Geld & Recht alle pijlers

Strafbaar?

12-06-2011 11:12 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om het volgende:

Mijn vriendin kijkt wel eens op de MSN van haar kinderen. Daar leest ze dat het vriendje (17) van haar dochter (14), het kind wel erg onder druk zet met seksuele vragen over zelfbevrediging e.d.

Het laatste wat ze las was dat hij het tijd vond om verder te gaan.......

Mijn vriendin wil natuurlijk niet dat haar dochter er achter komt dat zij de MSN leest maar ze wil haar dochter ook beschermen.

Hoeveel is eigenlijk strafbaar is zo'n situatie, want elders op het internet lees ik dat vingeren met een minderjarige al strafbaar is, want nog geen 16, en op ander forums lees ik dan weer dat het niet strafbaar is als het meisje toestemming gaf.

Wat doe je als ouder om je kind te beschermen?
quote:klaverjas schreef op 12 juni 2011 @ 12:16:

[...]

Het gaat niet per se om de inhoud. Het gaat om de kwetsbaarheid van een kind door het internet.

En niet voor het een of het ander, wanneer ik het idee zou hebben dat mijn kinderen aan het ontsporen waren zou ik dat dagboek zeker lezen.

Dan moet er echt is heeeeeeeeel ernstigs mis zijn, zou ik dat doen. En daar zou ik me goed k*t over voelen. En later mijn excuus over aanbieden.

Ik vind dat je dan ook weinig vertrouwen in jezelf hebt als ouder.
quote:klaverjas schreef op 12 juni 2011 @ 12:19:

[...]

Weet ik wel, ik had het nu over het algemeen ok
quote:Iwannalive schreef op 12 juni 2011 @ 12:15:

[...]

Had ze wel wat eerder mee mogen beginnen.

Maar goed... wat nu?

Iik zou de jongen uitnodigen om te komen eten... en als hij dan een beetje drammerig op d'r dochter reageert op iets (al is het nog zo klein), dan zou ik dat aangrijpen... zo van he, wat was dat tijdens het eten... je laat je toch niet in een hoek drukken door "Henkie" (of hoe hij heet). En dan kan je haar alsnog op het hart drukken dat ze niets wat er echt toe doet tegen haar zin hoeft te doen omdat haar vriendje dat wil...

En niet over MSN beginnen. En niet meer meelezen.Goed idee.
quote:Iwannalive schreef op 12 juni 2011 @ 12:19:

[...]

Dan moet er echt is heeeeeeeeel ernstigs mis zijn, zou ik dat doen. En daar zou ik me goed k*t over voelen. En later mijn excuus over aanbieden.

Ik vind dat je dan ook weinig vertrouwen in jezelf hebt als ouder.

Ik zou het ook niet fijn vinden. Daar niet van. Maar wat nodig is, is nodig.

Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met de onzekerheid van de ouder.

Ik zou juist heel erg zeker moeten weten dat er wat mis zou zijn wanneer ik dat zou doen.
quote:klaverjas schreef op 12 juni 2011 @ 12:21:

[...]

Ik zou het ook niet fijn vinden. Daar niet van. Maar wat nodig is, is nodig.

Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met de onzekerheid van de ouder.

Ik zou juist heel erg zeker moeten weten dat er wat mis zou zijn wanneer ik dat zou doen.

Vertrouwen in je kind, begint volgens mij bij het hebben van vertrouwen in jezelf als ouder.

Als jij weet dat je je kind bepaalde normen en waarden hebt bijgebracht en op tijd de juiste discussies hebt gehad en dingen hebt uitgelegd en niet zomaar hebt afgedwongen, dan durf je volgens mij met vertrouwen je kind steeds meer los te laten.
quote:klaverjas schreef op 12 juni 2011 @ 12:14:

Computervredebreuk van een gemeenschappelijke thuis computer? Van de mails van een minderjarige? In een tijd waarbij het levensgevaarlijk kan zijn om zonder toezicht te laten surfen en mailen?

Neh, daar zou ik me niet zo druk om maken als ouder.

Wel zou ik mijn kinderen laten weten dat ik ze bij tijd en wijle zou controleren.

Maar als je ze laat weten dat je ze af en toe controleert, is het heel wat anders. Dan respecteer je je kind, en weet je kind ook dat er meegekeken kan worden. Zomaar onaangekondigd msn accounts lezen, is beneden peil, wat mij betreft. Dat het "levensgevaarlijk" (* die kwalificatie laat ik even voor jouw rekening, er zijn gevaren maar je moet ze nu ook weer niet overdrijven*) is om zonder toezicht te surfen los je niet op door te controleren, maar door je kind te leren ermee om te gaan. Van jongs af aan, vanaf het moment dat ze op de computer kunnen. Als je er pas mee begint als ze 14 zijn, en dan niet met je kind het bespreekt maar stiekem je kind controleert, laat je m.i. forse steken vallen.

Het verkeer is ook gevaarlijk. Daarin leer je het kind ook van jongs af aan om op te letten. Door je kind niet te leren links en rechts te kijken enz. maar stomweg als het 14 is erachteraan te fietsen in de hoop dat voor je ogen geen ongelukken ziet gebeuren, neem je ook onverantwoorde risico's. Dat is met internetgebruik niet anders.
quote:Dhelia schreef op 12 juni 2011 @ 12:28:

[...]

Maar als je ze laat weten dat je ze af en toe controleert, is het heel wat anders. Dan respecteer je je kind, en weet je kind ook dat er meegekeken kan worden. Zomaar onaangekondigd msn accounts lezen, is beneden peil, wat mij betreft. Dat het "levensgevaarlijk" (* die kwalificatie laat ik even voor jouw rekening, er zijn gevaren maar je moet ze nu ook weer niet overdrijven*) is om zonder toezicht te surfen los je niet op door te controleren, maar door je kind te leren ermee om te gaan. Van jongs af aan, vanaf het moment dat ze op de computer kunnen. Als je er pas mee begint als ze 14 zijn, en dan niet met je kind het bespreekt maar stiekem je kind controleert, laat je m.i. forse steken vallen.

Het verkeer is ook gevaarlijk. Daarin leer je het kind ook van jongs af aan om op te letten. Door je kind niet te leren links en rechts te kijken enz. maar stomweg als het 14 is erachteraan te fietsen in de hoop dat voor je ogen geen ongelukken ziet gebeuren, neem je ook onverantwoorde risico's. Dat is met internetgebruik niet anders.Goed verwoord!
Eens met Dhelia
@ Toetiefroetie: hoe reageerde dochter eigenlijk op zijn vragen dan?

Had ze er wel oren naar? (een stap verder gaan) Hield ze het af?

Ik vind dat nogal van belang.
quote:Dhelia schreef op 12 juni 2011 @ 12:28:

[...]

Het verkeer is ook gevaarlijk. Daarin leer je het kind ook van jongs af aan om op te letten. Door je kind niet te leren links en rechts te kijken enz. maar stomweg als het 14 is erachteraan te fietsen in de hoop dat voor je ogen geen ongelukken ziet gebeuren, neem je ook onverantwoorde risico's. Dat is met internetgebruik niet anders.

Ik ben het met je eens, dat absoluut.

Met een kleine kanttekening.

In het verkeer heb je (godzijdank) maar heel weinig gekken die je extra proberen aan te rijden.

Op het internet is dat anders, daar struinen wel veel gevaarlijke mensen rond die azen op jonge kinderen. Die weten dan ook dat een erg kwetsbare groep is, juist omdat er zoveel ouders zijn die hun kinderen gewoon loslaten.
http://mediaopvoeding.nl/deskundige/boudewijn-mayeur

Een bijzonder nuttige link.
Er kwam ooit bij mij op de middelbare school een meisje vanuit de crisisopvang/pleegzorg in de klas. Zij had op haar 15de een relatie gehad met een jongen van 18. Hij natuurlijk minderjarig, ouders hadden er een rechtzaak van gemaakt, aangifte gedaan, terwijl het gewoon twee verliefde bakvissen waren die geheel vrijwillig seks gehad hadden. Tussen de dochter en haar ouders is het na de aangifte volledig geëscaleerd, waardoor zij uit huis geplaatst is. Ik bedoel te zeggen; dit moet je niet willen.

Ik ben door mij moeder volledig doorgezaagd over grenzen aangeven en niets tegen je zin doen. Dat had ik goed geinternaliseerd hoor. Maar toen ik op een gegeven moment veertien was en verliefd, wou ik zelf ook gewoon. Ik kan er heel prettig op terugkijken, die ontdekfase. Zo gun ik het iedereen.

Mijn moeder had mijn vertrouwen beschaamd als ze mijn msn had gelezen.
Veel van jullie hebben het hier over de privacy van het 14-jarige meisje en dat het zo erg is dat haar moeder stiekem haar MSN leest.

Waar het gaat om stiekem ben ik het met jullie eens. Goede relaties (niet alleen tussen man en vrouw, maar mijns inziens ook tussen ouders en kinderen) bestaan volgens mij uit openheid, eerlijkheid en vertrouwen naar elkaar toe. Daar past stiekem niet bij. Maar dat de privacy van het 14-jarige meisje wordt geschonden, daar ben ik het absoluut NIET mee eens.

Ik vind dat je als ouders het recht heb om kinderen totdat ze 18 zijn ze op jouw manier naar volwassenheid te begeleiden. In sommige gevallen heb je daarbij zelfs een plicht om controlerend op te treden.

We kunnen wel met z'n allen vinden dat tegenwoordig op 14-18 jarige leeftijd alles maar moet kunnen, feit blijft (dat is wetenschappelijk onderzocht) dat de hersenen van tieners en jong-volwassenen nog in ontwikkeling zijn en dat er niet altijd juiste keuzes worden gemaakt (op grond daarvan is bijvoorbeeld in Amerika de doodstraf voor minderjarigen afgeschaft). Ik vind dat je op 14-jarige leeftijd nog geen goede inschatting kan maken wat op langere termijn goed of slecht voor je is (in relaties, met seks, maar ook op andere gebieden. En ik vind dat je als ouder het recht en zelfs de plicht hebt om daar nog actief mee bezig te zijn.

Het recht op privacy zit 'm wat mij betreft meer in de eerbiediging van de lichamelijke privacy van het meisje. Denk aan eigen kamer waar ze de vrijheid, ruimte en afscherming heeft om zichzelf te ondekken, het eerbiedigen als zij niet meer wil douchen met vader en of broers, etc.

Iemand schrijft hier dat je seksualiteit ontdekken normaal is en niet moet worden afgekeurd omdat mamma er niet aan toe is. Als het gaat om het normaal zijn van seksualiteit ontdekken ben ik het direct eens. Maar seksualiteit ontdekken en seks hebben met alles erop en eraan vind ik twee verschillende dingen. Je kan op je 14e dan wel geil genoeg zijn om seks (penetratie/oraal/anaal/weet ik wat niet meer) te willen hebben, of het goed is voor je ontwikkeling (lees: hoe je later met seksualiteit, relaties, mannen omgaat), verschilt op zijn minst per persoon, maar is nog maar de vraag. Ik vind het niet normaal om op jonge leeftijd (in ieder geval onder de 16) al met meerdere jongens seks te hebben gehad puur om de seks en daarbij ook al van alles te hebben uitgeprobeerd.

Ik ben overigens NIET van de geen-seks-voor-het-huwelijk-brigade of de zwarte-kousen-kerk (of welke kerk dan ook). Ik ben het er gewoon niet mee eens dat tegenwoordig alles maar moet kunnen. Dat iets kan, betekent nog niet dat het goed is.
Ik vind het eigenlijk heel normaal dat je zo af en toe eens bekijkt wat je kind op internet doet. Doe ik ook bij zoon van 12, maar gewoon open en niet stiekum. Zo kijk ik ook wel eens in zijn sms-jes. Niet dat ik heel strikt dingen ga verbieden, maar zo kom ik wel eens een onderwerp tegen en daar praten we dan even over. Hoe je op sommige dingen moet reageren (of juist niet moet reageren) bijvoorbeeld, zoals pesterige sms-jes. En ik spreek hem er ook wel eens op aan, dat hij bv. via hyves chat ook wel dingen anders neer kan tikken. Multi media opvoeding zeg maar.
Nou Christiane04, dat stiekem de msn lezen door velen niet wordt goedgekeurd betekend helemaal niet dat wordt gevonden dat alles maar moet kunnen, hoe kom je er bij?
quote:Beauke schreef op 12 juni 2011 @ 18:17:

Nou Christiane04, dat stiekem de msn lezen door velen niet wordt goedgekeurd betekend helemaal niet dat wordt gevonden dat alles maar moet kunnen, hoe kom je er bij?

Over het algemeen (en dan bedoel ik niet het forum) moet tegenwoordig op seksgebied alles maar kunnen. Seks om de seks is tegenwoordig heel normaal. Ik zie dat anders, maar kan me daarbij wel inleven in anderen en zal daar bij vriendinnen ook zeker geen oordeel over vellen (ik heb wel een mening, maar geen oordeel). Maar seks om de seks bij jongeren (onder de 16) is tegenwoordig ook heel normaal. En daar ben ik het gewoon pertinent niet mee eens. Dat heeft mijns inziens niet te maken met ontdekken, maar in de meeste gevallen puur met bevredigen van geilheid. Leuk voor de korte termijn, maar - al zal dat niet voor iedereen gelden - ik vraag me af wat het op lange termijn met meisjes/vrouwen doet. Hoe vaak lezen we niet op de relatiepijler dat vrouwen zich uitsluitend voor seks laten gebruiken.

Zo lang wachten met seks als ik heb gedaan, raad ik niemand aan (ik was helaas door omstandigheden; o.a. ziekte) erg laat, maar 14 vind ik veel en veel te jong. En ik vind dus dat je als ouder niet alleen het recht hebt om je kind te begeleiden (o.a. door middel van het controleren van internet en telefoon), maar zelfs een plicht. Maar nooit stiekem. En dat heb ik in mijn vorige post ook aangegeven.
Als er iets aan de hand is met een puber......kind verdwijnt, sexueel misbruik, hoor je altijd, waar waren die ouders???

Die hadden beter moeten opletten....bla bla bla.

Het is HEEL goed dat ouders allert zijn en blijven! Vertrouwen is goed controlen is beter.

O dat ik iets aanvoelde bij mij autistische dochter heb ik haar mails gelezen.

Mij kapot geschokken.........zelfs de zedenpolitie ingelicht!!

Wat ben ik blij dat ik haar mails heb gelezen.

En dat zou ik ook doen bij dochter 2 die kerngezond is.

Je moet ze begeleiden en soms controleren.
Er is een verschil tussen controleren en STIEKEM controleren. Als jij met je dochters afspreekt dat je af en toe hun mails leest, en als vriendin van TO met haar dochter afspreekt dat ze af en toe laat zien met wie ze msn't en chat, dan is daar helemaal niks mis mee. Dan weet dochter ook dart moeder meeleest. Op het moment dat de kinderen ouder zijn dan 12 en niet weten dat hun moeder niet alleen meekijkt met welke sites ze bezoeken en met wie er wordt gechat, maar ook nog eens woord vioor woord het msn-gesprek gaat meelezen met een vriendje of vriendinnetje dat ze IRL allang kennen is dat in mijn ogen wel degelijk schending van de privacy van een kind. Daar zou je in mijn ogen als ouder een verdomd goede reden voor moeten hebben ( als je kind zich abnormaal gedraagt en je hebt het vermoeden als ouder dfat er iets heel ernstig fout aan het lopen is, als je kind zich opsluit in zijn/haar kamer, ineens slkechte cijfers haalt o.i.d) .

Verder zou het moeten volstaan om je kinderen van jongs af aan te begeleiden en te leren om Nee te zeggen wanneer ze iets niet willen. Mijn moeder heeft mij ook tot in den treuren verteklt dat mijhn lichaam van mij is en dat ik pas sex moest hebben als ik daar zelf aan toe was, en dat mannen die zeiden dat ik moest "bewijzen"dat ik van ze hielkd met sex juist niet genoeg van mij hielden, anders zouden ze me tijd geven om er zelf aan toe te zijn.

( En net als die zus zou ik ook in mijn pubertijd alleen maar harder naar een jongen zijn toegetrokken als mijn ouders me het hadden verboden. Juist de dingen die mijn ouders verboden waren extra interessant, en ik zou ze wel bewijzen dat ze ongelijk hadden en dat ik het allemaal heus wel alleen aankon). Juyist als mijn ouders vragen stelden en me zelf lieten nadenken over de gevolgen, luisterde ik naar hun advies.
quote:Miek_ schreef op 12 juni 2011 @ 11:28:

Ben ik de enige die het nogal stuitend en misselijk vind dat de moeder stiekem de privacy van haar dochter schendt door haar MSN te lezen in plaats van met haar te praten?Nee, je bent niet de enige.
Ik heb een dochter van 13 en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om stiekem in haar MSN te kijken.

Dat hoeft ook niet want ze is zo open naar mij dat ze mij zelfs haar wachtwoorden verteld van MSN/Hyves.

Ik heb wel de afspraak met haar dat ze wanneer iemand haar wil toevoegen op hyves/msn ze het bericht eerst aan mij laat zien.

Dat geldt natuurlijk alleen als het iemand is die ze niet kent,schoolvrienden etc dat hoeft ze mij allemaal niet te vertellen natuurlijk.
Als mijn ouders mij op mijn 14e hadden gemeld dat ze regelmatig mijn gangen zouden gaan controleren dan hadden ze behoorlijk wat weerstand op hun bordje gekregen. Een 14 jarige die zich laat controleren?! Wat een utopie. Als ik sexdingetjes met mijn toenmalige vriendje had willen bespreken dan had ik daar wel een andere manier voor bedacht. Jahoor, controleren mag, maar dan treffen ze wel alleen kuise toestanden aan en dan zullen ze nog niet weten wat zich in de werkelijkheid afspeelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven