Een knaagdier kopen

14-05-2011 20:49 138 berichten
Hallo,

Mijn zoon wil graag een huisdier. Ik wil een knaagdier voor hem kopen, maar ik weet niet wat het beste is. We hebben nu een konijn en we hebben cavia´s gehad. De konijn bijt en de cavia´s waren te rustig. Ze deden niets anders dan in hun hok zitten, poepen en eten. Ik vind ze wel leuk, maar mijn zoon wil nu een dier die actief is.

Hij wil een hamster, maar ik heb begrepen dat die een nachtdier is. Ik denk dat hij dan niet zo veel aan hem zal hebben. Ik heb vandaag tamme ratten gezien. Heel leuk, maar volgens mij worden ze groot en ze kunnen niet in een kleine kooi op zijn kamer kunnen.

Wat zou jullie ervaringen met knaagdieren? Welke kan ik het beste voor hem kopen?
Alle reacties Link kopieren
Maar investeer wel in een grote ren. Nijnen hebben minimaal drie uur per dag vrij bewegen nodig, anders krijgen ze darmproblemen en dat is potentieel dodelijk. Los in de tuin kan niet zonder toezicht denk aan roofvogels. En je zal er heus niet dagelijks drie uur bij gaan staan.
quote:brecht_82 schreef op 14 mei 2011 @ 21:06:

[...]

tot overmaat van ramp wordt er hier oo nog een fret aangeprezen...

Die radjes: probeer eens de silent spinner (wel de grootste nemen vor een goudhamster!! mensen nemen altijd te kleine radjes, arme ruggetjes!) die is echt stil, en als die toch herrie heeft is het veeeele malen minder dan enig ander radje (hoewel karlie houten radjes ook stil schijnen te zijn)

Nijnen zijn prima huisdieren vind ik, maar wel minimaal 2, grote ren en geen kleine kinderen en

Asltublieft mensen Geen Nestjes!!!!

raDjes? bedoel je deze?

Dat zijn zelf geen huisdieren, daar kunnen de hamsters in lopen
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Ik was helemaal versteld vanmorgen. Normaal begint nijn te gillen als ik bij haar kom of rent in de hok. Vandaag kwam ze gewoon bij mij, alsof ze ietes lekkers wou. Ik heb haar een komkomer schil gegeven en uit mijn hand gegeten
quote:MEFunny schreef op 16 mei 2011 @ 23:07:

Kidootje, ik heb 1 hamster. Een langharige syr. Dwergen leven het beste in paartjes.

mefs, wat leuk hoe je er tegenover staat!

ik heb btw een hamstertopic geopend enige tijd geleden, hamsters zijn ook leuk!

vertel je hoe het gaat?

Ik wil hier toch nog even op reageren

Dwergjes kunnen absoluut niet samen!

Er zijn weleens uitzonderingen,maar over het algemeen
quote:MEFS schreef op 17 mei 2011 @ 09:21:

Ik was helemaal versteld vanmorgen. Normaal begint nijn te gillen als ik bij haar kom of rent in de hok. Vandaag kwam ze gewoon bij mij, alsof ze ietes lekkers wou. Ik heb haar een komkomer schil gegeven en uit mijn hand gegeten Ah! Wat leuk!
quote:meds schreef op 14 mei 2011 @ 21:01:

Kinderen en konijnen zijn ook geen goede combinatie. Het is diep triest wat de konijnen in Nederland moeten ondergaan vanwege een diep gefundeerd gebrek aan kennis

Juist ja. En dan is het konijn dus te rustig.

Dat is mij ook op gevallen. Dat konijnen in een hokje erg "rustig" zijn. Zeg maar gewoon apathisch.

Hier, een onderzoek met uitkomst naar de manier waarop konijnen gehouden worden:

http://www.dierenwetensch ... nen/tabid/86/Default.aspx

Dit is alleszeggend.
Weet niet of het al gezegd is (heb niet het hele topic doorgelezen), maar ik hoorde vanmiddag op Radio 1 dat er ook heel veel knaagdieren in het dierenasiel zitten! Mensen weten dat vaak niet, dus die beestjes zitten daar een beetje weg te kwijnen.

Misschien een ideetje om daar eens te gaan kijken?

Succes!
Hamsters ook? Dat vind ik apart, want ze leven niet zo lang, hooguit twee jaar, dacht ik.
quote:MEFS schreef op 17 mei 2011 @ 13:02:

Hamsters ook? Dat vind ik apart, want ze leven niet zo lang, hooguit twee jaar, dacht ik.zelfs hamsters.
Ik ga dan kijken!
Heb net op internet in dierenopvang Enschede gekeken. Daar hebben ze vlaamse reuzen. Misschien zit er wel iets voor mij bij.
Asiel is zeker een aanrader om te gaan kijken.

ik heb zelf een tijdje woestijnratjes (gerbils) gehad. Die zijn erg actief en speels. Je kunt ze goed tam maken en zijn hilarisch on naar te kijken. Ze hebben wel een goed verblijf nodig: liefst aquarium met een bovenkant van gaas, gevuld met zand, beetje hooi en stro, wat takken en dergelijke. op internet genoeg over te vinden. Als ze dat niet hebben worden ze ongelukkig want het zijn echt druktemakertjes zoals ik al zei.
Ik zoek tussen utrecht en amsterdam. Op zaterdag ben ik ook in Helmond.
Ik wilde nog even zeggen: koop aub geen hamsterbal! Dat is dierenmishandelin! Laat hem liever loslopen op een overloop met voer dat hij kan zoeken/hamsteren.
quote:iones schreef op 17 mei 2011 @ 13:29:

Heb net op internet in dierenopvang Enschede gekeken. Daar hebben ze vlaamse reuzen. Misschien zit er wel iets voor mij bij.die zijn gaaf, maar wel arbeidsintensief (grote hokken!!)
quote:iones schreef op 17 mei 2011 @ 12:43:

[...]

Juist ja. En dan is het konijn dus te rustig.

Dat is mij ook op gevallen. Dat konijnen in een hokje erg "rustig" zijn. Zeg maar gewoon apathisch.

Hier, een onderzoek met uitkomst naar de manier waarop konijnen gehouden worden:

http://www.dierenwetensch ... nen/tabid/86/Default.aspx

Dit is alleszeggend.ah dit rapport kende ik nog niet, zeer interessant en diep en diep treurig
meds, bedankt voor je tip. Dat van de bal had ik gelezen. Je hoeft niet te slim te zijn om te denken dat zoiets slecht is. Ik zag t in de winkel en vond t verschrikkelijk.

Ik heb een kooi met een gunstig prijs gezien voor de hamster, maar ik denk dat die te klein is. Bij de winkel zei de verkoopster dat t genoeg is, maar ik heb twijfels. Welke afmetingen zou je me aanraden?
Hier

Welke zou je me aanraden, onder de 40 euro?
quote:MEFS schreef op 18 mei 2011 @ 15:00:

Hier

Welke zou je me aanraden, onder de 40 euro?

Ik heb even gekeken naar je link,en ik zou, denk ik de Kora doen.

Want een kooi met meerdere verdiepingen is leuk,maar ik vraag me af,of ze echt helemaal naar boven gaan.Ze kunnen er ook niet zoveel. Het zijn maar kleine plateautjes. De Kora heeft meer grondoppervlakte waardoor hij meer ruimte heeft om te graven,holletjes te maken en je kan dan nog wat dingetjes inzetten.Radje moest er nog bij,volgens mij,toch?

Je kan er nog buizen aan bevestigen.Eentje asl ik het goed heb,dat is voldoende. Hoe meer buizen,hoe meer je moet schoonmaken,aangezien ze hier ook gaan poepen en plassen,en dat gaat snel stinken.

Mijn dweghamster had een I-mac kooi met 3 verdiepingen,dichte verdiepingen,die hij kon bereiken door een buis. Op alle verdiepingen lag speelgoed.Maar meneer ging niet naar boven,nooit.

Toen kwam er een Syrtje in,en die nestelde zich op de bovenste verdieping.Op verdieping 2 stond zijn eten.Alleen daarom ging hij naar beneden. Verder niet,ik hoefde die verdieping ook nooit te verschonen

Ik zou zelf dus meer in de breedte gaan werken,dan in de hoogte.
Fred. Niet vanwege de vele buizen maar de breedte en extra halve etage.
quote:meds schreef op 18 mei 2011 @ 00:13:

[...]

die zijn gaaf, maar wel arbeidsintensief (grote hokken!!)In tuin niet. En dan hoef je ze alleen te voeren! Alleen moeten ze nu nog even in een kleiner verblijf omwille van hun eigen veiligheid.
quote:meds schreef op 18 mei 2011 @ 00:14:

[...]

ah dit rapport kende ik nog niet, zeer interessant en diep en diep treurigDaarom zou het goed zijn om iedereen die een konijn wil dit te laten lezen.
Die Kora heeft geen boven verdieping. Ik dach dat het nodig is, maar je bent de ervaringsdeskundige. Ik was van plan om een goede loopwiel te kopen. Ik ben bang dat hij zijn poot bezeert in een open wiel. De Fred ziet er goed uit, maar het is boven t budget.
Heb je ook al op Marktplaats gekeken?
Ja, heb ik gedaan. In de buurt heb ik niets gezien of te duur. Of ze reageren niet (daar heb ik zo'n hekel aan!). Ik heb wel een leuke hamster gezien. Hij zou ingeslapen worden. Het was in beslag genomen, met veel andere dieren. Er is er nog een, heel lief, maar ze vermoeden dat ze zwanger is. Daar wil ik niet aan beginnen. Straks zit ik met gebakken peren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven