Anderhalf jaar groep 1 en dan..?

05-07-2011 10:54 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is van feb 2006 en gaat nu, na anderhalf jaar groep , naar groep 2 (ze is nu dus zeg maar 5,5)

Alle vriendinnen gaan nu naar groep 3 en bij de kindjes die blijven heeft ze geen aansluiting.

Ze komt goed mee, is niet op haar mondje gevallen, maar is ook geen superslim kind. Ze doet gewoon haar ding. Groot voor dr leeftijd en speelt altijd al met de grote kindjes.( Op dansles ook in de groep 6-11)

Heb vanmiddag gesprek met juf over een eventuele test..

Ik vind het persoonlijk erg lang om haar nog een heel jaar te laten kleuteren... Wat vinden jullie? Ervaring iemand??
quote:mariamena schreef op 05 juli 2011 @ 11:22:

ik vind een gesprek aan gaan in dit stadium nogal laat en onzin. Vrijwel alle 5 en een half jarige lijken ineens zo groot in groep 1 en krijgen interesse in lezen en rekenen, dat is een heel normale ontwikkeling en niets speciaals aan. Iedereen heeft tegenwoordig maar hoogbegaafde kinderen, terwijl in de praktijk minder da 1 procent van de bevolking dat daadwerkelijk is. Het zijn met name vaak de ouders die dat graag zouden willen, alsof het hun verdienste zou zijn ofzo. En ik weet waar ik het over heb.

Er is dus totaal nul reden om noch een gesprek hierover aan tegaan, noch je kind een klas over te laten gaan. Groep 2 is heel anders dan groep 1, en onmisbaar, jij wilt haar vooral bij haar vriendinnen houden, maar op grond waarvan eigenlijk?

Na school is er speeltijd genoeg, en in de pauze.. Als ze echt zo slim is dan komt dat er in de loop dee tijd vanzelf wel uit en kan ze eventeel verbreeding krijgen.

Word echt af en toe niet goed van al die ouders die hun kinderen maar klassen willen laten overslaan!

Correctie.

TIQ >130 is 2 procent van de wereldbevolking, TIQ > 140 is 2 promille van de wereldbevolking.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het belangrijkste is dat zij goed in haar vel zit, en ik ben absoluut geen pusher.. Ik wil voor haar gewoon t beste..

We hebben al vaker op school gepraat over het zogenaamde plus-klasje en dat ze daar wellicht deel van uit kan gaan maken..

Maar testen doen ze bij ons in groep 1 gewoon niet.. Dus ik wil nu gewoon weten waar ze staat en op basis daarvan een plan trekken.. En niet omdat IK dat wil maar omdat ik voor haar t beste wil...

@Pop1980: ze telt tot 100 en kent het abc, doet idd ook werkjes van groep 2.
Kan jouw dochter al een beetje lezen en schrijven? Mijn dochter is een jaartje jonger en ze is erg bezig met letter en ze schrijft kleine woordjes (pop, sop, sok, haar eigen naam). Ze gaat naar groep 1 (nieuwe school) na de vakantie maar ze houden haar ontwikkeling goed in de gaten. Er is een kans dat ze komend schooljaar overstapt naar groep 2 en dan misschien volgend jaar naar groep 3. We zullen het wel zien. Als ze maar goed op haar plek zit, dat is het belangrijkste.

ik vind een gesprek aan gaan in dit stadium nogal laat en onzin. Vrijwel alle 5 en een half jarige lijken ineens zo groot in groep 1 en krijgen interesse in lezen en rekenen, dat is een heel normale ontwikkeling en niets speciaals aan. Iedereen heeft tegenwoordig maar hoogbegaafde kinderen, terwijl in de praktijk minder da 1 procent van de bevolking dat daadwerkelijk is. Het zijn met name vaak de ouders die dat graag zouden willen, alsof het hun verdienste zou zijn ofzo. En ik weet waar ik het over heb.

Er is dus totaal nul reden om noch een gesprek hierover aan tegaan, noch je kind een klas over te laten gaan. Groep 2 is heel anders dan groep 1, en onmisbaar, jij wilt haar vooral bij haar vriendinnen houden, maar op grond waarvan eigenlijk?

Na school is er speeltijd genoeg, en in de pauze.. Als ze echt zo slim is dan komt dat er in de loop dee tijd vanzelf wel uit en kan ze eventeel verbreeding krijgen.

Word echt af en toe niet goed van al die ouders die hun kinderen maar klassen willen laten overslaan!Dat laatste ben ik volledig met je eens. Ik heb de afgelopen 3 jaar heel veel ouders op gesprek gehad die vinden dat het groep 3 werk voor hun kind 'te makkelijk' was. Volgens de ouders verveelde het kind zich. Terwijl ze hun werk nog maar net af hadden in de gestelde tijd, en uit de toetsen bleek dat hun niveau 'gemiddeld' was. Daarom vroeg ik ook aan TO hoeveel letters haar kind kent, en tot hoever ze kan tellen. Dat zijn graadmeters waaraan je kan zien of een kind het niveau aan ZOU kunnen. Daarnaast spelen tempo, interesse, sociale vaardigheden ook een groet rol.
Bij ons op school is een overstap van groep 1 naar groep 3 vrijwel onmogelijk. Groep 2 is echt een voorbereiding op groep 3: werken met een weekplanning, meer taakjes, minder spelen. De overstap van groep 1 (vooral spelen) naar groep 3 (bijna niet meer spelen) is anders veel te groot.

Ik vind je argumenten ook niet erg steekhoudend. Mijn jongste is van maart 2006 maar gaat na de vakantie ook naar groep 2. Hij heeft vrijwel het hele jaar alleen met kinderen uit groep 2 gespeeld, maar dat is toch geen reden dat ik aan de juf vraag of hij naar groep 3 mag? En hij is ook groot voor z'n leeftijd, nou en? Hij kent al veel letters en kan tellen en rekenen boven z'n niveau, nou en? Laat hem maar lekker een jaartje voorbereid worden op groep 3, dat lijkt me veel beter dan hem nu gedwongen naar groep 3 doen omdat z'n vrienden daar ook heen gaan.
die van mij telden met 5 ook allemaal tot 100 incl in het engels. Kinderen maken vaker van die sprongetjes, de ene is daar vroeger mee dan de ander. Dat wil niet zeggen dat ze maar een klas over kan slaan. Jij wil het beste voor haar zeg je. Laat haar dan lekker naar groep 2 gaan, die tijdelijke ontwikkelingsvoorsprong stagneerd in de regel vanzelf weer, en zo niet; wie dan leeft hoor....
quote:suusje79 schreef op 05 juli 2011 @ 11:30:

@Pop1980: ze telt tot 100 en kent het abc, doet idd ook werkjes van groep 2.

Tot 100 tellen is mooi! Snapt ze ook de waarden van getallen? (Bijv dat 82 meer is dan 55?)

En het abc kennen, dat zegt me niet zo heel veel. *juffen uitleg modus aan*

Kinderen in groep 3 leren lezen met fonetische klanken. Tegen de letter 't' zeg je geen 'tee' maar 'tu'.

Hakken en plakken (horen en weten waar een woord uit is opgebouwd) van het woord 'maan' is als volgt:

mmm- aaaa-nnnn en niet Em-Dubbel AA-En

Het woord tak: tu- ah- k en niet Tee-AA-Ka

Als een kind wel het abc kan zingen, dan zingt ze niet de fonetische klank. Het gaat mij er meer om of ze de fonetische klanken kan horen en of ze letters kan herkennen. Ziet ze de letter 'a'. Zegt ze dan 'ah' of 'aa'?
Ze geeft zelf aan naar groep 3 te willen, en ik ben me er erg van bewust dat dat te maken kan hebben met het feit dat haar vriendinnen daar naartoe gaan..

Ik ga met open vizier naar school, en laat me goed adviseren door haar juf, als zij aangeeft dat mijn dochter het nog niet aan kan dan is dat zo. Ook als blijkt dat er twijfel is gaat ze gewoon naar groep 2, daarna zie ik het wel..

Wellicht is inderdaad meer verbreding in groep 2 een oplossing..
Suusje, vraag ook even naar de CITO-scores, of de scores van een ander leerlingvolgsysteem. Mocht ze veel verbreding nodig hebben in groep 2, vraag dan ook even wat ze haar kunnen aanbieden.
quote:suusje79 schreef op 05 juli 2011 @ 11:30:

Het belangrijkste is dat zij goed in haar vel zit, en ik ben absoluut geen pusher.. Ik wil voor haar gewoon t beste..

We hebben al vaker op school gepraat over het zogenaamde plus-klasje en dat ze daar wellicht deel van uit kan gaan maken..

Maar testen doen ze bij ons in groep 1 gewoon niet.. Dus ik wil nu gewoon weten waar ze staat en op basis daarvan een plan trekken.. En niet omdat IK dat wil maar omdat ik voor haar t beste wil...

.

Ik denk dat je eigenlijk weinig in te brengen hebt, als de school haar niet naar groep 3 over laat gaan.

Andersom misschien wel, de school zegt groep 3 en jij wil groep 2.
Mefsmeid heeft twee jaar groep 1 gedaan. Toen ze naar groep 2 ging, gingen al haar vriendinnen naar groep 3 en tot de kerst was zij het enige meid. En met de nieuwe meiden kon ze daarna geen goede aansluiting vinden. De eerste twee weken vond ze het niet fijn, want 'jongens zijn stom' en 'kleine kleuters zijn baby's' . Toch kon ze haar draai snel vinden en is ze nu zelfs te gezellig. Het kom heus goed met je dochter.
ja natuurlijk wil ze met haar vriendinnen mee, dat wil die van mij ook, het is aan jou hoe je daar naar haar toe mee omgaat. Ik heb nog steeds het idee dat vooral jij haar graag naar groep 3 ziet gaan, terwijl ze qua leedtijd gewoon na de vakantie een groep 2-er is. Je argumenten slaan kant nog wal.
Als bij ons een kind versnelt, dan stapt het groep 1 kind al met de kerst over op het programma van groep 2.

Wat de vriendjes betreft, vaak is het zo dat de jongere kinderen uit de eigen groep in de vakantie een sprong maken in hun ontwikkeling, zodat ze in het nieuwe schooljaar een stuk aantrekkelijker worden voor een vriendschap.
mijn dochter is van november en ze hanteren de oktober grens. Ze heeft dus bijna 2 jaar groep 1 gedaan en gaat na de zomer naar groep 2. In november wordt ze dan al 6!

Ik vind het prima, ze moeten al zoveel en ze speelt nog zo graag en daarbij is ze sociaal niet erg handig zeg maar. Ze krijgt wel al werkjes uit groep 2 en 3 aangeboden, kent al veel letters maar nog niet de dagen van de week. Haar interesses liggen ergens anders. het heelal, de werking van een lichaam enz..

gelukkig zit ze opeen school waar ze met onder, midden en bovenbouw groepen werken en de onderbouw is groep 1,2 en 3. Volgend jaar gaan haar vriendinnetjes naar groep 4 en zij blijft in de onderbouw. We zien wel hoe het gaat. ze is er iig nu nog niet aan toe om naar groep 3 te gaan maar mocht ze ontzettend snel vooruit gaan en na de zomer helemaal mee kunnen draaien met groep 3 gaat ze na de kers ook naar 3 en daarna naar 4. Maar ik zie het niet gebeuren hoor.
Mijn dochter gaat na de vakantie ook naar Groep 3. De oudste is november al 6 geworden de jongste wordt in oktober 6. Die al 6 zijn in nov en december vorig jaar zijn om het zo te zeggen "blijven zitten..de de rest is dus allemaal van geboortje jaar 2005...dus dat jou dochter nu groep 2 gaat doen is normaal. en het vindt vast wel weer aansluiting. Kinderen zijn niet zo moeilijk op die leeftijd.
Puck
Mimootje, wettelijk gezien mág het niet, die 1 oktobergrens. Maar als je er gelukkig mee bent, en je kind ook, dan is er niks aan de hand natuurlijk!
qua leeftijd is het wel normaal om dan naar groep 2 te gaan. Meestal hebben kinderen op die leeftijd nog wel moeite met langere tijd concentratie vasthouden.

Ik zou alleen kiezen voor zo snel naar groep 3 als ik merkte dat mijn kind zich echt enorm ging vervelen. Overigens geldt bij de meeste scholen een grens bij 1 januari. Ik zou dus niet de vriendinnetjes leidend maken, maar de eigen ontwikkeling.

Mijn ervaring is dat in groep 3 toch andere vriendschappen werden gesloten, het verschuift op die leeftijd nog best veel.

Wellicht is het ook een mogelijkheid om, als ze zich echt gaat vervelen, haar elke week 2 ochtenden bijvoorbeeld mee te laten draaien in groep 3, dat gebeurde bij ons op school met een jongetje die erg jong was, maar toch wel erg vlot kon lezen en schrijven.

Als ze sociaal handig is, komen die vriendschappen echt wel goed! wel snap ik dat je je daar zorgen om maakt, dat deed ik nl. ook steeds (ook als al 4x was gebleken dat het niet nodig was).
@mariamena: Nee, ik WIL niet dat ze naar groep 3 gaat maar DENK dat ze daar wellicht beter op haar plek zou kunnen zijn.. Al gaat het nu fantastisch met r.

Ik twijfel gewoon enorm, en vroeg me dus af of er mensen zijn met dezelfde ervaring, voor mijn eigen beeldvorming. Tevens heb ik geen referentie in mijn omgeving.. Geen ouder broertje of zusje.. Maar jonger ( gaat nu naar groep 1)

Ik blijf zeggen ik wil voor haar het beste en als blijkt dat dat groep 2 is, is dat goed en ook als blijkt dat dat groep 3 is..
Overigens speelde mijn dochter in groep 1 ook het meeste met de kinderen die naar groep 3 gingen, aangezien die het wel leuk vonden om over haar te 'moederen' en te helpen met dingen.
Mijn dochter is van Oktober 2005 en gaat ook een "extra" jaar kleuteren.

Qua leren loopt mijn dochter voor, ze is bezig met lezen, schrijfen en rekenen. Wat dat betreft zou ze dus zeker naar groep 3 kunnen, ook volgens de juf.

Maar voor haar sociaal emotionele ontwikkeling is dat jaartje kleuteren voor haar zeker niet verkeerd. Het is een meisje die nogal stil en terug getrokken is. Komt niet goed voor haar zelf op en vind het heerlijk om zo af en toe even niets te hoeven en gewoon even bij de juf te kunnen zitten.

Wij hebben daarom samen met de juf gekozen om haar nog een jaar te laten kleuteren. Er zal voor mijn dochter extra materiaal worden besteld om alvast bezig te gaan met lezen, schrijven, rekenen enz.. De juf heeft hier voor geleerd en ik ga uit van haar expertise.

Waarom een kind naar groep 3 toe doen als een school/juf zegt dat het beter is nog een jaartje extra te kleuteren?

Mi kan het een kindje alleen maar sterker maken, zijn ze straks beter opgewassen tegen alles wat ze dan moeten kunnen.

Daarbij heb ik liever dat ze een jaar extra kleutert dan dat ze straks in een andere groep moet doubleren. Ik denk dat ze daar later veel meer last van krijgen.

Vriendjes en vriendinnetjes maken ze op die leeftijd nog heel makkelijk. Dat zou voor mijn geen reden zijn om haar verder naar groep 3 te laten gaan.
@Lady_bug

Fijn dat de school wel wil inspelen op de behoefte van je dochter.

Als ze echt gaat voorlopen dan zou je altijd een overstap kunnen bespreken rond de kerstvakantie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mijn dochter is ook van februari 2006 en gaat na de zomervakantie wel naar groep 3. Zij is een half jaar geleden al van 1 naar 2 gegaan (op verzoek van de juf).

We hebben we heel erg getwijfeld (vanwege alle argumenten, die hierboven ook al worden genoemd), maar toch besloten in het advies van de school mee te gaan. Ze is er echt op alle gebieden aan toe. Ze wilt het zelf ook heel graag. Ze heeft overigens in beide groepen vriendinnetjes, dus dat maakt voor haar niet uit.

Maar of we er echt goed aan doen, zal pas later blijken.

Waarom heb je het niet eerder aangekaart bij de juf? Hier hebben we al zomervakantie!
quote:Fame schreef op 05 juli 2011 @ 11:01:

Lekker laten kleuteren, anders loopt ze over een half jaar verschrikkelijk op haar tenen omdat ze dan toch te jong blijkt met alle gevolgen vandien. Niet zo pushen met die kinderen, voor je het weet zijn ze groot!

*rood waas voor mijn ogen*

Hoezo pushen? Scholen zouden naar de ontwikkeling van het kind moeten kijken en niet naar de leeftijd.

Mijn jongste ging met 5 jaar en 3 maanden naar groep 3, omdat hij daar aan toe was. Dat maakt mij natuurlijk niet automatisch een pushende moeder.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Noerie schreef op 05 juli 2011 @ 11:08:

[...]

Klopt, de grens ligt al jaren bij 1 januari. Er zijn inderdaad nog wle scholen die de oude 1 oktober regel nog hanteren. Dit is alleen bij de wet niet toegstaan.De grens ligt helemaal niet bij 1 januari, er is helemaal geen datumgrens. Er moet per kind gekeken worden en ieder kind moet een doorlopende leerlijn kunnen volgen.

Word echt af en toe niet goed van al die ouders die hun kinderen maar klassen willen laten overslaan!

En ik word niet goed van die scholen die alleen maar naar die geboortedatum kijken en daardoor (soms) de doorlopende leerlijn aan hun laars lappen.

Toen mijn zoon versnelde kreeg ik veel commentaar, dat langer kleuteren zo fijn is, want ze moeten nog lang genoeg leren en ze worden al zo snel groot.

Nu is mijn oudste 12, hij kan bepaalde dingen nog niet die andere 12-jarigen allang kunnen (zoon is autistisch) en nu krijg ik weer commentaar dat ik hem te klein zou houden.

Ik heb het laatst ook al es gevraagd, maar kan iemand mij vertellen waar het omslagpunt ligt? Met 5 mag je ze nog lekker klein houden, met 12 vooral niet meer. Wanneer verandert dat? Bij 6 jaar? Bij 8 jaar? Bij 10 jaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven