Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
parcours ziet er idd niet al te gek uit.

helaas kan ik od de computer waar ik nu zit de fotoś niet bekijken.

zal vanavond even kijken.

op zich is het onverharde lopen niet zoń heel groot probleem het is eigenlijk meer dat ik het niet zo leuk vind.

hier op het werk kan ik wel onverhard trainen op de hei.

ga vanuit het parate leven als beroeps militair overstappen naar het onderwijs en kom voor de klas te staan.
@lauwe: welke halve ga je lopen?

wat een ontzettende luxe trouwens tot half elf kunnen slapen.

lekker is dat om af en toe gewoon een keer te kunnen doen
@ lauwe: leuk he? ik geniet altijd van mijn rondjes zo met plaatjes. ik kijk nog wel eens terug naar december en januari naar de route in schotland en engeland. dan komen alle herinneringen weer boven overigens kan je bij de postjes onderaan doorklikken naar de route in google earth. die exporteer ik gewoon vanuit de software en link ik zo door. ik gebruik onderweg een sony HX5 die heeft ook GPS aan boord. ik vergeet alleen altijd filmpjes te maken heel stom. toestel weegt niet veel, met jackje kan het ding gewoon in de zak, als ik elders loop, loop ik bijna altijd met de waterbelt en zit ie daar in. hoe is het nou met jouw kuit? doet het al minder pijn? niet rood ofzo toch?

ik heb net gewandeld met de hond, ga me omkleden voor mijn langzame rondje. het is best lekker weer!

@ lavender: heee voor de klas! lagere school of middelbare school?
Hoi allemaal,

bedankt voor de felicitaties! Jammer dat jullie geen ervaring hebben met het zwanger lopen, ik heb me daarom al even gestort op andere flora. Misschien open ik er wel een topic over .

Blijf nu maar gewoon lopen zoals ik voorheen deed en ik zie wel in hoeverre mijn lichaam wil mee komen.

Ik ben nog erg benieuwd naar de verhuisverhalen van Tijgermeidje.

Lukt het nog tijgermeisje?

Loop ze allemaal en een dikke knuffel!
Driewieler ik denk dat er geen algemene richtlijnen te geven zijn. Vanuit gaande dat je zwangerschap zonder problemen verloopt en het lopen blijft goed voelen zal het hardlopen tijdens de zwangerschap geen probleem zijn.

Op dit moment trainen er twee zwangere dames bij de wedstrijdgroep. Eentje zelfs zwanger van een tweeling en eind aug. uitgerekend. De hobbelt momenteel nog mee. Alleen natuurljjk niet op fanatiek wedstrijd niveau.

Strakjes na de bevalling is het vooral ook belangrijk even pas op de plaats te maken. Heel rustig opbouwen omdat je dan toch nog heel blessure gevoelig bent. En als je borstvoeding gaat geven is het een behoorlijke klus die borsten in bedwang te houden tijdens het lopen. Daar heb ik dan weer wel ervaring mee die combinatie.

Het stuk strand bij Burgh Haamstede zit ook in de zeeuwse kust mararthon. Daar heb je zelfs drie keer een strandopgang en drie keer een strandafgang (tel uit de extra meters)

Lavender zal wel even wennen zijn die overstap. Jij vind onerhard lopen niet zo leuk? Onverharde paden hebben in het algemeen de eigenschap door een mooiere omgeving te lopen. En zelfs al lopen ze door dezelfde omgeving dan voel ik me pas echt in de natuur als ik geen asfalt kan zien.

Verder vind ik een zachte ondergrond veel lekkerder lopen. Nee niet sneller maar het voelt wel beter. Bovendien train je je zelf veel beter op onverhade ondergrond. Je spieren en pezen moeten meer werk verrichten. En als je dan een keertje een wedstrijd op het asfalt heb , heb je het idee dat je eroverheen vliegt.

Lauwe je zult het wel hard nodig gehad hebben. En ten tijde van de dtd genoeg keuze uit andere waarschijnlijk veel leukere loopjes. Alleen ik dacht dat jij weer met de AH ging lopen.
Hallo hardlopers, ik zag dat hier ervaren lopers schrijven en ik wilde graag eens wat ervaringen vragen en delen.

Zelf loop ik 3 jaar, een aantal keren 10km wedstrijd meegedaan. Ik liep die 10 net onder het uur.

En nu... het (ik ) loop(t) voor geen meter, hou het niet vol, doe er veel langer over dan normaal. Heb mezelf eerst maar eens wat rust beloofd, en daarna wil ik het weer oppakken. Ik wil weer onder het uur en ook verder naar de 15 km. Heeft iemand ervaring met zo'n soort, hopelijk tijdelijke, dip? En wat kun je doen of laten om toch die conditie weer te pakken te krijgen?
Southerngirl waarschijnlijk train je te eenzijdig. Aanvankelijk bouw je dan nog wel op ,maar al snel zit je dan aan je limiet en vervolgens zie je dan zelfs achteruitgang.

Varieren in afstand, ondergrond en soort van training. Als je 3 keer per week wil blijven trianen kun je het beste kiezen voor een rustige duurloop (die je eventueel uit gaat breiden), een gerichte inteval training en een korte tempo training. Vervang de korte tempo training regelmatig door een vaartspel of viaducht/heuvel training.

Probeer eerst weer eens een wat sneller 5km neer te zetten voordat je je weer aan een 10km wedstrijd waagt. En dan echt een paar 5km wedstrijden achter elkaar. Zodat je jezelf ook wat wedstrijd hardheid aan meet. Pas daarna je weer wagen aan een 10km. Stel je reeele doelen. Laat de tijd die je ooit hebt gelopen los en begin bij wijze van spreke opnieuw. Zet nu een tijd neer en richt je vervolgens op die tijd om die weer wat te verbeteren. Niet met minuten maar denk aanvankelijk in termen van secondes.
@Baukje, dank je voor de tips, klopt idd dat ik de laatste tijd meestal hetzelfde tempo liep, ging niet harder en geen puf voor interval of uptempo.

Ik wil ook steeds hard, maar dat moet ik loslaten, werkt eerder averrechts. Het was ook niet leuk meer, dus ik ga maar s een nieuwe start maken.
Lavender, Wij zijn hier nogal van het uitslapen en ik voelde dat ik het even nodig had, 2 dagen gewerkt na 2 weken niks

doen, komt meestal hard binnen weer, omdat ik redelijk zwaar werk verricht. Veel sjouwwerk met zware paketten en pallets.

Had gedacht vanmiddag nog even een rondje te doen, maar mijn tijd verkletst bij een moeder waar de jongste was gaan spelen. Ze moest even haar verhaal kwijt over haar zoon waar het op school niet zo goed mee gaat. Daarna kwamen we er achter dat we op dezelfde middelbare school hebben gezeten.

Max, wat een geweldige foto's! Vooral die van die schotse hooglander! Vind ik erg mooie dieren.

Baukje, ja klopt we gaan altijd via de ah, maar je moet je wel opgeven en ik heb toch een tijdje over nagedacht: ga ik wel of niet mee dit jaar en nu ben ik waarschijnlijk te laat. Het is altijd makkelijk qua vervoer, en heel gezellig, maar ben het ook wel weer een beetje beu. Ach we zien wel. Ik ga wel naar de TTM, dus dat is een beetje het zelfde en veel dichterbij.
Driewieler, hier staan een paar artikelen over aanstaande moeders en hardlopen, misschien heb je er iets aan.prorun
Hallo allemaal,

Ben sinds 6 weken actief met hardlopen begonnen. Met het Evy programma gaat super! Heb een vraagje waar een van jullie vast wel antwoord op heeft. Weten jullie hoe je op je mobiele telefoon / mp3 speler aan een afstand teller / totaal tijd kan komen? Daar schijnen programma's voor te zijn maar heb van alles gegoocheld maar kan het niet vinden.

Alvast bedankt!
@ lauwe: hahaha ja hooglanders zijn zo fotogeniek. toen ik daar door de glen liep, startte ik in een enome groep hooglanders. daar maar wel ff hondje aan de riem gedaan :-)

@ baukje: hum.... weet je al zeker dat je op de trappistenloop op 5 min/km gaat lopen? mócht je nou per ongeluk op 5.10 de eerste 5 km gaan doen...... samen?

heb vanmiddag lekker gelopen. lekker rustig aan. zag een ooievaar die een jong konijntje verorberde... daarna zag ik beide jonkies in het nest op de paal toen ik over de dijk liep.... lekker maaltje dus!
Hi, weer even een teken van leven vanuit Londen. Sta hier op een beurs en het is zooooo belachelijk druk. Goed natuurlijk voor de business en de dagen vliegen om. Gister en vandaag even 20 min gelopen, paar korte sprintjes en veel trappen. Morgen de laatste dag en dan 's avonds weer richting NL. Gelukkig ook voor mijn ouste dochter want die heb ik elke avond aan de telefoon dat ze me zo mist....
@ charlar: fijn dat op zich de dagen om vliegen. druk is soms beter dan alleen maar hangen op een beurs. ben je erg moe? lukt het wel met staan enzo?
quote:max09 schreef op 18 mei 2011 @ 20:50:

@ baukje: hum.... weet je al zeker dat je op de trappistenloop op 5 min/km gaat lopen? mócht je nou per ongeluk op 5.10 de eerste 5 km gaan doen...... samen?

Max ik zag dat er zelfs helemaal geen tijdsregistratie was enkel een klok. Dus ik ga er gewoon een training van maken. Eerste twee rondje D2 laatste rondje een lage D4. 5min per km is voor mij een heel gemakkelijk tempo omdat ik daar vrij veel op train. Dat is namelijk mijn marathon tempo alleen in de wedstrijd gaat het dan vaak toch weer net wat sneller.

Maar ik kan dus net zo goed het eerste rondje in 5min10 lopen. Alleen zal ik daar iets meer moeite voor moeten doen om in een strak tempo te blijven. Kunnen we inderdaad gezellig samen lopen. Maar jij ging toch 10km lopen?
@ baukje: nee, om het in het schema te laten passen, wil ik liever de 5 km doen. Ik zou eigenlijk morgen een interval training moeten doen en zondag dan tempoloop. Maar ik had dus bedacht dat ik dan zaterdag wel de tempoloop zou kunnen doen, om het te laten passen in het schema. Klopt dan niet helemaal. Ik zag het ook van de registratie, daarom durfde ik het ook te vragen Moet wel even kijken hoe het allemaal loopt, want beesie moet ook gedekt worden (maandag bleek veel te vroeg). Ik ga zo naar de dierenarts voor progesteron bepaling en aan de hand daarvan weet ik meer (waarschijnlijk dan vandaag dekken en zaterdag dus dat komt allemaal niet zo lekker uit....).
wat leuk! Hier wordt gewoon een loopdate gepland! @ Max en Baukje.. hebben jullie elkaar al eens in het echt gezien?

@ Southerngirl.. ik sluit me helemaal bij Baukje aan. En bedenk dat die rustige duurloop dan ook echt rustig is.. dus onder je wedstrijdtempo. Het moet qua herstel niet te veel van je vragen.

En intervaltrainingen zijn dus pitter qua tempo (niet gelijk sprinten maar gewoon even een tandje er bij) maar ook aanzienlijk korter. Men denkt vaak dat je altijd wel zo'n 10 km moet lopen om beter te worden op een 10km wedstrijd. Maar dat is niet zo!

ikzelf heb de laatste weken een heel moe gevoel. Heb een drukke periode gehad. Dacht dat ie nu wel een beetje op zn eind liep maar ook ik ga verhuizen! Nog tips tijgermeisje?

Wel leuk! Mn vriend en ik waren wel toe aan een grotere woonplek.

Gister voelde ik me ook heel lamlendig voor en tijdens de looptraining. Eigenlijk was het rustweek dus tijd voor een gezellige duurloop door het park maar de trainer vond het beter voor mij als ik een baantraining deed ivm dat ik zondag een wedstrijd heb. Had er totaal geen zin in maar ik haalde de tempo's redelijk makkelijk! De laatste 600 liep ik met 17km/u. Dat was dan wel weer een leuke meevaller.

Nu even fietsen en vanavond een sporttoernooi. Toch wel handig dat die docent waar ik de hele middag les van had ziek is!
Max moet je ver weg voor de dekking van de hond?

Fiekes Max en ik hebben elkaar nog nooit ontmoet. Maar als hondje van max meewerkt gaat daar overmogen verandering in komen. Lauwe en ik zijn weleens samen naar een wedstrijd gegaan. Jij woont ook gewoon aan de verkeerde kant van nederland he fiekes.

Het zou eigenlijk wel leuk zijn een keer een gezamelijke estafette loop of zo te doen. Maar ja hoe krijg je dan gepland.

Wat een snelheid. Afgelopen dinsdag moets ik de laatste serie 400tjes in 1min30. Dat vond ik al aardig doorpezen. En kreeg ook diep respect voor mijn twee zonen die de 800m in goed 2 min kunnen lopen.

O ja en natuurlijk gefelciteerd met de nieuwe wonding.

Vandaag geen clubtraining ivm een wedstrijd morgen op de club waar dus bijna de hele loopgroep aan meedoet. Heb voor mezelf een heuveltraining bedacht. Ben in totaal 16 keer het viaduct op en af geweest. Er liggen er hier 3 redelijk dicht bij elkaar dus ik heb nog wel een kleine variatie ingebracht. Verder ook gecombineerd met flinke tempoblokken.

Morgen dus de wedstrijd. Doe zelf niet mee maar moet wel de hele avond het verspringen jureren. Kan dus nog niet eens mijn eigen kinderen zien. Nou ja zal ze wel voorbij zien flitsen maar dus niet meer dan dat.

Op de 3000m wil iemand 8min45 gaan lopen. Betreffende persoon neemt een haas mee dus ik neem aan dat het een serieuze poging betreft. Ben benieuwd.

Verder is mijn tweede oudste zoon geselecteerd als een van de 3 snelste van de regio op de 800m en mag volgende week naar de interregio wedstrijd om het tegen 4 andere regio's op te gaan nemen.
@max09:als jij spreekt over langzame rondje wat is dan langzaam?

Maak je erg veel foto’s onderweg of is dat echt alleen als je op vakantie gaat?

Hoe doe je dat thuis met deafwisseling in rondjes.

Vind dat zelf nogal moeilijk loop veel alleen en vind het erg prettig als mijn partner weet waar ik loop voor het geval het even duurt voor ik thuis kom.

Ik kom voor de klas op het MBO (ROC)

@driewieler: geniet idd lekker van je zwangerschap, je merkt vanzelf wel wanneer je een tandje terug moet. Zolang jij je er lekker bij voelt zal het allemaal wel loslopen.

@baukje: ga je de zeeuwse kust marathonlopen? Wanneer is deze dan?

Heb jij altijd al gelopen of ben je er oplatere leeftijd mee begonnnen? Je bent wel een ontzettend fanatieke loper en je hebt als ik je verhalen zo een beetje leest ook echt sportieve kinderen. Leuk lijkt me dat, maar ook wel eens erg zwaar. Zelf veel trainen en dan ook nog zorgen dat je kinderen al hun trainingen en wedstrijden kunnen blijven doen. Petje af!

Het licht onverhard lopen vind ik wel leuk. (lees bos ed) echter dat hele mulle zand waar we hier bijv bij de kazerne waar ik op dit moment werk mee te maken heb vind ik dus niet leuk.

Maarja dat hoort er ook af en toe bij. Tanden op elkaar en door gaan.

Hier vandaag een conditieproef (12 minutenloop) ben benieuwd. Heb gisteren een rustige 10 gelopen. Met hartslag van 154 dus voor mij redeljk netjes.
Vandaag nog een lange langzame duurloop gedaan en met name erg langzaam. Het ging heel moeizaam, want ik zag het tempo steeds langzamer worden en mijn hartslag steeds hoger!! Maar heb er 22,8 km uit geperst! Maar er wel bijna 2:26:00 over gedaan. Nu snel douchen, moet zo de kinderen weer op halen.
ben helemaal trots heb net op de 12 minutenloop gewoon 2700 meter gelopen. jippie!!!!!!!!!!!!!
Lavender, goeie prestatie zeg!!
Zo werkdag zit er weer op, weekend!

Lavender netjes hoor die coopertest.

Ga in derdaad de zeeuwse kustmarathon lopen. Heb hem vorig jaar ook gelopen. En eigenljk vind ik dat je zoveel mogelijk verschillende wedstrijden moet lopen (er is nog zoveel leuks te beleven). Maar deze vond ik wel zo geweldig dat ik het toch nog een keer wil gaan meemaken. Daarbij hadden we vorig jaar eigenlijk te mooi weer voor deze marathon. Dus dit jaar wil ik storm net als twee jaar terug.

Ik ben 5 1/2 jaar geleden begonnen met hardlopen. Ik was gestopt met de hondensport omdat ik die trainingen niet echt meer kon combineren met de wedstrijden van de kinderen. En toen vonden man en kinderen dat ik hoognodig wel iets aan sport mocht gaan doen.

Het blijft altijd regelen al die wedstrijden en trainingen. Maar goed dat heb je natuurlijk sowieso met een groot gezin. Zaten ze niet op de atletiek dan hadden we we een andere hobby. en al vallen trainingen en wedstrijden meestal niet samen, of juist wel samen maar op verschillende locaties; doordat we allemaal nou bij de atletiek betrokken zijn is de baan een beetje ons tweede huis en omdat we nu inmiddels met de kinderen al een jaar of 9 meedraaien met de wedstrijden komen we ook op andere verenigingen al jarenlang dezelfde mensen tegen.

Wat betreft ondergrond vind ik hoe ruiger/zwaarder hoe beter. Natuurlijk loop ik tijdens de trainingen ook weleens te mopperen op het veel te mulle zand of die veel te pittige klim. Maar ben ik alleen dan zal ik er nooit omheen lopen en bij de keuze gewoon wandelpad en ruiterpad kies ik bijna altijd het laatste. Maar dat vooral omdat ik weet dat het iets extra's aan de trainign toevoegt.

Eind oktober ga ik de mont ventoux op lopen. Vandaar dat viaduct. Nu is een herhaling van een korte klim absoluut niet vergelijkbaar met een langdurige klim. Maar ik neem toch aan dat mijn bovenbeetjes er sterker van worden.
@ baukje: pffff net thuis. Vanmorgen sportarts...... vanmiddag heerlijk gegeten in voorburg. Dat doe ik normaal natuurlijk niet voor een loopje. Daarna voor schoenadvies op pad gegaan maar daar vond ik niet wat ik zocht. Nu dus beremoe en met dikke poten even achter de computer gekropen. Ik weet nog steeds niet wat ik morgen ga doen. Wordt het warm? Want dat ben ik uberhaupt al niet zo snel..... Ik ga in ieder geval wél, want het lijkt me een mooie ronde daar om mee te maken. Ik zou het leuk vinden óf om met jou te lopen een klein rondje (als je dat nog zou willen tenminste) of gewoon mijn eigen training te gaan doen. Kweenogniet? Wat zijn jouw plannen? In ieder geval moet beessie morgen voor de tweede keer gedekt worden dus die komt mee, dan kunnen we na de loop meteen door...... Grom.
Ja ik hoor eigenlijk ook al lang op bed te liggen. Maar ik kom net terug van de wedstrijd en ondanks het mooie weer ben ik het laatste uur toch verkleumd geraakt.

Ga er zelf helemaal geen wedstrijd meer van maken dus het lijkt me heel gezellig een ronde samen te lopen. Ga ik de derde ronde wel wat versnellen.

Er zijn hier weer wat pr'tjes verpulverd. Heb nog niet de officiele uitslag maar de twee oudste hebben waarschijnlijk 4min38 en 4min43 gelopen. Helaas zat tweede zoon net in een verkeerde serie. Heeft daardoor het werk aleen moeten doen. Ik denk dat hij anders gewoon met zijn broer was meegegaan

Moet je ver weg voor de dekking van de hond? .

Voor zondag met een andere loopgroep afgesproken om mee te gaan met hun duurloop van 2 1/2 uur. Doe ik een rondje in mijn eigen geboorte streek ,is ook wel weer leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven