Geld & Recht alle pijlers

Verkopen op MP, gekort worden op uitkering?

16-06-2011 06:44 372 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.

Gister moets mijn zoon zich melden bij de sociale dienst.

Hij is 20 en heeft een WIJ uitkering van 209 euro.

Na aftrek ziektekosten blijft er 108 euro maandelijks over. Geen vetpot dus, en aangezien wat probleempjes is werken even wat moeilijk. Ze zijn bezig met een wajong voor hem, maar dat ter zijde.

Nu heeft hij laatst wat overbodige kleding verkocht op Marktplaats, en zo wat nieuwe kleding te verkopen. Logisch ik doe het zelf ook vaak zo. Wat ik niet meer kan gebruiken in huis verkoop ik voor een prikkie.

Nu werd hem gister verweten dat dit inkomsten waren en dat dit niet mocht!

Ik was erbij en zei heel duidelijk dat ik het niet als inkomsten zie omdat je immers eerst zelf voor die artikelen heb betaald en en zelden winst op maakt.

Nou dit mocht dus niet.

Zelfs niet al had hij geldnood en zou hij zijn fiets willen verkopen, dan mocht dit niet.

Nou zoiets raars heb ik nog nooit gehoord. Het is toch je eigen bezit daar mag je toch mee doen wat je wilt? Het werd allemaal netjes via de bank afgehandeld, dus soza kon het gewoon zien bij controle.

Nu wordt je dus blijkbaar geacht het stiekem te doen en het geld contant in dehand te krijgen zodat ze het niet zien kunnen.

Ik snap er niks meer van hoor.
quote:tanti schreef op 16 juni 2011 @ 08:21:

Starshine Hij kan duidelijk aantonen dat hij die spullen zelf heeft gekocht. Hij bewaard echt overal een bonnetje van en zelfs als hij iets op MP koopt dan vermeld hij duidelijk bij de info waarover het gaat.

Tja, als ik een broek koop, staat er soms alleen maar "dameskleding XX euro" op de bon. Kan van alles zijn.
Als je er leuk wil bijlopen moet je daar iets voor doen. Dat moet ik ook.

En als dat om wat voor reden dan ook niet lukt, dan krijg je een uitkering. Prima, maar dat betekent ook dat sommige dingen dan niet meer kunnen.

Zit hij in een leer-werktraject?

(en, omdat de zorgtoeslag 'verrekend wordt met wat andere dingetjes' .... had hij misschien een belastingschuld oid?)
Ja, dat is belachelijk, mierenneukerig en een typisch gevalletje Nederlandse bureaucratie. Sjonge jonge, waar gaat dit over.. Ben het helemaal met je eens TO
Starshine: Ik twijfel er dus echt over of het niet mag :p neem het maar aan als de soza er moeilijk over doet maar vind het echt heel raar... kinderen mogen op een rommelmarkt toch ook verkopen. Imo krijg je op deze manier juist illegale dingen.
quote:Atelier_madame schreef op 16 juni 2011 @ 08:16:

Ik vind het alleen zo onbegrijpelijk dat mensen niet snappen dat die jongen wat bijverdiend.. komop zeg elke jongere van die leeftijd wil gewoon leuk erbij lopen...

Maar begrijp Ik het nou verkeerd of niet. De gemeentelijke sociale dienst doet toch moeilijk niet de belastingdienst?

ja de soza doet moet niet de belastingdienst. Die had ik zojuist gebeld en die zeiden dat ik het bij hun niet hoefde aan te geven omdat het geen inkomsten zijn.

Ik ben echt een voorstander van niks achterhouden, daarom zag ik er ook geen kwaad in toen hij die bankafschriften inleverde.

Tenslotte zien ze zo toch wat er gebeurt op je rekening.

Sterker nog.. Ik had het zojuist over met mijn zusje. Ze is een bijstandsmoeder van een kindje van 2,5. Momenteel bezig met omscholing via de gemeente. En die kreeg laatst een brief om deel te nemen aan een kledingmarkt waar ze overtollige baby?kinderkleding kon verkopen. Dit was alleen toegankelijk voor mensen met een uitkering en kinderen.. Ze prijzen werden bepaald door hun.

Is dit dan niet met 2 maten meten?
Eens met cherry...
Kinderen op de rommelmarkt krijgen geen x bedrag in de maand om in hun onderhoud te voorzien.

Dat is het verschil.
quote:Missprincesa schreef op 16 juni 2011 @ 07:43:

[...]

Op het moment dat je wel je eigen inkomen kunt verdienen, kun je wel van alles op MP verkopen en het in je eigen pocket steken.Nou ja, zoiets kan natuurlijk nooit lang duren want uiteindelijk heb je geen spullen meer. Daarom vind ik het geen echte inkomsten. Een ondergrens zou ik daarom veel redelijker vinden. Het verkopen van je eigen spullen kan nooit een langdurige, veel opbrengende zaak zijn of je zou werkelijk een kast van een huis moeten hebben met bijbehorende spullen... in de bijstand. Hoeveel mensen zouden dat zijn, niet echt veel gok ik. Ik vind het verkopen van je eigen spullen meer te vergelijken met het hebben van spaargeld, en daar zit in de bijstand wél een ondergrens aan. Je mag iets van 5.000 euro aan spaargeld hebben.
Ik vind dit ook een hele rare redenatie.

Ooit heb je iets gekocht van je uitkering dus dat ging van dát maandelijkse bedrag af. Logischerwijs vult de uitkering dat niet aan maar als je dat zelfde artikel in een andere maand voor een lagere prijs weer verkoopt, zou Sociale Zaken dat wel van je uitkering in willen houden?

Dat ís krom, hoor. Kan er niks anders van maken.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:draaiorgel schreef op 16 juni 2011 @ 08:23:

Als je er leuk wil bijlopen moet je daar iets voor doen. Dat moet ik ook.

En als dat om wat voor reden dan ook niet lukt, dan krijg je een uitkering. Prima, maar dat betekent ook dat sommige dingen dan niet meer kunnen.

Zit hij in een leer-werktraject?

(en, omdat de zorgtoeslag 'verrekend wordt met wat andere dingetjes' .... had hij misschien een belastingschuld oid?)

Nee hij zit niet in leer-werktraject. Ze zijn bezig met hem met de aanvrag voor wajonguitkering. En dan krijgt hij daarin een begeleidtraject.

Dat hij geen zorgtoeslag krijgt is dat hij een achterstand had bij het betalen van de zorgverzekering. Er is heel wat van te voren vooraf gegaan eer hij zijn uitkering kreeg.

En daardoor heel wat maanden geen inkomen gehad.

Over 2 maanden zal hij weer zorgtoeslag krijgen.

Maar het is gewoon niet te doen om van 108 euro ( dadelijk 150 ong) per maand jezelf te onderhouden hoor. Je dagelijks eten, kleding, uitvaartverzekering, gewone verzekering en andere noodzakelijke dingen te betalen. Eigenlijk moet hij ook meebetalen aan woonkosten omdat de persoon waarbij hij inwoont minder huurtoeslag krijgt.
quote:_Cherry_ schreef op 16 juni 2011 @ 08:26:

Ja, dat is belachelijk, mierenneukerig en een typisch gevalletje Nederlandse bureaucratie. Sjonge jonge, waar gaat dit over.. Ben het helemaal met je eens TOEens! Kom op zeg! Als je er naast je uitkering een hele zwarte handel op na houdt dan is het een ander verhaal.
quote:draaiorgel schreef op 16 juni 2011 @ 08:29:

Kinderen op de rommelmarkt krijgen geen x bedrag in de maand om in hun onderhoud te voorzien.

Dat is het verschil.Als ik tegenwoordig zie hoeveel de kids van tegenwoordig te besteden hebben sla ik achterover, hebben de nieuwste mobieltjes, spelcomputers, lopen met merkkleding, en op mijn werk geven ze dagelijks genoeg geld uit aan snoep en snacks.
Maar aan die WIJ zitten toch voorwaarden verbonden (zoals een leer-werktraject?)? De bijstand kan weer andere voorwaarden hebben. Hebben toch ook een ander doel?

Ik denk dat een ondergrens aan dergelijke inkomsten goed zou zijn. Maar wie weet is die er ook, en hebben ze hem gewoon gewaarschuwd?

Nogmaals: hij is nog niet gekort, ze hebben aangegeven dat ze hem kunnen korten. En daar hebben ze gelijk in. Al zullen ze dan inderdaad duidelijk moeten maken bij welk bedrag, of bij hoeveel van dergelijke transacties ze dat doen. En, zoals al gezegd, 25 euro is niet veel, maar 4 verkopen en je hebt inderdaad de helft van je uitkering...
quote:bleubleu schreef op 16 juni 2011 @ 08:39:

[...]

Eens! Kom op zeg! Als je er naast je uitkering een hele zwarte handel op na houdt dan is het een ander verhaal.

Daarbij is op MP te zien vanaf wanneer hij actief is op MP is dat is slecht 2,5 mnd nu.

Op zo'n manier vind ik het niet gek dat veel jongeren de criminaliteit ingaan.
Echt krom en overtrokken zeg!

Is toch logisch dat iemand op die manier zijn spulletjes verkoopt. En ik vindt het ook geen inkomsten, je zou juist verwachten dat ze dit aanmoedigden.

Helemaal met cherry eens.
Je zoon is de dupe van mensen die er wel misbruik van maken.

Gelukkig is het gewoon een waarschuwing
quote:tanti schreef op 16 juni 2011 @ 06:58:

Ik vind het belachelijk allemaal. Ik wordt als moeder financieel verantwoordelijk voor hem te zijn tot zijn 23ste, van die 108 euro per maand kun je ten slotte niet veel doen, dan zeggen ze op de soza dat ik maar financieel moet helpen wat kleding enzo betreft.

Hij heeft geen 108 euro, maar 209.

Iemand die 1000 euro per maand verdient moet ook vaste lasten betalen en heeft na aftrek misschien ook maar 100 euro om leuke dingen van te doen. Die persoon heeft niet 100 euro, maar 1000 euro per maand. Iedereen moet ziektekosten betalen.

Dat het als inkomsten wordt gezien slaat natuurlijk nergens op. Dat zou namelijk betekenen dat iedereen die op marktplaats verkoopt dit ook zou moeten melden bij de belastingdienst.

Soza heeft geen punt dus wat dit betreft.
quote:draaiorgel schreef op 16 juni 2011 @ 08:43:

Maar aan die WIJ zitten toch voorwaarden verbonden (zoals een leer-werktraject?)? De bijstand kan weer andere voorwaarden hebben. Hebben toch ook een ander doel?

Ik denk dat een ondergrens aan dergelijke inkomsten goed zou zijn. Maar wie weet is die er ook, en hebben ze hem gewoon gewaarschuwd?

Nogmaals: hij is nog niet gekort, ze hebben aangegeven dat ze hem kunnen korten. En daar hebben ze gelijk in. Al zullen ze dan inderdaad duidelijk moeten maken bij welk bedrag, of bij hoeveel van dergelijke transacties ze dat doen. En, zoals al gezegd, 25 euro is niet veel, maar 4 verkopen en je hebt inderdaad de helft van je uitkering...

Hij heeft dan dan een WIJ uitkering maar ze gaan niet voor niks een Wajong aanvragen.

Dus hoeft hij niet in leer-werktraject. Het heeft zijn reden waar ik op het forum verder niet op inga.

Hij heeft nu anderhalf een uitkering en maar 1 keer die verkopen gedaan, en als je het dan verrekend met die anderhalf jr dan valt het weg in het niets vind ik. Hij heeft inmiddels de 3 dingen MP verwijdert die er nog op stonden. Een ikealampje voor 5 euro, een modelauto die er voor 7,50 opstond en een t shirt voor 10 euro. Het is hem al de ellende niet meer waard.
Tanti, krijgt jouw zoon geen zorgsubsidie?
Tanti: maar die kinderen met mobieltjes en kleding en geld voor snoep, kunnen dat toch gewoon van hun ouders krijgen? Of verwacht je dat zij een hele handel hebben in van alles?

Kijk, dat je zoon eem uitkering heeft is niet leuk. Dat hij moet rondkomen van 108 euro ook niet. Maar dat heeft wel een reden. Een betalingsachterstand, en om welke reden dan ook geen opleiding volgen en niet werken. Logisch dat het dan geen vetpot is. Ja, daar kan niemand wat aan doen. Maar is dus ook geen reden om verontwaardigd te zijn of wat anderen wel allemaal hebben.

Je weet nu de regels. Daar kun je het niet mee eens zijn. Maar die regels zijn er. En, als een gezin een uitkering krijgt, maar ondertussen tweedehandsspullen verkoopt, en daar flink mee bijverdient, dan vind je dat ook vreemd. Nee, jouw zoon verdient misschien nu niet flink bij, maar het viel op, en ze hebben gewaarschuwd. Ik zou er je voordeel meedoen en niet blijven hangen in dat het zo oneerlijk is.
Ik ben vast mosterd enzo

Maar......

Ik heb een uitkering, ik verkoop niks voor handel via marktplaats, Ik koop er wel regelmatig iets, kan kleding of speelgoed of meubels zijn.

Mijn zoon heeft een fietsje in de schuur staan die veel te klein is..

Die zou ik dan niet mogen verkopen??

Als ik nou een hele rij fietsjes had staan en er zo bij verdiende , tja dat mag niet als je het niet meld en opgeeft.

Maar ik koop er een slag grotere fiets voor,

Waarom zou ik die fiets niet mogen verkopen?? Omdat ik een uitkering heb en dus nooit de te kleine fietsjes kwijt raak?

Ik vind er een groot verschil inzitten of je niet meer door jou te gebruiken artikelen verkoopt of een soort handel opzet, Inkoop van bv 50 jeans en met 10 euro winst per stuk verkoopt.

Laatste vind ik niet kunnen, eerste zie ik de fout niet van in.
[quote]Zanne schreef op 16 juni 2011 @ 08:48:

[...]

Hij heeft geen 108 euro, maar 209.

Iemand die 1000 euro per maand verdient moet ook vaste lasten betalen en heeft na aftrek misschien ook maar 100 euro om leuke dingen van te doen. Die persoon heeft niet 100 euro, maar 1000 euro per maand. Iedereen moet ziektekosten betalen.

quote]

Ik bedoel dan ook zoals ik in OP al zei 108 na aftrek ziektekosten. Omdat hij achterstand had bij de ziektekosten verzekeraar wordt dit nu al betaald via soza aan het college voor zorgverzekeringen, hierbij komt dan ook nog maandelijks een boete. gelukkig is hij daar binnekort dus vanaf en gaat hij iets meer weer krijgen.
quote:benmamma schreef op 16 juni 2011 @ 08:54:

Ik ben vast mosterd enzo

Maar......

Ik heb een uitkering, ik verkoop niks voor handel via marktplaats, Ik koop er wel regelmatig iets, kan kleding of speelgoed of meubels zijn.

Mijn zoon heeft een fietsje in de schuur staan die veel te klein is..

Die zou ik dan niet mogen verkopen??

Als ik nou een hele rij fietsjes had staan en er zo bij verdiende , tja dat mag niet als je het niet meld en opgeeft.

Maar ik koop er een slag grotere fiets voor,

Waarom zou ik die fiets niet mogen verkopen?? Omdat ik een uitkering heb en dus nooit de te kleine fietsjes kwijt raak?

Ik vind er een groot verschil inzitten of je niet meer door jou te gebruiken artikelen verkoopt of een soort handel opzet, Inkoop van bv 50 jeans en met 10 euro winst per stuk verkoopt.

Laatste vind ik niet kunnen, eerste zie ik de fout niet van in.Ja dat dacht ik dus ook zo, maar blijkbaar mag je dus het te kleine fietsje niet verkopen want dat is een vorm van inkomsten.
Dat het door de belastingdienst niet als inkomsten wordt gezien, betekent toch niet automatisch dat soza het ook niet als inkomsten mag zien?
quote:draaiorgel schreef op 16 juni 2011 @ 08:20:

Merano: het geld wat je verdient op MP is toch gewoon het geld wat je in je zak krijgt?Ook voor verkopen op marktplaats kun je kosten maken. Als je het product opstuurt kun je aan de koper vragen om de verzendkosten terug te betalen. Maar die kosten moet je dan ook maken, dus het bedrag dat op je rekening komt, is niet per definitie je winst. Dat geldt ook als ik de buurman een tientje betaal om voor mij een mooie foto van het product te maken, of wellicht de hele advertentie te verzorgen omdat ik zelf geen PC heb. Die kosten zou je iig af moeten trekken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven