Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Gefeliciteerd met je dochter Buikkie!

Ik ben 34, word in september 35. Dus je bent de nieuwe junior! *mij van mijn troon stoten hè, hè,hè,hè,*

Nee, ben nog niet lekker. Dacht vanochtend dat het wel ging, maar loop de hele tijd te duizelen en ben slap en flauw. Heb mezelf aan een Cup-a-Soup infuus gelegd, volgens mij is mijn bloeddruk beneden alle peil. En ik loop de hele dag al te hikken, doet helemaal pijn in mijn bast nu.
Ach lief, doe maar lekker rustig aan, hoop dat je niet teveel in de planning hebt

Fijne zondag allemaal
Buikje, van harte gefeliciteerd met dochters A-diploma

Hebben jullie lekker gewokt?

Lief, hoe is het nu met je? Nog steeds zo beroerd en duizelig?

Ik had afgelopen zaterdagmiddag ineens een fanatiek zoemende pomp. Bij controle las ik op het scherm 'motorfout'

Ik direct Medtronic gebeld, ik zou teruggebeld worden. Ondertussen gaf mijn pomp aan dat ik de vulprocedure moest starten (= terugdraaien en opnieuw vullen), dus dat heb ik braaf gedaan. Daarna een bolus gegeven, dat ging ook goed, maar mijn vertrouwen in mijn pomp was ver te zoeken natuurlijk. Toen de mevrouw van Medtronic terugbelde moest ik een zelftest uitvoeren -die ging goed-, daarna moest ik de ampul verwijderen en opnieuw de vulprocedure doorlopen -ging ook goed-, en daarna nogmaals een bolus geven -ging ook goed-.

Daarna kon ze niks meer voor me doen en moest ik de motorfout beschouwen als een kromme volt. Pas als het nogmaals zou gebeuren kon ik een vervangpomp krijgen, grmbl...

Het gaat tot nu toe nog goed..... 20 juli naar de dvk, en dan maar gauw een nieuwe pomp bestellen! Wat maakt zo'n storing mij toch elke keer weer onzeker...bah.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Waarom kun je nu geen nieuwe bestellen? Of de dvk bellen dat je deze week langs wilt? Want die stress om die pomp is niet goed voor je (bloedsuikers).
Ja, daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Goed plan!

Ik ga haar nu direct maar even een mailtje sturen.

Hoe is het met jou nu?
Zo. Mailtje is verzonden. Nu wachten op antwoord.
Ik ben nog steeds thuis. Moemoemoe. Draaierig, slappe spieren. Bah.

Gisteren dacht ik dat het beter ging en heb ik wel wat gedaan, maar dat lijk ik nu te moeten bezuren.

Ik wilde vandaag proberen met de fiets naar de winkel te gaan, maar neem toch maar de auto denk ik.
quote:setter schreef op 01 juli 2011 @ 23:20:

Ja hallo, jullie ZIJN ook jong natuurlijk. Duh. Ik ben al op weg om middelbáár te worden, dat is anders. Puh.

Duh! Ik ben allang middelbáár, blèèègh!! Maar goed, ik ben misschien weer jonger in diabetesland, dat dan weer wel.

Buikje, blaag die je nog bent , wat goed van je dochter! Bikkel hoor.

Oeh Ris, het is dat O. me net te ver is voor een nachtje film, maar anders...

Wat leuk van je pyjamafeest trouwens! Lijkt me echt iets voor jou. Ben je intussen alweer een beetje bijgekomen van alle feestelijkheden?

Settertje, je moest eens weten met hoeveel plezier ik je muizenverhaal heb gelezen! Wat zit jij een stuk lekkerder in je werkvel dan een paar maanden geleden, zeg! Heerlijk!

Maar wat vreselijk balen van die pomp. Je zou bijna landelijk pompervaringen gaan verzamelen en aan zo'n programma sturen zoals... hoe heette dat nou ook alweer, van de KRO, met Sylvia Millecam en Aad van den Heuvel... Nou dat weer of zo. Hadden ze vast wat mee gedaan!

Lieve Lief, ik snap je moeheidsfrustraties zo goed. Denk je dat het zo'n beetje klaar is, breekt het volgende hoofdstuk aan. Maar al voel je jezelf nou heel kut en niks waard (lichamelijk), ik wil je wel even gezegd hebben dat ik je een ontzettend stoer wijf vind!

Teddeke!!!! Gaat het nog goed met je? En met jou, Pixel?

Ik haak weer af, nog heel gauw even wat afwerken en dan duik ik weer heerlijk de bank op met een lekker boek.
quote:lief_29 schreef op 04 juli 2011 @ 13:15:

Ik ben nog steeds thuis. Moemoemoe. Draaierig, slappe spieren. Bah.

Gisteren dacht ik dat het beter ging en heb ik wel wat gedaan, maar dat lijk ik nu te moeten bezuren.

Ik wilde vandaag proberen met de fiets naar de winkel te gaan, maar neem toch maar de auto denk ik.Heb je inmiddels al een keer contact gehad met je huisarts/internist hierover?
Setter heb je al reactie op je mail?

Lief, hoe is het vandaag? Misschien idd maar eens aan de bel trekken?

Hier vandaag moooeeeeeeee, sinds gister over op dubbele dosering, 2 mg volstaat niet. Nu afwachten of dit afdoende is.

Ga even slapen denk ik...
En wat denken jullie dan dat die gaat zeggen? Moeheid is niet erg algemeen erkend hè. Ze doen hooguit weer het standaard-vermoediheids-pakket op mijn bloed, en ik weet nu al dat daar niks uit komt.

En ik denk/hoop zelf dat dit nog de nasleep is van die griep, dat die er gewoon in knalt. En ik probeer al een paar weken fulltime te werken en dat is al een paar weken erg moeilijk. Ik denk zelf ben bang dat ik tegen de grens van mijn kunnen aanloop, en dat heb ik ook tegen mijn werk gezegd.

Een week ziek van de griep is trouwens toch helemaal niet zo raar?

Ik heb ook gedacht aan een terugval in mijn burnout, maar toch denk ik niet dat dat zo is. Want het is puur lichamelijk (en daar ben ik wellicht een klein beetje over mijn grens gegaan, wat je dan terugval zou kunnen noemen, maar dat woord klinkt zo zwaar en zo beschouw ik het nog niet).
Okeeeeee, niet bijten!

Ik weet alleen dat je van een trage schildklier ook zo ontzettend moe kan zijn, vandaar mijn bezorgdheid. Tuurlijk is de griep ook vermoeiend, dat kan slopend zijn zelfs. Helemaal bij een patiënt als jij, met meerdere chronische ziektes.

Setter
Zo bedoelde in het niet, maar je hebt gelijk, ik was vrij... direct.

Ja dat met die schildklier vind ik ook niet fijn, maar beide internisten van verschillende ziekenhuizen vinden niet dat we er al wat mee moeten. Blijkbaar hebben ze er verstand van. Over een half jaar moet ik weer naar de diabetesinternist en dan zal ik het weer laten testen en het er eens over hebben. Weet je, mijn schildklier is in het afgelopen halfjaar blijkbaar niet nóg slechter geworden (even slecht gebleven, licht traag gebleven, nou ja zoiets). Dus dan had ik er toch al eerder last van moeten hebben, als dat nu de oorzaak is? Nou ja, dat weet ik ook niet eigenlijk. Een half jaar terug lag ik nog bijna laveloos in mijn burnout.
Lief_29, is er wel eens naar je bijnieren gekeken?
Uh, nee niet dat ik weet. Mijn nieren worden wel in de gaten gehouden (lees: eiwitten in urine).

Mijn bloeddruk is laag, maar dat is kunstmatig vanwege medicatie voor mijn nieren. Anders was-ie normaal (120 over 70), nu issie vrij laag (100 over 60).

Fuck, ga ik me zorgen maken?
oh vandaar. Lage bloeddruk, slapte, vermoeidheid en grote zoutbehofte kan ook symptoom zijn van ziekte van Addison, maar als je juist medicijnen slikt om de bloeddruk te verlagen gaat dat niet op denk ik.

(Ik ga weer in lurk stand)
Hallo dames,

Ik volg hier de discussies al een tijdje.

Interessant! Ik zal me even kort voorstellen en me hier af en toe ook mengen in de discussies of eventueel ervaringen delen.

Ik ben 26 (man) en al vanaf mijn 2,5 diabetes.

Veel geschommeld met suikers in mijn pubertijd maar de laatste tijd vrij stabiel. Altijd wel een ietwat hogere HbA1C maar de laatste keer was het weer 8,4. Wat voor mij zeer goed is. Ik sport veel (voetbal, fitness, hardlopen), ga veel op stap, reis veel, lieve begripvolle vriendin, en heb een redelijk stressvolle baan in het bedrijfsleven. Redelijk druk leven waar ik zelf voor kies maar wat ook met honderd procent zekerheid effect heeft op mijn suikerwaardes.

Verder heb ik weinig moeite met het accepteren ervan, ik weet immers niet beter. Depressies en dergelijke heb ik nooit. Wel heb ik steeds vaker angsten over mijn toekomst. Jullie zullen dat vast ook wel hebben. Zo heb ik de laatste tijd een enorm drukkend gevoel op mijn ogen. Dit is met periodes. Soms weken niet, dan een week weer wat meer. Ik wordt er helemaal panisch van en krijg dan van die angstige gevoelens van: 'het zal toch niet met mijn diabetes te maken hebben'. En probeer het ook zoveel mogelijk te relativeren en wijt het dan maar aan het feit dat ik veel achter de computer zit.

Hoe ouder ik wordt hoe vaker ik dit soort gevoelens krijg over mijn toekomst. De angst voor complicaties wordt bij mij steeds groter.

Wat ik me dan vooral afvraag: krijgt iedereen met dat soort ernstige complicaties te maken? Ik ken toch wel genoeg mensen die al een tijd diabetes hebben maar nog nergens last van hebben zover ik weet.
Toch lief dat je meedenkt smulrol

OMG! Een MAN in ons midden! Nee hoor, welkom SLS.

Volgens mij krijgt lang niet iedereen het hele rijtje aan complicaties hoor. Maar het risico is wel verhoogd ja. Ik heb zelf ook al lang diabetes (vanaf mijn 6e, ben nu 34) en heb alleen een lichte complicatie aan mijn nieren. Ze zeggen dat je er 100 mee kan worden en ik heb er ook geen last van. Slik er een pilletje voor.

Ik ben wel een beetje bang voor retinopathie, in mijn ogen. Lijkt me doodeng, zo'n laserbehandeling.

Maar weet je, je krijgt niet voor niks die regelmatige controles. Het zal echt niet zo zijn dat binnen een half jaar ineens je voet moet worden geamputeerd, want een probleem wordt veel eerder opgemerkt vanwege die controles.

Ik ben niet bang voor de gevolgen van diabetes in de toekomst. Ik heb andere angsten

Had ik al gevraagd waarom je niet een afspraaak bij de oogarts maakt voor een extra controle om je zorgen weg te nemen?
quote:lief_29 schreef op 05 juli 2011 @ 15:50:

Ik ben wel een beetje bang voor retinopathie, in mijn ogen. Lijkt me doodeng, zo'n laserbehandeling.

Het voelt naderhand ongeveer zo:

Het is ook eng, en pijnlijk. Als je ooit moet neem dan vantevoren een héle sterke pijnstiller in, dan is het draaglijker.

Welkom trouwens Smulrol en SLS! Leuk dat jullie meeschrijven hier. Ein-de-lijk een keer een man in ons midden, geweldig
Hallo allemaal, ff kort, zit via mobiel te forummen, welkom

Lief, een nasleep kan zeker een week duren en is heel vervelend. Hang in there..

Per vandaag op 4 mg i.p.v 2 mg en hele dag rond de 8. redelijk dus. Nu echt kotsmisselijk, maar dat komt van 2 attracties op de kermis.

Dit jonge blaag wordt te oud voor zulke dingen

Djiez Buikje, da's wel heul veel, 4 mg! Geen wonder dat je beroerd bent, zelfs zonder kermisattractie! Dat ligt helemaal niet aan je prille leeftijd, joh!

Nieuwerds, welkom! Ik hoop dat jullie het hier net zo gezellig vinden als wij.

Meiden, ik ben zo brak als een ouwe schuurdeur, ik ga naar bed. Ik ga m'n volgende deadline (volgende week, hoop ik) wat ruimer zetten. Maar wat een baaaaaal-gevoel is dat zeg! Lief, ik weet precies wat je voelt, op dat gebied! Zo graag willen, en het gewoon niet trekken. En ik wil zo graag, want we hebben een waanzinnig dure tijd achter de rug, dus alle omzet is welkom. Het werk is er ook wel, maar ik zou twee keer zo snel willen! Grrrr!
Kan je niet iemand parttime in dienst nemen sri? Ik kan ook goed Engels
is 4 mg zo veel? dat is nu het enige dat ik slik...

Buikje, ik heb geen idee of 4 mg veel is. Wat doet het precies?

Iemand enig idee hoe je je bloeddruk naar beneden krijgt zonder medicatie?
Sorry Pixel, ik heb geen idee. Minder zout eten is het enige wat ik kan bedenken, maar dat had je vast zelf ook al bedacht.

Buikje, ik heb géén idee of 4 mg veel is, sorry. Sterkte met je misselijkheid!

Lief, mag ik je quoten in de EAUSM's? Ik vind je opmerking over retinopathie 'in je ogen' zo vermakelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven