
Wanneer naar groep 3 en waarom?
zondag 13 januari 2008 om 23:08
Daar heb je gelijk in Lonbonton, dat is ook een aarzeling bij een klas overslaan, dat kun je niet blijven doen. Ik weet overigens niet of hij "zo slim" is, ik zie alleen mijn eigen kinderen en heb dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Hij is 5 en kan niet echt lezen, dus uitzonderlijk slim zal hij niet zijn (en dat hoeft natuurlijk ook niet, liever niet zelfs).
zondag 13 januari 2008 om 23:08
zondag 13 januari 2008 om 23:17
Ik zou hem vanaf nu laten meedraaien in groep 2 en kijken of hij dat aankan. Dat maakt toch niet uit, want hij zit al in een combiklas.
Kijken of hij met alle voorbereidende reken- en taalopdrachten mee kan komen die dus een opmaat zijn naar groep 3. Gaat dit allemaal goed, dan zou ik hem volgend jaar in groep 3 laten starten.
Dit heb ik vorig jaar nog meegemaakt met een leerling. Eerst een half jaar groep 1, daarna half jaar groep 2. Hij is in september in groep 3 gestart en het gaat allemaal goed.
Kijken of hij met alle voorbereidende reken- en taalopdrachten mee kan komen die dus een opmaat zijn naar groep 3. Gaat dit allemaal goed, dan zou ik hem volgend jaar in groep 3 laten starten.
Dit heb ik vorig jaar nog meegemaakt met een leerling. Eerst een half jaar groep 1, daarna half jaar groep 2. Hij is in september in groep 3 gestart en het gaat allemaal goed.
zondag 13 januari 2008 om 23:20
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 23:08:
Daar heb je gelijk in Lonbonton, dat is ook een aarzeling bij een klas overslaan, dat kun je niet blijven doen. Ik weet overigens niet of hij "zo slim" is, ik zie alleen mijn eigen kinderen en heb dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Hij is 5 en kan niet echt lezen, dus uitzonderlijk slim zal hij niet zijn (en dat hoeft natuurlijk ook niet, liever niet zelfs).
Maar is hij wel bezig met lezen? Of is de interesse er wel?
Mijn zoon was nog 5 in groep 3 en las toen de tekst 'afmaakwerkjes' op zijn kop, dat stond op de map vd juf.
Haha, de juf was erg verbaasd.
Ik had niet verteld dat hij al kon lezen, maar dat is iets wat hij zichzelf had aangeleerd. ik weet niet hoe. Wij dachten altijd dat vooral rekenen zijn interesse had.
Mijn zoon is sowieso anders door autisme, dus dan maakt het minder uit.
Ik kan me wel voorstellen als je zoon gewoon erg slim is, je liever hebt dat hij maar gewoon zoveel mogelijk met de rest meedoet.
Daar heb je gelijk in Lonbonton, dat is ook een aarzeling bij een klas overslaan, dat kun je niet blijven doen. Ik weet overigens niet of hij "zo slim" is, ik zie alleen mijn eigen kinderen en heb dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Hij is 5 en kan niet echt lezen, dus uitzonderlijk slim zal hij niet zijn (en dat hoeft natuurlijk ook niet, liever niet zelfs).
Maar is hij wel bezig met lezen? Of is de interesse er wel?
Mijn zoon was nog 5 in groep 3 en las toen de tekst 'afmaakwerkjes' op zijn kop, dat stond op de map vd juf.
Haha, de juf was erg verbaasd.
Ik had niet verteld dat hij al kon lezen, maar dat is iets wat hij zichzelf had aangeleerd. ik weet niet hoe. Wij dachten altijd dat vooral rekenen zijn interesse had.
Mijn zoon is sowieso anders door autisme, dus dan maakt het minder uit.
Ik kan me wel voorstellen als je zoon gewoon erg slim is, je liever hebt dat hij maar gewoon zoveel mogelijk met de rest meedoet.
zondag 13 januari 2008 om 23:20
Voor mij is het "zittenblijfargument" niet direct een reden om hem persé naar groep 3 te laten gaan. Hij is er aan toe... of niet.
Mijn zoontje is nu gek op school, hij vindt het geweldig en gaat er altijd met veel plezier naar toe. Een oud-klasgenootje van hem zit nu in groep 3. Zij vond school in groep 1/2 ook geweldig, maar nu in groep 3/4 (op zijn school, zijn alle klassen combi-klassen), gaat ze echt met tegenzin naar school. Het verschil met de kleuterklas is toch behoorlijk groot, er wordt niet meer echt gespeeld.
Ben ook zo bang dat als ik hem te vroeg naar groep 3 laat gaan, hij het ook niet meer leuk vindt.
Bij hem op school zitten er dus ook kinderen van 8 in die klas!
Mijn zoontje is nu gek op school, hij vindt het geweldig en gaat er altijd met veel plezier naar toe. Een oud-klasgenootje van hem zit nu in groep 3. Zij vond school in groep 1/2 ook geweldig, maar nu in groep 3/4 (op zijn school, zijn alle klassen combi-klassen), gaat ze echt met tegenzin naar school. Het verschil met de kleuterklas is toch behoorlijk groot, er wordt niet meer echt gespeeld.
Ben ook zo bang dat als ik hem te vroeg naar groep 3 laat gaan, hij het ook niet meer leuk vindt.
Bij hem op school zitten er dus ook kinderen van 8 in die klas!
zondag 13 januari 2008 om 23:21
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 23:14:
Nu in groep 1/2 (en op papier in groep 1). Maar er zijn maar 13 kindjes (op 2 docenten) en volgens mij doen ze vooral veel met zijn allen en niet gesplitst.
Wat een zalige luxe zeg!!
Maar ik mag toch hopen dat ze wel nu starten met het voorbereiden op groep 3? In onze groep 2 leert de leerkracht het gebarenalfabet aan (alle letters met bewegingen), zodat de leerlingen veel letters al kennen. Het hakken en plakken van woorden, zoals bijv. m-aa-n, welk woord zeg ik nu? Enz.enz.
Nu in groep 1/2 (en op papier in groep 1). Maar er zijn maar 13 kindjes (op 2 docenten) en volgens mij doen ze vooral veel met zijn allen en niet gesplitst.
Wat een zalige luxe zeg!!
Maar ik mag toch hopen dat ze wel nu starten met het voorbereiden op groep 3? In onze groep 2 leert de leerkracht het gebarenalfabet aan (alle letters met bewegingen), zodat de leerlingen veel letters al kennen. Het hakken en plakken van woorden, zoals bijv. m-aa-n, welk woord zeg ik nu? Enz.enz.
zondag 13 januari 2008 om 23:28
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 23:21:
Dat lijkt me een heel goed advies Miepje, ga je het zelf ook opvolgen? Ik vraag me dus alleen af of er wel verschil wordt gemaakt tussen groep 1 en 2, maar dat kunnen ze me op school vast uitleggen.
Mijn dochter zit op dit moment al in groep 2, heb haar vorig jaar al "over laten gaan", in overleg met leerkracht groep 1 natuurlijk. (en nee, dat ben ik niet zelf, wij hebben gelukkig twee groepen 1)
Mijn dilemma is meer: zal ik haar wel naar groep 3 laten gaan, omdat ze nog zo jong is.
Nippo, ik zou inderdaad echt vragen wat ze in groep 2 extra gaan doen ten opzichte van de kinderen van groep 1. Het kán niet, dat zij hetzelfde programma blijven draaien!
Dat lijkt me een heel goed advies Miepje, ga je het zelf ook opvolgen? Ik vraag me dus alleen af of er wel verschil wordt gemaakt tussen groep 1 en 2, maar dat kunnen ze me op school vast uitleggen.
Mijn dochter zit op dit moment al in groep 2, heb haar vorig jaar al "over laten gaan", in overleg met leerkracht groep 1 natuurlijk. (en nee, dat ben ik niet zelf, wij hebben gelukkig twee groepen 1)
Mijn dilemma is meer: zal ik haar wel naar groep 3 laten gaan, omdat ze nog zo jong is.
Nippo, ik zou inderdaad echt vragen wat ze in groep 2 extra gaan doen ten opzichte van de kinderen van groep 1. Het kán niet, dat zij hetzelfde programma blijven draaien!
zondag 13 januari 2008 om 23:29
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 23:28:
Ze doen wel dingen met letters, er hangen allerlei letters in de klas en auditieve synthese doen ze ook. Toen vorig jaar de klas groter was deden ze wel dingen gesplitst, maar nu weet ik het niet. Ben eigenlijk wel benieuwd.
Hihi wilde niet met vaktermen gaan gooien, maar dat bedoelde ik dus inderdaad!
Ik ben er ook benieuwd naar welk volgsysteem ze gebruiken en hoe ze het gaan doen tot de zomervakantie. Morgenvroeg meteen vragen, hoor!!!
Ze doen wel dingen met letters, er hangen allerlei letters in de klas en auditieve synthese doen ze ook. Toen vorig jaar de klas groter was deden ze wel dingen gesplitst, maar nu weet ik het niet. Ben eigenlijk wel benieuwd.
Hihi wilde niet met vaktermen gaan gooien, maar dat bedoelde ik dus inderdaad!
Ik ben er ook benieuwd naar welk volgsysteem ze gebruiken en hoe ze het gaan doen tot de zomervakantie. Morgenvroeg meteen vragen, hoor!!!
zondag 13 januari 2008 om 23:31
zondag 13 januari 2008 om 23:33
quote:bubbelwijn schreef op 13 januari 2008 @ 22:08:
Pimpel volgens mij heeft je kindje anderhalf jaar groep 1 gehad en 1 jaar groep 2 en toen naar groep 3. Heel normaal volgens mij.
Ze wilden hem na 1,5 jaar combiklas groep 1/2 naar groep 3 laten gaan en wij hebben er toen voor gekozen dat niet te doen.
Blijkbaar heb ik het nogal onduidelijk neergezet.
Pimpel volgens mij heeft je kindje anderhalf jaar groep 1 gehad en 1 jaar groep 2 en toen naar groep 3. Heel normaal volgens mij.
Ze wilden hem na 1,5 jaar combiklas groep 1/2 naar groep 3 laten gaan en wij hebben er toen voor gekozen dat niet te doen.
Blijkbaar heb ik het nogal onduidelijk neergezet.
zondag 13 januari 2008 om 23:47
quote:pimpel schreef op 13 januari 2008 @ 21:55:
Nippo, wij hebben hetzelfde gehad met Loentje, al was hij nog iets jonger, hij is van maart. Ook hij is slim en was al druk met letters en rekenen. Cognitief had hij het dus best aangekund.
Maar sociaal was hij nog echt een kleuter, best druk en beweeglijk en dol op spelen. Om die reden hebben wij er toen (in overleg met zijn juffen uiteraard) voor gekozen hem gewoon naar groep 2 te doen. Hij kreeg wel wat extra taakjes, maar kon vooral lekker kind zijn en spelen. Ben er nog steeds erg blij mee dat we het zo hebben gedaan. Hij zit nu in groep 3 (en had als wij toen anders hadden besloten dus in groep 4 gezeten) (wordt in maart dus 7) en gaat superlekker. Hij heeft zich vorig jaar in groep 2 ook zeker niet verveeld.
Hm, misschien was het idd niet zo duidelijk.
Hoe dan ook. Loentje kon inderdaad ook uit zijn hoofd optellen en aftrekken toen hij net 5 was.Lezen ook al een beetje toen hij 4 was. Nu hij dus mee is gegaan met zijn normale lichting merk ik dat hij met rekenen inderdaad flink voorloopt, maar met lezen eigenlijk heel normaal/ gemiddeld meekomt. Ik merk dat hij het wel prettig vindt dat hij het goed doet en soms extra werkjes krijgt, dat vindt hij geloof ik wel stoer. Ik vraag me af hoe het was gegaan als hij nu in groep 4 had gezeten, had hij dan op zijn tenen moeten lopen? Dan ben ik dus blij dat hij in groep 3 zit en het goed doet. Het is lekker voor zijn zelfvertrouwen.
Wat lezen betreft heb ik het idee dat heel veel kleuters al kunnen lezen. Mijn dochter die nu in groep 2 zit (zij is in augustus 5 geworden) blijkt ook ineens al te kunnen lezen. Het gekke is dat ik het van mijn zoon verwachtte, maar zij verbaasde mij echt, ze kon het zomaar ineens.
Bij ons is het in goed overleg met de juffen gegaan. Ik zou dus inderdaad hun mening afwachten. Wat een heerlijke school, Nip, met zulke kleine klasjes en fijne juffen.
Nippo, wij hebben hetzelfde gehad met Loentje, al was hij nog iets jonger, hij is van maart. Ook hij is slim en was al druk met letters en rekenen. Cognitief had hij het dus best aangekund.
Maar sociaal was hij nog echt een kleuter, best druk en beweeglijk en dol op spelen. Om die reden hebben wij er toen (in overleg met zijn juffen uiteraard) voor gekozen hem gewoon naar groep 2 te doen. Hij kreeg wel wat extra taakjes, maar kon vooral lekker kind zijn en spelen. Ben er nog steeds erg blij mee dat we het zo hebben gedaan. Hij zit nu in groep 3 (en had als wij toen anders hadden besloten dus in groep 4 gezeten) (wordt in maart dus 7) en gaat superlekker. Hij heeft zich vorig jaar in groep 2 ook zeker niet verveeld.
Hm, misschien was het idd niet zo duidelijk.
Hoe dan ook. Loentje kon inderdaad ook uit zijn hoofd optellen en aftrekken toen hij net 5 was.Lezen ook al een beetje toen hij 4 was. Nu hij dus mee is gegaan met zijn normale lichting merk ik dat hij met rekenen inderdaad flink voorloopt, maar met lezen eigenlijk heel normaal/ gemiddeld meekomt. Ik merk dat hij het wel prettig vindt dat hij het goed doet en soms extra werkjes krijgt, dat vindt hij geloof ik wel stoer. Ik vraag me af hoe het was gegaan als hij nu in groep 4 had gezeten, had hij dan op zijn tenen moeten lopen? Dan ben ik dus blij dat hij in groep 3 zit en het goed doet. Het is lekker voor zijn zelfvertrouwen.
Wat lezen betreft heb ik het idee dat heel veel kleuters al kunnen lezen. Mijn dochter die nu in groep 2 zit (zij is in augustus 5 geworden) blijkt ook ineens al te kunnen lezen. Het gekke is dat ik het van mijn zoon verwachtte, maar zij verbaasde mij echt, ze kon het zomaar ineens.
Bij ons is het in goed overleg met de juffen gegaan. Ik zou dus inderdaad hun mening afwachten. Wat een heerlijke school, Nip, met zulke kleine klasjes en fijne juffen.
zondag 13 januari 2008 om 23:48
quote:nippo schreef op 13 januari 2008 @ 23:40:
Daarmee zou hij dus jonger zijn geweest dan ( )Nippi en niet ouder, misschien komt daar de verwarring vandaan (ik begreep het ook niet).
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen, welterusten en bedankt voor al het meedenken.
Ja, ik had het inmiddels in de gaten..
Ben lang zo snugger niet als mijn kroost.
Succes met nadenken en slaap lekker!
Daarmee zou hij dus jonger zijn geweest dan ( )Nippi en niet ouder, misschien komt daar de verwarring vandaan (ik begreep het ook niet).
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen, welterusten en bedankt voor al het meedenken.
Ja, ik had het inmiddels in de gaten..
Ben lang zo snugger niet als mijn kroost.
Succes met nadenken en slaap lekker!
zondag 13 januari 2008 om 23:49