Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Pimpelpaars, hoeveel fouten had je per onderdeel? Maak je je niet veel te druk door het zo snel te willen doen? En wat zegt je instructeur ervan?

Vandaag weer lekker een stuk gereden. Het is nu een kwestie van bijhouden. We zijn veel rond het CBR aan het rijden en op stukken waar vaak met examens gereden wordt(rotonde bij het CBR, de snelwegen in de buurt van het CBR etc). Dus daar gaan we gewoon mee door. Nu tot aan examen(in augustus, met een maand vakantie ertussen) gaan we elke week gewoon rijden en een mix van vanalles doen zodat het allemaal up-to-date blijft.

Goed gevoel om eindelijk die rust gevonden te hebben en gewoon echt te rijden met amper aanwijzingen van instructeur. Rijden met het navigatiesysteem vind ik soms nog wel een beetje lastig maar dat gaat ook al bijna zoals het hoort.
Ik heb maar 1x een paar km met het navigatiesysteem gereden tijdens mijn rijlessen, en dat was nog op eigen verzoek.

Op mijn rijexamen is het ook niet aan de orde gekomen, ik moest gewoon zelfstandig een stuk van A naar B rijden, en dat was nog een doodsimpel stuk ook.

Je moet je over de inhoud van het rijexamen echt niet al teveel zorgen maken, het is makkelijker dan een rijles, en maar 35 minuten.

Rij vooral veilig, en fouten maken mag.

Toen ik van de parkeerplaats reed bij het CBR had ik het eerste commentaar al te pakken.

Ik hield bij het schakelen van 1-2-3 mijn hand op de pook, mocht niet :-)

Het is dan de kunst om je niet gek te laten maken door die kritiek en gewoon lekker verder te rijden.
Ik word dus gewoon heel utrecht doorgestuurd met dat navigatiesysteem. Zwaar irritant ding dat van mij de bijnaam "bitch" heeft gekregen. Maar he, weer wat geleerd hoewel ik liever een cluster opdracht doe als ik het voor het zeggen zou hebben.

Voor de rest weet ik al wel precies wat me te wachten staat en maak me er eigenlijk ook niet druk om.
Soms denk ik echt dat de eisen in NL toch een beetje hoger zijn dan in Dld. Clusteropdracht? Navigatiesysteem? Mijn moeilijkste opdracht was: bij derde rij stoplichten links.

Achteraf gezien had ik dat graag meegepakt tijdens mijn lessen...
Oh ja, het is trouwens niet verboden om een beetje te genieten van je rijexamen :-)

Het is het moment waarop jij aan de expert kan laten zien wat je kan.

Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer er nuchter tegenaan te kijken.

Als je het haalt is het super, haal je het niet, dan ben je er gewoon nog niet klaar voor, maar het moment komt echt dat je het haalt.

Maak er geen drama van.

Voor wat betreft mensen die theorie doen: haal die ANWB boeken, die zijn super goed, ben er in 1 keer mee geslaagd met weinig fouten, vergeleken met de examens in die boeken is het echte examen een eitje.
Wie maakt er een drama van dan?
Jannejip, de eisen in NL liggen ook gewoon heel hoog. Maar opzich vind ik dat niet iets slechts.

Leren rijden met navigatie is idd wel handig vind ik.

Clusteropdracht is in principe gewoon een nabootsing van een geval waarin je iemand de weg vraagt. De examinator geeft je een route op (bijv. Bij de 2e rotonde linksaf slaan, dan de 1e rechts en daarna de 2e links) die je dan zelfstandig mag rijden. Verkeerd rijden mag. Het gaat er meer om dat je op het verkeer kunt letten en tegelijkertijd je route kunt uitvogelen.
Haha nou... ik lees hier verhalen dat ik denk tjongejonge

Lijkt wel alsof sommigen er een hele medicijnkast tegenaan gooien om maar relaxed te zijn tijdens het examen

Nu heb ik zelf geen last van overmatige stress of faalangst, maar medicijnen hebben over het algemeen wel een negatieve invloed op je reactievermogen en inzicht, wees daar dus spaarzaam mee.

Ik geloof meer in een psychologische aanpak om de angst te onderdrukken.
"haal je het niet dan ben je er niet klaar voor" klopt ook niet helemaal. Dan mocht je namelijk in de meeste gevallen(als je een verstandige instructeur hebt iig) geen examen doen. Daarnaast is het gemiddelde rijgedrag op de NL wegen ook niet om over naar huis te schrijven. Ik heb letterlijk elke les iemand voor me rijden die dingen doet waar je keihard op zou zakken. Op het examen kan dat dus niet zo'n "foutje" dat in het dagelijkse verkeer vaak genoeg voorkomt.
Tja angst. Weetje, ik ben ook zenuwachtig voor een tentamen. Ook als ik er heel goed voor gestudeerd heb. Volgens mij is dat vrij menselijk. En ja, je leest hier soms verhalen maar sommige mensen hebben nu eenmaal meer angst voor examens en toetsen dan anderen. Daarbij komen sommige mensen hier denk ik JUIST meeschrijven omdat ze het wat lastig en eng vinden en hier hun ei kwijt kunnen.

Jij zult wel weer bang zijn voor iets anders.
Ja, Ruz, ik denk dat het zinnige oefeneingen zijn. Ik moet dat nu "in het wild" leren en dat lijkt me niet de beste manier.

Mike, een aantal dames hier rijdt prima lessen, maakt op het examen domme fouten en zakt. Mijn rijleraar had ook vele voorbeelden daarvan en ook ik reed duidelijk slechter op mijn examen dan tijdens de lessen. Stress sucks. Als je eerlijk bent tegen je arts over de reden van medicijngebruik neem ik aan dat hij er zorg voor draagt dat je niet een te hoge dosering neemt.

Ik was gestresst tijdens mijn examen maar herken mij niet in de paniek die een aantal mensen hier beschrijft. De stress die zij noemen lijkt me vreselijk en ik vind dat lullig voor ze, geen reden om er laconiek of laatdunkend over te doen.
Natuurlijk is het rijexamen strenger dan dat de gemiddelde Nederlander rijdt.

Dat merk ik nu ook, ik haalde laatst een auto in en moest daarbij over het fietspad rijden (zo'n rode fietsstrook) en vergat daarbij in mijn rechterspiegel / over de schouder te kijken :D

Toen dacht ik nog hmmm... gezakt..... als ik nu rijexamen had.

Maarja, zo gaat dat met alles.

Eigenlijk zou je op herhaalcursus moeten, na 5 of 10 jaar ofzo, maar daar heeft niemand zin in :P

Een ander verhaal is dat automobilisten over het algemeen slecht reageren op lesauto's, je wilt er geen voor of achter je hebben, en dan gebeuren er soms ook rare dingen.

Ik ga nu echt niet achter een leswagen staan, valt nu pas op hoe traag die dingen rijden als je zelf je rijbewijs hebt
Nee, dus gaan ze allemaal levensgevaarlijke inhaalmaneuvres uitvoeren om langs die lesauto te komen. Dat is handig leer je als leerling wel meteen hoe je op dat soort idioten moet reageren haha.

Ik vind het nieteens een slecht idee om mensen als hun rijbewijs verlopen is opnieuw te laten toetsen. Wat je soms ziet rijden...dan lijkt het net of ze bezig zijn met hun 3e rijles.
Ik ben stomverbaasd hoe weinig mensen hun knipperlichten weten te vinden, zelfs bij een rijstrookwissel op een superdrukke snelweg...
Zo eentje had ik gister.70 weg, stoplicht op rood en de auto in de strook links van mij besluit op het allerlaatste moment zich met volle vaart op mijn strook te werpen. Zonder knipperlicht dus.
Is gewoon luiheid meestal.

Nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald verbaasde ik mezelf erover hoeveel zaken ik al niet meer doe die ik wel geleerd heb.

Bijvoorbeeld altijd in de binnenspiegel kijken voordat je gaat remmen, doe ik vrijwel nooit meer.

Vind het ook bullshit hoor, als je moet remmen moet je remmen, meestal rem je heel geleidelijk af, en als je dan een klever hebt gaat dat wel goed.

Als je plotseling moet remmen en er zit iemand op je kont, ja wat dan... moet je dan maar niet remmen en zelf op je voorganger knallen?

Ik heb wel eens van dat soort discussies gehad tijdens mijn rijlessen.

Sowieso zie je de binnenspiegel altijd wel in je ooghoek.
hai!

Zo weer terug van weggeweest!

Gisteren mn eerste les weer gehad (2 uurtjes) en morgen mag ik weer 2 uur lessen.

Aankomende maandag afrijden!!!!
Ook irritant: geen richting aangeven op rotondes, uberhaupt niet weten hoe een 3 baans rotonde in elkaar zit, stil gaan staan midden op een kruispunt en op de linkerstrook gaan rijden op de snelweg maar dan 90 rijden waardoor ik niet kan inhalen.
Geef mij maar turborotondes (rijbaanscheiding) wel zo veilig, en niet van die malloten die 'm wel ff bij je naar binnen rijden als je niet uitkijkt.
Spannend eefje!

Mike, nja..weetje. als je echt moet remmen dan rem je gewoon natuurlijk. Maar je hebt ook situaties waarin het stoplicht op rood wil gaan en je als je in de binnenspiegel kijkt vol op de rem kunt gaan en daarmee een boete voorkomt. Of gewoon doorrijdt omdat anders degene achter je vol op je auto inrijdt en je vervolgens bezwaar kunt maken als je de boete ontvangt omdat de verkeerssituatie zo was dat doorrijden veiliger was dan stoppen. Ook kun je in sommige situaties als je ziet dat er iemand achter je zit kiezen om (als mogelijk) uit te wijken ipv te remmen. Scheelt een hoop gedoe en geld.
Nja ik snap dus werkelijk niet dat er mensen van onze generatie zijn die niet weten hoe een 3 baans rotonde in elkaar zit.
Had ik tijdens rijles gister

Gisteren had ik tot 2x toe pizzakoeriers op brommers die geen richting aangeven, door rood rijden en 'm zo voor je auto gooien!
Das waar, bij een stoplicht kan het wel eens handig zijn om goed in je binnenspiegel te kijken.

Rotondes zijn op zich niet moeilijk, het invoegen op het derde kwart kan lastig zijn als het druk is, maar das gewoon een kwestie van goed kijken, en erachter komen of ze je gezien hebben, daarna is het een kwestie van ervoor of erachter invoegen, of als ze vervelend zijn 'm ertussen drukken (niet doen op je examen)
Scooters zijn het meest gevaarlijk in het verkeer, vooral als ze ineens van rechts komen, je kijkt... denkt OK komt niks aan en ineens komen ze eraan scheuren met 60....
Hoe gaat jullie instructeur trouwens om met het nieuwe rijden?

Let hij er echt op of je milieubewust rijdt en dus z.s.m. doorschakelt naar de hoogst mogelijke versnelling?

Die van mij besteedde er geen aandacht aan, soms trok ik best vlot (niet economisch op) en dat vond hij allemaal prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven