Woensdag gehaktdag.

23-08-2007 14:34 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het ouderwetse balletje gehakt is natuurlijk niet te versmaden. Maar wat kan je heerlijk varieren met gehakt.

Deel met ons jouw recept van jouw verrukkelijk balletje gehakt. Welke kruiden moeten we echt eens proberen, of welk sausje erbij, oma's gehaktbal recept, of evt. andere gehakt recepten die we niet mogen missen.

Verras ons.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Mylenevalerie, ik weet niet of je nog op zoek bent naar een lekker kofte-recept? Ik heb er een die ikzelf namelijk erg goed vind.

Een andere gehaktfavoriet is:

Kokosgehaktballetjes

Benodigdheden (3 personen):

* 500 gr gehakt

* 3 eetlepels geraspte kokos

* 2 a 3 eetlepels olie

* zout en peper

* 1 ei

* 1 blikje of pakje kokosmelk

* 1 zakje boemboe voor nasi (Conimex, Go Tan)

* 2 eetlepels sambal badjak

* rijst

* sperziebonen

Doe de geraspte kokos, boemboe, zout, peper en ei bij het gehakt. Draai er balletjes van (groter dan soepballetjes). Doe de olie in de pan en braad de gehaktballetjes lichtbruin in. Voeg de sperziebonen toe en bak deze mee. Na ongeveer 5 minuten doe je de kokosmelk en sambal erbij, nog een paar minuten laten sudderen op laag vuur tot de sperziebonen gaar zijn. Opdienen met rijst.

NB: je kunt de sperziebonen ook vervangen door allerlei andere groentes, of een wokmix, maar ik vind sperziebonen het beste passen.
Oh ik zat net te bedenken dat ik helemaal geen zin heb in de andijviestammpot die ik gekocht heb en lees hier net het recept voor de ovenschotel met fajita mix, gehakt, andijvie, doritos etc. Die ga ik maken. Wilde toch nog even gaan wandelen met de kleine, dus kan ik de resterende ingredienten nog even halen. Ben benieuwd!
Net een gehaktschotel gemaakt met gebakken banaan en rijst erbij.

Gehakt met gebakken banaan

(hoofdgerecht voor 4 personen)

Nodig

1 ui, 1 teentje knoflook, 1 rode (of andere kleur) paprika, 50 gr ham (plakjes) (ik had 100 gr.), 1 eetlepel kappertjes uit pot, 2 eetlepels groene olijven met piment uit pot, 400 gr rundergehakt

4 dl sugo casa met kruiden (staat bij de pasta saus, is een fles a 690 gr Grand Italia) of verse sauszout, peper, olie, 4 bananen

rijst

Bereiden

Ui en knoflook pellen en fijn snipperen. Paprika schoonmaken,

wassen en in kleine stukjes snijden.

Kappertjes en olijven fijnhakken. In (hapjes)pan gehakt al

omscheppend in ca 2 min. rul bakken. Ui, knoflook en paprika ca

3 min meebakken. Tomatensaus, ham, kappertjes en olijven erdoor scheppen. Gehakt mengsel onafgedekt ca 10 min zachtjes laten sudderen tot meeste vocht verdampt is. Intussen bananen pellen en ieder in schuine stukken snijden.

In andere koekenpan olie verhitten. (moet absoluut een anti-aanbak zijn, anders heb je een hoop troep)

Stukken banaan lekker goudgeel bakken aan 2 kanten. (alles wat klaar is in een verwarmde schaal leggen die op een warm-houd-plaatje staat)

Gehakt kruiden met wat zout, peper en evt. andere lekkere kruiden.

Oja, vergeet niet ondertussen de rijst op te zetten volgens het pak.

en wat sla in een schaal met een beetje naturel dressing. En evt. wat komkommer, tomaat maar je kan ook wat ananas erdoor doen.

Gehakt mengsel op het bord plaatsen, banaan als bloem erop leggen.

Rijst en gemengde sla erbij. Of komkommersalade.

Wat je ook kan doen is als je geen salade wilt bijv. nog doperwtjes door de rijst doen.
Up voor Fotomuts. Hier staan heerlijke recepten. Vele zijn echt de moeite waard!!!

Zal van het weekend even kijken om de nieuwste tapas gehaktballetjes van mij er al op staan.
Wat een lekkere recepten komen er voorbij zeg! Ik ga zaterdag wat gehaktballetjes maken als borrel hapje. Hebben jullie nog een lekker idee voor een dipsaus (liefst niet op basis van yoghurt)?
Gloeiende, mijn hele posting weg. Probeer het nog 1 keer.

Ja ik verzin de saus bij hoe ik de gehaktballetjes maak en welke kruiden of dingen ik erin doe.

Ik ken ontelbaar lekkere sausen, zelfgemaakte zoetzuresaus, salsa, mangochutney is een favo bij mij, auberginedip, abrikozendip, enz.

Als je weet hoe je de gehaktballetjes gaat maken is het makkelijker een lekkere saus erbij te zoeken.

In het Koninginnedag topic van mij staat een oranje mosterd/whiskeysaus met recept, weet niet of je iets zoekt bij een voetbalwedstrijd en of je voor NL bent .
Bedankt voor de moeite

Het is niet voor tijdens een voetbalwedstrijd (al ben ik wel fan en Nederland supporter!) heb een gezellige avond met een stuk of 6 (internationale) vriendinnen, ik zorg voor een borrelhapje.

De gehaktballen maak ik met gehaktkruiden, meegenomen tijdens mijn laatste bezoek aan Nederland. Echt heerlijk (vind ik).

Ik hou zelf wel van iets pittigs. Maar die mosterd whiskey saus klinkt ook heerlijk. Ik zal er nog eens over nadenken..
Oh had niet gelezen dat die saus oranje is. Haha.
MV ik wil wel een kofte recept voor je opschrijven, regelrecht vanuit m'n Turkse kookboek?

(Is een 'echt' Turks boek trouwens, m'n schoonmoeder heeft dezelfde maar dan in het Turks geschreven, erg goed boek).

Ik eet gehakt alleen met pasta of als kofte.

En daar heb ik heel gemakzuchtig zakjes kruiden voor, die vind ik het lekkerst. Toen schoonmama hier een keer vlees at vond ze het ook erg lekker, dus dan ben ik wel tevreden.
Kuzu, ik maak kofte nu ook wel eens op traditionele wijze, nou op de Griekse variant, maar je recept is uiteraard welkom, ik hou van traditionele recepten. Dus graag.

Usagirl, salsasaus kan je zo pittig maken als je wilt. Ik zou dan wel ook een andere saus maken voor mensen die van minder pittig houden. Pittige saus is ook lekker bijv. mayo met wasabi of mierikswortel (weet niet of die ingredienten allemaal bij jou te koop zijn). Honingmosterdsaus, mierikswortelsaus, mosterdmayo, knoflookmayo, chilisaus.

Ja en ik blijf erbij die mangochutney is ook zo heerlijk, kan je ook zo pittig maken als je wilt.

Nou als er iets bij zit waar je een recept van wilt dan post ik het wel.
Er zijn er meerdere (uit verschillende streken)

Bijv damesdij:

(kadin budu kofte)

500 gram vetarm kalfsgehakt

1 grote ui

2 el rijst

2 eieren

half bosje (platte) peterselie

3 el paneermeel

zout en peper

olie om in te bakken

De rijst koken met een glas water tot het water is opgenomen.

De uien raspen en de helft van het gehakt zonder vetstof aanbakken. Dan de rest van het rauwe gehakt erbij.

De gekookte rijst, zout en peper en fijngehakte peterselie erbij doen. Een ei erover breken en goed kneden. Even laten rusten.

Dan neem je stukjes gehakt ter grote van een ei, daar maak je platte of ovale balletjes van.

Eerst door het (andere) geklopte ei halen en dan door het paneermeel. In ruime olie frituren.

Ik zal wat andere recepten later plaatsen. Moet zo weg (zondag = eten bij de schoonfamilie- dag)
Ik denk dat ik sate saus ga maken voor bij de gehaktballetjes.

Heb al verschillende recepten gevonden.

Heb je toevallig een idee wat ik kan gebruiken i.p.v. sambal oelek? Een chili pepper fijnhakken ofzo?
Leuk topic! Was toevallig op zoek naar een recept voor balletjes gehakt en kwam dit (oude) topic tegen. Misschien goed voor inspiratie voor meer keukenprinsessen.
Ja als ik binnenkort even tijd heb en mijn laptop weer in orde is ga ik het weer aanvullen, heb al veel meer volgens mij.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mijn ballen zijn uitstekend gelukt met dank aan dit topic. Heb de griekse balletjes gemaakt, maar dan Italiaans (met pesto en basilicum). En door de gouden tip van het warme water toevoegen tijdens het bakken zijn ze ook goed gaar geworden van binnen. Ben helemaal bij, ga ze zeker vaker maken!
quote:Kuzu schreef op 20 juni 2010 @ 13:28:

MV ik wil wel een kofte recept voor je opschrijven, regelrecht vanuit m'n Turkse kookboek?

(Is een 'echt' Turks boek trouwens, m'n schoonmoeder heeft dezelfde maar dan in het Turks geschreven, erg goed boek).

Ik krijg vanavond een forumvriendin op bezoek en ik wil mediterane hapjes maken. Dus ik ga köfte mini gehaktballetjes maken. Ik ken alleen de originele köfte en ik denk niet dat ze in Turkeye ze in de vorm maken als onze borrel-balletjes. Als het gelukt is en ik het niet vergeet dan maak ik er een foto van.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Ik las dit topic omdat ik morgen gehaktballen wil maken maar dan een tikkie anders.

Kon het niet laten om te reageren want weer zo toevallig!
Turkse kofte is meestal zo MV

http://www.urfadan.com/Urunler/izgarakofte.jpg

Beetje ovaal
Volgens mij waren de köfte mini gehaktballetjes heerlijk gelukt, met zelfgemaakte tzatziki en andere zelfgemaakte hapjes.

Ik heb niet van alle hapjes foto's maar wel van de gehaktballetjes, ik zal ze morgen even uploaden en hier plaatsen.
Zo mijn gehaktfoto's geupload. Zal ze even erbij pakken.

Had ik deze al een keer gepost?

Wat voor saus zit er door/op die pasta?
Toen Passie hier een avondje kwam waren die köfte gehaktballetjes echt heerlijk, hier een foto van maar valt eigenlijk niets aan te zien

Ik had 2 schalen met mediterane hapjes. Bij de gehaktballetjes had ik zelfgemaakte tsatziki. Van die andere schaal vergeten een foto te maken.

Ik had nog veel balletjes over. En wat me toen overkwam, ik had ze de dag erna iets te hard verwarmd. Nog nooit zulke lekkere balletjes gegeten. Het was net een bitterbal, krokante korst aan de buitenkant en gewoon lekker zacht van binnen. Echt zo verschrikkelijk lekker waren ze.

Heb er wat mee gemaakt op zijn turks/italiaans;

quote:Damaris schreef op 14 augustus 2011 @ 11:44:

Wat voor saus zit er door/op die pasta?

Rode pesto met een beetje geruld gehakt en nog wat italiaanse kruiden.

En normaal doe ik er ook nog wat geruld omelet door. Zou in het paastopic van mij moeten kijken of ik dat ook op die dag heb gedaan of niet.
Tip als je die saus op het balletje wil laten liggen, maak aan de bovenkant een V uitsparing, daar blijft de saus in liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven