Het *ongecensureerde* eikenbos

04-07-2011 16:43 1833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar de eikel niet ver van de boom valt, Bomen over alles kan, Je rustig een eikel kan zijn en een boompje planten geen probleem is.

Het vervolg op het vervolg van vrouwen vallen alleen op eikels.

Wat uiteindelijk erop neerkwam dat alleen eikels zoiets beweren.

Maar voor allen die nader tot elkander willen komen, verklaar ik het eikenbos officieel geopend.

Ik hou van eikels want:

Totaal aantal stemmen: 52

Ik ben een vrouw (8%)
Ik ben een eekhoorn (29%)
Ik haat eikels (6%)
je kan er lekkere koffie van zetten (8%)
Er zit zo'n leuke vent aan vast (13%)
Ben nou wel klaar met over eikels ouwehoeren (10%)
Waar gaat dit over? (17%)
Geen mening (10%)
quote:matth0 schreef op 09 juli 2011 @ 18:50:

[...]

Ik ben geen voorstander van de kinderdoop, ik heb me laten dopen toen ik 18 jaar was, toen heb ik een bewuste keuze gemaakt om mijn oude leven af te leggen en samen met God te wandelen.Goh dit is de eerste keer dat ik het met je eens ben!
quote:matth0 schreef op 09 juli 2011 @ 18:50:

[...]

Ik ben geen voorstander van de kinderdoop, ik heb me laten dopen toen ik 18 jaar was, toen heb ik een bewuste keuze gemaakt om mijn oude leven af te leggen en samen met God te wandelen.dit vind ik wel een mooie gedachte. Dan is de keuze dus bewust gemaakt, en niet opgelegd als kind zijnde.
quote:gaia9 schreef op 09 juli 2011 @ 18:47:

[...]

Ok. gelukkig, ik dacht nl. even dat je 1/andere stalker achter je aanhad. Pffff. (zo snel kan mijn beredenering soms gaan wat dit betreft :(

Met mij ook goed thanx Nee joh gekkie
.
quote:idalee schreef op 09 juli 2011 @ 18:51:

ja hij noemt zich nu ilse1995, maar het is echt ziek

.Ok, he gatver. Nou ik ga dus maar níet kijken, dit van jullie zegt al genoeg namelijk.
Elfje ik snap wel wat je bedoelt, alleen de omgeving waar je bent opgegroeid is al zo bepalend. Als je ouders zeggen het zit zo en zo dan neem je dat van ze aan. En het is daarom heel moeilijk om dan iets anders te gaan denken. Bij mij zijn mijn verstand en gevoel het daarom ook niet met elkaar eens, mijn gevoel zegt er is niks na het leven, mijn verstand zegt dat weet je niet. Ook niet erg, maar ik ben er ook niet zo mee bezig
quote:elfje26 schreef op 09 juli 2011 @ 18:50:

Xal ik bedoel het niet in de zin van gedwongen worden.

Ik bedoel dat als je iets van jongs af aan heb gehoord, een bepaalde interpretatie, dat ik me afvraag, in hoeverre je daar, als je eenmaal volwassen bent, als nog vraagtekens bij gaat zetten.

Pfffff kan geen goed voorbeeld bedenken.....

Ja ik denk dat ik het wel snap. Stel is extreem voorbeeld maar je wordt in een sekte geboren. Of bij de Amish dan ben je gewend aan de denkbeelden die je worden aangeleerd. Kan een stuk bewust dan wel niet bewust manipulatie of indoctrineren zijn...

Het kan, maar dan nog denk ik dat het aan de persoon zelf ligt, hoe je er dan mee omgaat. De plaats van je wieg heb je niet in de hand, dat overkomt je. Wel hoe je er later dan mee omgaat.

Je hebt dat verstand nou eenmaal. En je bent de baas over je eigen brein, niemand anders heeft daar de controle over...
quote:xalvadora schreef op 09 juli 2011 @ 18:56:

[...]

Nee joh gekkie gelukkig, ik dacht even dat ik mijn batgirl-pakje tevoorschijn moest halen
quote:gaia9 schreef op 09 juli 2011 @ 18:54:

[...]

dit vind ik wel een mooie gedachte. Dan is de keuze dus bewust gemaakt, en niet opgelegd als kind zijnde.Ja kan ik mee inkomen...
[.
Overigens denk ik dat bij bvb de Amish ze echt denken dat het zo goed is voor hun kinderen, ze zullen geen kwaad in de zin hebben. Aan de andere kant vind ik het niet heel gezond, bij die extreem gelovigen zit er toch iets niet helemaal goed denk ik dan
Mattho ik ga even niet verder op je in. Vind je vast niet erg.

Ik vind het prima dat je de bijbel aanhaalt, ik heb ook niet gezegd dat reìncarnatie bestaat, ik weet het niet. Het zou misschien kunnen als onderdeel zijnde.

Maar bij jou is denk ik niet zoveel discussie mogelijk, dus vandaar dat ik me er verder even van distancieer
daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat je een sterk karakter moet hebben om daar tegen in te gaan. Of om je open te stellen voor nieuwe 'waarheden'
quote:matth0 schreef op 09 juli 2011 @ 19:02:

[...]

Welke stalker?gewoon EEN stalker, soms ben ik daar al gauw bang voor als ik iemand dergelijke dingen zie schrijven/zeggen..
@Matt

Jammer dat jij jouw geloof als de waarheid blijft verkondgen ipv er open voor te staan dat andere mensen andere ideeen hebben.
.
Nee ik denk ook dat de Amish kwaad in de zin hebben. Maar er zal wel indoctrinatie aan te pas komen om je nageslacht ook in de Amish te houden. Systematisch opdringen van je mening en die moet kritiekloos worden opgevolgd...

Bij de Amish zijn religie, waarden en traditie onlosmakelijk verbonden met het dagelijkse leven. Hun geloof wordt meer geleefd dan besproken. Het dagelijks leven is nauw verweven met het geloof; het kerkelijke, sociale en familieleven vallen vrijwel samen. Hierdoor ligt de nadruk niet echt op de theologie maar op de praktijk van het geloof.

Aan deze praktijk ligt wel een duidelijke doctrine ten grondslag. De kern is de verlossingsleer die gefundeerd is op het anabaptisme. God is de enige die beslist over het lot, of een mens uiteindelijk in de hel of de hemel komt. Een vroom en deugdzaam leven helpt wel, maar is niet beslissend. De Amish geloven op basis van de Bijbel dat de mens ten diepste slecht is en de afstand tussen God en mens is dan ook groot. Deze afstand blijkt uit hun strakke kerkliturgie. De traditie van het werpen van het lot geeft uiting aan de immanentie van God als uitdrukking van Zijn wil. De Amish zien een groot onderscheid tussen zichzelf en de slechte wereld, waarin de moderniteit tot verdorvenheid heeft geleid. Ze zijn overtuigd van het onnut van kennis, autonomie en financiële zekerheid. Soberheid, een eenvoudig leersysteem, ontheffing van de leerplichtwet en pacifisme zijn echter ideaal. De plaats van het individu in het grote geheel is klein. In deze gemeenschapsreligie bepalen ouders wat kinderen doen, de groep bepaalt hoe mens moet leven, en als individu moet je je daarin voegen. Een uitzondering hierop is de rumspringa.

Erediensten worden eenmaal per twee weken gehouden bij een van de leden thuis, ze duren in het algemeen drie tot vier uur. Er worden twee preken gehouden, een lange en een korte. De voorgangers zijn niet theologisch geschoold. Tijdens de diensten wordt monotoon en zeer langzaam gezongen uit een gezangenboek uit 1654.[3]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amish
quote:matth0 schreef op 09 juli 2011 @ 19:06:

[...]

Omdat Jezus ook de waarheid is.en dáár denkt niet iedereen hetzelfde over
.
Nou als ik het zo lees, is de Amish niets voor mij Ik zou dus echt gillend gek worden... En ik zou wslk weglopen...
Doordat zich vrijwel geen mensen van buiten de gemeenschap bij de Amish voegen zijn alle Amish nakomelingen van de kleine groep oorspronkelijke kolonisten en is iedere Amish verwant aan de familie van zijn of haar partner. Dit leidt tot genetische drift. Bij de Amish komt het Ellis-van Creveld syndroom vaker voor, waarbij onder andere dwerggroei en polydactylie als symptomen aanwezig zijn. Ook komen er veel tweelingen voor onder de Amish. Doordat het gemiddelde Amish-gezin 5 tot 10 kinderen heeft, groeit de gemeenschap snel: iedere 20 jaar verdubbelt hun aantal. Omdat goed bekend is wie allemaal familie is van wie en de groep bereid was mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek zijn veel genetische onderzoeken verricht onder de Amish; een bekend onderzoek waaruit voor het eerst bleek dat manisch-depressiviteit een genetische basis kan hebben werd in een Amish-populatie uitgevoerd.[4]

Op 2 oktober 2006 werden vijf personen gedood na een schietincident op een Amish-school in Nickel Mines (Pennsylvania). Een zwaarbewapende man (zelf niet Amish), volgens de politie de 32-jarige Charles Carl Roberts IV, nam een aantal leerlingen en moeders van leerlingen mee naar buiten. Elf meisjes werden vastgebonden aan hun enkels, en vervolgens beschoten. Ook enkele andere personen werden geraakt. In totaal vielen er vijf doden. De dader heeft zich na zijn daad van het leven beroofd. Ouders van de neergeschoten kinderen waren op de begrafenis van de moordenaar aanwezig wat algemene verbazing en bewondering wekte.
Matt jij zou het toch ook onrespectvol vinden als ik hier ga verkondigen dat God niet bestaat?? En dat doen wij niet.

Heb dan ook een beetje respect voor de ongelovigen hier,
Rumspringa

Kinderdoop kennen de Amish niet: evenals andere doopsgezinden vinden ze dat iemand pas weloverwogen en bewust tot de gemeenschap kan toetreden als hij of zij de jaren des onderscheids heeft bereikt rond het 20e levensjaar. Vanaf een jaar of 16 mogen Amish een paar maanden tot een paar jaar leven als de gemiddelde Amerikaan. Zo kunnen ze beter kiezen tussen het leven in de amishgemeenschap en het leven in de 'wereldse' Amerikaanse maatschappij. Dit wordt rumspringa (Nederlands: in het rond springen, ronddollen) genoemd. Ze mogen altijd terugkeren naar de amishgemeenschap, onder de voorwaarde dat ze dan ook hun hele leven Amish blijven. Op deze wijze kunnen de jongeren ervaren wat er in de rest van de maatschappij zoal te koop is en kan de keuze voor een leven als Amish bewust worden gemaakt. Zo'n 85 tot 90 procent kiest ervoor om zich na de rumspringa weer bij de Amish aan te sluiten en bijna allen houden zich daarna de rest van hun leven ook aan die keuze. Bij dit definitieve aansluiten worden de jongvolwassenen ook gedoopt en nemen hun vaste plaats in de gemeenschap in.
Heel interessant allemaal. Die rumspringa vind ik dan wel weer goed, dat je zelf dus kan kiezen uit vrije wil...
Volgens mij heb ik idd ooit een jongen gezien die er normaal uitzag in een MTV programma maar wel uit de Amish kwam, volgens mij was dat in een van `de real worlds´ afleveringen. Die was dan wslk in zijn Rumspringa...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven