Geld & Recht alle pijlers

waar heb ik recht op ??

22-06-2011 13:11 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Kan iemand mij wat raad geven aub. Mijn partner heeft mij laten zitten voor iemand anders. Kan iemand mij aangeven waarop ik financieel recht heb? Wij zijn 20 jaar samen en hebben samenleefcontract. Dit is standaard opgesteld mbt vruchtgebruik van onze koopwoning. We hebben 3 kinderen (ts 10 en 13 jaar) en ik heb geen inkomen. Heb ik recht op partneralimentatie? Deel van opgebouwd pensioen? Hoeveel alimentatie zou moeten betaald worden voor de kinderen. Zijn inkomen bedraagt +/- 2.800 per maand.

Ik zal zowiezo een advocaat moeten contacteren, maar mochten jullie mij al een idee kunnen geven kan ik mij al een voorstelling maken in hoeveel ellende ik terechtkom.

Groeten, N.
Dat zou dus ook een goed punt zijn in de afsprakenlijst. Opleiding volgen ten tijden van het huwelijk. Doe je dat niet dan is het je eigen verantwoordelijkheid.

Daarom is het belangrijk om te blijven werken, dan blijf je up to date!
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:wynette schreef op 22 juni 2011 @ 15:22:

Kinderen die door au pairs worden opgevoed zijn in elk opzicht slechter af dan die door een van de ouders zijn opgevoed en wat denk je wat dat allemaal kost?

Meer risico op crimineel gedrag, lagere opleiding etc.

Tsja... ik heb geen zin om daarvoor op te draaien.

TO zet zich belangeloos in voor haar kinderen en als zij nu aan het kortste eind trekt dan vindt ik het niet erg om daarvoor belasting te betalen.

He, gelukkig dan maar dat drie van mijn vier kinders fijn op het VWO zitten, waarvan de oudste volgend jaar medicijnen gaat studeren, en ze allemaal heul brave pubers zijn ....:)... Ofwel, ook die gaan de staat meer opleveren dan ze ooit zullen gaan kosten zolang ze gezond blijven... Neuh, die van mij zijn echt superslecht af... :S

Wat een ongelovelijke onzinklets Wynette.....
En je hebt toch wel wat werkervaring voordat je trouwt! Ik ken geen mensen die rechtstreek van huis uit gaan intrekken bij manlief om vervolgens niet te werken.
Stel je trouwt met 22 jaar. Je hebt 2 jaar werkervaring, stopt

met werken, dan stelt die werkervaring toch niets meer voor na 20 jaar thuis zitten?

Goed voorbeeld: mijn moeder is gestopt met werken bij mijn geboorte. Mijn huidige collega is dezelfde leeftijd als mijn moeder. Mijn moeder weet nog geen eens hoe ze een pc aan zet, mijn collega kan er alles mee. Ze moest nl. wel.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 juni 2011 @ 15:37:

[...]

Ik heb geen ervaring met scheiding en zou het bij mij gebeuren, dan is het een scheiding zonder kinderen, dus misschien heb je over de termijn wel gelijk Iry.

Maar het deel van een opleiding volgen volg ik niet. De meeste mensen hebben toch een opleiding gevolgd voordat ze gaan trouwen? Waarom zou er dan op kosten van de ex een opleiding gedaan moeten worden?

Met nog een opleiding volgen doel ik op de groep vrouwen die langere tijd thuis zitten.

Wellicht met opleiding maar met verouderde kennis, of zonder opleiding omdat ze gelijk in de zorgtaken is gevallen.

Om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten is wellicht omscholing of een gerichte opleiding nodig.

Ik bedoel daarmee niet dat de ex dat moet bekostigen maar dat er langer tijd nodig zal zijn om jezelf te kunnen bedruipen.

Vandaar ook dat twee jaar ook erg kort kan zijn en ter overbrugging de PA gewoon noodzaak kan zijn.
quote:bommi schreef op 22 juni 2011 @ 14:46:

Hoezo is de man van TO meteen een klootzak?

We kennen het verhaal toch niet?

Wie weet is TO zelf wel een onmogelijk persoon en deed geen moeite meer voor haar man?

TO waar je recht op hebt weet niemand. Je hebt met je ex afspraken gemaakt lijkt mij, daar hangt alles vanaf. Schakel een advocaat in.

En wees niet afhankelijk van het geld van je ex. Zorg voor een inkomen op het moment dat er rust in de tent is.Oh en dan ben je een onmogelijk persoon? Daar kom je dan knap laat achter he? Feit blijft dat hij de benen heeft genomen.
Partneralimentatie? Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat dat bestond , dacht dat er alleen aan alimentatie werd gedaan als er kinderen in het spel waren.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 juni 2011 @ 15:01:

[...]

Carrière maken klinkt leuk, maar het zijn ook veel mannen met doodnormale banen die geacht worden partner alimentatie op te hoesten. Van een loon van bijvoorbeeld 2000 euro netto.

Er zijn veel mensen die geen carrière maken, maar waar mevrouw uit gemakzucht lekker thuis blijft of er een hobbybaantje op na houdt.Ja dat denk ik dus ook.
Ben daar ansich wel voor Iry. Het laten volgen van een opleiding op kosten van de ex partner. Vind dat niet eens zo'n beroerd idee.
Het interesseert mij eigenlijk geen bal wie de benen heeft genomen. Het belangrijkste is dat er goede afspraken gemaakt moeten worden voor de kinderen die TO en haar ex samen gemaakt hebben. Of dat nu door PA of KA gebeurd.
quote:iry schreef op 22 juni 2011 @ 14:42:

En toch zijn er situatie's waarbij ik het aannemelijk vind dat er PA betaald wordt.

Ook al is het een ouderwets model.

Als beide partners daarvoor hebben gekozen en 1 van de partners het profijt heeft gehad zich volledig op carriere te kunnen storten en de thuisblijver zijn kansen ten behoeve van de ander heeft ingeleverd door voor de randvoorwaarden te zorgen die men nodige heeft om dat carriere te maken.

Vind ik dat een investering wat best omgezet mag worden in PA als je niet meer samen bent.

Vaak zetten de randvoorwaarden zich na een breuk wel voort ( de zorgende blijft het leeuwendeel voor de kinderen zorgen en ondervangt daarmee een hoop voor de ander) , maar het financiele profijt zou dan moeten stoppen?

Ik weet niet,ergens zie ik het dan schreef lopen als er geen PArechten meer zijn.

Er zijn weer andere situatie's waarbij ik idd ook denk, waarom nog PA ?En dat bedoel ik dus. Na een scheiding houden de kinderen nog steeds twee ouders. Ik vind het niet meer dan legitiem dat de niet-werkende ouder gaat werken en de fulltime werkende ouder meer gaat zorgen.
quote:dertigmin schreef op 22 juni 2011 @ 16:01:

Het interesseert mij eigenlijk geen bal wie de benen heeft genomen. Het belangrijkste is dat er goede afspraken gemaakt moeten worden voor de kinderen die TO en haar ex samen gemaakt hebben. Of dat nu door PA of KA gebeurd.Het was dan ook niet tegen jou gericht he?
Weet ik ook Evelyn! Ik vind ook dat je het prima zegt.
quote:dertigmin schreef op 22 juni 2011 @ 15:54:

Stel je trouwt met 22 jaar. Je hebt 2 jaar werkervaring, stopt

met werken, dan stelt die werkervaring toch niets meer voor na 20 jaar thuis zitten?

Goed voorbeeld: mijn moeder is gestopt met werken bij mijn geboorte. Mijn huidige collega is dezelfde leeftijd als mijn moeder. Mijn moeder weet nog geen eens hoe ze een pc aan zet, mijn collega kan er alles mee. Ze moest nl. wel.

Hoezo, ze moest wel. Misschien vindt zij het wel heerlijk om te werken.

Waarom zou je NU stoppen op je 22ste? Heb je voor niets een vooropleiding gedaan en studiekosten gemaakt. En bovendien heb ik werken altijd heerlijk gevonden.

Ik zou zelf nooit afhankelijk willen worden van een man. Stel dat hij opstapt, dan zit je daar: geen geld, geen huis, geen werkervaring, niets. Wat dan als je dit overkomt? Dat wil je toch niet. Om vervolgens twintig jaar lang klotewerk te doen.
Ben ik helemaal met je eens. Maar er zijn vrouwen die dit toch nog doen!
quote:dertigmin schreef op 22 juni 2011 @ 16:04:

Weet ik ook Evelyn! Ik vind ook dat je het prima zegt.Sorry
Oke dertigmin, dan begrijpen we elkaar:)
quote:roosje4 schreef op 22 juni 2011 @ 15:52:

En je hebt toch wel wat werkervaring voordat je trouwt! Ik ken geen mensen die rechtstreek van huis uit gaan intrekken bij manlief om vervolgens niet te werken.

Ik ken er genoeg..........

Tsja, je bent 18, en je wilt wippen, dus zal er getrouwd moeten worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
In mijn straat ben ik één van de weinige werkende moeders.

Onze straat heeft alleen maar koophuizen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:roosje4 schreef op 22 juni 2011 @ 16:05:

[...]

Waarom zou je NU stoppen op je 22ste? Heb je voor niets een vooropleiding gedaan en studiekosten gemaakt.

Ik zou zelf nooit afhankelijk willen worden van een man. Stel dat hij opstapt, dan zit je daar: geen geld, geen huis, geen werkervaring, niets. Wat dan als je dit overkomt? Dat wil je toch niet. Om vervolgens twintig jaar lang klotewerk te doen.

probleem is dat 60% van de mensen geen studiekosten maakt. Nou ja, die kosten zijn dan niet het probleem, maar 60% van de mensen studeert niet. En heeft dus een 'baantje'. Gewoon, om brood op de plank te krijgen en verder niet. Persoonlijk vind ik dat zonde, immers je zit er het leeuwendeel van de dag, dan kun je beter iets doet wat je superleuk vind... maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk.

Er zijn zat mensen met een k.u.t. baan die deze liever vandaag nog opgeven dan morgen om thuis te blijven. Voordeel is dat je, ook als je er jaren uit bent, dit soort baantjes wel weer kunt oppakken. Nadeel is dat er inmiddels een hele nieuwe generatie jonge mensjes is zonder al te veel opleiding, die die baantjes voor veel minder aan salaris willen doen. In zo'n situatie verlies je dus altijd. Het beste is om gewoon je baan nooit helemaal op te zeggen. Minder werken, prima, maar blijf bij. Zodra je stopt met werken, stoppen ook je rechten.
quote:Oriane schreef op 22 juni 2011 @ 15:51:

[...]

He, gelukkig dan maar dat drie van mijn vier kinders fijn op het VWO zitten, waarvan de oudste volgend jaar medicijnen gaat studeren, en ze allemaal heul brave pubers zijn ....:)... Ofwel, ook die gaan de staat meer opleveren dan ze ooit zullen gaan kosten zolang ze gezond blijven... Neuh, die van mij zijn echt superslecht af... :S

Wat een ongelovelijke onzinklets Wynette.....

Wynette reageert gewoon op dezelfde manier als jij doet volgens mij. Ik denk niet dat ze echt bedoelde dat jouw kinderen voor galg en rad opgroeien... Je doet veel aannames vind ik. Zo schrijft TO nergens dat ze absoluut niet wil werken. Ze wil alleen weten wat haar rechten zijn.

Ik vind het fijn voor je dat jij, je man, en je kinderen succesvol zijn volgens de huidige maatstaven. Alleen zo gaat/is het niet bij iedereen. En niet iedereen vidn het heel belangrijk.

Ik werk nu even niet (contract liep af, niet verlengd en zwanger van nr 3), maar normaal gesproken wel. Ik werk wel 'maar' 24 uur. Dat houdt in mijn vakgebied in dat ik een minder goede baan heb dan ik anders zou hebben, en heb gehad. En ik verdien dus ook minder.

Mijn man werkt 4 dagen, maar maakt wel meer carriere. Hier hebben we voor gekozen.

Mocht ik helemaal niet meer werken, en na heel veel jaar alleen komen te staan, dan kun je toch altidj weer gaan werken? Het zal dan geen vetpot zijn; mar hee; gelukkig nog wat PA. Dan gaat het allemaal wel.

De keuze voor minder/niet werken maark je toch samen? Consequentie voor de vrouw is dan wel dat ze weer moet werken na een scheiding. En waarschijnlijk ook dat ze veel luxe moet opgeven. De consequentie voor de man is dan dat hij elek maand wat extra geld kwijt is...

Ieder zijn aandeel toch?
quote:Dahlia74 schreef op 22 juni 2011 @ 15:47:

[...]

Ten eerste zijn er veel mensen die geen vervolgopleiding hebben gevolgd. Ten tweede is deze kennis naar 20 jaar zeer verouderd en weggezakt.

Nog een goede reden om, als je al thuis blijft, niet te lang thuis te blijven.

En om het niet hebben gevolgd van een vervolgopleiding op het bord van een ex partner leer te leggen vind ik niet terecht. Daar was de persoon in kwestie zelf bij. Ook weer een kwestie van keuzes maken.
Helemaal eens met Oriane!
Studeren is niet alles hoor. Alsof je, door te studeren, een baan vindt, die je echt leuk vindt... Ik zou het liefst iets doen waar geen droog brood in te verdienen valt...dus ja, toch maar die studie en die baan die zeker niet mijn lust en mijn leven is...

Ik kan me sowieso niet voorstellen dat een baan echt mijn lust en mijn leven zou zijn eerlijk gezegd. Ik zou nooit zoveel vna mijn tijd met 1 ding bezig kunnen zijn en dat dan het einde vinden...Ben wel jaloers op mensen die die focus wel hebben.
[quote]Noerie schreef op 22 juni 2011 @ 16:11:

[...]

Wynette reageert gewoon op dezelfde manier als jij doet volgens mij. Ik denk niet dat ze echt bedoelde dat jouw kinderen voor galg en rad opgroeien... Je doet veel aannames vind ik. Ik doe geen aannames, ik reageer op de informatie die er gegeven wordt. Ik zeg nergens dat de TO lui is en niets doet, ik geef een reactie met puur wat feiten en de gevolgen hiervan. Niets meer, niets minder. En het feit dat ik tegen PA ben is geen aanname. Dat is gewoon een mening.

Zo schrijft TO nergens dat ze absoluut niet wil werken. Ze wil alleen weten wat haar rechten zijn. En waar schrijf ik dan dat ze niet wil werken? Ik zeg alleen dat ze moet werken gezien het feit dat ze geen recht heeft op PA. Geen aanname...wederom gewoon een feit.

[quote]

Overigens het zal me werkelijk aan mijn anus oxideren wat Wynette al dan niet denkt over AuPairs, werkende ouders of mijn kinderen hoor ....

Als je echter scandeert met eigen meningen en deze als 'feiten' brengt, kun je daarop reacties verwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven