het gaat niet meer

02-05-2011 10:43 286 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na nu al vier maanden tobben met mijn gezondheid is het me teveel geworden. Ik ben gister ingestort om het zo maar te noemen. Doodsbang en onwerkelijk gevoel, het gevoel mezelf compleet te verliezen. En het gevoel blijft, ik ben zo verschrikkelijk bang voor wat er met me gebeurt, moet het even kwijt. Vanmiddag met mijn man naar de huisarts. Ik ben zo bang om de greep op de werkelijkheid te verliezen .
Ik las vandaag toevallig nog dat bloedonderzoek bij schildklierafw.. niet altijd klopt. Met urine onderzoek kunnen ze dat wel goed uitzoeken maar dit word niet altijd vergoed. Zal de link later posten maar nu niet forum mobiel. Je kan zelf ook even google. T3 T4 urineondezoek? Naar dat je je zo rot voelt )0: Heb het niet zo extreem gehad, maar wel flink van mijn pad geweest. Succes bij cd!
http://mens-en-gezondheid ... blemen-middelen-tips.html

Toch maar mobiel voor je opgezocht.
O, die twijfel, Kun je je de hele dag zo belabberd voelen, het gevoel dat je erbij neervalt, nik meer kunt. Duizelig, dichtgeknepen keel, moeilijk slikken. Ik dacht vanmiddag weer dat ik het niet meer hield. Hoe kun je je nou zo ziek voelen? Durf de deur helemaal niet meer uit.

Helpt ook dat ik mijn moeder meedeelde dat ik morgen dus naar de Lentis moet, ze wist dat we op die manier hulp zoeken en dat zij weer begon of ik geen bloed moet prikken. Maakt ze me toch weer angstig mee, want ik heb ook nog steeds het gevoel dat ik steeds zieker word, zucht...
Wil je internist je niet verder onderzoeken? Of je mld-arts, ik weet niet waar je bij loopt met je CU.
Dan laat je je schildklier nog eens prikken, je vit. D en je B12 en je FSH of je in de overgang zit. Gewoon vragen.
Ja hoor, mijn huisarts wil ook wel meewerken, maar liever eerst nu naar de psych. Ik heb vanmiddag nog gebeld met de mdl-verpleegkundige, gewoon even om mijn verhaal kwijt te kunnen en het blijkt dat ik elke keer op B12 ben geprikt, laatste keer in maart en dat was goed.

Maar volgens jullie kan dit echt allemaal tussen de oren veroorzaakt worden?
Als je niet lekker in je vel zit (understatement) kan dat echt heel veel invloed hebben op je fysieke toestand. Het zou mij niks verbazen als dit inderdaad allemaal een psychische oorzaak heeft. Zeker omdat er een aanleiding voor is; eerst ben je al die tijd ziek, dan krijg je ook nog eens zo'n vreselijke diagnose en omdat je lichaam zoveel aandacht vraagt kun je het emotioneel niet verwerken. Zodra het wat beter gaat trekt je geest en lichaam aan de alarmbellen zodat je rust en tijd neemt om alles te verwerken.

Maar het is nooit een slecht plan om de andere dingen ook te laten checken. Als je maar niet gaat zitten piekeren; ik heb dit of ik heb dat. Daar heb je niks aan. Dat is heel makkelijk gezegd dat weet ik. Wat mij helpt om uit dat gepieker te komen is afleiding; even naar vrienden gaan, een programma kijken etc.
Lila..welke waarden heeft je B12?

Wat zijn de waarden van je vit D?

En je ijzer?

Dat de arts zegt dat je B12 goed is wil nog niet zeggen dat dat ook zo is.

Zij kijken naar de "algemene" en gemiddelde waarden.

De B12 zal slechter worden opgenomen door je darmen, omdat ze niet goed functioneren.

Vraag een uitdraai van de uitslagen bij de huisarts.

De klachten die jij hebt kunnen idd psychisch zijn.

Maar vergis je niet in wat lichamelijke klachten met je kan doen.

Een tekort aan B12 kunnen ook deze klachten veroorzaken.

Het is soms zo makkelijk om te zeggen dat het psychisch is.

Natuurlijk heb jij veel voor de kiezen gehad, en het zou kunnen dat het daardoor komt. Maar het hoeft niet.

Zo zijn er talloze aandoeningen die deze klachten kunnen veroorzaken.

Ik kan mij voorstellen dat je gaat zoeken via het internet naar allerlei oplossingen en oorzaken.

Maar laat je daardoor niet "gek" maken.

Zorg ervoor dat je goed onderzocht wordt.

Dat de medicatie niet helpt voor jou, zegt ook wel wat.
Toen ik de diagnose burnout kreeg ("U bent te lang te veel over uw grenzen gegaan, mevrouw, uw lichaam en hoofd is nu een volledig op van het stressen") dacht ik dat dat niet klopte. Ik dacht dat ik minstens een hersentumor had, want het leek me niet mogelijk je zo ontzettend ziek te voelen in je hoofd en lijf van 'een beetje teveel stress'. nouja, dat is dus kennelijk wel zo.

Pak je rust, TO, ook al kan je die nu niet vinden. Ga gewoon even zitten, liggen, wandelen en doe alles bewust in een lager tempo. Ook als blijkt dat er 'alleen' iets fysieks aan de hand is. Rust is al een gedeelte van het je beter gaan voelen. Op zoek gaan naar vanalles wakkert de paniek alleen maar meer aan, omdat je daarmee weer adrenaline aanmaakt.
Vandaag voor het eerst bij de Lentis geweest. Eerst gesprek met een arts/assistent en zij heeft overlegd met de psychiater en gezamenlijk afgesproken dat ik de oxa en de seroxat ophoog. Verder aangemeld bij een locatie in de buurt van mijn woonplaats en om de wachttijd te overbruggen de komende tijd bij hun. Ik ben er hartstikke moe van, duizelig en beetje misselijk. V.olgens de psych kan dat dus allemaal angst zijn....en speelt er misschien mee dat ik in het begin van de overgang lijk te zijn (een mannelijke psychiater zou hier waarschijnlijk niet aan gedacht hebben )
Allereerst ook een knuffel van mij! Ik ga je proberen wat advies te geven, maar ben geen arts. Je moet even twee dingen proberen los te koppelen. Je ziekte en je "paniek en angst" wat jij beschrijft lijkt heel veel op hyperventilatie/paniekaanval. Neem

Van mij aan dat zo'n aanval echt van alles en nog wat kan doen. Ik heb het een half jaar geleden zo erg gehad dat ik niet eens een mes durfde vast te houden. Ik was bang om de kat op te pakken omdat ik dacht dat ik misschien iets geks zou doen. Bizar want ik ben de grootste kattenvriend op aarde, maar op dat moment dacht ik dat ik door zou draaien, gek zou worden, een psychose zou krijgen opgesloten zou moeten worden en noem maar op. Ik geloofde niet dat het een paniek aanval was want het duurde echt dagen. Wat mij echt heefy geholpen is afleiding. Ik kwam er achter als ik met de muziek mee zong en de afwas deed ik niet na kon denken en de spanning af nam. Ook ging ik met mensen praten (hardop praten of lezen corrigeerd de ademhaling). De helft van het gesprek kreeg ik niet mee, maar als ik opgekruld op de bank bleef liggen werd het steeds erger. Ga NIET op internet speuren naar allerlei ziektes want dat helpt niet. Probeer je dag op te delen in kleine deeltjes en doe in elk deeltje iets. Aankleden, ontbijten, klein wandelingetje, kopje koffie zetten, tv kijken, afwassen, broodje eten, dutje doen, puzzel maken, boodschapje enz. Het aller aller belangrijste is niet faan liggen/zitten en je elendig voelen, maar iets doen. Je moet uiteraard zelf invullen wat je lichamelijk aan kunt. Succes! Geloof me het gaat echt weg! Ps sorry voor typ fouteb typ mobiel.
Bedankt weer voor jullie reacties, wat lief elke keer.

Worldtraveler, ik neem je tips ter harte.
Nog een piep klein tipje voor als je even wilt ontspannen of als je ligt te malen download een leuk luisterboek bv het eerste deel van harry potter of iets anders. Dan zet je dat heel zachtjes aan het concentreer je je op het verhaal. Ik zou een niet al te ingewikkeld verhaal kiezen lezen of tv kijken kan net iets te vermoeiend zijn. Zet je mp3 op sleep dan gaat ie uit als je in slaap valt succes
Hey lila, hoe gaat het nu met je?
Hoe het gaat, tja, nog steeds niet goed, maar dat was ook niet zo snel te verwachten natuurlijk. Waar ik het meeste moeite mee heb is om te geloven dat dit tussen mijn oren veroorzaakt wordt. Vanmorgen werd ik namelijk weer hartstikke duizelig wakker, niet fijn om de dag zo te beginnen, ik word daar erg onrustig en angstig van. Vanmorgen had ik ook een belafspraak met een psych. Ik kon er weinig mee helaas.

Aan mijn duizeligheidsklachten kan hij niks veranderen (en hij kon me ook geen bevredigende verklaring geven) en het enige was dat ik aan de bel moest trekken als ik heel hyper word... zucht. Nou, hyper ben ik allesbehalve, wel doodmoe en dus af en toe 'onwel' gevoel, waardoor ik angstig word.

Ik voel me zelfs te kl.te om naar de dokter te gaan, ik mis de geruststelling dat die draaiduizeligheid en die andere lichamelijke klachten verder niks betekenen.
Misschien helpt het als je het accepteert. Dus krijg je zo'n duizeling, laat het gelaten over je heenkomen. En denk; oh, dat ken ik nu wel, niets aan de hand...
Hoi lila ik heb net een stukje getypt op de crh cu topic

Kop op meis en ik herken het hoor in lichtere mate weliswaar maar je bent niet alleen,,, knuf voor jou.......
Je wordt van de medicatie ws ook hartstikke duizelig. Heb je de bijsluiters gelezen?
Stel dat die duizeligheid een x aantal jaar geleden er was geweest, in een tijd dat het goed met je ging. Zou je dan net zo angstig reageren? En gaat de angst altijd gepaard met die duizeligheid? Dat zijn misschien dingen die het duidelijker voor je maken waar de oorzaak ligt. Wat het ook is, je kunt er nu toch niks aan doen. Als je je zorgen maakt klop je aan bij de arts, en wees eerlijk over waar je bang voor bent. Dat het angst kan zijn, maar dat je wilt uitsluiten dat het iets anders is.
Ik heb inderdaad wel eens vaker last van duizeligheid gehad en reageerde er toen inderdaad niet zo heftig op als nu....

pfff...
Mijn moeder heeft vorig jaar ook een tijdje zulke klachten gehad. Nou vonden wij dat niet zo vreemd, aangezien ze heel lang intensief voor mijn oma had gezorgd, en die net overleden was. Maar ze wilde er zelf ook niet aan dat zulke klachten (hevige angst, vermoeidheid, tintelende/gevoelloze vingers, hartkloppingen) psychisch kunnen zijn. En hoewel alle longartsen, cardiologen en internisten niks konden vinden, bleef ze ook heel bang dat er iets 'ergs' was. Tot een longarts de lumineuze diagnose 'reactieve hyperventilatie' stelde. Dat betekent niet veel meer dan hyperventilatie als gevolg van stress (dus psychisch), en de behandeling bestond uit therapie en kalmeringsoefeningen (hè, waar ken ik dat van). Maar op de een of andere manier kon ze daar wel wat mee, en vanaf toen ging het snel beter. En mijn moeder is een weldenkend, goed opgeleid persoon, maar blijkbaar zat de angst zo diep dat dit nodig was. Ik ben die longarts dan ook heel dankbaar voor zijn creatieve diagnose.

Wat ik dus wilde zeggen: Ja, je kunt dit soort klachten krijgen door een probleem 'tussen de oren'. En daar kan het ook opgelost worden, dus heel goed dat je hulp hebt gezocht! Heel veel sterkte!

(Oh, en psychische problemen komen behoorlijk veel voor bij CD/UC patiënten, misschien kun je vragen of je ziekenhuis een medisch psycholoog heeft, die heeft daar meer ervaring mee dan de gemiddelde therapeut).
Dankjewel voor je reactie nausicaa. Waar ik het zo moeilijk mee heb is dat ik vanmorgen echt vol goede moed opstond. Gegeten enzo en toen werd ik misselijk, zweterig, duizelig, alsof ik flauwviel. Het kost me ontzettend veel moeite om daarmee om te gaan, want het belemmert me enorm in mijn doen en laten, dat slappe gevoel. Het zou kunnen dat het te maken heeft met de AD en de oxa, hoop maar dat het tijdelijk is, want flauwvalneigingen enzo kan ik er niet bij gebruiken.

Eerlijk gezegd merk ik dat ik meer behoefte heb aan iemand die met mijn lijf aan de slag gaat, dan aan praten met een psych. Iemand die het energieniveau wat kan herstellen en rust in het lijf brengen bedoel ik, iemand een idee?

Ik bedoel geen haptonomie ofzo, meer iets alternatiefs.
quote:nausicaa schreef op 15 mei 2011 @ 01:37:

En mijn moeder is een weldenkend, goed opgeleid persoon..Dat ben ik ook , maar je lijf gaat zo met je op de loop, dat kun je gewoon niet bevatten. Bij mij zijn mijn hormonen ook nog van slag (begin overgang?), dus ik krijg het dubbelop voor mijn kiezen (volgens de psych).
quote:lila01 schreef op 15 mei 2011 @ 13:36:

[...]

Dat ben ik ook , maar je lijf gaat zo met je op de loop, dat kun je gewoon niet bevatten. Bij mij zijn mijn hormonen ook nog van slag (begin overgang?), dus ik krijg het dubbelop voor mijn kiezen (volgens de psych).

Daarom schreef ik het ook, om aan te geven dat dit soort dingen niet alleen bij angstige, naive mensen voorkomt, maar juist ook bij hele normale mensen. Ik wilde niet insinueren dat jij niet weldenkend was hoor .

En die hormonen zullen inderdaad zeker niet meehelpen. Ben zelf pas 30, maar ik heb al mijn hele leven diarree tijdens mijn menstruatie (niet vergelijkbaar met CU of zo gelukkig). Dus ik kan me heel goed indenken dat dat en heel veel invloed heeft op je darmklachten, en op je psychische gesteldheid. Wat ook weer effect heeft op je darmen, dus eigenlijk krijg je het drie keer voor je kiezen. Misschien een hele domme opmerking, maar zou je niet iets als de pil kunnen krijgen? De overgang hoort erbij, maar je hoeft er niet zwaar onder te lijden, en jij kunt dit er nu zeker even niet bij hebben. Soms kunnen wat hormonen in een pilletje dan al een boel helpen. Of kan dat niet icm je andere medicatie?
Angststoornissen etc. komen juist vaker voor bij mensen met een hoger iq dacht ik.

Lila er zijn allerlei vormen van alternatieve therapien. Zelf heb ik veel gehad aan psychosomatische fysiotherapie en accupressuur. Maar er is zo nog van alles. Haptonomie is wel alternatief dacht ik, maar ik vond het niks eigenlijk. Het is heel persoonlijk, maar ik denk dat het een goed idee is als je zoiets gaat doen. Of yoga of tai chi o.i.d., kan ook al helpen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven