Geld & Recht alle pijlers

mantelzorg

11-05-2011 20:17 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben samen met mijn autistische zoontje inwonend bij mijn ouders omdat ik in een echtscheidingsprocedure zit. Hij vraagt 24 uur per dag zorg en aandacht en krijgt dat ook van mij. Hij gaat 3 dagen per week naar een dagopvang en de dagen dat hij thuis is besteed ik aan hem.

Ik verzorg hem, betaal zijn kleding en ga overal met hem naar toe.

Van de uitkering die ik ontvang daag ik een deel af aan mij ouders.

In afwachting op de toewijzing van een woning verblijf ik dus bij mijn ouders, wat niet makkelijk is, maar ik waardeer het wel dat ik met mijn zoontje daar mag verblijven.

Nu mag ik iemand toekennen voor een mantelzorgcompliment.

Dat is een bedrag van 250 euro die wordt toegekend aan iemand die intensieve zorg verleent, zoals bij mijn zoontje.

De gezinscoach die mij begeleid bij ondersteuning in de opvoeding etc. zegt dat ik daar echt op heb, maar mijn ouders vinden dat zij er recht op hebben.

Natuurlijk gun ik het hen, maar zij hebben het financieel niet slecht en ik kan het heel goed gebruiken voor straks als ikeen huis krijg wat ik helemaal opnieuw moet inrichten etc. Wat moet ik doen?
In hoeverre zijn jouw ouders mantelzorgers dan, als jij zelf voor je kindje zorgt?
Waarom vinden je ouders dat zij er recht op hebben? Doen ze meer dan onderdak bieden?
Zo snel mogelijk onafhankelijk worden. Op de dagen dat hij naar de opvang is kun jij toch werken of doe jij dit ook? In dat geval kun je toch ook huur betalen voor een huis of zijn er enorme wachtlijsten?

Ik snap nooit zo goed dat ouders dit geld willen hebben. Je draagt bij in de huishoudpot en dat andere geld ontvang je omdat je je kindje moet verzorgen. Degene die verzorgt heeft er recht op. Wat willen je ouders met dat extra geld gaan doen? Jij zult het straks hard nodig hebben om het huis weer in te richten. Ik vind erg hebberig overkomen van je ouders.

Ik zou een goed gesprek aangaan. Jij bent mantelverzorger en jij moet straks weer alles op de rit krijgen. Dus jij hebt er recht op. Jij betaalt je ouders kost en inwoning. Wellicht kun je bij het nibud een berekening maken wat reeel is qua bedrag en verder geen discussie.
Ik heb de afgelopen maand 210 euro moeten betalen voor een bril en had 280 aan tandartskosten waarvoor ik een beroep heb moeten doen op mijn spaarrekening die ik pas geopend had om te kunnen sparen voor inrichting huis etc.

Ben ik nu erg egoistisch?
Het mantelzorg compliment is bedoeld voor diegene die daadwerkelijk de zorg verleent. Ben jij dat, of dragen je ouders ook (intensief) bij aan de zorg voor je zoontje?
Wat mij betreft niet. Maar nogmaals, waarom denken je ouders recht te hebben om die 250 euro?
Kun je hem wel voor jezelf aanvragen?
Ze bieden onderdak en mijn vader brengt ons soms met de auto ergens naartoe. ik help thuis ook mee in de huishouding met bepaalde dingen, wassen, strijken, afwassen.Ik durf er geen discussie over aan te gaan, bang om ondankbaar te worden gevonden.
Waarom leg je het ze niet gewoon uit? Dat je het geld heel erg goed kunt gebruiken voor je nieuwe huis etc etc etc. Zijn ze echt zo dat ze dat niet kunnen begrijpen?
Zorgvrager mag/kan hem uitdelen. Omdat het een jong kind is zal dat dan bij de wettelijke vertegenwoordiger, de ouder, liggen.
Moeilijk om zo te beantwoorden. Vraag is waarom je ouders het geld willen, vind ik. Misschien om het geld veilig te stellen en dus te voorkomen dat je man - straks pas ex- nog een deel opeist?

Ik vind dat je gewoon open en eerlijk het gesprek met je ouders moet aangaan.
Eens met Ingelise.

Maar iets anders: waarom moet je je ouders vertellen over het mantelzorgcompliment? Je kan het toch ook verzwijgen?
quote:Dickens schreef op 11 mei 2011 @ 20:43:

Zorgvrager mag/kan hem uitdelen. Omdat het een jong kind is zal dat dan bij de wettelijke vertegenwoordiger, de ouder, liggen.En die kan hem niet aan zichzelf toekennen denk ik
nee, ze hebben de brief al gezien.
quote:koalagirl schreef op 11 mei 2011 @ 20:36:

Ze bieden onderdak en mijn vader brengt ons soms met de auto ergens naartoe. ik help thuis ook mee in de huishouding met bepaalde dingen, wassen, strijken, afwassen.Ik durf er geen discussie over aan te gaan, bang om ondankbaar te worden gevonden.Het is vrij simpel. Jij bied de zorg. Hoe hard dat misschien ook klinkt. Je ouders bieden je onderdak, maar wat hier boven staat is geen mantelzorg. Dat doe jij. Dat compliment is voor de zorger, jij dus, en dus heb jij recht op dat bedrag.
TO: jij bent helemaal geen mantelzorger voor je zoontje, jij bent gewoon ouder. Volgens mij kan je dat compliment dus niet aan jezelf toekennen. Je ouders verlenen onderdak, doen zij ook meer voor je, zoals hulp bij de verzorging?

Je ouders zijn ook verkeerd bezig: zij hebben geen recht op, ze mogen blij zijn wanneer jij hen voordraagt voor dat compliment. Ik vind ze zo nogal hebberig overkomen, eerlijk gezegd. Sorry als dit bot klinkt!
Feeks: jawel,dat kan wel. Er moet wel een zorgindicatie zijn. Ik vermoed dat opa en oma het bedrag min of meer opeisen. Klopt dat to?
quote:feeks schreef op 11 mei 2011 @ 20:50:

[...]

En die kan hem niet aan zichzelf toekennen denk ikJawel, dat kan dus wel, omdat het compliment namens het kind wordt gegeven. Kind kan het niet aan zichzelf geven, maar wel aan zijn moeder.
En moeder regelt het als wettelijke vertegenwoordiger dan.
quote:carenza schreef op 11 mei 2011 @ 21:00:

TO: jij bent helemaal geen mantelzorger voor je zoontje, jij bent gewoon ouder. Volgens mij kan je dat compliment dus niet aan jezelf toekennen. Je ouders verlenen onderdak, doen zij ook meer voor je, zoals hulp bij de verzorging?

Je ouders zijn ook verkeerd bezig: zij hebben geen recht op, ze mogen blij zijn wanneer jij hen voordraagt voor dat compliment. Ik vind ze zo nogal hebberig overkomen, eerlijk gezegd. Sorry als dit bot klinkt!Als er een zorgindicatie is, dan ben je wel degelijk mantelzorger! Onderschat de zorg van een (ernstig) ziek kind niet hierin. Dat is meer dan 'ouder' zijn.
Hanneke, vandaar ook de indicatie, die bepaalt hoeveel meer zorg je hebt voor een ziek kind dan een gezond kind.
Weet je zeker dat je wel recht hebt op die uitkering nu je bij je ouders bent ingetrokken?
Anders even kijken op de site van de SVB.
quote:Dickens schreef op 11 mei 2011 @ 21:11:

Hanneke, vandaar ook de indicatie, die bepaalt hoeveel meer zorg je hebt voor een ziek kind dan een gezond kind.Ik ken het systeem Ik weet hoe zwaar het is om voor een (ernstig) ziek kind te zorgen. Dat gaat verder dan enkel ouderschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven