Schoonouders...

17-05-2011 22:05 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn vast meer topics die over de relatie met schoonouders gaan, maar ik zou graag jullie advies willen in het volgende:

Drie weken geleden heeft mijn man ruzie gehad met zijn ouders. Uiteindelijk gaven ze mij de schuld van alles wat niet goed loopt tussen zijn ouders en ons: mijn schoonvader heeft me letterlijk verrot gescholden waar onze kinderen bij waren. Ik had echt niets met de ruzie te maken, maar het was hun conclusie dat alles aan mij lag.

Het klopt dat ik weinig klik heb met mijn schoonouders. Ik heb hier wel mijn best voor gedaan, vind ik, maar het laatste jaar steek ik er minder energie in. Deels omdat mijn moeite weinig oplevert: het contact verbetert niet. Deels omdat ik niet goed in mijn vel zit en eenvoudigweg niet voldoende energie heb om moeite te doen.

Ik vind het ook niet zo erg dat het contact oppervlakkig blijft en probeerde mijn ergernissen niet te laten blijken. Mijn man zou wel beter, diepgaander contact willen.

Ik ben inmiddels zo moe en zo ontdaan, dat ik voor nu geen contact wil. Mijn man heeft zijn ouders een brief geschreven n.a.v de ruzie en heeft hierin aangegeven dat hij achter mij staat. Ik heb geen idee wat ik nu moet. Geen contact voelt voor nu goed, voelt als even rust, maar voor mijn man zou ik het een lastige situatie vinden als hij het weer goedmaakt en ik niet wil. Kies ik voor hem of kies ik voor mezelf???

Het is misschien een vaag verhaal, ik wil niet teveel kwijt i.v.m herkenbaarheid, maar ik ben behoorlijk gekwetst en ben bang voor herhaling.

Wat vinden jullie?
Pffff, is nogal wat! Valt 't niet rustig uit te praten?
Dat jij geen contact wil, hoeft toch niet te betekenen dat hij geen contact kan hebben en dat jij hem daarin kan ondersteunen?
Je man alleen naar zijn ouders laten gaan?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Neem even rust en neem nu nog geen beslissingen.

Ik kan me voorstellen dat ze van jou de boom in kunnen nadat je uitgescholden bent.
Op dit moment helaas nog niet, mijn man is zowat overspannen (niet alleen hierdoor), vandaar ook dat hij een brief heeft geschreven. Mijn schoonouders hebben wel per sms (!) laten weten dat ze een brief terug zullen sturen.

En als ik eerlijk ben, heb ik voor nu ook even rust nodig. Dat wil niet zeggen dat ik geen gesprek wil tzt, maar ik heb eerlijk gezegd nog weinig hoop dat we nader tot elkaar zullen komen.
quote:liselore schreef op 17 mei 2011 @ 22:08:

Dat jij geen contact wil, hoeft toch niet te betekenen dat hij geen contact kan hebben en dat jij hem daarin kan ondersteunen?Precies
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Precies. Als je man aangeeft het contact weer aan te willen halen en jij wilt dat nog niet, laat het hem dan zonder jou doen.
Mijn man moet vooral naar zijn ouders gaan als hij dat wil, daar steun ik hem zeker in. Misschien was ik daarin niet duidelijk. Alleen hij weet het even ook niet allemaal.
quote:miezemuis1977 schreef op 17 mei 2011 @ 22:10:

Mijn schoonouders hebben wel per sms (!) laten weten dat ze een brief terug zullen sturen.

.

Vanwaar dat uitroepteken? Jij vindt dat ze hadden moeten bellen of langskomen?

Een sms om te laten weten dat ze de brief hebben ontvangen, daar is toch niks mis mee? Heel netjes, juist.
Maar zijn er dan mensen hier die ook geen contact hebben met schoonouders en de partner wel? Hoe pak je dat aan? Hoe voelt dat?
Ik vind het moeilijk praten zo als we niet mogen weten waar de ruzie over ging en wat ze jou dan eigenlijk verwijten.

Misschien hebben ze juist wel ijzersterke argumenten.
Zou dat echt rust geven? Zit je man daar weer tussen in. Vind de sms ook niet verkeerd trouwens. Dat ze je uitschelden is niet echt normaal nee... Jij vind dat je niets met de ruzie te maken hebt, wellicht zien hun dit anders?
@bzb: ik vind inderdaad dat ze hadden kunnen bellen, vind een sms erg onpersoonlijk, maar ik realiseer me ook dat het voor hun misschien ook wel eng is te bellen.

Ik snap dat mijn verhaal wat vaag is. Mijn man heeft last van hoe zijn jeugd is geweest en heeft zijn ouders hierop aangesproken. Zij vinden dat ik hem dat heb aangepraat.

Verder ben ik niet de makkelijkste, ik kan behoorlijk bot en chagerijnig zijn en pleit mezelf niet vrij, maar in het specifieke geval van de ruzie: daar had ik echt niets mee te maken, het kwam echt uit de lucht vallen voor mij.
als ik ze nooit meer zou zien zou ik er geen traan om laten... Voor mijn partner is het contact hoe zeer ze hem ook kwetsen wel belangrijk.

Ik ga daarom mee, ga geen echte gesprekjes aan maar ben heel beleefd en glimlach lief. Als echt iets zeggen wat niet door de beugel kan zegt partner dat we gaan ( eerder aangeven dat we dat zo gaan doen) en dat we een andere keer terug komen.

Terug in de auto relativeren we het samen weer, en alleen tegen mijn vriendinnen vertel ik wat voor *^^&$%$ loeder het is.
wat maakt dat zij de conclusie trekken dat alles aan jou ligt? Ongeacht of zij daarin gelijk hebben? Waarom vinden ze dat jij schuld hebt in wat dan ook?
quote:miezemuis1977 schreef op 17 mei 2011 @ 22:18:

@bzb: ik vind inderdaad dat ze hadden kunnen bellen, vind een sms erg onpersoonlijk, maar ik realiseer me ook dat het voor hun misschien ook wel eng is te bellen.

.je wilt geen contact maar ze hadden moeten bellen????
@lenthe: het geeft voor nu rust, maar ik ben inderdaad bang dat dat tijdelijk is. Ik wil vooral dat mijn man zich niet te bezwaard voelt, maar wil ook goed voor mezelf zorgen.
@liselore: ik vind dat ze mijn man hadden moeten bellen.

Edit: vind ik knap van je, hoe hou je dat vol?
quote:miezemuis1977 schreef op 17 mei 2011 @ 22:20:

@liselore: ik vind dat ze mijn man hadden moeten bellen.

Edit: vind ik knap van je, hoe hou je dat vol?

euh die schrijft een brief dat hij achter jou staat? Hoe moeten je schoonouders weten dat bellen nu wel gewenst is.

Hoe ik dat vol hou? mijn verwachtingen bij gesteld.
@krokusje: ik denk, maar dat is slechts mijn aanname, dat ze er niet aan willen dat zij vroeger fouten hebben gemaakt. Ze nemen geen verantwoordelijkheid hierin en willen er niet over praten, terwijl mijn man dit wel graag wil. Ze vinden nu dat ik hem heb aangepraat dat bepaalde moeilijke situaties uit zijn jeugd door zijn ouders zijn ontstaan of erger gemaakt.
Die brief heeft hij pas afgelopen weekend gepost, er is dus twee weken geen contact geweest.

Maar zoals ik al zei, begrijp ik ten dele ook wel dat contact zoeken ook voor hen moeilijk is.
Er zijn toch ook (klein)kinderen in het spel? Dat geeft weer extra impact voor alle partijen toch?
@quacker: klopt, dat maakt het lastiger. Ik wil ze het contact met de kinderen in principe ook niet onthouden. Mijn man heeft daar soms wel twijfels over, omdat hij bang is dat de geschiedenis zich zal herhalen.
quote:miezemuis1977 schreef op 17 mei 2011 @ 22:23:

@krokusje: ik denk, maar dat is slechts mijn aanname, dat ze er niet aan willen dat zij vroeger fouten hebben gemaakt. Ze nemen geen verantwoordelijkheid hierin en willen er niet over praten, terwijl mijn man dit wel graag wil. Ze vinden nu dat ik hem heb aangepraat dat bepaalde moeilijke situaties uit zijn jeugd door zijn ouders zijn ontstaan of erger gemaakt.

Over wat voor soort dingen hebben we het dan over? opsluiten in een donker kolenhok? Uitlachen om overgewicht? Lichamelijke mishandeling? Kleineren?

Of goedbedoelde maar erg onhandig aangepakte zaken? ( weggooien knuffel wegens " te groot " oid )

Kun je je trouwens een voorstelling maken van hoe het moet zijn als je 20 jaar naar dato te horen krijgt dat je gefaald hebt? Terwijl je zelf - ik ga vooralsnog van het goede van je schoonouders uit - dingen naar je beste eer en geweten hebt gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven