Onverdoofd ritueel slachten

07-04-2011 21:39 651 berichten
De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren, PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de Pvd A.

Niet alleen het onverdoofd ritueel slachten, maar de hele sector moet onder de loep. Ook het dagelijkse welzijn van de dieren laat veel te wensen over. Dieren die nooit een dag van hun leven in de buitenlucht hebben doorgebracht.

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.
Ja die smiley was gericht aan Mekkafood, niet aan jou
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem68168186 schreef op 07 april 2011 @ 21:49:

Moslims eten alleen vlees van dieren die ritueel geslacht zijn, zodat het bloed is weggestroomd. Het zou mooi zijn als deze dieren voor de slacht bedwelmd zouden worden, want bij een rituele slacht duurt het sterven langer dan een gewone slacht. Bij de rituele slacht wordt de halsslagader doorgesneden, waarna het dier doodbloedt. Het duurt 10 tot 20 seconden voordat de hersendood van het dier intreedt wegens zuurstoftekort.

Bij de gewone slacht werkt men met een schietmasker. Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut NIET dood, sterker nog dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven.

Ritueel slachten door moslims
Die site vind ik dus allesbehalve neutraal.
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 19:48:

Die site vind ik dus allesbehalve neutraal.dat begrijp ik het ging mij ook niet om die site
Ah ok, duidelijk
Als er voldoende grond was dat onverdoofd (ritueel) slachten de beste oplossing t.a.v. dierenwelzijn zou ziijn, dan zou ik er geen probleem mee hebben. Een mes is niet echt 'zieliger' voor het dier dan een pin/electroshock. Echter, verdoof het dier alvorens het mes te gebruiken. Want duidelijk is dat onverdoofd ritueel slachten weldegelijk meer lijden met zich meebrengt.

De voorkeur voor verdoving dmv anesthesie/pen/shock heeft dus helemaal niets te maken met afschuw van bepaalde geloofsgroeperingen, discriminatie o.i.d.
Terrorristen beschouwen steeds meer landen als zijnde hun vijand. Slechte reclame voor bijvoorbeeld de moslims en joden in het algemeen. Gevolg is wederzijds wantrouwen tussen culturen. Een discussie over het in twijfel trekken van elkanders hardnekkige denkbeelden loopt al gauw uit op valse beschuldigingen en conflicten.

Logisch ook dat er nog steeds oorlogen bestaan.
Ik heb er maar even wat info bij gehaald hoe het nu zit. Een onderzoek van M Gerritzen - 2008 - library.wur.nl

Dat dieren goed verdoofd moeten zijn voor ze worden ‘aangesne- den’ om te verbloeden, daarover is iedereen het snel eens. Maar hoe zit het met de nauwkeurig-

heid van de huidige methodes in slachthuizen? Marien Gerritzen en Bert Lambooij doen er een inventariserend onderzoek naar en kijken tevens naar alternatieven. In september 2007 zijn ze begonnen en eind dit jaar moet er een rapport liggen met de stand van zaken en adviezen. Gerritzen en Lambooij denken nu dat een combinatie van blusschuim gevuld met gas

dat als een deken over de dieren heen komt, een uitkomst is. Het gas verdooft, het zuurstof- gebrek onder de deken doet de rest.

&

Met dezelfde gegevens denken de onderzoekers ook duidelijkheid te geven over Halal-slachten van kuikens. “De discussie gaat vaak over het niet of te weinig verdoven. De religie verzet zich niet tegen verdoven, maar Halal-certificeerders willen zeker weten dat het dier nog leeft als het wordt aangesneden.”

&

Nieuwe technieken bieden wellicht meer nauw- keurigheid. Door de stroom toe te dienen in afwijkende frequenties of in pulsen, raken de hersenen eerder ontregelt waardoor eerder sprake is van verdoving.

Gasverdoven bij varkens is wel onderdeel van het onderzoek. Een aantal slachterijen passen dit al toe. De varkens hoeven niet van elkaar te worden gescheiden, zoals bij elektrisch verdoven. CO2 in een behoorlijke concentratie werkt snel en hoopt niet op in het dier en in het vlees. Aan de andere kant is bekend dat een hoge concentratie wellicht pijnlijk is aan de slijmvliezen. Het onderzoek moet meer duidelijkheid brengen en aangeven hoe de toepassing kan worden verbeterd. Gerritzen noemt de mogelijkheid van verdoving in twee trappen: eerst met laag CO2 om de pijnprikkel uit te schakelen en daarna hoog CO2.

Gas dan maar?
[.....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-06-2011 12:57
Reden: Ongepaste uitspraak
% gewijzigd
Ik heb nog trouwens helemaal voor je uitgelegd dat ik jouw mening helemaal niet samenschaarde met die van Judith , maar daar heb ik ook nooit meer een reactie op gekregen
Ik kan de discussie hier niet volgen want het gaat te snel. Iemand vroeg hoe het er aan toe ging bij de slacht.

Heb hier een voorbeeld van de paardenslager, maar runderen worden op dezelfde manier geslacht.

Hier is een topic op het grootste paardenforum ter wereld over hoe paarden geslacht worden. Dit n.a.v. de vraag hoe een paard eigenlijk het beste af is wanneer je tot de beslissing gekomen bent dat de dood barmharteriger is dan het dier te laten leven; de rose spuit of de slager.

Na het zien van het filmpje ga ik voor de slager. In geval van snede door de keel zou ik dat nooit gedaan hebben.

http://www.youtube.com/v/c9oJ0cdBInA

http://www.youtube.com/v/GKGYwvGftyM

De filmpjes zijn afkomstig uit dit topic:

http://www.bokt.nl/forums ... it=excursie+paardenslager

Beeldverslag en foto's.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 20:10:

Ik heb er maar even wat info bij gehaald hoe het nu zit. Een onderzoek van M Gerritzen - 2008 - library.wur.nl

Dat dieren goed verdoofd moeten zijn voor ze worden aangesneden om te verbloeden, daarover is iedereen het snel eens. Maar hoe zit het met de nauwkeurigheid van de huidige methodes in slachthuizen? ....

Met dezelfde gegevens denken de onderzoekers ook duidelijkheid te geven over Halal-slachten van kuikens. De discussie gaat vaak over het niet of te weinig verdoven. De religie verzet zich niet tegen verdoven, maar Halal-certificeerders willen zeker weten dat het dier nog leeft als het wordt aangesneden

......

Nieuwe technieken bieden wellicht meer nauwkeurigheid. Door de stroom toe te dienen in afwijkende frequenties of in pulsen, raken de hersenen eerder ontregelt waardoor eerder sprake is van verdoving.

Gasverdoven bij varkens is wel onderdeel van het onderzoek. Een aantal slachterijen passen dit al toe. De varkens hoeven niet van elkaar te worden gescheiden, zoals bij elektrisch verdoven. ....

Gas dan maar?Stroomstoot of de pen lijken nog steeds de snelste opties om het dier te verdoven.
Ja er stond ook veel in over gas, maar het is een pdfje, en ik kan dan niet zo goed alles kopieeren.

Duh er is ook een HTML versie van , sorry is makkelijker:

http://74.125.155.132/scholar?q=cache:P ... s_ylo=2003
Veel mensen hier zijn expert op het gebied van dierenwelzijn. Ze denken precies te weten wat dieren wel of niet denken of voelen. Onderzoeken spreken elkaar tegen en zijn niet duidelijk of een dier daadwerkelijk meer lijdt bij onverdoofd slachten.

Verder zou de aanpak van de bioindustrie veel meer opleveren voor het dierenwelzijn dan de aanpak van het onverdoofd slachten. De wetgeving lijkt er mee op gericht te zijn om gelovigen te pesten. Eten is een eerste levensbehoefte en vlees is voor de meesten daar een onderdeel van. Je ontneemt een deel van de bevolking eigenlijk deze levensbehoefte met deze wetgeving. De impact hiervan wordt onderschat.

Maar hey zolang het je niet persoonlijk raakt en je morgen lekker een kiloknaller op je bordje hebt liggen dan moet de rest niet zeuren, toch?
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 17:53:

[...]

Toch heeft in zekere zin wel gelijk. Als wij ons in andere landen begeven moeten we ons ook aanpassen. Ik heb zelf ook in div. landen gewerkt. Men verwacht dat je daar de taal spreekt, respect hebt voor hun gewoonten. Lijkt me meer dan wenselijk.

Judith beweerde dat er in moslimlanden geen kerken zijn etc. En dat niet moslims zich moeten aan passen. Het ligt natuurlijk aan in welk moslimland je bent. In alle Marokkaanse steden zijn 1 of 2 kerken te vinden en ook synagogen, en in de grote steden zelfs meer. De joodse en christelijke gemeenschappen praktiseren hun religies in het openbaar. En een buitenlandse Hindu heeft de vrijheid van het branden van de lichamen (voor moslims verboden). Openbaar scholen en het jodendom onderwijs wordt door de overheid gefinancierd. Hebreeuws wordt vrijwel in alle universiteiten gestudeerd. En Marokko is het enige land in de Arabische wereld waar een joodse Museum te vinden is.

Het rommelt er wel, omdat er fanatiekelingen tussen zitten, maar over het algemeen kunnen niet-moslims daar gewoon hun ding doen.

Het westen is een beschaafd land en is veel opzichten niet te vergelijken met sommige moslimlanden. Verschil met elkaar is dat het westen een democratie is en onvervreemdbare (grond)rechten aan haar burgers toe kent. Zoals vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid etc. Meeste moslimlanden zijn niet zo ver, maar kijk naar de arabische lente (is een andere discussie). Daarom is een vergelijking dus totaal niet te trekken. Dan zou je moeten willen dat NL weer terug gaat in de tijd.
Hadda,

ik heb ook al talloze malen gezegd dat ik tegen de bio industrie ben, en het ook niet te verkopen vind dat mensen kiloknallers oppeuzelen.

Maar dat betekent niet dat ik het onverdoofd slachten van dieren goedkeur. En dat heeft totaal niets met moslims/joden pesten te maken.

Verder ben ik het er niet mee eens dat je mensen hun eerste levensbehoefte ontneemt, 't is niet zo dat er gezegd wordt je eet maar gewoon niet meer. Bepaalde voeding kun je niet meer eten nee, dat klopt. Dan heb je een keuze, of je eet verdoofd ritueel geslacht vlees, of je gaat aan de tahoe.

DIe hele vergelijking met hoe het in Arabische landen gaat vind ik ook altijd wat frappant. Ik vind het fijn dat in Nederland geldt dat je je eigen religie mag uitoefenen en je daar niet om vervolgd kunt worden. Wat andere landen doen zal me worst wezen in dezen.
zullen we het eerst over dierenwelzijn in Nederland hebben voor het slachten???
Liselore, als je mijn posts had gelezen had je gezien dat ik al de hele tijd heb gezegd dat de bio industrie verwerpelijk is.
Lezen hadda, lezen, overdenk en concludeer. Een forum is niet alles, overal om je heen is de informatie te vinden. Stel bij en wees open voor andere meningen.
liselore, dit topic en dat met dat paard...

wederom: lezen. We hebben alles er reeds bij gehaald.
quote:gaia9 schreef op 20 juni 2011 @ 10:11:

Lezen hadda, lezen, overdenk en concludeer. Een forum is niet alles, overal om je heen is de informatie te vinden. Stel bij en wees open voor andere meningen.

Idem voor jou. Ook lezen en wees ook open voor andere meningen.

Er zijn onderzoeken geweest en die geven geen eenduidig antwoord. Dus gelijk verbieden die hele handel terwijl het niet eens duidelijk is is erg rigoureus.

Zolang het met een scherp mes gebeurd en in een keer beide halsslagaders worden doorgesneden lijdt een beest niet langer dan wanneer verdoofd is. Wel is een discussie terecht over de verbeteringen rond de slacht.

Ik vind de toon die hier gezet wordt erg negatief tegen geloofsgemeenschappen. Deze zijn nu eenmaal onderdeel van de samenleving en kunnen niet zomaar aan de kant gezet worden.
quote:_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 09:02:

Hadda,

ik heb ook al talloze malen gezegd dat ik tegen de bio industrie ben, en het ook niet te verkopen vind dat mensen kiloknallers oppeuzelen.

Maar dat betekent niet dat ik het onverdoofd slachten van dieren goedkeur. En dat heeft totaal niets met moslims/joden pesten te maken.

Verder ben ik het er niet mee eens dat je mensen hun eerste levensbehoefte ontneemt, 't is niet zo dat er gezegd wordt je eet maar gewoon niet meer. Bepaalde voeding kun je niet meer eten nee, dat klopt. Dan heb je een keuze, of je eet verdoofd ritueel geslacht vlees, of je gaat aan de tahoe.

DIe hele vergelijking met hoe het in Arabische landen gaat vind ik ook altijd wat frappant. Ik vind het fijn dat in Nederland geldt dat je je eigen religie mag uitoefenen en je daar niet om vervolgd kunt worden. Wat andere landen doen zal me worst wezen in dezen.

Ik reageerde hiermee op Judith, dus dat het jou een worst kan wezen is niet belangrijk. Zij gaf aan dat moslims zich moeten aanpassen, omdat khatolieken in moslim landen ook geen kerken hebben. Wat dus niet waar is. Altijd worden argumenten erbij gehaald dat ' moslims' zich maar moeten aanpassen. Zij zijn ook onderdeel van de samenleving met alle rechten en plichten die erbij horen (ook de zorg van dierenwelzijn hoort hierbij).

Ik vind het gewoon heel ongeloofwaardig. Er is maar een heel klein percentage van de geslachte dieren dat middels rituele slacht gebeurd misschien iets van 3%, maar dat weet ik niet precies meer. Grootste deel is volgens de bioindustrie, echte dier liefhebbers zouden dit moeten willen aanpakken.
Deze column van (de Joodse) professor Smalhout heeft voor mij een groot Amen-gehalte: http://www.anshof.nl/?p=262

Stond op 18 juni in de Telegraaf.
quote:hadda schreef op 20 juni 2011 @ 01:25:

[...]

En Marokko is het enige land in de Arabische wereld waar een joodse Museum te vinden is.

Nee hoor.

In Irak, Baghdad staat er ook eentje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven