Gezondheid alle pijlers

Migraine met aura

24-06-2011 20:36 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag in contact komen met meiden die net als ik te pas en te onpas overvallen worden door migraine met een aura, hoe ga je er mee om?!?
huh, met een aura? Leg eens uit...
Wat ik doe: in bed blijven liggen met alle gordijnen dicht, zo'n ooglapjeding voor en een teiltje naast me voor het spugen. En mijn vriend alle afspraken voor die dag af laten bellen, want daar ben ik dan niet meer toe in staat.

Gelukkig word het bij mij een stuk minder als ik niet te veel spanning heb, maar dat lukt natuurlijk niet altijd.
quote:kip_on_a_mission schreef op 24 juni 2011 @ 20:44:

huh, met een aura? Leg eens uit...Dat is als je bijvoorbeeld vlekken/lichtflitsen ziet van de migraine
Ik onderga ze, soms blijft het bij een aura, die zelfs drie dagen achter elkaar kan komen, niet continue.

Verder doe ik er weinig aan of mee.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Oh, oke.. jeetje heftig..sterkte ermee...
Aura: troebel en vervormd gezichtsveld, moeite met spraak, verstoorde motoriek, tintelend en verdoofd gevoel dat door je lichaam trekt gevolgd door knallende hoofdpijn.....
Imigran tabletten.
Maxalt nemen, teiltje bij de hand en slapen. Gek genoeg doen licht en geluid me dan niet heel veel, de pijn is toch al hels.

Ik vind een aura eigenlijk wel fijn, dan heb ik nog de tijd om een geschikte plek te vinden om in te storten voor ik écht niet meer kan kijken van de hoofdpijn.
Ik heb het gelukkig heel zelden,maar als ik het heb dan functioneer ik niet meer,het grootste deel van mijn gezichtsveld valt weg,moet dan echt een half uur plat gaan liggen daarna trekt het bij ,en kan ik nog slecht tegen het licht.

@ishetdanechtzomoeilijk,mischien voor jou fijn een aura ,maar voor mij zeer gevaarlijk en angstig (is me een keer in de auto overkomen met klein kind achter in.
Heb ik ook. Laatste weken gelukkig veel minder (afkloppen!). Ik ben er nog steeds niet achter wat het uitlokt, maar spanning if stress speelt sowieso wel een rol. En stopweek van de pil. Ik heb alleen de migrainevorm mét aura, zonder nog nooit gehad. Ik ben er niet zo ziek van dat ik moet overgeven, ik kan nog gewoon tegen licht, maar tijdens het aura ben ik wel héél beroerd. Ik zie dan slecht, op het ergste punt is driekwart van mijn gezichtsveld vertroebeld. Rot als je aan het werk bent...

Ik heb er geen medicijnen voor, maar ik slik twee paracetamol als ik de eerste vlek zie. Het helpt niet tegen de aura, die blijft gewoon groeien, maar het verlicht wel de hoofdpijn achteraf. En veel cola drinken en suiker eten wil ook nog wel helpen...

Sterkte!
quote:@ishetdanechtzomoeilijk,mischien voor jou fijn een aura ,maar voor mij zeer gevaarlijk en angstig (is me een keer in de auto overkomen met klein kind achter in.

Fijn tussen aanhalingstekens natuurlijk, want mijn (meestal) linkerarm wordt doof en ik zie zo slecht dat ik grote letters wel kan onderscheiden, maar er geen woorden meer van kan maken.

Maar als ik de eerste vlek herken zorg ik dat ik zo snel mogelijk thuis ben.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 24 juni 2011 @ 23:39:

Maxalt nemen, teiltje bij de hand en slapen. Gek genoeg doen licht en geluid me dan niet heel veel, de pijn is toch al hels.

Ik vind een aura eigenlijk wel fijn, dan heb ik nog de tijd om een geschikte plek te vinden om in te storten voor ik écht niet meer kan kijken van de hoofdpijn.

Ik heb migraine sans migraine dat is nog lastiger.

Ik ga dan niet steeds iets innemen.

Duidelijker verschijnselen bij mij zijn, met dubbele tong praten, woorden omdraaien, bijv, boekenworm wordt bij mij woekenborm, gaat geheel spontaan, dan volgt er meestal wel hoofdpijn, bij een aura niet altijd, ik ben soms op mijn werk een half uur "uitgeschakeld ", ik zie dan aan 1 oog ook niets meer, alleen maar wazig, maar daarna ga ik gewoon weer verder.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Lijkt me inderdaad helemaal lastig pepexx! Zo'n aura is echt raar, moeilijk uit te leggen aan mensen die het nooit hebben gehad ook.
Ik heb het ook gehad, de eerste keer schrok ik me rot en wist niet wat me overkwam..

Ik zag een rare vlek die langzaam voorbij beide ogen trok, en in die vlek ging alles vervagen..

Ook zag ik zwart/witte 'trappetjes' die flikkerden.

Als ik het krijg ga ik gewoon even ergens rustig zitten/liggen, en neem alvast 2 pijnstillers om de hoofdpijn die erna komt iets te verzachten.

Is meestal binnen een uur weer weg.
Ik ben een korte tijd geleden bij de huisarts geweest met het vermoeden dat ik soms migraine met aura heb. Na mijn verhaal en een paar vragen van mijn huisarts, bevestigde zij mijn vermoeden.

Als ik jullie verhalen lees, kom ik tot de conclusie dat er verschillende varianten zijn. In ongeveer 3 of 4 jaar tijd heb ik het 4 keer gehad. De laatste keer een paar weken geleden; de keer daarvoor in september 2010. Soms gevolgd door lichte hoofdpijn, soms gebeurt er daarna niets. Het zien is door de aura verstoord, maar de hoofdpijn die erop volgt is licht en extreem kort: ettelijke seconden. Ik kan verder hervatten waar ik mee bezig was.
World of Warcraft: Legion
Wow.. gewoon na aura verder kunnen werken..

Vorig jaar zomer begon rond een uur of 9 's ochtends de 'lichtvlek', maar ik werkte daar nog amper een maand, dus ik dacht.. ik bikkel gewoon door, kijken wat er gebeurt. Na een uur leken de symptomen minder te worden, om vervolgens opnieuw te beginnen en zo verder.. Om 3 uur 's middags ben ik door leidinggevende naar huis gestuurd en op het moment dat ik thuis was brak de migraine hel los.. Kan me niet herinneren dat het ooit zo erg was.. Vergeleken met die aanval, was die van vorige week een lachertje.. Ik ga nooit meer doorbikkelen, heeft geen zin.. het komt toch wel en als ik mezelf er meteen aan over geef (lees: naar huis, gordijnen/raam dicht, maskertje voor en proberen te slapen) duurt het minder lang en is het minder erg (voor zover migraine als minder erg kan worden omschreven, want een pretje is het nooit)..
quote:gardening.angel schreef op 27 juni 2011 @ 11:57:

Wow.. gewoon na aura verder kunnen werken..

)..Als je migraine sans migraine hebt is dat mogelijk.
Bedankt voor jullie reacties...op het moment dat ik deze topic begon had ik net een aanval gehad. Notabene op mijn nieuwe werkplek. Ik voelde me dubbel rot; ten eerste vanwege hetgeen wat me te wachten stond qua hoofdpijn en ten tweede dat ik (voor mijn gevoel) als een zombie direct naar huis moest....Ik ben in behandeling geweest bij de hoofdpijnkliniek en alles is besproken en onderzocht, de conclusie is dat het niet te genezen is (hoe verrassend..) en dat je gaande weg ervaart wat wellicht een trigger voor je is en daarvan leert. Rest alleen nog de ontdekkingsreis naar het best werkende medicijn. Na vele soorten; Fromirex, Imigran (glaxo pen, doe dat maar eens met een aura...,lukt echt niet.) etc geloof ik dat een Ibuprofen zetpil mij nog de meeste verllichting brengt zonder gekke bijwerkingen. Maar functioneren kan ik in ieder geval de rest van de dag niet meer.
Ik heb het zelf vroeger heel vaak gehad en meerdere vriendinnen van mij hebben er helaas nog mee te kampen.

1 van die vriendinnen begon over 'groene smoothies', Het blijkt voor een hoop klachten goed te zijn.. Voor o.a. dus ook de hinder van migraine ..Zij heeft er inmiddels al veel baat bij gehad. Wellicht heb je er wat aan Zie de volgende link groene smoothies

succes ermee
Ik heb heel veel last van migraine en het beheerst mijn hele leven. Soms gaat het twee weken goed, maar meestal ben ik 1x per week en soms dagen achter elkaar uitgeschakelt.

Ik gooi van te voren maar ook na de aanval woorden door elkaar , ik kan niet tegen licht en zie flitsen. Ik heb het ook altijd koud en ben misselijk.

Zo fijn elke week!

Ik slik elke dag topamax om het te voorkomen en gebruik imigran injecties en zetpillen. Ik vind dat het mij in mijn werk bijvoorbeeld ook heel veel hinder geeft. Eigenlijk wil ik een andere baan maar heb nu een vast contract en ben zo vaak ziek.. Dat gaat ergens anders niet zo maar. Ondertussen zit ik alleen dus wel vast ! We willen graag kinderen, maar ook mijn migraine zit eigenlijk in de weg... Hoe gaan andere hier mee om?
is een tijdlang onderdeel van mn leven geweest toen ik erg onder druk stond....

Duurde misschien 50 minuten en dan trok de aura weer langzaam weg. Ik ging altijd even apart zitten in een hoekje of even liggen. Je doet er niets aan en moet toch echt wachten tot het over is. Ik doe verder niets, niet lopen niets doen want ik ben me balans beetje kwijt en kan gevaarlijk zijn omdat je natuurlijk ook een deel van je gezichtsveld kwijt bent.

Maar je ziet maar weer op dit forum:alle soorten en maten zijn er!

Daarna kan ik ook gewoon verder werken. Beetje zwaar hoofd..... Ik noem het altijd luxe migraine haaha.

Sinds ik naar de kraker ga (voor mn nek) heb ik ik er nauwelijks last van, misschien toeval? vorige jaar sept laatste aanval gehad. Prettig!
Een paar weken geleden heb ik daar ook een post over geopend omdat ik ineens vlekken en flitsen zag en bleek volgens

de huisarts migraine sans migraine te zijn, misschien heb je

er nog wat aan:)

Een van de forummers heeft er nog een link bijgezet met een filmpje van de auraverschijnselen

nikki_28 in "Ineens vlekken en schitteringen zien"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven