Entertainment alle pijlers

Moordvrouwen - Net5

09-05-2011 21:44 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de vierdelige portretserie Moordvrouwen staan Nederlandse vrouwen centraal die iemand hebben vermoord. Elke aflevering vertelt een vrouw haar kant van het verhaal van de moord die ze heeft gepleegd en via reconstructiebeelden is te zien hoe het zover heeft kunnen komen. De reeks is gemaakt door Jessica Villerius. Zij maakte eerder indringende reportages over anorexia (Vel over probleem), eerwraak (Code Rood: Eerwraak) en de vraagtekens die er rond het verhaal van Maria Mosterd ontstonden (Het exclusieve verhaal van een loverboy).

In de eerste aflevering vertelt Willeke M. haar verhaal. In haar turbulente jeugd belandde ze op zevenjarige leeftijd in een ongekend horrorscenario. Ze spreekt over hoe ze zowel geestelijk als lichamelijk werd mishandeld door haar moeder en later door haar werd ‘verkocht’ aan pedofielen. Haar jeugd levert Willeke een levensgroot trauma op. Ze belandt van de ene gewelddadige relatie in de andere en kan de cirkel van geweld niet doorbreken.

Als haar oudste dochtertje wordt verkracht is voor Willeke de maat vol. Ze wil niet het risico lopen dat deze man haar dochter ooit weer zal aanraken en dus brengt ze hem om het leven met vele messteken. Ze krijgt hiervoor twaalf jaar gevangenisstraf. Inmiddels is Willeke weer vrij.

Lijkt mij een bijzondere serie, gaan jullie kijken?

Ieder maandag op Net5, 22:25.
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 mei 2011 @ 10:18:

[...]

Zij krijgt ook "maar" 12 jaar. En maar 7,5 jaar gezeten. Zou een mooie wereld opleveren als we alle mensen die een misdaad hebben gepleegd zouden vermoorden. In zo'n wereld moeten we toch ook niet willen leven ! Iemand zo afslachten ben je m.i. net zo slecht.

Ongelofelijk dat je dat zegt.

Tuurlijk mag je niet het heft in eigen handen nemen en mensen vermoorden maar er van uitgaande dat haar verhaal klopt dan heeft ze toch een motief?

Die vrouw haar leven was een hel en dat begon al in haar jeugd op een gegeven moment is er iets geknapt wat ik mij als je al zoeen rotjeugd hebt gehad en het om je bloedeigen kind gaat best kan voorstellen.

Zij is gestraft voor haar daad en 7,5 jaar vind ik lang zat.

Ik hoop voor haar dat zij zich nu met de postitieve dingen in haar leven kan gaan bezighouden.
quote:ronniemitchel schreef op 10 mei 2011 @ 10:45:

[...]

Vergis je niet wat er in je geheugen opgeslagen ligt , je kan het nog zo ver weg stoppen, het komt toch een keer naar boven of je het nu wilt of niet en ik heb de indruk dat het bij haar flink naar boven is gekomen toen ze vast zat .

Natuurlijk komt het naar boven, daar twijfel ik niet over. Ik ben ervan overtuigd dat alles wat je ooit meegemaakt hebt opgeslagen ligt in je geheugen. Maar dat zij van al die afzonderlijke feiten, precies tot in detail weet wat er gebeurd is (ook van 20 jaar geleden), gaat mij te ver. Volgensmij wordt zo'n verhaal over 20 jaar wel beinvloed door gebeurtenissen van buitenaf; verhalen van andere mensen die zij wellicht gehoord/gelezen heeft.

Afijn, totdat ze precies weten hoe onze hersenen werken, zullen we er toch nooit achterkomen.
quote:perfect schreef op 10 mei 2011 @ 10:47:

[...]

Tuurlijk mag je niet het heft in eigen handen nemen en mensen vermoorden maar er van uitgaande dat haar verhaal klopt dan heeft ze toch een motief?

Die vrouw haar leven was een hel en dat begon al in haar jeugd op een gegeven moment is er iets geknapt wat ik mij als je al zoeen rotjeugd hebt gehad en het om je bloedeigen kind gaat best kan voorstellen.

Ik hoop voor haar dat zij zich nu met de postitieve dingen in haar leven kan gaan bezighouden.Eens
Ik heb alleen de OP gelezen en ook de docu niet gezien.

Maar begrijp ik goed dat deze afleveringen een soort van goedpratertjes zijn? Deze vrouwen hebben zoveel meegemaakt, dus hun daad is gerechtvaardigd? Zoiets?

Ik vraag me af waarom ze alléén vrouwen uitlichten. Alsof mannen die een moord plegen échte moordenaars zijn, en vrouwen alleen maar tot zo'n daad komen omdat iemand ze iets ergs heeft aangedaan.

Of zie ik dat verkeerd
quote:Dribbel9 schreef op 10 mei 2011 @ 10:49:

[...]

Natuurlijk komt het naar boven, daar twijfel ik niet over. Ik ben ervan overtuigd dat alles wat je ooit meegemaakt hebt opgeslagen ligt in je geheugen. Maar dat zij van al die afzonderlijke feiten, precies tot in detail weet wat er gebeurd is (ook van 20 jaar geleden), gaat mij te ver. Volgensmij wordt zo'n verhaal over 20 jaar wel beinvloed door gebeurtenissen van buitenaf; verhalen van andere mensen die zij wellicht gehoord/gelezen heeft.

Afijn, totdat ze precies weten hoe onze hersenen werken, zullen we er toch nooit achterkomen.Ik kan je dingen tot in detail vertellen van 45 jaar geleden, en waarom kan ik dat omdat het me a: heel veel pijn heeft gedaan en b: zo'n indruk op me gemaakt heeft.
iemand zegt dat dit verhaal niet waar kan zijn omdat ze over de gruwelen die nogal indruk hebben gemaakt en bepalend waren voor haar leven te veel details weet te herinneren, maar ik kan uit eigen ervaring stellen dat juist die details erg blijven hangen en je bepaalde gebeurtenissen haarscherp bijblijven. Ze staan onuitwisbaar in je geheugen gegrift en raakt ze van je levens dagen niet meer kwijt. Legio voorbeelden. Denk aan slachtoffers van de holocaust die zich nog als de dag van gister de gruwelen weten te herinneren.

Ik vind dat je in eerste instantie dit soort verhalen altijd serieus dient te nemen,juist ook voor al die andere mensen die er mss nu nog wel midden in zitten en dolgraag gehoord willen worden, en dadelijk niet meer durven omdat bang zijn dat niemand ze geloofd.

En ik las net ook da de moeder al veel eerder met haar kinderen bij die mannen weg had moeten gaan. Ooit gehoord van het stockholm syndroom? En waar had ze sowieso heen gemoeten, ze had niemand en niemand geloofde haar en bovendien was dit leven inmiddels haar enige referentie kader geworden. Wat kan ze en wat wist ze??
Wat ik ook heel appart vind is dat zo goed als altijd als een vrouw een moord op een man pleegt dat het dan altijd met voor bedachte rade zou zijn, terwijl als een man exact de zelfde moord pleegt op een vrouw dat niet word gezegd.
bin laden neerknallen mag dan even zo goed niet, om maar even een ander voorbeeld erbij te nemen. Dat is dan ook afslachten, kwaad met kwaad vergelden en voorbedachte rade. En dus strafbaar. Maar nee degene die de trekker bij deze man overhaalde is een held. De wereld is verlost van de grootste schoft op aarde.
quote:perfect schreef op 10 mei 2011 @ 10:47:

[...]

Ik hoop voor haar dat zij zich nu met de postitieve dingen in haar leven kan gaan bezighouden.

Ik snap dat je dat denkt als vader of als moeder. Maar het ook uitvoeren vind ik niet correct. En als ze zegmaar opeens een blackout had gehad en in blinde woede heeft uitgehaald vind ik ook weer anders. Ik denk dat ze heel doelgericht met voorbedachte rade die moord heeft gepleegd. Ja ik kan daar niet achterstaan. Kan haar onmacht wel voorstellen maar ze is zelf ook fout geweest, en dat zou zeker kunnen uit "onkunde".

Maar moeten we dan maar toestaan dat iedereen voor eigen rechter gaat spelen?

Kijk waar we ook geen zicht in hebben of het ook echt is gebeurd dat die Henk dat heeft gedaan. Dat zegt zij maar dat kunnen we nooit controleren omdat die bewijzen er niet zijn.

Maar goed, die vrouw heeft hoe dan ook denk ik nare dingen meegemaakt, wil je tot zo'n daad komen. En de waarheid zullen we nooit weten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:_nut_ schreef op 09 mei 2011 @ 23:37:

Tomatensoep ben met je eens dat je dan nog steeds met je wraakgevoel zit. Maar niemand heeft het recht om met zijn handen een kind te zitten, geen enkel recht! Dat had hij dan maar eerder moeten bedenken!Niemand heeft ook het recht om een ander mens te vermoorden.
Ze had beter de rest van haar leven persoonlijk haar dochters kunnen beschermen tegen alle kwaad.

Nu heeft ze haar dochters overgelaten aan jeugdzorg/pleeggezinnen etc. En aangezien ze steeds de "pech" hadden om met pedofielen en verkrachters in aanraking te komen, is ze er niet veel mee opgeschoten om ome Henk te vermoorden.

Ze is willens en wetens naar het huis van die ome Henk gegaan met de bedoeling om hem te vermoorden. Ik snap echt dat je door het lint gaat als je hoort dat er zoiets met je kind is gebeurd, maar ze heeft toch alle tijd gehad om te bedenken wat er met haar kids zou gebeuren als zij in de gevangenis zou zitten.

Zet trouwens ook mijn vraagtekens bij het hele verhaal, maar goed, je zult nooit te weten komen hoe het werkelijk is gegaan.
quote:mariamena schreef op 10 mei 2011 @ 10:55:

bin laden neerknallen mag dan even zo goed niet, om maar even een ander voorbeeld erbij te nemen. Dat is dan ook afslachten, kwaad met kwaad vergelden en voorbedachte rade. En dus strafbaar. Maar nee degene die de trekker bij deze man overhaalde is een held. De wereld is verlost van de grootste schoft op aarde.Ik heb ook zeker niet staan juichen om die actie.
quote:ronniemitchel schreef op 10 mei 2011 @ 10:51:

[...]

Ik kan je dingen tot in detail vertellen van 45 jaar geleden, en waarom kan ik dat omdat het me a: heel veel pijn heeft gedaan en b: zo'n indruk op me gemaakt heeft.

Dingen van 45 jaar geleden ja. Mijn opa weet ook veel 'dingen' uit de tweede wereld oorlog nog. Maar lang niet alles tot in detail. Ik weet bepaalde dingen uit mijn leven ook nog in detail, daar niet van.. Maar deze vrouw heeft dit 35 jaar lang meegemaakt, je kunt mij niet wijs maken dat je 35 jaar leven tot in detail nog kunt vertellen.

Maar goed, dit is geen topic om daar over te discussieren, dus ik trek mij bij deze terug van de discussie
Is dat zo Tomatensoep? Hoe denk je dan over de moord op Bin Laden, en wat had jij gedaan als een Hitler nog had geleefd als je de kans had gehad hem een kogel door de kop te jagen? Misschien geen leuke voorbeelden, maar wel zoals het is. Nee moorden doe je niet zomaar, en nooit voor de leuk lijkt me zo. Maar ik denk dat het grote verschil tussen mannelijke en vrouwelijke moordenaars hem grotendeels zit in het feit dat vrouwen moorden uit emotie en mannen niet. Vrouwen bedenken hun moord vaak van te voren en mannen zijn vaak impulsief. Maar in het geval van Willeke denk ik dat het een half om half verhaal was. Deels op het laatste moment beraamd, deels in een grote zwarte waas van woede en onmacht. Ik denk niet dat zij heel ver vooruit heeft gekeken en zich heeft bedacht dat haar dochters nu ook hun moeder kwijt zouden raken. Ik denk dat dat besef pas achteraf kwam. Vandaar dat zij ook haar dochters thuis hield nadien en 2 maal postte bij het politie bureau. Zij draait er niet om heen en geeft eerlijk aan dat zij die man om zeep heeft geholpen en illustreert daarbij heel duidelijk waarom.

Wat als ze die Henk niet om had gebracht, maar weer eens loze aangifte had proberen te doen. In het gunstigste geval had hij opgepakt geweest en een paar maanden mogen brommen. Daarna had hij op vrije voeten gestaan, vrij om te doen en te laten wat hij wilde. Wie weet had hij gewoon verder gegaan waar hij was opgehouden. Zeg het maar? Hij was er, afgaande op haar verhalen, ziek genoeg voor. En zij, en haar kinderen waren levenslang getekend, getraumatiseerd, kapot gemaakt.

Pas toen haar dochter door iemand die ze vertrouwde wederom was verkracht, knapte er iets in haar, en ik als mede moeder kan me dat heel goed voorstellen. Nee moorden is niet goed, en doe je doorgaans niet zomaar. Maar ik snáp het wel. En ik begrijp ook dat je daar niet ongestraft mee wegkomt, maar de prijs die zij ervoor heeft moeten betalen was wat mij betreft wel onmenselijk hoog. Er is haar alles afgenomen wat haar lief was, en dat gaat mij veel en veel te ver. Want ook hier staat zij nog terecht. Is het dan niet een keertje genoeg voor zo iemand?

En er schuilt in een ieder van ons een potentiële moordenaar.Ook in jou en ook in mij.

De afweging van Willeke was alleen de afweging van een gebroken vrouw: weer loze aangifte doen, of korte metten maken. En hoewel moorden nooit zou moeten hoeven in dit soort gevallen, kan ik het wél begrijpen en zou je mij niet horen zeggen dat ik zoiets nooit zou doen. Want dat weet ik gewoonweg niet. Al mag ik hopen dat ik nooit voor zoiets groots kom te staan.
En het is bekend dat mensen uit een nogal traumatisch (gezins) leven een zelfde soort leven tegemoet gaan. Als ze worden geslagen door paps, een zelfde soort man trouwen, als ze worden mishandeld, vaak zelf ook gaan mishandelen, en als ze geen liefde hebben gekend, vaak zelf ook geen liefde kunnen geven.

Ik geloof nooit dat deze vrouw moedwillig haar kinderen met al die klootzakken heeft opgezadeld. Maar het was een wanhopige vrouw op zoek naar bevestiging en liefde. En het enige wat ze wilde was een normaal gezinsleven, met een vader én een moeder.
En niet te vergeten wat zij vertelde over dat ze een kind was: ze zegt dat ze naar het politiebureau is gegaan om aangifte te doen, echter werd zij vrij snel weer naar huis gestuurd. De beste politieman van de aangifte is toen ook even thuis langsgekomen, en niet om haar moeder te verhoren.

Lijkt mij dat dit soort dingen ook niet echt stimuleren om aangifte te doen..?
Hebben wij niet allemaal wel eens gedacht of gezegd en dat dan serieus gemeend dat een kinderverkrachter ( denk aan die kinderdagverblijf goorlak, die zwemleraar) aan de hoogste boom moest worden opgehangen? We zijn wat dat betreft meedogenloos hoor. Maar nu ineens had zij dit niet mogen doen, en is het terecht dat zij de hoogste straf mogelijk hiervoor kreeg?

Mag ik dat een klein beetje boel hypocriet vinden?

En het dan met voorbedachte rade noemen omdat ze 3 jaar daarvoor de aangifte verscheurde en riep dat als er nog maar 1 iemand het gore lef zijn klauwen uit te steken naar haar dochters, ze die eigenhandig om zeep zou helpen? Omdat het openbaar ministerie nooit 1 fluit voor haar betekend had? Als je zo in het rechtssysteem bent teleurgesteld, dan vervagen je grenzen op den duur hoor. Zeker als je vanuit je opvoeding al nooit begrenst bént.
Al die redenen die zij heeft gegeven en die jullie als rechtvaardigend beschouwen... Dan nóg heeft niemand het recht een ander van het leven te beroven!

Ze kan dan wel een heel moeilijk leven hebben, er zijn áltijd andere oplossingen.
quote:mariamena schreef op 10 mei 2011 @ 10:07:

Misschien zeg ik iets heel erg fouts, maar ik ben trots op deze vrouw, die het recht in eigen handen heeft genomen en wraak nam op al die kerels die haar en haar kind al die jaren hebben kapot gemaak. Dit is de wraak van een moeder. Een moeder met een hart die door vlagen van wanhoop en verdriet het eindelijk opname tegen een leven lang vol mishandeling. En toen, voor haar kinderen, haar eigen gevoel, trots en pijn opzij zette, en tot deze gruwelijke daad kwam.

Wát een leven heeft deze vrouw gehad. Een leven welke je eigenlijk geen eens een leven noemen mag.

Trots nog wel...

Veel beter natuurlijk dan de honderden vrouwen die na misbruik, verkrachting en/of moord van hun kind dat recht niet in eigen hand namen, maar voor hun kinderen hebben gekozen. Gevochten hebben voor het herstel van hun beschdigde kind dan wel hun beschadigde gezin. Moord dient geeen enkel doel, nooit. En heus ik kan me het gevoel levendig voorstellen, maar het daadwerkelijk uitvoeren.. nee daar snap ik niets van, daarmee verwoest je het leven van je kind(eren) nog vele malen meer.

Ik zie hier ook niets in om trots op te zijn, bewondering voor te hebben. Ik heb bewondering voor de vele moeders die hun kinderen er weer bovenop krijgen en voor hen die hun kind moesten begraven en toch in staat bleken om liefdevolle moeders voor hun andere kind(eren) te blijven. Doorgaan met leven, er het beste en meer van maken dat is wraak nemen.

En wat een vreselijke opmerking dat je zo'n leven eigenlijk geen leven mag noemen, wat een belediging voor alle sterke vrouwen met een dergelijk achtergrond die wel iets van hun leven hebben gemaakt.
quote:Sunemom schreef op 10 mei 2011 @ 11:18:

[...]

Trots nog wel...

Veel beter natuurlijk dan de honderden vrouwen die na misbruik, verkrachting en/of moord van hun kind dat recht niet in eigen hand namen, maar voor hun kinderen hebben gekozen. Gevochten hebben voor het herstel van hun beschdigde kind dan wel hun beschadigde gezin. Moord dient geeen enkel doel, nooit. En heus ik kan me het gevoel levendig voorstellen, maar het daadwerkelijk uitvoeren.. nee daar snap ik niets van, daarmee verwoest je het leven van je kind(eren) nog vele malen meer.

Ik zie hier ook niets in om trots op te zijn, bewondering voor te hebben. Ik heb bewondering voor de vele moeders die hun kinderen er weer bovenop krijgen en voor hen die hun kind moesten begraven en toch in staat bleken om liefdevolle moeders voor hun andere kind(eren) te blijven. Doorgaan met leven, er het beste en meer van maken dat is wraak nemen.

En wat een vreselijke opmerking dat je zo'n leven eigenlijk geen leven mag noemen, wat een belediging voor alle sterke vrouwen met een dergelijk achtergrond die wel iets van hun leven hebben gemaakt.Mooie posting.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:mariamena schreef op 10 mei 2011 @ 11:16:

Hebben wij niet allemaal wel eens gedacht of gezegd en dat dan serieus gemeend dat een kinderverkrachter ( denk aan die kinderdagverblijf goorlak, die zwemleraar) aan de hoogste boom moest worden opgehangen? We zijn wat dat betreft meedogenloos hoor. Maar nu ineens had zij dit niet mogen doen, en is het terecht dat zij de hoogste straf mogelijk hiervoor kreeg?

.Ja dat mag je vinden, mag ik dat ook? Want ben het helemaal met je eens.
Denken is iets heel anders dan doen Mariamena

En het dan met voorbedachte rade noemen omdat ze 3 jaar daarvoor de aangifte verscheurde en riep dat als er nog maar 1 iemand het gore lef zijn klauwen uit te steken naar haar dochters, ze die eigenhandig om zeep zou helpen? Omdat het openbaar ministerie nooit 1 fluit voor haar betekend had? Als je zo in het rechtssysteem bent teleurgesteld, dan vervagen je grenzen op den duur hoor. Zeker als je vanuit je opvoeding al nooit begrenst bént.Als je goed op let word dat zo goed als altijd bij vrouwen met voor bedachte rade genoemd, als een man het heeft gedaan is het in een opwelling, terwijl exact het zelfde gebeurd,vrouwen die jaren mishandeld zijn en uit overlevingsdrift en verdediging die man neer steken ,daarbij word ook altijd gezegd met voor bedachte rade, als diezelfde man de vrouw die hij jaren mishandeld heeft neersteekt heet het in eens crime passionel.

En het dan met voorbedachte rade noemen omdat ze 3 jaar daarvoor de aangifte verscheurde en riep dat als er nog maar 1 iemand het gore lef zijn klauwen uit te steken naar haar dochters, ze die eigenhandig om zeep zou helpen? Omdat het openbaar ministerie nooit 1 fluit voor haar betekend had? Als je zo in het rechtssysteem bent teleurgesteld, dan vervagen je grenzen op den duur hoor. Zeker als je vanuit je opvoeding al nooit begrenst bént.

Het is te gruwelijk voor woorden wat die kinderen zijn overkomen. Ik meen mij niet te herinneren dat ik heb gezegd dat de daders moeten hangen. Denken en doen is een heel verschil.

Verder heeft ze heel berekenend de moord uitgedacht. En niemand iets voor haar betekent, ik ken haar niet, heeft het amk niets gedaan?

Waarom stel je je kinderen dan voor al die gevaren bloot als je kinderen al 3x zijn verkracht? Denk je dan niet, ik wacht wel met een nieuwe partner tot mijn kinderen volwassen zijn?
Sunemom ik ken jouw verhaal ook, en ben het ook met jouw eens. En mss heb ik niet het juiste woord gekozen door te zeggen dat ik trots ben op deze vrouw haar aktie, want zo bedoelde ik het niet. Maar los daar nog van denk ik echt dat deze vrouw op het moment suprême niet dacht aan de verdere consequenties en dat zij met de moord op die Henk wraak nam op al die mannen en haar verwekker, die haar leven en die van haar dochters kapot hadden gemaakt. Het was een afrekening. Niet meteen goed te praten, maar wel te begrijpen. Dat jij en vele andere vrouwen die zulke afschuwelijke dingen mee hebben gemaakt niet voor deze keuze stonden betekend niet dat ik haar meteen als een leugenaar, een aandachttrekker of slecht mens zien. Ik zie een wanhopige vrouw die kapot is van verdriet, en die op dat moment serieus dacht dat ze niet anders kón en dit moest doen. Beter is om niet te moorden, dat snapt zelfs een kind, maar nogmaals; ik snáp het gewoon, dat je zo kapot bent gemaakt, zo getraumatiseerd, zo helemaal van god en alles verlaten, dat je dan niet meer rationeel kan denken, en overgaat tot het spelen van eigen rechter.

Ik durf je niet te vertellen wat ik in zo'n situatie had gedaan. Want kom je aan mijn kinderen, dan kom je ook aan mij. Snap je? Of mij dat dan ook een potentiële moordenares maakt? Misschien wel ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven