Geld & Recht alle pijlers

Verkopen op MP, gekort worden op uitkering?

16-06-2011 06:44 372 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.

Gister moets mijn zoon zich melden bij de sociale dienst.

Hij is 20 en heeft een WIJ uitkering van 209 euro.

Na aftrek ziektekosten blijft er 108 euro maandelijks over. Geen vetpot dus, en aangezien wat probleempjes is werken even wat moeilijk. Ze zijn bezig met een wajong voor hem, maar dat ter zijde.

Nu heeft hij laatst wat overbodige kleding verkocht op Marktplaats, en zo wat nieuwe kleding te verkopen. Logisch ik doe het zelf ook vaak zo. Wat ik niet meer kan gebruiken in huis verkoop ik voor een prikkie.

Nu werd hem gister verweten dat dit inkomsten waren en dat dit niet mocht!

Ik was erbij en zei heel duidelijk dat ik het niet als inkomsten zie omdat je immers eerst zelf voor die artikelen heb betaald en en zelden winst op maakt.

Nou dit mocht dus niet.

Zelfs niet al had hij geldnood en zou hij zijn fiets willen verkopen, dan mocht dit niet.

Nou zoiets raars heb ik nog nooit gehoord. Het is toch je eigen bezit daar mag je toch mee doen wat je wilt? Het werd allemaal netjes via de bank afgehandeld, dus soza kon het gewoon zien bij controle.

Nu wordt je dus blijkbaar geacht het stiekem te doen en het geld contant in dehand te krijgen zodat ze het niet zien kunnen.

Ik snap er niks meer van hoor.
Als de verkopen via jouw rekening gaan, en jij geef dat gewoon netjes op bij de belasting, is er niks aan de hand, en is er geen sprake van fraude.

Je kan het zelf niet als inkomsten blijven zien, maar het zijn nu eenmaal

inkomsten.

En al die verschillende 10 tjes bij elkaar zijn toch weer een leuk bedrag.....

Het maakt echt niks uit of je er eerst 50 voor betaald hebt.
quote:emaille schreef op 16 juni 2011 @ 07:29:

Is dit echt zo? Sinds wanneer wordt ouwe spullen van zolder verkopen gezien als inkomsten? Is het niet alleen zo als je echt een handeltje hebt op marktplaats, dat het dan inkomsten zijn?

Zou er anders een omweg voor zoeken, wat een onzin. De belastingdienst heeft er volgens mij vorig jaar extra op gelet, handel via marktplaats. Maar dan ging het idd om reguliere inkomsten en niet om de ouwe meuk voor een prikkie.

Maar de belastingdienst is natuurlijk wel wat anders dan SZ. De bijstand is ervoor om je maandelijkse inkomen in ieder geval op een bepaald niveau te houden. Voor jongeren dus iets van 200 nog wat. Alles wat je zelf verdient op wat voor manier ook wordt hiervan afgetrokken. Het gaat er namelijk niet om dat je die 200 nog wat krijgt, maar dat het wordt aangevuld tot dat bedrag.

Ik snap wel dat ze er wat van zeggen, het mag gewoon niet en ook al gaat het om kleine bedragen, je moet gewoon ergens een grens trekken.

Bovendien, als hij voor 100 euro aan spulletjes heeft verkocht, dan is dat al wel bijna de helft van zijn uitkering.

Als een gezin in de uitkering de helf van de uitkering zou krijgen via marktplaats (600 a 700 euro), zou je er ook wat van zeggen.

Bovendien, wanneer je in de bijstand zit, wordt er ook gekeken naar eigen bezittingen, als je bijv. meer spaargeld hebt dan 8000 euro (en dat is inclusief een eventuele auto) dan krijg je ook geen

Hoezo heeft je zoon trouwens maar 100 euro over nadat zorgverzekering is betaald, krijgt hij geen zorgtoeslag?
Kennelijk heeft het een dusdanig regelmatig karakter dat het opviel.
Dit gaat wel ver hoor. Maar regels zijn regels. Wel hele rare regels, dat er geen ondergrens aanzit. Dat als je bijv. meer dan 500 euro van je eigen spullen verkoopt het gaat tellen als inkomsten.
quote:saudade schreef op 16 juni 2011 @ 07:41:

Dit gaat wel ver hoor. Maar regels zijn regels. Wel hele rare regels, dat er geen ondergrens aanzit. Dat als je bijv. meer dan 500 euro van je eigen spullen verkoopt het gaat tellen als inkomsten.

Tuurlijk niet, het gaat erom dat SZ je inkomen maandelijks AANVULT tot een bepaald bedrag. Als je dat zelf niet lukt tenminste.

Lukt dat wel, dan krijg je geen bijstand meer.

Op het moment dat je wel je eigen inkomen kunt verdienen, kun je wel van alles op MP verkopen en het in je eigen pocket steken.
Ik heb wel eens een bod gedaan op een artikel van iemand die het geld contant opgestuurd wilde hebben. Ik heb er toen vanaf gezien omdat ik het nogal vreemd vond, maar nu begrijp ik ook waarom ze dat wilde.
En, een declaratie is natuurlijk geen inkomen. Dat is een terugbetaling van kosten die je hebt voorgeschoten, maar niet zelf hoeft te betalen.
Dat hij voor rond de 100euro aan spullen heeft verkocht, zijn de spullen waar hij een heel jaar overgedaan heeft. Dus niet iets wat hij in 1 maand heeft gekocht hoor. Hij hield gewoon eens opruiming in zijn kast. Het is ook maar eenmalig geweest dat hij het op MP had gezet.

Het is duidelijk te zien op de afschriften. Je moet ze van 3 maanden meenemen, maar er gebeurt zo weinig op die rekening dat ik vaak veel verder ga.

Wel is de soza aan het zeuren dat hij geen mobiel heeft, vinden ze het raar dat hij als 20jarige nooit op stap gaat. (waarvan????)

Die zorgtoeslag wordt tijdelijk verrekend met iets dus daar kan hij momenteel geen aanspraak op maken.
Ik vind het eigenlijk ook onzin.

Aleen de winst, dat is dus de opbrengst minus de kosten (dat zijn de kosten voor inkoop van de spullen - als het gedragen is eventueel een percentage van de nieuwwaarde als restwaarde - en de kosten voor de verkoop bv de huur van een kraam op de vlooienmarkt, eventuele verzendkosten e.d) zouden m.i. terecht als inkomsten mogen worden gezien.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Los van wat ik eerder zei is het natuurlijk wel gewoon inkomen.

En verlies maak je er ook niet op. Als jij iets koopt van 50 euro; dan heb je het geld geruild voor een middel/artikel. Het artikel ga je gebruiken en dan wordt het minder waard, totdat het niks meer waard is. Als je je oude spul verkoopt maak je helemaal geen verlies, want je hebt het gebruikt wat een waarde vertegenwoordigd.

En je wordt al helemaal niet aangespoord te frauderen, dat maak jij ervan.

Maar ik zou toch gewoon zelf het spul verkopen en dan nieuw spul voor hem kopen, is het probleem toch opgelost.
Hebben ze hem al gekort, of was het gewoon een waarschuwing?
Merano: wat een onzin!
Je mag toch ook in de bijstand altijd eeb paar honderd euro bijverdienen / ontvangen als gift?
Alles wat je naast je inkomen binnen krijgt als inkomsten dienen te worden verrekend met je uitkering. Dus hij zal het wel terug moeten betalen en voordaat weet je dat je het anders moet aanpakken.
Nee ze hebben hem niet gekort, maar alleen een waarschuwing gegeven.

En het rare is dat ze met z'n tweeen waren 1zij dat het niet mocht en de ander was er ook niet zeker van.

Ik ga anders vanmiddag eens lang het jurisch loket om na te gaan wat de precieze regels zijn.

Zojuist de belastingtelefoon eens gebeld, of hij deze inkomsten moet opgeven. Heb er duidelijk bij gezegt om wat het ging.

Ik hoef dit niet op te geven omdat het niet als inkomsten wordt gezien.

Ik had het immers niet verkregen door te werken maar door verkoop van eigen spullen.
Weer maar 'n bewijs dat de belastingdienst de grootste crimineel is van Nederland.

Zou de verkopen gewoon op 'n rekening laten storten van 'n werkende en 't cash aan je zoon laten geven. En als hij iets online wil kopen doe dat dan van jouw rekening en laat hem 't cash aan jou betalen.
quote:draaiorgel schreef op 16 juni 2011 @ 07:57:

Merano: wat een onzin!

Waarom is het onzin?

Zo werkt het voor de belasting toch ook? Daar wordt belastbaar inkomen/belastbare winst uit onderneming toch ook bepaald op basis van inkomsten minus (verwervings)kosten?

Het bedrag dat overblijft is dat wat de verwerver echt extra te besteden heeft en wat dus in aftrek zou mogen komen op de uitkering.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Maar vlinder wat dan als hij voor zijn verjaardag geld krijgt. Hij vraagt altijd geld aan iedereen omdat hij dat beter kan gebruiken.

Ik kan begrijpen dat als het een maandelijks iets was, dat hij maandelijks grote bedragen met verkopen deed. Maar het was slechts iets eenmaligs om voor zichzelf iets te bekostigen.

Mijn zoon heeft al een om een toeslag gevraagd, die is hem worden afgewezen omdat hij geen ouders had die in het buitenland woonde, en omdat hij contact met mij had.

Had hij helemaal geen contact met mij meer dan had hij recht op toeslag gehad, omdat er niemand anders hem dan financieel kon bijstaan.

Hij woont niet thuis. Hij woont bij een familid in. Dit gaat allemaal netjes volgens de regels.
Tanti, maar er is hier een verschil tussen belasting en gemeente. Dus de vergelijking gaat niet op. Je zoon krijgt een uitkering. Die uitkering vult aan tot een bepaald bedrag. Alles wat je zelf al verdient, wordt in mindering gebracht. Ze hebben nu nog niet gekort, maar er viel ze iets op. Als die inkomsten van MP structureel worden, gaan ze korten. Dus hou daar gewoon rekening mee.
'je hebt er eerst eerlijk voro betaald in de winkel'

Dat weet de SoZa helemaal niet. Mischien heeft hij die kleding van een vriend gekregen om te verkopen. MIscchien heeft hij de kleding voor een prikkie van de kringloop en maakt hij er dus wel winst op.

Ik snap dat jij er boos om bent en dat je het krom vindt, maar helaas werkt het nu eenmaal zo. De verkopen voortaan via jouw bankrekening laten lopen kan een oplossing zijn om het verborgen te houden of contant verkopen.

Btw, als hij 2 keer per jaar naar de kledingbank mag, is er toch niet zo'n noodzaak om nieuwe kleding te kopen?

En in de groei?? Hij is 20, dan ben je al uitgegroeid.

EN, het gaat niet over de belastingdienst.
Ik vind het alleen zo onbegrijpelijk dat mensen niet snappen dat die jongen wat bijverdiend.. komop zeg elke jongere van die leeftijd wil gewoon leuk erbij lopen...

Maar begrijp Ik het nou verkeerd of niet. De gemeentelijke sociale dienst doet toch moeilijk niet de belastingdienst?
Elninjoo: de belasting heeft hier niks mee te maken.

Merano: het geld wat je verdient op MP is toch gewoon het geld wat je in je zak krijgt?

Dat het bij een bedrijf ook zo gaat is geen argument. Dat bedijf betaalt ook belasting bijvoorbeeld.
quote:tanti schreef op 16 juni 2011 @ 08:12:

Maar vlinder wat dan als hij voor zijn verjaardag geld krijgt. Hij vraagt altijd geld aan iedereen omdat hij dat beter kan gebruiken.

Dat krijgt ie toch wel cash neem ik aan? Gewoon zorgen dat 't niet op 'n bankrekening komt. Van dat geld koopt ie gewoon z'n boodschappen en wil ie 'n keer iets bij bol.com bestellen dan doe jij dat voor 'm en betaalt ie jou met z'n contant geld terug.
Starshine Hij kan duidelijk aantonen dat hij die spullen zelf heeft gekocht. Hij bewaard echt overal een bonnetje van en zelfs als hij iets op MP koopt dan vermeld hij duidelijk bij de info waarover het gaat.

Hij is pas 20 en aangezien hij spullen verkoopt van toen hij 18/19 was zijn sommige dingen gewoon niet meer passend.

Wat die kledingbank betreft, er zijn niet altijd artikelen bij die passen. Hij is 1.90 dus heeft al een bepaalde lengtemaat jeans nodig en heeft schoenmaat 46 en die schoenen zijn er nooit in die maat daar.

En trouwens wat je bij de kledingbank kunt krijgen is 1 broek, 1 trui 1 t shirt 1 jas( als ze er zijn) en 1 paar schoenen.

Dan blijft er genoeg over om toch zo nu en dan bij te kopen. ( ondergoed, sokken enz.)

Ik ga dan ook idd de verkopen alleen nog maar via mij doen en dan komen de mensen het maar aan de deur kopen.

Dan gaat er maar helemaal niks meer via een rekening. Ben er echt klaar mee.
quote:Atelier_madame schreef op 16 juni 2011 @ 08:16:

Ik vind het alleen zo onbegrijpelijk dat mensen niet snappen dat die jongen wat bijverdiend.. komop zeg elke jongere van die leeftijd wil gewoon leuk erbij lopen...

oh, mijn zegen heeft hij hoor, maar de SOZa denkt er anders over.

Nou, hij heeft een waarschuwing gehad, dus vanaf nu moet hij het anders aanpakken (via zijn moeder of op een rommelmarkt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven