Zo ongerust ( groeiachterstand )

01-07-2011 13:09 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik loop al tegen het einde van mijn zwangerschap aan.

ben halverwege augustus uitgerekend.

Nu heb ik laatst een groei echo gehad en daar bleek dat de beentjes een groeiachterstand hebben van ruim 3 weken.

Er werd overlegd met mijn verloskundige en er is uiteindelijk besloten dat het allemaal wel mee viel en het ook gewoon '' erfelijk '' kon zijn.

Ik was zo opgelucht.

Maar een week later werd ik door 1 van mijn verloskundigen gebeld dat ze toch nog een echo wilde maken. Ze vertrouwde het niet helemaal.

Dus gister naar het ziekenhuis gegaan en daar werden weer de beentjes als te klein opgemerkt ( ze lopen zo'n 3 weken achter )

Nu word ik onder controle gezet bij de gyneacoloog.

Op vragen zoals, is het erg? Wat kan het zijn? Word niet echt geantwoord.

Er word alleen gezegd dat we ons nog niet druk hoeven te maken.

Nou en hier zit ik dan.

Me totaal geen zorgen te maken. '' zucht ''

Ik kan ook vrijwel nergens iets vinden over groeiachterstand van de beentjes en wat het kan zijn.

Mijn buik is trouwens ook echt ontzettend klein. ( net een klein bolletje )

Iedereen kijkt me altijd vol ongeloof aan als ik zeg dat ik al zolang zwanger ben.

Heeft iemand ervaring met groeiachterstand van de beentjes?

Of weet iemand wat het mogelijk zou kunnen zijn?
Fijn dat jullie elkaar gevonden hebben, Mommy en Vivabakfiets. En er is hier volgens mij op dit moment nog een zwangere met dezelfde spanningen als jullie.

Ik hoop voor jullie dat het allemaal reuze mee zal vallen.

En voor vragen; ik ben meestal wel te vinden bij het Cheers-topic hier op deze pijler, dus jullie mogen me altijd op mijn schouder tikken daar, .

Wat wilde ik nou toch typen?
Hoe is het nu?

Heb je al verlof? En krijg je nog meer echo's?

Dank Mimsey! Als ik slechte momenten heb, denk ik aan jou en je dochter. Dat laat me weer een positieve kant van het verhaal zien!
Misschien een beetje een late reactie

vorig jaar hebben wij precies in dezelfde situatie gezeten, bij de 20 weken echo bleek dat de benen van de baby 3 weken achter liepen op groei. Dit bleek het begin te zijn van een periode vol met onzekerheden en controles bij de gynaecoloog. Op het eind van de zwangerschap schatten ze een geboorte gewicht van max 2200 gram bij 40 weken.

Om deze reden was ook besloten dat ik niet thuis maar in het ziekenhuis moest bevallen,

Uiteindelijk ben ik met precies 38 weken bevallen van een gezonde baby die ruim 2500 gram was.

Nu maanden later is onze baby nog steeds erg klein en zit ze onder het gemiddelde van de groeilijn, maar net zoals in de buik wordt het eigen groeilijntje gevolgd.

Om de lengte maak ik me inmiddels niet meer druk, je hebt nou eenmaal lange en korte mensen.

Mag er ooit een tweede komen, wil ik wel een 20 weken echo maar wat mij betreft hoeven ze de groei niet meer te meten want wij willen niet nog een keer deze onzekerheden.

Heel veel sterkte en een hele dikke knuffel
Vergelijkbaar inderdaad. Lagen de benen steeds 3 wk achter? Bij ons was het ook 3 wk bij de 20 wk echo. Bij 30 wk was dit opgelopen tot 5 wk achter.
Dag Mommy,

ik zat 2 jaar geleden in een soortgelijke situatie. Bij de 20w werd een afwijkende beenlengte geconstateerd. Bij de controle-echo in het AMC viel het mee en zeiden ze dat het 'gewoon' een klein kindje was. 6 wkn voor de uitgerekende datum ontdekten ze dat de baby een groeiachterstand van 5 weken had. Paniek! Moest toen rust houden en regelmatig voor ctg en groeiecho naar het zkh. Uiteindelijk een klein (2 kg en 46 cm) gezond kindje gekregen, dat zich goed ontwikkelt maar aan de kleine kant is. Maar ik heb me toen ook erg veel zorgen gemaakt. In het zkh zeiden ze: we houden je kindje goed in de gaten. Zolang het groeit, al is het minimaal, laten we het zitten en wachten we af. Dat gaf me wel wat rust.

Sterkte meid!!
Bij ons bleken de benen continu 3 tot 4 weken achter lopen, de rest van de groei zat tegen de onderlijn van de curve.
Hier zijn hoofdje en buik steeds gemiddeld.

En steeds kleine meisjes valt mij op. Nou, dan doe je tenminste wat langer met de kleding ;)
Relativerend gezien, jou verhaal zou mijn verhaal kunnen zijn. Probeer je niet te druk te maken. Het hartje klopt en de situatie kun je niet veranderen.

Daarnaast is proberen te ontspannen beter voor jou en de baby.

Tijdens de zwangerschap heb ik zelf erg veel last gehad van harde buiken en ik ben echt van mening dat ik deze te danken had aan de ongerustheid en spanningen die ik had tijdens de zwangerschap.
Nou net een paar uur aan de scan in het ziekenhuis gelegen.

Mijn bloeddruk was te hoog en ook vonden ze (minimaal) eiwitten in mijn urine.

Ze denken dus aan zwangerschapsvergiftiging en moet nu 24 uur mijn urine opsparen en dan morgen weer langs voor controle.

Het schiet allemaal niet op hier :(

Van de ene zorgen ga je over in de andere.

Mocht het morgen nou nog niet goed zijn dan word ik opgenomen in het ziekenhuis.

Verschrikkelijk :(

Ik dacht dat je met een zwangerschapsvergiftiging nog gewoon thuis mocht blijven?

Pas als het over gaat op hellp word het toch gevaarlijk?

Heb zoveel vragen nu, en vind zoveel verschillende antwoorden.

Ben ook erg benieuwd of de groeiachterstand van mijn kindje hieraan gelinkt kan worden.

Ben nu trouwens 33w6 zwanger en het gewicht is geschat op 1550 gram.
Beentjes lopen inmiddels ruim 4 weken achter en ook het buikje word nu onder de curve gemeten.

@ vivabakfiets

ik krijg nu elke 2 weken een echo.

Hoe gaat het bij jou?

Bedankt voor alle berichten iedereen!
He gets, wat balen! Snap dat je daar niet op zit te wachten :(

Voel je je verder wel goed? Geen hoofdpijn, buikpijn?

Bij de vorige zwangerschap was mijn bloeddruk op het laatst iets verhoogd, in het ziekenhuis viel het weer mee. Had ook wel wat eiwit in mijn urine, maar de labwaarden waren nog acceptabel. Ben toen ingeleid met 42+1.

Weet verder niet wat de richtlijnen zijn.

Ik heb komende woensdag een groei- en liggingsecho, gewoon bij de verloskundige gelukkig. Voel me daar het best op mijn gemak. En dat is ook mijn laatste werkweek, dan verlof!

Ben best relaxed eigenlijk, weet niet wat harde buiken zijn. Had dat de vorige keer ook niet: geen krampen, voorweeen, niks.

Wanneer ben je uitgerekend?

Sterkte, hoop dat je morgen gewoon weer naar huis mag.
Hoe is het nu mommy?
Lekker dat je gewoon bij de verloskundige terecht kan voor de echo's.

Ik loop inmiddels in 2 ziekenhuizen bij verschillende artsen.

Erg vervelend die rompslomp.

Mijn eiwitten waren weer te hoog.

Het grensgeval is 0.30 en ik zat op 0.32.

Maar toch hebben ze me naar huis gestuurd.

Moet morgen weer terug voor controle en heb dan donderdag weer een groeiecho.

Heb inmiddels ook de griep te pakken, dus het schiet niet echt op allemaal.

Hoop toch dat ze geen dingen over het hoofd zien.

Ik ben 20 augustus uitgerekend, en jij?

Ook ik heb geen idee wat harde buiken zijn.

Er word me elke keer gevraagd of ik er last van heb, maar dat zal dan wel niet.

Ben erg benieuwd hoe je groei en liggings echo is woensdag.

Hopelijk is je kleine toch weer wat gegroeid!

Houd je me op de hoogte?
Mommy, bel nu je verloskundige en vertel dat je koorts hebt.
Oei blyt ik schrok van je post!

Maar ik heb net gebeld en moet nu direct naar het ziekenhuis.

Bedankt dat je me er even op gewezen hebt.

Dit is allemaal zo nieuw voor me.
quote:mommy88 schreef op 11 juli 2011 @ 14:27:

Oei blyt ik schrok van je post!

Maar ik heb net gebeld en moet nu direct naar het ziekenhuis.

Bedankt dat je me er even op gewezen hebt.

Dit is allemaal zo nieuw voor me.Sterkte meid, ik duim voor je dat je gewoon griep hebt!
Ha Mommy, vervelend dat je in 2 ziekenhuizen onder controle bent.

En dagelijkse bezoekjes aan het ziekenhuis... Het is voor een goed doel, maar leuk is het niet.

Ik ben 12 augustus uitgerekend.

Vandaag bleek dat ik toch volgende week nog een echo krijg in het zh voor de groei en andere controles (doorbloeding placenta en navelstreng ed) Jammer, maar het is in het belang van het kindje.

Komende vrijdag krijg ik een liggingsecho, maar de baby ligt al een tijdje met het hoofd naar beneden voel ik. Dus dat zit wel goed.

Ik houd je op de hoogte! Sterkte met alles!
Oh, had je laatste reactie nog niet gezien, sterkte meid!
Alles was ''goed'' gelukkig.

Heb gewoon een flinke griep te pakken.

Maar moet morgen wel terug komen voor controle.

Bedankt blyt!

@viva

dus ook voor jou veel ziekenhuis bezoek?

Ze kunnen maar beter alles teveel checken, dan te weinig.

Hopelijk valt het allemaal mee!

Maar word inmiddels wel gek van die onduidelijkheid.

Je moet alles maar zelf opzoeken tegenwoordig.

Heb jij daar ook zo'n last van?
Lieve dames, wat een spanning en onrust toch iedere keer weer. En wat doen jullie het goed, zo beheerst als jullie blijven. Knap!
Wat wilde ik nou toch typen?
toen ik zwanger was van mijn zoontje , werd er met 33 weken een verhoogde bloeddruk vastgesteld. 2 dagen daarvoor was ik nog op controle bij de gyn, klaagde ik dat zo veel last had van "opeens" veel vocht vast houden, bloeddruk en urine waren toen goed. 2 dagen later was mijn bloeddruk veel te hoog, moest gelijk blijven, allerlei onderzoeken gedaan, ik bleek Helpp te hebben, 2 dagen later (en twee groeispuitjes later) is via een keizersnede een kern gezonde zoon geboren, die wel even in het ziekenhuis moest blijven liggen, maar in principe relatief snel weer naar huis mocht.

Ik heb echter geen ervaring met onder de groei curve, onze zoon was met zijn geboorte (33 ,5 week zwangerschap) 3600 gram en 50 cm.

En nee, had echt niet verkeerd gerekend, ik had vanaf 6 weken zwangerschap om de 2 weken zowat een echo op medische indicatie, en vanaf 28 weken zwangerschap begon de kleine opeens explosief te groeien, dus ik had te maken met de andere kant, dat je kindje opeens explosief groeit.

Als ik zwanger wordt van een tweede, houden ze mij extra goed in de gaten, maar ik hoop dat een tweede zwangerschap toch iets beter verloopt. Had in mijn eerste zwangerschap namelijk behoorlijk veel complicatie's
Wat een opluchting dat alles goed was! Ik hoop dat je griep snel wegtrekt, en dat de rest van je zwangerschap wat ontspannender zal zijn. Sterkte
Fijn dat alles goed was!

Ik vind zelf al die controles vervelend. Tot nog toe heeft het maar weinig duidelijkheid opgeleverd. Ik weet niet meer dan bij de 20 weken echo: dat de benen en armen kort zijn.

En verder zullen we pas weten wat er aan de hand is als de baby geboren wordt.

En ik heb ook ervaren dat er maar weinig informatie wordt gegeven. Ik ben zelf op zoek gegaan naar de richtlijnen en protocollen. Dat had ik liever van de gynaecoloog gehoord. Het lijkt of ze ons wilde behoeden voor slecht nieuws ofzo. Maar dat is mijn eigen interpretatie. Ik weet dat ook niet precies.

Als ik naar een dokter ga, verwacht ik óf gerustgesteld te worden, of bij afwijkingen/slecht nieuws, verwacht ik geinformeerd te worden en dat is eigenlijk beide steeds niet gebeurd.

Maar goed, het is zoals het is en we gaan dus nog 2 echo's krijgen: 1 bij de VLK en 1 bij de GYN. En dan hoop ik dat dat de laatste zijn.
Hoi allemaal, ik hoorde van Mimsey van dit forum. Bij mijn 20-wekenecho, ruim 2 weken geleden, bleken zowel de armpjes als de beentjes te klein. Vorige week heb ik een vruchtwaterpunctie gehad en de baby blijkt geen Down of een afwijking in chromosoom 13 en 18 te hebben. Morgen krijg ik weer een uitgebreide echo en hopelijk meer info over de uitslag van mijn punctie. Ik ben bang dat ons kindje dwerggroei heeft, maar hoop heel erg dat er niks aan de hand blijkt... Veel succes allemaal!
Spannend ook voor jullie!

Voel je je verder goed?

Jouw situatie is vergelijkbaar met de mijne, ik heb alleen geen vruchtwaterpunctie gehad. Dus hier is niets uitgesloten.

Nog een week of 5 maximaal, dan weten we het.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven