Geld & Recht alle pijlers

waar heb ik recht op ??

22-06-2011 13:11 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Kan iemand mij wat raad geven aub. Mijn partner heeft mij laten zitten voor iemand anders. Kan iemand mij aangeven waarop ik financieel recht heb? Wij zijn 20 jaar samen en hebben samenleefcontract. Dit is standaard opgesteld mbt vruchtgebruik van onze koopwoning. We hebben 3 kinderen (ts 10 en 13 jaar) en ik heb geen inkomen. Heb ik recht op partneralimentatie? Deel van opgebouwd pensioen? Hoeveel alimentatie zou moeten betaald worden voor de kinderen. Zijn inkomen bedraagt +/- 2.800 per maand.

Ik zal zowiezo een advocaat moeten contacteren, maar mochten jullie mij al een idee kunnen geven kan ik mij al een voorstelling maken in hoeveel ellende ik terechtkom.

Groeten, N.
Noerie, je zet het goed neer. Maar ik neem aan dat jij die dingen goed geregeld hebt? Een geregistreerd partnerschap hebt of een huwelijk?

Wat er nu bij TO aan de hand is, is dat zij is thuis gebleven, de kids heeft opgevoed zonder dat juridisch vast te leggen. Haar man gaat er van door en heeft voor de rest geen verplichtingen naar haar, alleen naar de kinderen toe. Dan kan die keuze wel samen gemaakt zijn, maar als dat niet juridisch is vast gelegd kan zij gillen en stampen wat ze wil, maar ze heeft nergens, maar dan ook nergens recht op.

Daarom is het slim, zoals in jouw geval, om toch iets te blijven werken. Dat zegt Oriane in haar laatste post. Als je man jou toch verlaat en hij wil of kan niet betalen kan je ergens op terug vallen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:dertigmin schreef op 22 juni 2011 @ 16:01:

Het interesseert mij eigenlijk geen bal wie de benen heeft genomen. Het belangrijkste is dat er goede afspraken gemaakt moeten worden voor de kinderen die TO en haar ex samen gemaakt hebben. Of dat nu door PA of KA gebeurd.

Dat is zeker noodzakelijk.

het maakt idd uiteindelijk geen zak uit door wie en waarom, maar hoe ga je verder.

Als je dat beter had geregeld van te voren bespaard dat een hoop ellende en getouwtrek maar wel duidelijkheid.

Uit mijn pijnlijke situatie kan ik zeggen dat vertrouwen en naiviteit niet slim is.

Ik ben een thuisblijfmoeder uit noodzaak( arbeidsongeschrikt)

het was reteslim geweest voordat ik met mijn ex aan een kind begon om eerst de zaken te bespreken en op orde te hebben( PA bv)

Evt.levensverzekering voort laten zetten na de breuk, dat soort afspraken om de boel dicht te timmeren met wat zekerheden.

Zo'n 40.000 eigen vermogen recentelijk in ons huis gepompt, niet vastgelegd, dus weg geld.

Geen basis om op te starten.

Mijn auto op zijn naam( want was voordeliger)

En dat zijn slechts een paar zaken.

Ik ben alles kwijt en ex wil ook nog eens een hoop financiele ellende in mijn maag splitsen zodat hij in het grote huis kan blijven wonen en ik met drie kinderen net genoeg geld heb om ietsje beter dan in een kartonnen doos te leven.

Dus ja, ik ben zeker voor goede afspraken maken!!

Daarnaast ben ik dan ook wel weer van mening dat ik het uiterste heb getroffen en ik niet alleen dom ben geweest,maar je er ook wel van uit had mogen gaan dat je niet opgelicht wordt door je partner.

Helaas was hij al jaren met een plan de campagne bezig en ontdek ik het ene schrokkende na het andere.

tsja...

Gelukkig kost liefde niets en dat is all around me.
quote:dertigmin schreef op 22 juni 2011 @ 16:18:

Noerie, je zet het goed neer. Maar ik neem aan dat jij die dingen goed geregeld hebt? Een geregistreerd partnerschap hebt of een huwelijk?

Wat er nu bij TO aan de hand is, is dat zij is thuis gebleven, de kids heeft opgevoed zonder dat juridisch vast te leggen. Haar man gaat er van door en heeft voor de rest geen verplichtingen naar haar, alleen naar de kinderen toe. Dan kan die keuze wel samen gemaakt zijn, maar als dat niet juridisch is vast gelegd kan zij gillen en stampen wat ze wil, maar ze heeft nergens, maar dan ook nergens recht op.

Daarom is het slim, zoals in jouw geval, om toch iets te blijven werken. Dat zegt Oriane in haar laatste post. Als je man jou toch verlaat en hij wil of kan niet betalen kan je ergens op terug vallen.

Klopt, wij hebben het wel goed geregeld en ook alle voor-en nadelen heel goed met elkaar besproken. We weten waar we beiden mee akkoord zijn gegaan.

Ik ben het, voor mezelf, ook wel redelijk eens met Oriane hoor. Maar een keuze voor niet werken kan ik ook begrijpen. En dan heeft dat consequenties, voor beiden. Bij TO is het niet goed geregeld en dat is niet zo 'handig' van TO. Wel handig van haar man. Maar niet eerlijk vind ik dan.
Het is verschrikkelijk oneerlijk. Daarom is het zo belangrijk dat je je bewust bent van de mogelijkheden, je rechten en je plichten.

Zoals Iry het goed verwoord: je kan nietmand vertrouwen op zijn mooie ogen. Je hebt de verantwoordelijkheid om goed voor jezelf te zorgen. Prima, als je de keuze maakt om niet te gaan werken, maar regel het dan goed met je partner.
@ Oriane: Je hebt ook wel gelijk hoor. Alleen begin je snel een discussie over PA, het niet werken etc. Daarmee komt je mening erg duidelijk naar voren. Meningen mogen natuurlijk, maar daarmee kwam het op mijn soms wat heftig over richting TO.

Je hebt een geslaagde in huis dus dit jaar, als er iemand gaat studeren. Leuk! en van harte nog!
quote:dertigmin schreef op 22 juni 2011 @ 16:24:

Het is verschrikkelijk oneerlijk. Daarom is het zo belangrijk dat je je bewust bent van de mogelijkheden, je rechten en je plichten.

Zoals Iry het goed verwoord: je kan nietmand vertrouwen op zijn mooie ogen. Je hebt de verantwoordelijkheid om goed voor jezelf te zorgen. Prima, als je de keuze maakt om niet te gaan werken, maar regel het dan goed met je partner.Helemaal eensch!
En Iry, ik vind het Kwalitatief Uitermate Teleurstellend voor je allemaal.
quote:Noerie schreef op 22 juni 2011 @ 16:15:

Studeren is niet alles hoor. Alsof je, door te studeren, een baan vindt, die je echt leuk vindt... Ik zou het liefst iets doen waar geen droog brood in te verdienen valt...dus ja, toch maar die studie en die baan die zeker niet mijn lust en mijn leven is...

Ik kan me sowieso niet voorstellen dat een baan echt mijn lust en mijn leven zou zijn eerlijk gezegd. Ik zou nooit zoveel vna mijn tijd met 1 ding bezig kunnen zijn en dat dan het einde vinden...Ben wel jaloers op mensen die die focus wel hebben.

Ik had die focus gelukkig op mijn twaalfde. En ja door die studie te volgen die mij mijn droombaan zou geven is ook gelukt. Mijn werk is naast liefde, reizen en een sociaal leven ook mijn lust en mijn leven.

En op dit moment heb ik hele goede redenen om aan te nemen dat werken mij inderdaad gelukkig maakt. Veel gelukkiger dan thuis zitten.

En ik ken trouwens wel iemand die op haar 17de zwanger is geworden. Inmiddels is ze verlaten door haar derde man en zit voor de zoveelste keer in de bijstand. Gezellig, kinderen de deur uit en daar zit je dan. Ze is ook nog op haar 39ste oma geworden. Haar dochter werkt ook niet. Je hebt ook nog een voorbeeldfunctie naar je kinderen toe.
quote:dertigmin schreef op 22 juni 2011 @ 16:25:

En Iry, ik vind het Kwalitatief Uitermate Teleurstellend voor je allemaal.

Dat is het,

But still standing ( vraag niet hoe) .

En ik denk maar zo, uiteindelijk, hoe dan ook....

Het komt een keer goed
Even theoretisch en afgezien van gevoelsmatige overwegingen/het belang van de kinderen, etc.:

Je zou in de situatie van TO co-ouderschap kunnen voorstellen. De kans lijkt me aanwezig dat er in dat geval een regeling te treffen is met de vader. Ik vermoed dat een man die de dagelijkse zorg voor de kinderen altijd aan zijn vrouw heeft overgelaten, en nu ook nog een nieuwe relatie heeft, een andere voorstelling heeft van zijn nieuwe leven en bereid is tot compromissen om te voorkomen dat hij opeens om de week een zorgtaak heeft.

Het voelt eigenlijk unfair dat je als vrouw voortaan in je eigen levensonderhoud moet voorzien en daarnaast nog steeds alle zorg moet dragen/regelen terwijl die man er in verhouding makkelijk vanaf komt omdat hij alleen zo nu en dan een bedrag moet overmaken.

Ben zelf overduidelijk geen ervaringsdeskundige, maar ben benieuwd of niet werkende moeders die een scheiding hebben meegemaakt dit ook zo voelen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

O dat is precies wat een kennis van mij heeft gedaan Merano!

Ex ging er (hoe cliché) vandoor met een 15-jaar jongere vrouw.

Zij heeft toen ook aangedrongen op co-ouderschap, mooi ingekleed met 'ik wil voor mezelf zorgen en niet van jou afhankelijk blijven'. Man wilde 'leuke dingen' doen met nieuwe vlam en zat helemaal niet te wachten op meer dan weekend-vader zijn.
Oriane, jouw reactie op de situatie van TO is nogal bizar.

Volkomen offtopic begin je over partneralimentatie en hoe fout dat is, bijstand die niet verleend mag worden omdat jij daarvoor moet opdraaien. Keuzes die niet gemaakt hadden mogen worden.

Want lieverkoekjes worden er nu eenmaal niet gebakken!

Vervolgens begin je over hoe goed je zelf bent.

Voor je kinderen heb je niet gezorgd want daarvoor heb je een niet Nederlands sprekend meisje aangenomen die over een jaar alweer vervangen moet worden.

Dat was jouw keuze en TO heeft anders gekozen.

Dat ze nu in de steek wordt gelaten en onrectvaardig wordt behandeld staat los van het feit dat ze gewoon het recht heeft om haar eigen keuzes te maken.
[quote]wynette schreef op 22 juni 2011 @ 17:25:

Oriane, jouw reactie op de situatie van TO is nogal bizar.

Volkomen offtopic begin je over partneralimentatie en hoe fout dat is, bijstand die niet verleend mag worden omdat jij daarvoor moet opdraaien. Keuzes die niet gemaakt hadden mogen worden.

Want lieverkoekjes worden er nu eenmaal niet gebakken!

Vervolgens begin je over hoe goed je zelf bent.

Voor je kinderen heb je niet gezorgd want daarvoor heb je een niet Nederlands sprekend meisje aangenomen die over een jaar alweer vervangen moet worden.

Dat ze nu in de steek wordt gelaten en onrectvaardig wordt behandeld staat los van het feit dat ze gewoon het recht heeft om haar eigen keuzes te maken.[/quote]

Natuurlijk heeft ze het recht om haar eigen keuzes te maken maar dat neemt niet weg dat het op zijn zachts gezegd een nogal domme keuze is.

WA en Maxima hebben ook vast kindermeisje(s), zorgen die dus ook niet goed voor hun kinderen?

En ik denk echt dat Oriane heel wat slimmere keuzes maakt dan TO. Neemt niet weg dat ik het sneu vind dat ze met lege handen staat.
Een nanny is iets anders dan een au pair.

Overigens is er in maart 2011 een advies uitgebracht om de rechten van samenwonenden gelijk te stellen met gehuwden omdat ZELFS het kabinet Rutte situaties als die van TO onrechtvaardig en onwenselijk vindt.
quote:roosje4 schreef op 22 juni 2011 @ 16:28:

[...]

Ik had die focus gelukkig op mijn twaalfde. En ja door die studie te volgen die mij mijn droombaan zou geven is ook gelukt. Mijn werk is naast liefde, reizen en een sociaal leven ook mijn lust en mijn leven.

En op dit moment heb ik hele goede redenen om aan te nemen dat werken mij inderdaad gelukkig maakt. Veel gelukkiger dan thuis zitten.

En ik ken trouwens wel iemand die op haar 17de zwanger is geworden. Inmiddels is ze verlaten door haar derde man en zit voor de zoveelste keer in de bijstand. Gezellig, kinderen de deur uit en daar zit je dan. Ze is ook nog op haar 39ste oma geworden. Haar dochter werkt ook niet. Je hebt ook nog een voorbeeldfunctie naar je kinderen toe.

Fijn dat je werk je zo bevalt. En helemaal fijn dat het (waarschijnlijk) ook nog werk is waar je goed voor betaald wordt. Ik wilde vooral aangeven dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn. Er zijn zat mensen die datgene wat ze het liefste doen niet doen omdat het niet genoeg geld in het laatje brengt.

Alsof een goede baan (met goed bedoel ik met aanzien en goed salaris/inkomen) ook altijd leuk is. Dat is het, voor vele mensen, niet en deze mensen zijn dus genoodzaakt andere keuzes op het gebied van werk te maken. En dat is prima.

Zo ken ik iemand die dol is op muziek maken. Kost erg veel tijd. Deze persoon had een heel goede baan maar heeft ervoor gekozen om een minder goed betaalde baan te nemen om zo meer tijd te hebben voor zijn hobby. Waarschijnlijk niet zo slim als haar man bij haar weggaat... dat niet, maar toch vind ik het een mooie keuze.
Wie zegt dat mijn baan een baan met aanzien is? Het antwoord is nee. Goedbetaald? Een lachtertje voor al die uren die je draait. Het is een normaal salaris.

Een droombaan hoeft niet een baan te zijn die goed wordt betaald en veel aanzien heeft. Dat is voor iedereen anders. Helaas gaan mensen er wel vaak van uit.
Kabinet Rutte bedoelt dat het praktisch zou zijn om ook bij ex-hokkers een verhaal op de bijstand toe te kunnen passen bij een ex-partner., Lekker gemakkelijk, maar dan ook meteen pensioenvereffening en erfrecht automatisch toepassen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:wynette schreef op 22 juni 2011 @ 17:25:

Sinds wanneer staat een au pair aannemen gelijk aan niet voor je kinderen zorgen?

In welke wet staat dat je dat te allen tijde zelf moet doen?

quote:wynette schreef op 22 juni 2011 @ 17:25:

Dat ze nu in de steek wordt gelaten en onrectvaardig wordt behandeld staat los van het feit dat ze gewoon het recht heeft om haar eigen keuzes te maken.Laat andere mensen dan ook hun eigen keuzes maken zonder dat jij daar meteen je waardeoordelen op loslaat? Dank u.
quote:merano schreef op 22 juni 2011 @ 16:53:

Even theoretisch en afgezien van gevoelsmatige overwegingen/het belang van de kinderen, etc.:

Je zou in de situatie van TO co-ouderschap kunnen voorstellen. De kans lijkt me aanwezig dat er in dat geval een regeling te treffen is met de vader. Ik vermoed dat een man die de dagelijkse zorg voor de kinderen altijd aan zijn vrouw heeft overgelaten, en nu ook nog een nieuwe relatie heeft, een andere voorstelling heeft van zijn nieuwe leven en bereid is tot compromissen om te voorkomen dat hij opeens om de week een zorgtaak heeft.

Het voelt eigenlijk unfair dat je als vrouw voortaan in je eigen levensonderhoud moet voorzien en daarnaast nog steeds alle zorg moet dragen/regelen terwijl die man er in verhouding makkelijk vanaf komt omdat hij alleen zo nu en dan een bedrag moet overmaken.

Ben zelf overduidelijk geen ervaringsdeskundige, maar ben benieuwd of niet werkende moeders die een scheiding hebben meegemaakt dit ook zo voelen.

Dit topic doorlezende, vroeg ik me dit ook af. Als een moeder PA eist, kan ze dan niet net zo goed (of beter) zorgtijd van de betreffende vader eisen? En is dat eigenlijk ook niet een veel betere oplossing?

Ok, veel moeder wíllen dit misschien niet, want 'pa is een lul' en ze willen hun kinderen eigenlijk niet kwitj zijn, maar ja, als je moet gaan werken omdat je geen geld hebt, moeten je kinderen ook naar een KDV ofzo iets. Dan is het toch veel beter als ze bij vader zijn?
quote:roosje4 schreef op 22 juni 2011 @ 17:54:

Wie zegt dat mijn baan een baan met aanzien is? Het antwoord is nee. Goedbetaald? Een lachtertje voor al die uren die je draait. Het is normaal salaris.

Een droombaan hoeft niet een baan te zijn die goed wordt betaald en veel aanzien heeft. Dat is voor iedereen anders. Helaas gaan mensen er wel vaak van uit.

Dan kletsen we langs elkaar denk ik.

Ik reageerde op dat studeren en die goede baan op Oriane. Ik vind dat zij impliceert dat een goede baan er een met aanzien en geld is. En ik wilde duidelijk maken dat dat voor veel mensen niet geld. We bedoelen dus hetzelfde volgens mij. Excuus!
Wynette, vind jou een beetje ziek denken en wederom de plank misslaan.

Onze au pair sprak wel degelijk nederlands (zuid afrikaanse dame met nederlandse ouders). Wel handig, omdat wij de kinderen beiden in onze eigen taal aanspraken.....En ja, wij hebben alles goed geregeld mocht er iets naars gebeuren. Voor onszelf, voor de kinderen en voor elkaar.

Vind je het heel erg dat op de rest van je reactie en onzinnigheden niet eens in ga? Daartoe voel ik me niet geroepen. Vind je nogal wereldvreemd overkomen eigenlijk en de ervaring leert dat het niet zoveel zin heeft om met dat soort mensen zinloze discussies aan te gaan.
quote:Oriane schreef op 22 juni 2011 @ 14:07:

Patchouli, het is een keuze om destijds thuis te blijven van beide. Net zoals ik een keuze maak door zelfstandig ondernemer te zijn. Als ik geen opdrachten meer binnen zou halen moet ik mij achter de oren krabben en mijn keuze herzien... en dus gaan voor een vaste baan bij wijze van. Het feit dat je ooit een keuze hebt gemaakt wil niet zeggen dat je je de rest van je leven aan die keuze kunt blijven vasthouden. De situatie vraagt om herziening en dat is niet meer dan logisch. Net zoals bij alles in het leven. En waarom zou het hier dan anders zijn?

Wie zegt dat TO haar situatie niet het ziet? Wie zegt dat ze thuis wil blijven en geen werk gaat zoeken? TO wil alleen maar weten wat haar echten zijn tav haar partner op basis van de afgelopen 20 jaar.

Ik vind ook dat zij nu op zoek zal moeten naar een baan. Maar tot die tijd en tot zij zelfvoorzienend is, waarom mag zij dan niet profiteren van het opgebouwde van de afgelopen jaren?

het was beider keus. Dus beiden dragen de consequenties, voor beiden gaat de levenstandaard omlaag. Want van PA leef je niet als god in Frankrijk hoor. En ze zal ws onder aan de ladder moeten beginnen met werk. Maar nergens staat dat ze dat niet gaat doen. Dát bedoel ik met oordelen.
quote:Noerie schreef op 22 juni 2011 @ 18:14:

[...]

Ik reageerde op dat studeren en die goede baan op Oriane. Ik vind dat zij impliceert dat een goede baan er een met aanzien en geld is. En ik wilde duidelijk maken dat dat voor veel mensen niet geld. We bedoelen dus hetzelfde volgens mij. Excuus!Ik schreef, werk wat je vreselijk leuk vind. Omdat je er het grootste deel van de dag zit. Ik schreef niet 'een goed betaalde baan hebben'. Als mensen werk doen wat ze erg leuk vinden zullen ze dat niet zo snel helemaal opgeven en dus in het arbeidsproces blijven. Daardoor blijven ze bij op hun vakgebied en kunnen ze in geval van nood wellicht meer uren gaan werken of financieel onafhankelijk blijven. Ik impliceerde dus helemaal geen baan met aanzien en kan dat er werkelijk niet uit teruglezen.
quote:Noerie schreef op 22 juni 2011 @ 18:14:

[...]

Ik reageerde op dat studeren en die goede baan op Oriane. Ik vind dat zij impliceert dat een goede baan er een met aanzien en geld is. En ik wilde duidelijk maken dat dat voor veel mensen niet geld. We bedoelen dus hetzelfde volgens mij. Excuus!Ik schreef, werk wat je vreselijk leuk vind. Omdat je er het grootste deel van de dag zit. Ik schreef niet 'een goed betaalde baan hebben'. Als mensen werk doen wat ze erg leuk vinden zullen ze dat niet zo snel helemaal opgeven en dus in het arbeidsproces blijven. Daardoor blijven ze bij op hun vakgebied en kunnen ze in geval van nood wellicht meer uren gaan werken of financieel onafhankelijk blijven. Ik impliceerde dus helemaal geen baan met aanzien en kan dat er werkelijk niet uit teruglezen.
quote:Oriane schreef op 22 juni 2011 @ 18:24:

Wynette, vind jou een beetje ziek denken en wederom de plank misslaan.

Onze au pair sprak wel degelijk nederlands (zuid afrikaanse dame met nederlandse ouders). Wel handig, omdat wij de kinderen beiden in onze eigen taal aanspraken.....En ja, wij hebben alles goed geregeld mocht er iets naars gebeuren. Voor onszelf, voor de kinderen en voor elkaar.

Vind je het heel erg dat op de rest van je reactie en onzinnigheden niet eens in ga? Daartoe voel ik me niet geroepen. Vind je nogal wereldvreemd overkomen eigenlijk en de ervaring leert dat het niet zoveel zin heeft om met dat soort mensen zinloze discussies aan te gaan.

Ik snap Wynette wel, je komt nogal "blufferig" over.

In andere topics is mij dit ook wel eens opgevallen.

Fijn dat jij het zo goed voor elkaar hebt.

Mits het allemaal waar is natuurlijk.

Letters op een forum zijn geduldig

Maar sla andere mensen niet om hun oren met jouw perfecte leventje.

Ook daar kan morgen verandering in komen.

Hoogmoed komt meestal voor de val.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven