Geld & Recht alle pijlers

Auto van de zaak, waarom?

21-06-2011 11:00 118 berichten
Ik vraag me af waarom er zoveel mensen zijn die in een auto van de zaak rijden. Wat is de motivatie van de werkgever om een auto van de zaak te leveren, ik snap het even niet! Elke drie jaar een nieuwe leasebak voor je secretaresse, waar komt dat idee vandaan? Dat kost een bedrijf bakken vol geld. Kan iemand mij uitleggen wat er hierachter schuilt?



En waarom krijg ik geen auto van de zaak? Ik heb zeker een auto nodig om mijn werk te bereiken i.t.t. kantoortypes die makkelijk met ov kunnen rijzen. Kom maar op met die bijtelling! (nog altijd beter dan 100% zelf betalen)
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je nu weten? Waarom mensen een lease auto rijden? Waarom werkgevers lease auto's verstrekken?
Alle reacties Link kopieren
Goedkoper dan een eigen gelijkwaardige auto kan bijna niet, maar wij hebben er toch voor gekozen om ook prive te rijden met de leaseauto. Het is er 1 met 20% bijtelling, kost ons ongeveer 200 euro per maand.

Maar, we rijden nieuw, hebben totaal geen zorgen om onderhoud, eventuele schade enz. De benzineprijs is niet van belang, we kunnen onbeperkt rijden.



Alleen jammer dat ook ik echt een auto nodig heb, en momenteel niet een heel dure, maar toch wel een grote voor de deur heb staan. Wil je relatief goedkoop uit zijn met een leaseauto en een eigen auto ernaast, dan moet die eigen auto eigenlijk een zo goedkoop mogelijk, klein bakkie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik boven zei, dan is het een soort verkapt salaris. Hoort bij de functie of is bedongen in de arbeidsvoorwaarden. Waar ik werk krijgt bijv de manager wel een parkeerplek op het terrein (voor zijn leaseauto ) terwijl hij nog geen tien km verderop woont. De gewone medewerker die twintig km verderop woont mag of met het ov komen, of moet op vijftien minuten lopen een parkeerplek zoeken. Zo gaat dat nu eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:19:

[...]



Ok, dat is duidelijk! Maar zoals er hierboven aangegeven wordt, geldt dat maar voor een fractie van de lease rijders. Het gros van de lease rijders zit de hele dag op kantoor, en de lease bak op de parkeerplaats!



Mij bekruipt het vermoeden dat je totaal niet weet waar je het over hebt en dat je ook geen benul hebt van hoe de bijtellingsregeling in elkaar zit. Een lease auto is lang niet altijd voordeliger dan een privé auto.



En een secretaresse met een lease auto is zeldzaam. Ik ken er eentje maar die laat zich neuken door haar (getrouwde) baas. Soort van beloning voor extra inzet en plichtsbetrachting.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Vaak is een auto ook gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde
Alle reacties Link kopieren
Kadanz, dat zijn mijns inziens juist de uitzonderingsgevallen. Het gros van de leaserijders rijdt juist ook in de baas zn tijd.
Wat een bedrijf ook belangrijk vindt is de betrouwbaarheid naar klanten/opdrachtgevers. Mocht de auto het onverhoopt niet doen, wordt er direct vervanging geregeld. M.a.w. excuses dat je niet naar je werk kunt omdat de auto het niet doet zijn dan niet van toepassing.



Daarnaast is de uitstraling ook van belang, het moet een representatieve auto zijn.
Alle reacties Link kopieren
Representatie kan ook een reden zijn.

Werknemer in een fatsoenlijke auto naar de klant, en met een lease-auto heb je daar als werkgever tenminste invloed op.



Secretaresses met lease auto is een grote uitzondering. Ik kende er een. En reken maar dat die daarvoor 'extra diensten' moest verlenen aan de baas....
Alle reacties Link kopieren
mijn man reed toen wij nog in NL woonde 50.000 km per jaar.

Geld voor een goede eigen auto hadden we niet, en als je zoveel km per jaar rijdt dan is een goede (hoeft geen luxe, maar wel veilige auto) wel erg prettig. Onderhoud etc moet ook regelmatig plaatsvinden als je zoveel rijdt en kost ook een boel geld.

Daarom waren wij ook erg blij met onze leaseauto.
quote:Vl43inder schreef op 21 juni 2011 @ 11:21:

[...]

..en na veel gedoe hadden ze eindelijk uitgerekend wat hij dan als extra salaris zou krijgen, dat kwam neer op ongeveer ¤120,- ! Terwijl hij een leasebudget van ongeveer ¤800,- heeft.



Dit snap ik dus niet. Dat klopt toch van geen kant? Kunnen we hier niet op bezuinigen in dit land?





@Poeszie, ik had je verkeerd begrepen! Ik werk in een sector waar men nog nooit van auto's van de zaak heeft gehoord, vandaar dat ik er zelf ook niet veel van snap! Ik zie om me heen wel mensen met lease auto's voor de deur waar ik jaren voor moet sparen. Dat kost uiteindelijk iemand een fortuin. Is het de werkgever? De belastingbetaler? Iemand moet die auto's toch betalen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man krijgt elke 4 jaar een nieuwe lease auto twv 25.000 euro met tankpas,hij mag zelfs in het buitenland bij elke Shell tanken.

Scheelt ons als gezin bakken met geld,ik heb een klein&goedkoop autootje om de kinderen overal heen te brengen,en te gaan werken.

In het weekend&avonden wordt mijn auto nooit gebruikt, we doen alles met de lease auto.

Mijn man is projectleider in de bouw,en rijdt de hele dag van kantoor naar bouwplaats(en) op en neer.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:13:

[...]





Ik heb twee auto's, daar gaat het even niet om

Hoe kun je ooit goedkoper uit zijn met een eigen (gelijkwaardige) auto dan een lease bak? En hoe kan een auto leasen goedkoper zijn dan een reiskostenvergoeding? Rekenvoorbeeldje? Het is puur uit nieuwsgierigheid dat ik dit vraag, met een vleugje jaloezie.



Ik zeg toch: "het ligt maar net welke eisen je aan een auto stelt".

Als jij perse een bepaald type (nieuw, duurdere) auto wilt rijden, dan is leasen goedkoper. Maar, je kunt ook een goedkope auto kopen, 2e hands, niet te zwaar etc.

dat is goedkoper dan bijtelling
Alle reacties Link kopieren
En ja, wij hebben kantoorpersoneel (geen Salesmensen ofzo, die veel onderweg zijn), dat zo ver weg woont, dat leasen goedkoper werd dan reiskostenvergoeding
quote:Quacker schreef op 21 juni 2011 @ 11:25:

Wat ik boven zei, dan is het een soort verkapt salaris. Hoort bij de functie of is bedongen in de arbeidsvoorwaarden. Waar ik werk krijgt bijv de manager wel een parkeerplek op het terrein (voor zijn leaseauto ) terwijl hij nog geen tien km verderop woont. De gewone medewerker die twintig km verderop woont mag of met het ov komen, of moet op vijftien minuten lopen een parkeerplek zoeken. Zo gaat dat nu eenmaal.Ok, dat is duidelijk. Het hoort er een beetje bij als ik je goed begrijp. Moet die lease auto dan niet zwaarder belast worden (nog meer bijtelling of iets dergelijks?)
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:33:

[...]

Ok, dat is duidelijk. Het hoort er een beetje bij als ik je goed begrijp. Moet die lease auto dan niet zwaarder belast worden (nog meer bijtelling of iets dergelijks?)Waarom dat dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:33:

[...]





Ok, dat is duidelijk. Het hoort er een beetje bij als ik je goed begrijp. Moet die lease auto dan niet zwaarder belast worden (nog meer bijtelling of iets dergelijks?)



en waarom zou dat nodig zijn? Betalen we niet al genoeg belasting?

volgens mij ben je echt gepikeerd dat jij er geen 'krijgt'.
life ain't a perfect story, write it while you live it
quote:Donkeyshot schreef op 21 juni 2011 @ 11:26:

[...]





Mij bekruipt het vermoeden dat je totaal niet weet waar je het over hebt en dat je ook geen benul hebt van hoe de bijtellingsregeling in elkaar zit. Een lease auto is lang niet altijd voordeliger dan een privé auto.



En een secretaresse met een lease auto is zeldzaam. Ik ken er eentje maar die laat zich neuken door haar (getrouwde) baas. Soort van beloning voor extra inzet en plichtsbetrachting.



Klopt, vandaar mijn vraag!

Ik krijg nu een tegenstrijdig beeld.

Mensen die voor hun werk het hele land door rijden krijgen een auto van de zaak. Dat kan ik goed begrijpen.



Maar mensen met een kantoorbaan die ook een auto van de zaak krijgen, dat begrijp ik niet. Als het een soort verkapte loon is, dan moet dat toch 52% belast worden? Of gebeurt dit al?
@Kadanz, wie dat betaald? O.a. de eindgebruiker van het product of dienst van het bedrijf.



Toch is uit onderzoek echt gebleken dat de meeste lease auto's allen worden gebruikt om naar het werk te rijden en weer naar huis. Heb dat vorige week nog zitten lezen, kan alleen het betreffende artikel niet meer vinden.
Jaloers? Gezien je andere topic denk ik van wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:31:

[...]





Dit snap ik dus niet. Dat klopt toch van geen kant? Kunnen we hier niet op bezuinigen in dit land?

En wie zou daar mee geholpen zijn, als er op leaseauto's bezuinigd wordt?
Weet je wat jij moet doen, Kadanz? Ga je inschrijven bij de KvK als ZZP'er. Dan kun je ook gaan leasen. Moet jij eens kijken hoe dat wordt belast.
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:08:

Zeker jaloers!

Dus je krijgt alleen een auto van de zaak als je veel van locatie naar locatie moet?Nee alleen als je moet reizen. En aangezien jij moet rijzen, ben je beter af met gist.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 11:33:

[...]





Ok, dat is duidelijk. Het hoort er een beetje bij als ik je goed begrijp. Moet die lease auto dan niet zwaarder belast worden (nog meer bijtelling of iets dergelijks?)Waarom dan? Nogmaals; veel mensen hebben die leaseauto echt nodig. Als ik 3-4 uur per dag voor mijn werk rijd, in mijn eigen tijd, waarom moet ik daar dan nog meer voor gaan betalen dan ik nu ook al doe?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft een leaseauto omdat ze voor haar werk soms erg ver moet reizen, afhankelijk van de opdrachtgever. Ze betaald 20% bijtelling wat neer komt op 200 euro als ze de hele maand gewerkt heeft. In ruil daarvoor mag zij wel onbeperkt rijden, ook prive dus. Ik ben per maand alleen al 200 euro kwijt aan benzine.



Mijn moeder heeft veel opdrachten in Doetinchem gedaan, dat is vanaf hier 1.5 uur enkele reis, met het ov was geen optie omdat de trein zo vroeg nog niet reed. En ook qua reiskosten scheelde het veel geld. Een dagretour kost 58.60 doe dat keer 5 dan kom je op 293 euro voor een week per maand is dat 1172 euro als ik uitga van 4 weken. Dat is dus (bijna) een maand salaris alleen al aan reiskosten. Een abonnement is geen optie omdat mijn moeder van te voren niet weet hoe lang een opdracht duurt.



Een volle tank is ongeveer 60 euro (diesel) anderhalve tank in de week komt neer op 400 per maand. scheelt veel voor een werkgever zeker als je 400 van zulke mensen in dienst hebt
Erger u niet, verwonder u slechts!
Bij ons heeft het hele management een auto van de zaak. Zal me echt worst wezen wat ze ermee doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven