 'virtueel' onderdeel is van de Amerikaanse economie.

Binnen Opec was Saddam de eerste om overstag te gaan, na lobbywerk van het Frankrijk onder Jacques Chirac om de Euro te accepteren. Dus moest hij worden opgeruimd. (En moest Chirac vervangen worden door een pro-Amerikaanse president).

Andere olieproducerende landen die af willen van de Dollar, zijn Iran en Venezuela. Maar recent ontvouwde Gaddafi zijn idee voor een nieuwe munt, de GOLD DINAR, die de Euro en de Dollar concurrentie aan zou moeten doen. En dat kost 'm nu zijn kop.
Bij een aanslag van de NAVO op Gaddafi, zijn de jongste zoon van Gaddafi en enkele van zijn kleinkinderen om het leven gekomen.
Khad zei gister, Als het Olie is wat jullie willen, dan kunnen we daar over praten.....
Misschien dat de NAVO hoopt dat een voedselcrisis in Libië in hun voordeel zal zijn.quote:Libië zal binnen twee maanden getroffen worden door een voedselcrisis, tenzij voorraden worden aangevuld en distributienetwerken hersteld worden. Dat zegt het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties donderdag.

Volgens Daly Belgasmi van het WFP maken de stijgende voedselprijzen en het gebrek aan valuta het moeilijk voor Libië om voedsel te importeren. Ook is de Libische economie hard getroffen door het vertrek van gastarbeiders die werkzaam waren in de voedselproductie.
Over die aanslag op Gaddafi. Ik herinner mij nog hoe, een paar maanden geleden, een vliegtuig met familieleden van Gaddafi geweigerd werd te landen in Malta. Nu een dubbel-onmenselijke beslissing.
Een heel land en zijn burgers wordt in puin geschoten en het enige wat ik me afvraag is: Waarom? Het andere wat ik me afvraag is, wie zijn in godsnaam die rebellen???? En de derde vraag, waarom steunt de VN en de Navo deze rebelllen? Ik snap er namelijk geen hout van. Ik heb juist de indruk dat de mensen in Libie het niet zo slecht hadden. Ok, de fam Gadaffi stak het meest in eigen zak maar hier is toch ook een koningshuis dat uit miljardairs bestaat en niet uit bijstandsgerechtigden... En het is schandalig dat een president diverse moordaanslagen van de navo te verduren krijgt. Zover ik weet MAG dat niet.
Ik hebnog geen anti Navo protest marsen gezien....
quote:cinneluv schreef op 01 mei 2011 @ 23:20:

(..)En het is schandalig dat een president diverse moordaanslagen van de navo te verduren krijgt. Zover ik weet MAG dat niet.

Ach, Israël vermoordt al járen iedereen die gezien wordt als een gevaar voor het zionistische streven naar een Groot Israël. En ze komen er onveranderlijk mee weg. Hooguit drie regels in een krant, op pagina 13.

De VS heeft op enig moment wel een soort 'code-of-conduct' aangenomen waarin zij beloofden geen politieke moorden te zullen plegen, maar dat is altijd al een beetje een 'wassen neus' geweest. Eerder een poging om het imago op te poetsen, nadat aan het licht kwam dat de VS in Midden- en Zuid-Amerika en Azië talloze moorden op haar geweten had.

Het probleem is echter wel, dat deze handelswijze, met aanslagen op Gaddafi, en moord-in-koelen-bloede op Osama Bin Laden (of wie het ook was in die Pakistaanse villa), het argument van morele superioriteit in onze 'beschaafde' Westerse samenleving definitief aan diggelen heeft geslagen.

Een geslaagde aanslag op Gaddafi had het voor Al Qaida en de NAVO zeker makkelijker gemaakt een overwinning te claimen. Ook al zou dat dan het soort overwinning zijn zoals de VS in Irak geboekt heeft. Een propaganda-slag.

Inmiddels zijn verscheidene NAVO-landen, en Saoedi Arabië, druk doende om Al Qaida in Libië van moderne wapens te voorzien. De 'rebellen' lieten weten dankbaar te zijn met de wapens uit Italië, zodat ze nu 'eindelijk' Gaddafi kunnen verslaan. Schaapachtig liet 'Italië' weten dat de wapens niet bedoeld zijn om een oorlog te winnen. Ze zouden alleen geschikt zijn om je mee te verdedigen

Het is werkelijk zo'n enorme farce, dat je je afvraagt wie hier nou nog intrapt? Angstvallig wordt het doel van al deze oorlogen vaag gehouden, maar óf Obama en zijn vazallen in de NAVO hebben niet eens door dat ze pionnen zijn op een schaakbord, en slechts iets mogen doen als ze geroepen worden. Óf het zijn een stel doortrapte cynici, die verrotte goed beseffen dat ze werken voor de opstellers van 'Project for a New American Century'.
Er worden ook nog steeds vredesinitiatieven ontplooid. Maar, zoals de slotalinea al wel duidelijk maakt: De NAVO wil bloed zien.
DIT SOORT BERICHTEN maakt ook wel duidelijk hoe je het 'redden van burgers' moet zien als opdracht voor de NAVO.
Jaap, deze vluchtelingen zijn geen Libiërs. Dit zijn mensen die elders uit Afrika komen. Nu de deur naar Europa wagenwijd open staat nemen zij hun kans waar.

Wat ik zorgerlijker vind zijn de berichten van vanmorgen over grootschalige bombardementen in Tripoli en over voedsel-, medicijn- en brandstoftekort. Veel Libiërs zijn in hun eigen land op drift geraakt. Eerlijk gezegd schaam ik mij dat ik als Nederlander bij dit conflict betrokken ben.
Ik ook.
Willem, mij maakt het niet uit waar een drenkeling vandaan komt. Het is zelfs strafbaar om drenkelingen niet te helpen, als je daar wel toe in staat bent. Maar los daarvan, vind ik het volledig onvoorstelbaar, menselijkerwijs gesproken, dat een kapitein van een schip door zou varen, als een ander schip om hulp vraagt, zoals hier gebeurd zou zijn. Dat de bemanning van een schip met zo'n kapitein niet gaat muiten, mag eveneens worden bijgeschreven in de geschiedenisboeken als misselijkmakende verloedering van de humanistische moraal waar wij in 'het Westen' ooit prat op gingen. Stukje bij beetje schuiven we op in een richting die ons nog duur komt te staan. Als wreedheid de norm wordt, welke argumenten resten er dan nog als je 'natuurlijke' vijand evenmin mededogen kent?

De nieuwe aanvallen op Tripoli onderstrepen dat de NAVO compleet lak heeft aan het VN-mandaat, en dat de VN, net als de Volkerenbond voor de Tweede Wereldoorlog, feitelijk opgehouden heeft te bestaan. En daar komen brokken van, wat ik je brom.
It giet oan, daar in Tripoli. Opstandelingen staan op het Groene Plein.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:jaap schreef op 09 mei 2011 @ 21:16:

[...]

Het is werkelijk zo'n enorme farce, dat je je afvraagt wie hier nou nog intrapt? Angstvallig wordt het doel van al deze oorlogen vaag gehouden, maar óf Obama en zijn vazallen in de NAVO hebben niet eens door dat ze pionnen zijn op een schaakbord, en slechts iets mogen doen als ze geroepen worden. Óf het zijn een stel doortrapte cynici, die verrotte goed beseffen dat ze werken voor de opstellers van 'Project for a New American Century'.

Obama is zeker niet dommer dan wij, dus eigenlijk is alleen de laatste optie reëel.

Wat een afschuwelijke poppenkast wordt er voor onze ogen opgevoerd. En dan de Nederlandse media (inclusief die waar ik zelf werk) die dit allemaal juichend als een overwinning van het goede op het kwade presenteren. Ik word er misselijk van. En heel erg pessimistisch.
.
Ik heb met het Libische volk te doen.

Als het stof straks neergedaald is, de doden begraven zal de realiteit doordringen.

Nl dat ze gebruikt zijn en dat er van een democratie geen sprake zal zijn.

Het gevecht om de olie zal van start gaan, chaos en de fundamentelisten zullen hun kans grijpen.

Maar dat zal de rebellensteuners geen barst schelen, it's all about the oil.

Weer een land wat ( onder het mom van democratie) naar de t****ng

wordt geholpen.
Khaddafi was gestoord en lang over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Maar het Libische volk had het itt de buurlanden erg goed.

Tel daarbij op dat khadaffi fundamentelisten buiten de deur hield en niets moest hebben van de millitante Islam.

Die hebben nu vrij spel en het wordt straks een tweed Afghanistan of Iran.

Mede mogelijk gemaakt door onze alwijze 'democratische' leiders.
Het is niet alleen om olie, ook om watervoorraden. En om Khadaffi weg te krijgen, die veel te onafhankelijk is en schijt heeft en kán hebben aan de VS, mede door de immense watervoorraden en rijkdom van Libie.

Ze hebben dat hele waterverdeelsysteem al stuk gebombardeerd.

Om de Libische bevolking te beschermen
.
Nu is het nog slechts een kwestie van tijd voordat via "democratie" de islamisten aan de macht komen en van Libië een sharia-staat zullen maken.
quote:_Morena_ schreef op 22 augustus 2011 @ 13:17:

Ik heb met het Libische volk te doen.

Als het stof straks neergedaald is, de doden begraven zal de realiteit doordringen.

Nl dat ze gebruikt zijn en dat er van een democratie geen sprake zal zijn.

Het gevecht om de olie zal van start gaan, chaos en de fundamentelisten zullen hun kans grijpen.

Maar dat zal de rebellensteuners geen barst schelen, it's all about the oil.

Weer een land wat ( onder het mom van democratie) naar de t****ng

wordt geholpen.Zo mee eens. Het gaat idd alleen maar om de oil.
quote:impala schreef op 22 augustus 2011 @ 09:39:

[...]

Obama is zeker niet dommer dan wij, dus eigenlijk is alleen de laatste optie reëel.

Wat een afschuwelijke poppenkast wordt er voor onze ogen opgevoerd. En dan de Nederlandse media (inclusief die waar ik zelf werk) die dit allemaal juichend als een overwinning van het goede op het kwade presenteren. Ik word er misselijk van. En heel erg pessimistisch.

In het AD stond anders een kritisch stuk, waarin beschreven werd dat het westen nu verplicht is te blijven in Libië om de boel in goede banen te leiden. De VS hebben er geen trek in, die willen geen 2e Afghanistan.

Ik denk dat we nu heel ver van huis zijn. Dat schreef ik maanden terug al. We zullen nog eens terug denken aan the good old days met Khadaffi.
Nou ja, good old days met Khadaffi wil ik niet zeggen.

Amerika gaat zich er idd niet meebemoeien maar het zullen de Arabische ligaa en de VN (of Europa maar die zullen er ook geen zin in hebben) worden.
Good old days niet, die man spoorde niet.

Maar ik geloof niet dat de Libieers hier beter van gaan worden.

In het gunstigste geval krijgen ze een tweede khaddafi terug en in het ongunstigste geval een salafistisch regime.

Om maar niet te spreken van de vele stammen die door khaddafi wel beteugeld werden.
Het duurt dus echt wel lang voordat Libië één wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven