Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
quote:pixel schreef op 06 juli 2011 @ 09:27:

Iemand enig idee hoe je je bloeddruk naar beneden krijgt zonder medicatie?

zout geeft niet bij iedereen een bloeddrukhogend effect, zoethouthee (en andere thee waar veel zoethout inzit, zit vaak in kruidenthee) werkt sterker bloeddrukverhogend volgens internist.

Regelatig bewegen schijnt goed voor bloeddruk te zijn
SLS, waar ben jij 'aan', de pillen, de spuit of de pomp?

Je vraagt of iedere diabeet met diabetescomplicaties te maken krijgt. Goeie vraag. Mijn oogarts vertelt me dat ze alle soorten en maten diabeten op consult krijgt en er zijn diabeten met een prachtig Hba1C die enorm veel bloedingen in hun ogen hebben, en er zijn moeilijk instelbare diabeten met een torenhoog Hba1C die nergens last van hebben. Zij heeft er geen verklaring voor.

Ik val in de categorie 'slecht instelbaar/hoog Hba1C/gelaserde ogen vanwege teveel bloedingen'. Jaja, die categorie bestaat ook!

Maar ik sluit me bij Lief aan: ben je laatstelijk nog bij je oogarts geweest? Die kan in ieder geval je oogdruk meten, misschien geeft dat je wat rust. En mocht die oogdruk te hoog zijn dan zijn daar druppeltjes voor.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:setter schreef op 06 juli 2011 @ 13:01:

Lief, mag ik je quoten in de EAUSM's? Ik vind je opmerking over retinopathie 'in je ogen' zo vermakelijk

Denk je dat dat leuk is dan? Als ik al niet eens weet waar ik het over heb, dan weten anderen dat toch ook niet?

ik las ergens infernist, vond ik ook een hele leuke (check je email). Dat zal een inferno zijn, als je daarheen moet. Berg je dan maar.
Tuurlijk is dat leuk! Let maar eens op....

Ik heb het gelezen inderdaad, ik moest er ook al om lachen....
Beste setter,

Altijd insuline gespoten en sinds een jaar of 9 aan de pomp.

Altijd HbA1C tussen de 8 en 11. Laatste keer weer richting de 8, dus daar ben ik tevreden over.

Heb mijn jaarlijkse afspraak bij de oogarts vervroegd. In plaats van december al over twee weken (was een plekje vrij gelukkig). Dus we zullen zien...

Het stomme is dat het soms enorm pijnlijk is en dan weer even weg gaat. Met name als ik alcohol drink, al is het een paar slokken dan gaat het over. Heel vreemd haha...

Maarja om nou bij elke stuiptrekking aan mijn ogen aan de drank te gaan...

@ Setter. Je hebt een laser behandeling ondergaan zeg je... hoe moet ik dat zien dan? Je zicht is nog wel volledig en het is redelijk pijnloos? En betekent dat volledige herstelling van de zenuwen... of gaat dat op termijn alsnog leiden tot complicaties.
Gatverdamme, dacht ik eindelijk een avatar te hebben, is het weer mislukt! Ik ga nog even verder knutselen. Intussen allemaal een knuffel!
Wat vervelend voor je dat je zo'n drukkend gevoel hebt op je ogen, dat lijkt me toch niet goed. Wel fijn dat je zo snel terecht kunt! Is het niet zo dat je bloed van alcohol dunner wordt? Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ach, ik brainstorm ook maar wat Dit zijn gewoon vragen voor de oogarts natuurlijk. Laat je nog even weten wat hij/zij zei?

Zo'n laserbehandeling is niet voor de (oog)zenuw maar voor het behandelen van lekkende bloedvaatjes op je netvlies. Door de diabetes gaan de bloedvaten in je netvlies heel veel nieuwe adertjes aanmaken, hele dunne adertjes die heel makkelijk knappen en dus kleine bloedinkjes veroorzaken. Al die bloedinkjes samen kunnen tot blindheid leiden, dus vandaar dat ze ze dichtlaseren.

Het vooronderzoek stelt op zich niet zoveel voor: ze maken eerst een paar foto's van je netvliezen, dan krijg je een infuus met contrastvloeistof en dan maken ze in rap tempo nog een paar foto's. Met die contrastvloeistof kunnen ze de woekerende adertjes beter zien. De hele procedure duurt ongeveer 10 minuten, maar ik ben er de rest van de dag ziek van geweest. Ik ben denk ik allergisch voor die vloeistof, ik had er zelfs koorts bij en ik was :puke:

De laserbeurt zelf is geen pretje en -in antwoord op je vraag- absoluut NIET pijnloos Je wordt vantevoren met een tussenpoos van 15 minuten twee keer gedruppeld, daarna wachten tot de pupillen helemaal verwijd zijn en dan mag je plaatsnemen op de stoel voor het laserapparaat. Je krijgt een loep op je oogbol geplaatst, je moet hééééééééél stil blijven zitten en dan gaat de oogarts laseren.

De een hoort knallen in zijn achterhoofd, de ander ziet witte lichtflitsen, bij mij waren ze groen, die lichtflitsen. Hoe dichter de laserstraal bij de oogzenuw komt, hoe pijnlijker het wordt, en na 25 minuten stilzitten en een paar honderd flitsen heb je het gevoel dat 5 zwaargewicht boksers een wedstrijd van 12 ronden op jouw oog hebben gevochten.

En een week later mocht ik terugkomen voor mijn andere oog. Ik heb nog nooit zo slecht geslapen als die nacht...

Mijn zicht is slechter geworden, niet veel, maar wel slechter. Ik had -0.5 en ik heb nu -1. Dat schijnt er bij te horen. Ik blijf onder regelmatige controle bij de oogarts (elke 7 maanden nu) en als ik opnieuw veel bloedingen krijg moet de hele procedure nog een keer uitgevoerd worden. Het was even doorbijten maar het is het wel waard. Ik heb veel minder last van blinde vlekken nu. En met mijn bril op kan ik prima zien gelukkig
Heerlijk! Een man in ons midden (en gelijk een jonkie) en zo te lezen met dezelfde humor I quote:

Het stomme is dat het soms enorm pijnlijk is en dan weer even weg gaat. Met name als ik alcohol drink, al is het een paar slokken dan gaat het over. Heel vreemd haha...

Maarja om nou bij elke stuiptrekking aan mijn ogen aan de drank te gaan...

Welkom nieuwerds! (ben jullie naam kwijt, maar ik wissel Ted en Set ook altijd om, hoort bij mij. Terwijl ik wel alle 36 klasgenootjes van mijn dochter ken....)

Ben druk en moe... is de tijd van het jaar. Nog 1,5 dag werken, nog een repetitie met borrel van de toeterclub en uiteraard gaan we vrijdag als de kids eindelijk naar huis zijn, comazuipen met onze collega's. Ik ben de bob.....

Dus ik duik mijn nest in! Trusten!
Ted en Set, Ris en Sri en Sls lijkt daar ook wel een beetje op. Maakt ook niet uit. Maar Sri, als je nou een avatar maakt/neemt/instelt, dan scheelt dat weer in de herkenning. Bij Setter zie ik de hond voor me en bij Lief een hartje.

Wat zoek je precies, hulp nodig? Kan ik iets voor je maken?

Ondanks dat mijn laatste fungusfoto helemaal goed was mag ik toch in augustus weer terugkomen. Ik heb streng om uitleg gevraagd en die ook gekregen: het kan zijn dat door de snelle daling van je bloedsuikerspiegel er een soort ballonnetjes in je ogen komen. Komt heel zelden voor maar dat risico willen ze niet lopen.

Ris, wij hebben de eerste week vakantie (schoolvakantie kinderen) al bijna gehad... Ik kijk uit naar het moment dat ik ook vakantie heb.
Pixel, ik heb een beelderige avatar, maar ik krijg hem er niet in! Het bekende Viva-probleem: hij staat wel in m'n profiel maar op de pagina blijf ik die grijze kop houden. Nou ja, binnen nu en een jaar of drie hebben ze het problem vast wel een keer opgelost

Buikje, ik dacht dat je er ook metformine naast slikte, daarom leek het me zoveel, maar dat had ik dus fout.

Lief, lief aangeboden om te helpen, maar 1. ik kan je niet betalen en 2. voor dit werk moet je eerst voor 1000 euro software aanschaffen waar je een paar weken mee zoet bent voor je het door hebt. Maar in noodgevallen, wie weet... Goed kans dat ik nog eens met bepaalde vragen aan je privé-mail aanklop.

Voorlopig lekker uitrusten hoor, hoewel je van totaal ander werk ook wel eens een hele positieve kick kan krijgen. Uitrusten wil lang niet altijd zeggen: op de bank hangen

Ris, ik kon me jou al niet comazuipend voorstellen, maar gebeurt het eens, dan hoop ik daarbij aanwezig te zijn! Vals hè?

Ogen laseren... ik kan er geen verstandig woord over zeggen. Wat dat en andere info betreft ben je bij Setter in de beste handen, SLS. Uitgebreid, accuraat en een engelengeduld om dingen uit te leggen.

Tot gauw weer!
Hallo allemaal,

Nou leve de glimepirirde , ik sta op met 9.2, om 9.30 4.4 en nu 3.1, ben de hele tijd suikers aan het eten en hij lijkt te blijven dalen
Ook wat langere suikers erbij he buikkie. Dus flinke glazen vruchtensap, maar ook boterhammen en liga's enzo. Die blijven wat langer hangen.
Ik ben er weer, jullie willen niet weten wat ik allemaal naar binnen heb zitten stoppen

Het is even wennen deze nieuwe medicatie..

Hoe is het met jullie?

@lief; hoe is het nu met jou??
Ik ben nog lekker thuis buikkie. Goed uitzieken. Ben nog wel erg moe namelijk en moet dit weekend op stap dus meot goed uitgerust zijn

Was dit je eerste vreselijke hypo? Je zal zo wel doorslaan naar een hoge bls, of kan dat niet met pillen?
ja, dat kan zeker, maar ja liever iets hoger dan zo laag. Kan me nu wel indenken dat je van deze pillen voller kan worden als je ziet wat ik vandaag moet eten.

Doe maar lekker rustig aan, lief

Mijn humeur is gelukkig wat beter dan eerder

15.01
@Ris: laat je hier nog even weten hoe je sparoodcoma was? Dan ben ik elke avond aan het comazuipen nl.

Nee hoor, gekheid, ik wens je heel veel plezier morgenavond!

@Pixel: ballonnetjes in je ogen? Ieuw, dat klinkt eng zeg!

@Buikje: hoe voel je je nu? Beter? Lastig he, hypo's.... brrr... sterkte

@Lief: wat ga je doen komend weekend?

@Teddeke: hoe is het nu met je? Nog steeds zo dodelijk moe?
Ik ga naar een festival, setter. Morgenavond rijden, hotelletje, zaterdag uitslapen/winkelen?/lekker eten/festival, zondag uitslapen en dan weer terug rijden.

Heb er zo'n zin in... We gaan maar voor één band, die treden (dit jaar) alleen op dit festival op. Wordt ons eerste festival. Wie weet gaan we vroeger, die andere bandjes ook bekijken. Ken ze allemaal niet, dus is wel spannend.
ik heb niet het hele topic gelezen... sorry

ik zal mij even voorstellen

ik ben 28 jaar oud en heb tijdens allebei mijn zwangerschappen zwangerschapsdiabetes gehad ( 2003 en 2007/2008) alleen bij de laatste is hij ook gelijk gebleven.

de internist weet nog niet welke type ik heb, maar ze dachten aan LADA. omdat ik niet het gewicht ervoor heb en niet de leeftijd voor type2 en ik voor 2003 al heel vaak getest ben op diabetes omdat ik altijd zo moe was en daar is toen nooit uitgekomen dat ik diabetes hen.

als ik een beetje tijd heb zal ik dit topic is helemaal doorlezen.
Welke band dan? Of wil je dat liever niet vertellen?

@Buikje: we hadden een crosspost. Ik zit op mijn werk dus soms staat een reageervenster wel een half uur open omdat ik tijdens het typen gestoord word. Maar wat ik wilde zeggen is dat het volkomen normaal is om een klerehumeur te hebben bij een hypo. Ik heb vroeger wel hypo's gehad waar ik niks meer van wist vlak nadat mijn man mij ranja had laten drinken. Echt van die momenten die je -als je suikers weer op peil zijn- je niet meer kunt herinneren.
Welkom in de club, MV2G, als ik je zo mag afkorten. Ik zag je al op het andere topic.

Wat leuk, ineens zo'n instroom van nieuwe mede-lijders!

Lief, wat leuk, dat festival! Nou nog hopen dat het mooi weer blijft, dat je een leuk hotel hebt, en dat je niet de hele zaterdag versjopt, zodat je geen tijd meer hebt voor eten en festival

Heel veel plezier!
@setter, ik zal je even emailen. En kwoten
KwooooteeeeennnnnN?????

yes yes yes yes yes
@ setter.

Bedankt voor je duidelijke verhaal.

Wat ik me dan afvraag: is blindheid altijd een gevolg en gaat dit met de tijd het gevolg zijn?

Of is het door die laser behandeling niet alleen een tijdelijke oplossing, maar moet het permanent de doorbloeding verbeteren?

Je leest heel veel van die horror verhalen over blindheid, maar uiteindelijk vraag ik me af hoeveel mensen hier u écht last van krijgen. Goed, maar niet teveel over nadenken en van het beste uitgaan...

Mijn levensstijl (stress op werk, veel stappen, lekker eten en drinken)is niet atijd optimaal maar daarentegen compenseer ik dat wel weer met bijvoorbeeld veel sporten. Als er complicties optreden gebeurd het toch...

Goed, nu eerst een glas wijn tegen de drukkende ogen
SLS, het is volgens mij helemaal niet vanzelfsprekend dat je blind wordt hoor. Je hoeft ook niet per definitie retinopathie te krijgen, je hebt alleen een verhoogde kans.
quote:lief_29 schreef op 07 juli 2011 @ 22:36:

SLS, het is volgens mij helemaal niet vanzelfsprekend dat je blind wordt hoor. Je hoeft ook niet per definitie retinopathie te krijgen, je hebt alleen een verhoogde kans.Zoals je een verhoogde kans op ongeveer alles hebt als diabeet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven