Klussen/verbouwen

04-01-2011 23:49 474 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf mee op een topic over huizen verkopen. Omdat iedereen in dat topic een keer gaat verhuizen moet er ook vast geklust worden in dit nieuwe huis. Dus leek het me wel leuk om daar over te kletsen.

Over de echte klussen maarook over kleuren uitzoeken ed, over alle plannen en ideeen die je hebt.

Ik begin: huis uit jaren '50, erg gedateerd, bouwtechnisch in orde met (voor ons) grote lap grond. De komende 10 jaar nog genoeg te doen, we gaan het in fases doen.

Nu bezig met al het donker houtwerk licht te maken
Hallo dames, wat zijn jullie allemaal flink! Citronella, moeten we je verbouwingsverhalen nu over anderhalve week missen omdat je dan klaar bent???

Hier kabbelt het rustig door, veel werk te doen dus weinig tijd om te klussen. Wel lekker weer erbij hoor. Lekker met de deuren en ramen open schilderen enzo. We zijn momenteel op verschillende plekken tegelijk bezig en nog steeds aan het nadenken over de kinderkamer. Misschien dat we er de zomervakantie voor uit kunnen trekken.

Tsja, het loopt nooit zoals je het wilt he? Nou, ik ga maar weer eens stoffen want dat is hier ook niet bij te houden. Vergeet je 1 keertje de keuken af te dekken, gaat meneer een sleuf frezen... zucht
Nou klaar dan is het huis bewoonbaar, het verbouwen kan nog wel een tijdje doorgaan hoor, de zolder hebben we nog niets aan gedaan, doen we later pas, en zijn nog tientallen kleinere afwerkklussen
De afgelopen dagen lekker geklusd (ik was 5 dagen vrij, waarvan 2 op uitstapje). Een aantal dingen afegemaakt, zoals verfwerk in de woonkamer, buiten 2 kozijnen afgelakt. Binnen had ik 2 kozijnen liggen om af te lakken, waarvan ik met 1 gestopt ben omdat er erg veel vuil in de verf zat..... De andere is wel goed gelukt.

Ook een aantal dingen gekit zodat ik dat volgende week af kan lakken. Boven begonnen aan de slaapkamer, 1 is klaar op wat behangstukjes vastplakken en de andere moet voorbereid worden op behangen. Lekker bezig geweest!! Jammer dat ik nu weer 10 dagen moet werken......

Buiten hebben we de voor en achtertuin op orde, dus dat is nu een kwestie van bijhouden en dat kost niet veel tijd. Het echt op orde maken hebben we de afgelopen weken al gedaan.

Klus ze weer!
Hebben jullie ook zulke ruwe vingers? Vooral die vliesdoekjes zijn niet meer om aan te pakken, hahaha!

Maar goed insmeren steeds. Mijn haar zit trouwens wel een stuk beter met al dat stof, hihi! Beetje strandeffect
Ja dat herken ik nog wel. Nu valt het mee, maar tijdens de vorige verbouwing had ik ook veel gesloopt en was mijn haar net stro. Nam ik echt regelmatig een haarmaskertje.

Hier vandaag weer lekker een uurtje geklust na werktijd.

Kennen jullie dat (voor mij) nieuwe programma op sbs6, dat ze je huis opknappen in een uurtje......

Volgens mij ziet dat er van dicht bij niet uit, ik kan me niet voorstellen dat je het netjes kan doen in een uur. Als je iets kit op plamuurt moet je alweer een uur wachten, dus ik wil het niet van dichbij zien!

Als ik dan zie wat ik in een uurtje doe, das toch een stuk minder...
Hoi dames,

Oh dat met dat haar herken ik echt wel. Nu is mijn haar nromaal al stro, maar met het puinstof... nog erger, kon er met een borstel bijna niet meer doorheen komen. Schuurstof gaat wel, dus nu wordt het steeds beter. Wat betreft de ruwe vingers dat gaat wel, doe heel veel met van die chirurgen handschoenen aan (ook of juist schuren). En ik moet zeggen mijn partner werkt als jachtschilder, die had van zijn werk heel fijn schuurpapier mee met een schuimlaag je aan de achterkant.... niet te krijgen in de reguliere bouwmarkten, maar oh wat is dat fijn. Zit ook niet zo vreselijk snel vol (niet jaloers worden nu hoor, dat is niet de bedoeling).

Heb gisteren een vriend (en architect) over de vloer gehad. Hij kwam met allemaal leuke ideeen voor de verdieping (verbouwplan deel 2). En ook wel heel logische dingen, zoals de plek waar wij de vaste trap naar de zolder hadden bedacht kan helemaal niet omdat je dan direct onder het schuine dak uitkomt. maar als je dat zus of zo doet... dan kan het wel en krijg je meer ruimte daar en daar. Heel fijn.

Verder vandaag (en morgen) eindelijk en tijd en een bewolkte dag. Kan ik eindelijk verder emt het afmaken van de erker voor. Die staat anders vol op de zon de hele dag. En dus de afgelopen weken niet werkbaar. Dus vandaag een paar uurtjes (tot ik moet werken) en morgen weer als ik wakker ben.

Groeten, Scheepje
Ik hoorde inderdaad van zo'n programma. Dat is toch niet normaal! Kan nooit goed zijn. Maar dat is Het Blok ook niet, wat een rommel maken ze er soms van. Die tijdsdruk gaat ten koste van zo'n mooi pand. Jammer.

Haha, ik interpreteerde jachtschilder een beetje verkeerd. Zag al landschapjes met paarden, jagers en hun hondjes achter een vosje aan voor me. Ik dacht: kun je daar een werkweek mee vullen, hahaha. Nog niet helemaal wakker

Oh dat schuurpapier klinkt goed zeg!

Fijn he, om van buitenaf ook wat kijk op je verbouwing te krijgen. Wij hadden hetzelfde hoor, de trap kwam niet goed uit boven. Alleen bij ons werd het er niet beter op in het nieuwe plan, dat is wel jammer.

Hier hebben we toch een begin gemaakt met de grote verbouwing van de toekomstige kinderkamer. Omdat het zo ontzettend veel stof en tocht geeft zijn we zelf naar beneden gegaan om te slapen. Dat is wel even wennen, zonder donkere gordijnen en meer/andere geluiden (brak!)...

Oh ja, en stof heeft trouwens de neiging om gewoon naar beneden te komen. Dus ook het hele onderhuis zit er onder. Ik stop nu eerst maar even met schoonmaken.
Ja, dat programma heb ik ook gezien. Daar worden 20 man los gelaten in een huis voor een snelle make-over in 60 minuten. Iedereen loopt elkaar voor de voeten en er worden een berg nieuwe meubels en accessoires naar binnen geschoven. Snel een lapje behang en een lik verf en:... ooh en aah, wat is het mooi. Ik wil het alleen niet van dichtbij zien......

Trappen zijn inderdaad een verhaal apart. Wij hadden voor ons zoldertje boven de bijkeuken al een hele tijd geleden een molenaarstrap gekocht. Deze kon dan na driekwart jaar eindelijk in elkaar, bleek de trap iets verder uit te steken dan het trapgat, waardoor de radiator onderaan de trap een beetje in de weg zat. Dus via marktplaats een andere (smallere) radiator gescoord, zodat we net wat meer ruimte hebben om de trap af te komen. En zo blijven we aan de gang. Ik heb vandaag al het houtwerk op het zoldertje gebeitst. Nu nog een keer aflakken en dan de hele boel poetsen en inrichten (lounche-plek voor de kids).
Nou, ze mogen hier echt wegblijven met die 20 man

Ik word trouwens ook zo moe van alle opmerkingen over 'Help mijn man is klusser'. Alsof Bob niet weet waar hij mee bezig is! Maar ja, in een vreemd huis lijkt alles erger...

Vandaag een begin gemaakt met het kozijn met raampartij en deur naar het dakterras plaatsen. Gelukkig is het de enige aan die kant dus we hoefden het nieuwe kozijn niet aan te passen op bijvoorbeeld een kamer ernaast. Dus we hebben een kant- en klaar kozijn besteld en deze was uit voorraad leverbaar dus komt goed uit (of eigenlijk hebben we gevraagd wat ze klaar hadden en daar was toevallig bij wat ons aansprak en bij het huis past). Wel tochtig nu, het is ook best wel weer koud 's nachts!

We weten nog niet of de dakkapel/uitbouw gaat lukken. Ik denk dat we het maar even zo laten, omdat het anders niet af komt Dat kan later ooit nog wel eens. Met alleen nieuwe kozijn komt de nieuwe kinderkamer vast wel af, al moet er nog wel meer gebeuren. Nu eerst de boel maar weer dicht krijgen
Ik heb ff een baal momentje. Vandaag voor de 3e keer een poging gedaan om de nieuwe kozijnen voor boven af te lakken.

Ik zal het ff uitleggen: het zijn de openslaande ramen die boven komen. De buitenkant is prima gelukt. Ze liggen nu op tafel, met de binnenkant dus boven.

1e keer: (in de schuur) geschuurd, gekit, dag gewacht, schoongemaakt met stofzuiger, met vochtig doekje en met kleefdoekje. Geverfd, resultaat; ontzettend veel vuil erin.

Weer geschuurd en allesgedaan, verf gezeefd, geverfd, weer veel vuil.

Gisteren weer geschuurd, daarna naar de woonkamer verhuisd. Weer zo uitgebreid schoongemaakt, verf gezeefd, vandaag schone kleding aan, geverfd, weer stikvol vuil!!!!!!!!!!!

GRRRRRRRRRR daar kan ik dan niet goed tegen. Terwijl de rest wel goed lukt, ook de andere liggende gedeeltes van ramen ed.

Ik denk dat het licht aan de ruimtes tussen de glaslatten en het kozijn zelf. dat is wel gekit, maar nog steeds een soort naadje. En ik denk dat daar stof in blijft liggen en dat met het verven er met de kwast weer uitsmeer.

Dis zaterdag maar weer schuren, randjes verder dicht kitten en dan zondag nog een keer lakken (echt voor de laatste keer dan!!!!)
Janna

Ik heb geleerd om dingen nooit liggend te schilderen omdat er dan stof en vuil in kan komen. Dus altijd rechtopstaand, een tikkeltje schuin. Ik weet niet of dat bij jou zal helpen, de buitenkant is wel goed gegaan...
quote:wizziwik schreef op 17 mei 2011 @ 22:52:

Janna

Ik weet niet of dat bij jou zal helpen, de buitenkant is wel goed gegaan...

Ja, dat is het rare.

Dus ik ga én het goed afkitten én het rechtopstaand schilderen.

En iedere keer roep ik dat dit de laatste keer is dat ik dit raam verf, maar ik erger me toch weer zo dat ik het toch er maar weer afschuur.........
Hoi dames,

Volgens mij nis ik echt helemaal niks nu wij sinds een half jaar geen tv meer hebben. Programma's waarin ze in een uur je hele kamer verbouwen??? Kan niet waar zijn. geloof ik niks van.

Verder wat betreft die stofbende in je kozijn houden, ook heel herkenbaar. Ik heb het met de vaste kozijnen in het huis... die kan ik niet ff ergens anders neerleggen, maar zit op de liggende gedeeltes toch ook wel wat aan stof.

Nou ga ik denk ik maar eens proberen te slapen (morgen uitslapen... en dan klussen).
Heerlijk, helemaal geen tv meer. Als we zo druk aan het klussen zijn merk ik dat we ook helemaal niet meer kijken. En je gaat 's avonds ook eerder nog wat klussen in plaats van voor de tv gaan hangen.
Janna, arme meid. Ik kan me voorstellen dat je helemaal gek wordt. Ik had dat raam al lang gillend in een hoek gegooid.

Ik heb vorig jaar juist bewust alle losse raamdelen liggend geverfd omdat je dan geen lopers krijgt. Lekker buiten op de tuintafel onder een parasol, droogde als een tierelier en geen stof. Maar nu zit er sowieso meer stof in de lucht met die droogte van de laatste tijd.

Ik heb vanmiddag alle gebeitste delen van ons zoldertje afgelakt met parketlak, dus straks kan ik lekker gaan soppen boven.

Heb alleen een stijve nek van het liggen in rare houdingen om de balustrade rond de trap te beitsen, dus dat voelt niet zo lekker.
@wizziwik,

Dat is dus ook precies de reden dat we het ding de deur uit hebben gedaan, en om daarmee dus ook iedere maand de uitgave van de kabel te besparen (16,- p/mnd oid?).

@ de rest:

Heb vandaag eindelijk muurverf in 2 tinten grijs gekocht en in 2 grote proefvlakken op de toekomstige grijze muur gezet. We dachten eerst dat de lichtere grijs mooier zou worden, maar toen het droog was bleek de donkerdere toch ook beter te kleuren bij de mogelijke caramelkleurige bamboevloer... Lastig deze keuzes... De rest van de muren, het plafond en al het houtwerk zijn verder gebroken wit (standaard ral 9001). Wat voor kleuren hebben jullie in de woonkamer?

Verder de deur naar van de trapkast aan 1 kant nog een keer geverfd, morgen of van het weekend aflakken. Liggend idd vanwege de anti-zakker-stand. En dde erker verder voorbereid zodat ik die in een schaduwrijke/bewolkte dag kan aflakken.

Nu op en tijd voor bed. Groeten, Scheepje
Ik heb white sand van Pure bij Flexa op de muren en houtwerk. Eén muur heb ik soft sand ook van Flexa gedaan. Ik houd erg van kleur, maar dan wel met kussentjes, kaarsjes ed.

Van de winter had ik knalroze accesoires en nu aquablauw.

Toen ik nog alleen woonde (vroegah) had ik een muur paars, helemaal super, maar mijn man is meer van de naturel....

In ons huis waar we nu nog wonen heb ik paars met zilver behang (1 muurtje) in de gang. Boven op de slaapkamers is ook een muur geverfd, op de ene slaapkemer donkerrood, op de andere knalblauw en op de andere knalroze. Maar ik heb ook al appeltjesgroen gehad hoor.....
Wij hebben overal basic/gebroken wit met 1 wand gekleurd (warme tinten) of behangen met motief. Niet te trendgevoelig, anders kun je binnenkort weer
Ik vond het een tijd ook leuk om elke kamer een eigen kleur/thema te geven en nu ben ik weer zover dat ik alles een beetje hetzelfde wil om het meer een geheel te maken.

Zo blijf je bezig, he?

Ben nog aan het denken over kleur(en) voor de kinderkamer. Omdat we het geslacht niet willen weten, is het wel moeilijk hoor!
Wij hebben alle muren in de woonkamer gewoon wit. Omdat we leibomen voor het huis hebben staan, is het anders erg donker. In combinatie met onze ramen, met kleine vierkantje ruitjes in donker hout en een open haard met donker hout zijn die witte muren erg mooi. Het lijkt erg op de franse gites waar we vaker in de zomervakantie hebben gezeten. Toen we laatst een vakantiefilm zaten te kijken, zagen we ineens grote overeenkomsten tussen die gite en ons huidige huis, dat was wel grappig om te zien. Bij mij komen de kleuren terug in de accessoires. Ik hou ook wel van kleur. In ons vorige huis had iedere kamer een eigen kleur. Nu hebben we meer voor wit gekozen omdat dit huis donkerder is.
quote:janna2 schreef op 18 mei 2011 @ 22:12:

Ik heb white sand van Pure bij Flexa op de muren en houtwerk. Eén muur heb ik soft sand ook van Flexa gedaan. Ik houd erg van kleur, maar dan wel met kussentjes, kaarsjes ed.

Van de winter had ik knalroze accesoires en nu aquablauw.

Toen ik nog alleen woonde (vroegah) had ik een muur paars, helemaal super, maar mijn man is meer van de naturel....

In ons huis waar we nu nog wonen heb ik paars met zilver behang (1 muurtje) in de gang. Boven op de slaapkamers is ook een muur geverfd, op de ene slaapkemer donkerrood, op de andere knalblauw en op de andere knalroze. Maar ik heb ook al appeltjesgroen gehad hoor.....

haha, dat herken ik. Onze eerste babykamer was zo kleurig dat een van onze bezoekers zei dat onze baby vast een lasbril op moest om daar binnen te kunnen.

Nu leef ik me vooral in de kinderkamers uit met kleuren. Jongste dochter heeft een pip-kamer compleet met blauw/roze roosjesbehang en allerlei accessoires in kleurtjes en drukke printjes. Als kind had ik graag zo'n kamer gehad. Ze heeft overigens wel wit met grenen meubels, dat maakt het weer wat rustiger.

Oudste dochter heeft een paardenkamer, met druk paardenbehang in roze, zwart en zilver. Verder als accentkleur in de accessoires appeltjesgroen.

Onze slaapkamer heeft heel romantisch landelijk bloemetjesbehang. Zou ik anders nooit gekozen hebben, maar past precies bij het landelijke karakter van ons huis.
Wij hebben ook altijd vrij kleurige muren gehad, knaloranje, helder blauw, warm geel, maar voor het nieuwe huis heb ik het bewust niet meer gedaan, een felle kleur. Nu hebben we 1 muurtje grijs (welke grijs hebben jullie Scheepje? wij zilvergrijs van gamma, geloof ik, niets zilvers aan trouwens hoor) en de rest gewoon wit. De kinderkamers zijn ook gewoon wit geschilderd, de kleur zit in de gordijnen, accessoires, etc.. Heel rolbevestigend, roze en blauw, vinden ze ook allebei echt de mooiste kleur.

Het schilderwerk is gebroken wit. Het was allemaal een jaar geleden nog gedaan dus dat hebben we zo gelaten, zonde omdat over nieuw te doen.

Wij hebben nog een paar rondjes Ikea gedaan de afgelopen dagen, de kranen van de wastafel waren niet handig, hebben we omgeruild, de lamp boven de spiegel wil het maar niet doen, omgeruild en onze pannen blijken bijna allemaal niet op inductie te werken, de koekenpannen, de soeppan, de wok, de steelpannen, niets werkt, alleen 3 gewone pannen doen het, dus dat ruimt op zich wel lekker op in onze kasten

Bij het verwijderen van de kranen werd het een waterballet, en er bleek warm water uit de wc kraan te komen, dus iets is er niet helemaal goed. Dat moeten we morgen nog uitzoeken want zaterdag is D-day.

Wat irritant van die kozijnen Janna.

Goed idee, die parasol. Heb laatst de tuintafel in de olie gezet en binnen no time zaten er allerlei boompluizen op
Hallo!

Naast geen TV hadden wij de afgelopen weken ook geen internet meer, even radiostilte dus!

Bij ons schiet het ook op, volgende week de plafonds boven erin, de muren zijn al geverfd (lekker standaard 9010 helder wit) maar ook ik ga voor de accessoires. Aangezien ik heel veel verschillende natuurlijke houtsoorten combineer samen met aarde tinten word het anders te druk! Kozijnen zijn in ral 9001 (gebroken wit) en de op maat gemaakte deuren zijn ook bijna klaar! Ik ben heel blij dat mijn vader zo goed kan schilderen, ik heb er gewoon het geduld niet voor!

nog een dikke maand! :-D eindelijk!!

succes allemaal!!
Morgen ga ik het kozijn goed schuren en kitten, zondag dan echt voor de aller-aller-allerlaatste keer aflakken!!!

Ik zit nu op mijn 5e dag werken in een reeks van 9, dus van dat klussen komt niet zoveel. En ik weet dat ik op de laatste werkdagen in zo'n reeks meestal niet echt veel energie meer heb. Dus dinsdagavond (laatste dag) maar naar de Ikea, is leuk en nuttig!!!
Oh wat fijn al die kleuren en hier over door bomen. Wij hebben alles ral 9001 (gebroken wit). De grijze muur in de woonkamer wordt waarschijnlijk boulevaargrijs van Histor (behoorlijk donkere grijs maar dat komt wel goed omdat de rest licht en heel hoog is, plafond zit op bijna 2,90 hoog). De keuken is pastelblauw met zwarte vloer en zwart aanrechtblad, de gang heeft dezelfde zwarte vloer. In de gang willen we de gang nog langer laten lijken (is nu al bijna 6 m lang) dmv fotobehang met een bomenlaan aan het eind op te plakken. op zo'n 'dood' eind van de gang naast de trap waar de deur naar de woonkamer is.

In ons oude huis was alles ook heel kleurig, donkerrode vloer. Hebben we de bouwvloer geschilderd omdat we geen geld hadden om er iets op te leggen. Dat rood kwam terug in de gang op de trapleuning en de trapbomen. Verder samen met geel om de boel weer een beetje lichter te maken. Zo kleurig mocht ik in dit huis niet meer van mijn partner... Flauw, maar helaas... komt wel weer met frutsels ed...

Dit huis heb ik 1 kamer voor mij alleen... die zal ik dan ook wel weer lekker vrolijk/kleurig maken...

Verder kogel door de kerk dat we als beneden klaar is eerst gaan werken en zorgen dat ik ergens een vaste aanstelling heb zodat we de hypotheek kunnen verhogen voor we boven gaan aanpakken. De plannen voor boven zijn drastisch veranderd en gaan inhouden dat we daar eerst alle muren uit gaan slopen (direcht onder het dak, dus geen dragende muren). Dit alles kost in totaal waarschijnlijk minder geld dan kamer voor kamer aanpakken, maar in het begin ff meer. Dus vandaar ff uitstellen. Maar goed dan hebben we het over 2 jaar oid. Nu eerst beneden klaar maken zodat we iets meer van het huis gaan gebruiken dan allen de boven verdieping...

Veel klusplezier...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven